Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Musarm....
          Hannele
          Inlägg 29-09-2005, 20:59
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 21:55)
          Vila armen ska man absolut inte! Så säger läkare och sjukgymnaster.

Jag hade besvären kanske en månad, kunde inte röra mej på grund av smärtan, så jag ville inte ens försöka, maken fick klä på mej, men det gick över.

Det psykiska ska man inte heller underskatta, trivs man inte på jobbet, exempelvis, eller har stor stress, kan ingen sjukgymnast hjälpa. Annars är det rätt att rörelse är viktigt, inte bara av förebyggande syfte. Starka muskler förebygger värk.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-09-2005, 21:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Hannele @ 29-09-2005, 21:59)
          CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 21:55)
          Vila armen ska man absolut inte! Så säger läkare och sjukgymnaster.

Jag hade besvären kanske en månad, kunde inte röra mej på grund av smärtan, så jag ville inte ens försöka, maken fick klä på mej, men det gick över.

Det psykiska ska man inte heller underskatta, trivs man inte på jobbet, exempelvis, eller har stor stress, kan ingen sjukgymnast hjälpa. Annars är det rätt att rörelse är viktigt, inte bara av förebyggande syfte. Starka muskler förebygger värk.

Absolut! håller med om trivsel mm. och också att starka muskler förebygger värk.

Vet av egen erfarenhet... jag "växte" 1,5 cm när jag började gå långpromenader (några år sedan)... förklarades att musklerna nu orkade hålla upp ryggraden ohmy.gif wub.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-09-2005, 21:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Har haft musarmskänningar ett par gånger. Besvären kan sitta överallt mellan handleden och skulderbladet med värk och kraftlöshet. Inte konstigt att jag kan få ont när jag sitter både på jobbet och hemma och jobbar med datorn.

Botemedel: Skippa musen så mycket det går, använda enter och tab och piltangenterna. Och framför allt, flytta musen till vänster hand. Det är lite avigt i början men man vänjer sig snabbt. Problemen brukar försvinna på några veckor men det gäller att vidta åtgärder snabbt.

Sen har arbetsställningen stor betydelse, handen håste ha stöd och sen skall man inte sitta och krama musen hela tiden.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          grycken
          Inlägg 30-09-2005, 06:47
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Försök använda vänster hand i stället (om du är högerhänt). Det tog mig en vecka att vänja mig. Nu är jag tvåhänt och växlar från ena till andra handen när jag får besvär.

Citera
          Lena N
          Inlägg 30-09-2005, 07:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

1 Prova de flesta av ovanstående råd.

2 Ta en uppvärmd vetevärmare med dig i sängen på kvällen och lägg på den ömma armen.

En sökning på vetevärmare på Google gav 1260 svenska svar (om du inte vet vad det är eller var du ska skaffa en). God bättring!

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Rossi
          Inlägg 30-09-2005, 07:39
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Musarm behöver inte bara vara i armen utan är ett begrepp som även kan beskriva smärtor i nacken och axlarna.

För mer info kan du titta här:

http://www.musarm.se/

Jag hade problem med min högra axel förut men så fick jag en annan mus som man sätter framför tangentbordet. Där rullar man med fingrarna på en rulle istället + har några knappar så att man kan höger- och vänsterklicka. Rollermouse är ju ett varumärke. Själv har jag Nomus som är ett annat varumärke för samma sak. Efter detta försvann mina besvär.

Om du får besvär p.g.a. din arbetsställning så kan du aldrig stretcha eller träna bort det. Du MÅSTE ändra din arbetsställning och -situation.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 30-09-2005, 07:42
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2005, 22:17)
          Och framför allt, flytta musen till vänster hand. Det är lite avigt i början men man vänjer sig snabbt.

Jag vet de som har gjort så och till slut fått musarmskänningar i BÅDA sidor.

Enda tipset är: Skippa musen totalt och skaffa annat arbetsstöd som jag beskrev i inlägget ovan.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 30-09-2005, 07:43
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Lena N @ 30-09-2005, 08:21)
          1En sökning på vetevärmare på Google gav 1260 svenska svar (om du inte vet vad det är eller var du ska skaffa en). God bättring!

Eller sy en själv! Det har vi gjort och det funkar bra.

Ett tips med vetekudden är att det inte bara är värme som hjälper utan även kyla. Förvara den i frysen och ta ut och lägg där du har ont.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 30-09-2005, 10:04
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 08:42)
          Och framför allt, flytta musen till vänster hand. Det är lite avigt i början men man vänjer sig snabbt.

Enda tipset är: Skippa musen totalt och skaffa annat arbetsstöd som jag beskrev i inlägget ovan.

Mig hjälpte det inte att byta till vänster. Inte för att jag fick ont i vänster arm, utan ännu ondare i höger. Kanske bättre i förebyggande syfte. Nu kör jag mycket med kortkommandon, använder keyboarden så mycket jag bara kan.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 30-09-2005, 10:06
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Sulawesii @ 30-09-2005, 11:04)
          CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 08:42)

Mig hjälpte det inte att byta till vänster. Inte för att jag fick ont i vänster arm, utan ännu ondare i höger. Kanske bättre i förebyggande syfte. Nu kör jag mycket med kortkommandon, använder keyboarden så mycket jag bara kan.

