| |
|
  |
"Sno frön..", kriminell? |
|
|
|
|
30-09-2005, 11:02
|
Medlem
Antal inlägg: 38
Medlem nr: 4 702

|
det kanske är att gå lite väl långt att ta fram spaden och gräva upp lökar i kommunens rabatter ? (det finns annars ett litet överlevnads kitt innehållande bla en hopfällbar spade,man kunde ha med sig i väskan - en tanke bara!!  ) På måndag går jag förbi rabatten igen, då ska den lilla aktiviteten ske
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 11:08
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Klart du kan ta frön från kommunens planteringar, de har du ju redan betalt med kommunalskatten. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
I botaniska trädgårdar brukar det stå att det är förbjudet att ta frön.
När det gäller sticklingar av krukväxter i folks hem så har det väl varit lite allmän "tradition" att man ska ta dem i smyg. Och skulle man få ett skott av någon så ska man inte tacka o.s.v.
Men jag hade inte heller blivit glad om någon av våra gäster hade strippat en av våra krukväxter ....
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Filleville @ 30-09-2005, 12:02) det kanske är att gå lite väl långt att ta fram spaden och gräva upp lökar i kommunens rabatter ? (det finns annars ett litet överlevnads kitt innehållande bla en hopfällbar spade,man kunde ha med sig i väskan - en tanke bara!! :P ) På måndag går jag förbi rabatten igen, då ska den lilla aktiviteten ske  Ja lökarna måste få vara kvar, det blir väl nya blommor av dem nästa år. Överlevnadskit med spade är kanske att ta i i överkant, men några kaffefilter att ta fröer i tycker jag du ska stoppa i fickan innan du går dit!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 08:21) En del av er har ju totalt missat poängen med sticklingar och frön Eftersom man aldrig ska tacka när man fått dem, är det väl lika bra att ta dem utan att fråga. Det är väl klart att man inte får förstöra någon annans växt. det är väl självklart.Men inte skulle då jag få "hjärnsläpp" om jag fick reda på att nån tagit sticklingar från mig. /Evgeni Hmm, den som snor sticklingar hemma hos folk är inte välkommen hemma hos mig. Då är det väl bäst att först fråga då; "Är detta ett hus där sticklingsstöld är kutym?".  Alla har ju inte samma seder, som bekant. Det är som en sådan sak att titta i folks badrumsskåp också. Vissa människor säger att "Det gör man ju alltid, det får folk förvänta sig"...nope, inte jag, bland andra. Lite olika seder och bruk alltså. Och någon gyllene regel att det som är snott växer bäst, är ju naturligtvis bara snack.  Jag tackar så glatt för de fröer och växter jag byter till mig och det växer så det knakar i min trädgård ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 17:28
|

Medlem
Antal inlägg: 359
Medlem nr: 6 499

|
CITAT (Ti bee @ 30-09-2005, 14:17) ...Och någon gyllene regel att det som är snott växer bäst, är ju naturligtvis bara snack.... Nähädå! För mina störbönor har verkligen växt bra, och DOM har minsann snott sig!
--------------------
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 17:30
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Att ta frökapslar i en botanisk trädgårds värdefulla samlingar är väl rätt långt ifrån att plocka lite i en kommunal rabatt. Ingen lär ju ta hand om dem ändå utan dom åker till kommunens gigantiska komposthög eller trillar på marken och ruttnar eller rensas bort nästa år. Plocka på och skäms inte för det ! Så länge man inte gör nån skada så är det väl ok och om man tar hand om sånt som ändå skulle gå till spillo ... besto bättre. Jag pallar ett äpplen ibland på morgonen när jag går till jobbet, bättre det än att dom ligger och ruttnar på gräsmattan, även om det är ett privat träd. Jag skäms bara lite ... pyttelite ... Nån mer än jag som tillbringat sina ungdoms höstkvällar med att palla frukt varenda i varenda trädgård i grannskapet ?
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 182
Medlem nr: 5 189

|
Hittar jämt fröer i fickan som jag plockat i offentliga planteringar. Tyvärr kommer jag oftast inte ihåg vad det var för växt. Får nog göra en pyttipanna-rabatt med allt blandat. Gjorde bort mig rejält en gång i Turkiet när jag fick syn på en fantastisk dubbel gul Nerium/Oleander. Den var stor som ett träd och stod ute vid en gata. Jag tittade mig diskret omkring och låtsades beundra den medan jag lite nätt försökte bryta av en stickling. Den var segare än segast och jag slet desperat i kvisten utan att få av den. När jag tittar mig runt för att se om jag fortfarande är ensam får jag syn på en turkisk gumma i en trädgård som står och glor surt på mig.  Jag log lite korkat mot henne och pös iväg skamsen och utan stickling.
--------------------
"Det går inte att vara nere med en ballong" Nalle Puh
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Gurkan @ 30-09-2005, 18:30) Nån mer än jag som tillbringat sina ungdoms höstkvällar med att palla frukt varenda i varenda trädgård i grannskapet ?  Oh, ja Det fanns väl inte godare äpplen, än de som var "pallade" Det konstiga är att det i dag inte finns lika god frukt att köpa, som den som fanns när man var liten
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2005, 21:20
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 22:08) CITAT (Gurkan @ 30-09-2005, 18:30) Nån mer än jag som tillbringat sina ungdoms höstkvällar med att palla frukt varenda i varenda trädgård i grannskapet ?  Oh, ja Det fanns väl inte godare äpplen, än de som var "pallade" Det konstiga är att det i dag inte finns lika god frukt att köpa, som den som fanns när man var liten  Jag.. som knöck Majrovor på väg från bonden där jag hämtade mjölk då våra egna kor (en del av dem) var i sin Inte sjutton blev vi sjuka heller fastän vi då o då plockade allehanda rötter och bara gnuggade bort det mesta av jorden. Håller med om att sååå goda grönsaker och frukt som dem vi fick i barndomen... det finns inte Maken drabbades av Engelska sjukan.. Rakitis.. Frukt och grönsaker var ingen självklarhet på matbordet för inte så länge sedan och vad vitaminbrist kan ställa till med.. det har vi (nutida) liten hum om.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2005, 07:13
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Man snor inte frön från kommunens rabatter - man räddar dom. Skillnad det!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2005, 07:19
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Gurkan @ 30-09-2005, 18:30) Jag pallar ett äpplen ibland på morgonen när jag går till jobbet, bättre det än att dom ligger och ruttnar på gräsmattan, även om det är ett privat träd. Jag skäms bara lite ... pyttelite ... Jojo!  Där ser man... För inte så värst länge sen det var en diskussion här där någon fått påhälsning på sin kolonilott, och alla kom med goda råd om hur hon skulle hålla ovälkomna "pallare" borta från odlingarna. Skillnad på privat och privat? ----------------- Menade såklart inte att det var Gurkan som varit inne på kolonilotten och rumlat runt!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2005, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Filleville @ 30-09-2005, 12:02) (det finns annars ett litet överlevnads kitt innehållande bla en hopfällbar spade,man kunde ha med sig i väskan - en tanke bara!!  )  Jag kan ju bli mästerlöktjuven!
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2005, 16:50
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Finns det inget "pallbort" , "busväck" e.dyl. man kan strö ut för att skydda sin frukt ? Det har inte gått så långt att jag gräver runt i folks grönsaksland på nätterna men min granne blev tjuvad på all sin potatis, hela landet var uppgrävt, på kolonin i somras ... det är ganska lågt tycker jag och jag fattar inte vem som pallar (  ) göra sig det besväret.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2005, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Filleville @ 29-09-2005, 22:47) Det är kommunens rabatt och inte någon privatpersons Ok, i kommunens rabatt, men försiktigt, att du inte river ner allt... Fröställningar kan också vara vackra som prydnad, ibland väljer man växter också fröställningarnas skull. (Eftersom växter byts ganska ofta i kommunen rabatter, kan man ibland få växter, om man råkar vara på plats, när de planterar om.) I privata och Botniska Trädgårdar ska man låta bli. Hemma hos folk ska man alltid fråga (trams, att stulna växter skulle ta sej bättre.) Fridlysta växter får man egentligen inte ta alls, ens vid vägbyggen, men där skulle jag inte tveka att rädda växterna.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2005, 20:45
|

Medlem
Antal inlägg: 432
Medlem nr: 2 753

|
I många trädgårdar finns det blommor som sprider sig snabbt och lätt och står mellan muren (tomtgränsen) och trottoaren. Vems räknas dessa som?
Jag tror att de flesta blir glada om någon ringer på och berömmer deras blommor och vill ha en liten planta/frö, speciellt om det är en pensionär... Jag har ifs aldrig vågat än...kanske för att jag är ute och dräller så sent om kvällarna...
/Eva
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2005, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Evin @ 02-10-2005, 21:45) I många trädgårdar finns det blommor som sprider sig snabbt och lätt och står mellan muren (tomtgränsen) och trottoaren. Vems räknas dessa som? Dom är mina, jag vill ha det fint även på trottoaren. En fin trottoar i Ängleholm:
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2005, 21:17
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Hannele @ 02-10-2005, 22:01) CITAT (Evin @ 02-10-2005, 21:45) I många trädgårdar finns det blommor som sprider sig snabbt och lätt och står mellan muren (tomtgränsen) och trottoaren. Vems räknas dessa som? Dom är mina, jag vill ha det fint även på trottoaren. En fin trottoar i Ängleholm:  Man kan juh tycka så om det är spridning av sina egna blomster, men det är den som äger marken utanför som äger blommorna. I tätbebyggda områden som villatomter eller radhus är det ofta kommun som äger marken, det är juh det staketen/murarna är till för, att avskilja ditt och markägarens tomtområden.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2005, 22:21
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Vi bor i radhus i "tätbebyggt område" vi har satt upp vårt staket en liten bit innanför tomtgränsen. Kommunen äger trottoaren men vi äger gräsremsan längs med trottoaren utanför staketet.  Om mina blommor smiter utanför staketet skulle jag uppskatta om den som vill ha en liten planta frågar först.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2005, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Kommunrabatt -frö -ok, antar jag Botanisk trädgård -inte ok hemma hos mej -absolut INTE ok .. varken sticklingar eller frö utan att fråga - jag delar gärna med mej , men att ha alla frökapslar från bergvallmo och klättrande stormhatt skördade" efter trädgårdsbesök:( dessutom omogna sådana.. det är bara för mycket Vad är nästa steg ? -ta med spade o gräva upp växter hos andra .. nä tack .. och att man inte ska tacka är ju bara skrock .. bättre att höra efter om råd hur växten ska sås o odlas ... vilket blir svårt om givaren är ovetande ...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|