Jag förstår dig! Eftersom man är så osäker med vänster hand så spänner man sig ännu mer och det bara förvärrar situationen.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-09-2005, 10:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Om man styrketränar kan man till viss del förebygga musarm, men det hjälper inte ett dugg om man sitter fel vid arbetsplatsen. Det bästa är om man kan få en ergonom att titta på arbetsplatsen, hur ni sitter och jobbar, vad ni har för hjälpmedel osv och sen ta fram en plan för hur er miljö ska förbättras för att undvika förslitningsskador och sjukskrivningar. Men det kräver en del samarbete fråm arbetsgivaren... unsure.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Rossi
          Inlägg 30-09-2005, 10:24
          Länk hit: #32

Medlem

Förhoppningsvis har man en sund arbetsgivare som inser att det blir billigare att hjälpa arbetstagaren med en omändring av arbetsplatsen än att riskera en lång sjukskrivning ....

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          grycken
          Inlägg 30-09-2005, 10:28
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Ett fel som många gör, även jag, är att man sitter med handen en bit ovanför musen när man väntar på att ett kommando ska utföras. Då spänner man hela armen. Släpp musen, lägg ner handen och slappna av i stället, även om det känns ovant och svårt i början.

Citera
          Rossi
          Inlägg 30-09-2005, 10:35
          Länk hit: #34

Medlem

Grejen är ju den att om man använder en "vanlig" mus så arbetar man med hela armen en bit ut från kroppen. Och tangentborden är lika breda oavsett om det är en smalaxlad kvinna eller en bredaxlad man som jobbar.

Om man skaffar en sån här rullmus istället som man har rakt framför sig så arbetar man med armarna tätt intill kroppen och då minskar belastningen avsevärt.

Det dröjde bara ett par veckor från att jag skaffade min rullmus till att mitt axelbesvär försvann.

Och då vill jag lägga till att jag är ganska vältränad men det hjälper inte när man sitter 8 timmar i en arbetsställning som är onaturlig för kroppen. Man måste ändra på arbetsställningen och för mig hjälpte det som sagt med en rullmus rakt framför kroppen.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-09-2005, 11:06
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 11:24)
          Förhoppningsvis har man en sund arbetsgivare som inser att det blir billigare att hjälpa arbetstagaren med en omändring av arbetsplatsen än att riskera en lång sjukskrivning ....

Ja, man kan ju hoppas. En ergonom kan vara ovärdeelig hjälkp när det gäller att rekommendera bra stolar, anpassningsbara skrivbord och rätt sorts tangenotbord och möss, allt beroende på vem som ska jobba vid arbetsplatsen. Jag hade hjälp av en sådan på mitt första jobb, hon var suverän! Det var jättekul att sitta och jobba när hon fått igenom lite förändringar, så att man satt skönt och hade datorn på rätt avstånd, rätt belysning och ett skönt tangentbord.

Och plötsligt fick jag inte värk i nacken en lång arbetsdag heller smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 30-09-2005, 12:11
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 11:35)
          Om man skaffar en sån här rullmus istället som man har rakt framför sig så arbetar man med armarna tätt intill kroppen och då minskar belastningen avsevärt.

Det dröjde bara ett par veckor från att jag skaffade min rullmus till att mitt axelbesvär försvann.

Och då vill jag lägga till att jag är ganska vältränad men det hjälper inte när man sitter 8 timmar i en arbetsställning som är onaturlig för kroppen.

Låter hoppfullt!!! Börjar så sakta vänja mig vid min rollermus som jag nu haft i två dagar....

Jag är också vältränad - tränar 4 ggr i veckan, kondition och styrka. Men det hjälper inte som sagt.

Egentligen vet jag inte om det är musens fel bara att jag fått ont. Har en teori om att det började med att jag fick en inflammation i andra axelns bicepsmuskel (överträning). Det gjorde att jag under en lång tid undvikit att använda vänster arm. Har skottat mycket jord då högerarmen fått ta vikten, planterat MASSOR av smålökar med en liten spade som jag huggt ner i backen (högerarmen) + att jag haft mycket monotont arbete i ett program som kräver mycket "musande". Det sammantaget har nog skapat mina problem...

Smörjer nu armen med paracetamol-salva (Ipren) och stretchar. Vetekudde har jag och det är skönt. Tror dock inte på att låta bli min träning, då blir jag nog bara stelare samtidigt som min själ får krupp!!!

Som tur är har vi en kanonchef som är beredd att skaffa vad som helst till oss för att vi inte ska bli sjukskrivna (det är för dyrt säger hon).

/Stina

Citera
          Ophelia
          Inlägg 30-09-2005, 16:43
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ja arbetsgivaren har ett långtgående rehabansvar och skaffa sådana saker som rullmus, höj- och sänkbart skrivbord, schysst stol m.m är en självklarhet gällande hjälpmedel. Lämpligt kan även vara att plocka dit företagshälsovårdens tjänster i form av en ergonom som tar och tittar över din arbetsplats. Detta under förutsättning att tjänsten finns inköpt.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon