Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > För stora hibiskusar!, ...de växer ur huset
          Ciczi
          Inlägg 09-10-2005, 17:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag är åsså med nu!

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 09-10-2005, 18:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 5 718

Jag också! biggrin.gif

Citera
          Storåtjejen
          Inlägg 09-10-2005, 20:44
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem nr: 5 783

Jaha, så har även jag blivit me´ biggrin.gif wub.gif

--------------------
          / Storåtjejen zon 3-4

Citera
          Bessie
          Inlägg 09-10-2005, 23:04
          Länk hit: #24

Gäster

Skall genast kila över till hibiskusgruppen och se vad som händer där, nu när det finns nya medlemmar. Jag har två favoritsajter om hibiskus, en australiensisk som är lite ålderstigen (rekommenderar bl a överlackning av snittytorna vid beskärning) och mest riktad till proffsodlare, Men det finns en del matnyttigt där för amatörer också, bl a beskrivning av hur pollinering går till och en tabell över symptom på brist på spårämnen.

http://www.hotkey.net.au/~ganmor/howie/table.htm

Och så en som jag har tappat bort länken till men som hade bilder på alla möjliga och omöjliga sorters hibiskushybrider. Om jag någon gång hittar den igen...

Har själv två röda med dubbla blommor och en med orange enkla. Mina favoritfärger på hibiskus är annars orange och brons, så beståndet skulle kunna vidareutvecklas.

PS: Jag har nu lagt in foton på mina i albumet för allmän beundran. :-)

EDIT: OK Ciczi och andra, nu tror jag att albumet ska funka. Och länken som jag hade tappat bort var:
          http://www.internationalhibiscussociety.or...index/index.htm
          och så klickar man på knappen "Slide Show". Nästan för mycket hibiskus. Som Harry Potter-fantast log jag lite åt att det finns en hybrid vid namn Aunt Marge...

Citera
          Ciczi
          Inlägg 10-10-2005, 07:43
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Va trist Bessie men jag kan inte hitta albumet?
          Vill gärna glutta på dina blommor.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Hetta
          Inlägg 20-10-2005, 14:39
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 6 700

Hej!
          En Hibiscustråd!!! Jättebra! Jag är nybörjare på det här med växter. Har dock en liten hibiscus hemma som jag tog som stickling. Har haft den i ca 3 år nu. Den blommade första året med en jättefin röd blomma, men sen inget mer. Inte verkar den bli direkt större heller. Har kapat den en gång, hörde att jag skulle göra det för att få den buskig. Nu har den tre grenar, men är fortfarande inte speciellt stor. Har satt om den i år, hoppas på det. Annars, vad gör man? Väntar fler år?

Ska hem o fotografera mina växter o lägga ut i album snart...

Citera
          Bessie
          Inlägg 21-10-2005, 11:59
          Länk hit: #27

Gäster

Bra fråga, Hetta. Vad får den för näring? (Hoppas att den får näring - jag gav bort en grön frisk stickling till en kompis i början av sommaren och såg den alldeles gul och nästan bladlös före ett par veckor sedan. Utsvulten, stackarn.) Hur mycket ljus får den? Hur trång kruka har den? Hur mycket vatten får den?

Du kan ta av de nya grenarna också så börjar de få grenar i sin tur. Lämna svar åtminstone tre ögon och klipp av resten. Hibiskusar är såna att man måste ta av huvudskottet innan sidoskotten riktigt kommer igång.

Citera
          Hetta
          Inlägg 21-10-2005, 12:05
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 6 700

Hej!
          Den har inte fått näring på ett tag, men jag har planterat om den i ny fin jord + en ny stickling. Vad ska den ha för näring?
          Den får rätt mycket ljus. Har dock flyttat till Umeå så det lär ju inte bli så mycket ljus på vintern. Krukan är inte trång (inte längre) och den får vatten ca var 3:e-4:e dag. Då suger den åt sig bra och den är torr när jag vattnar den nästa gång. Ska de gå torra?

En annan fråga, hur lägger jag in en bild från mitt album i inlägget?

Tack/ Hetta

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...hetta&pid=38252

Citera
          igl
          Inlägg 21-10-2005, 20:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

CITAT (Hetta @ 21-10-2005, 13:05)
          Hej!
          Den har inte fått näring på ett tag, men jag har planterat om den i ny fin jord + en ny stickling. Vad ska den ha för näring?
          Den får rätt mycket ljus. Har dock flyttat till Umeå så det lär ju inte bli så mycket ljus på vintern. Krukan är inte trång (inte längre) och den får vatten ca var 3:e-4:e dag. Då suger den åt sig bra och den är torr när jag vattnar den nästa gång. Ska de gå torra?

En annan fråga, hur lägger jag in en bild från mitt album i inlägget?

Tack/ Hetta

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...hetta&pid=38252

jag har två stora hibiscusar, de är ca 2 meter höga. de har stått ute i trädgården i sommar, under hösten har de fått flytta in på inglasad altan.
          nu står de i svalt men ljust utrymme i källaren. jag ser till att de inte torkar ut under vintern men så särskilt mycket vatten går inte åt under vinterförvaring.
          mvh
          inger

hibiscus

Citera
          Bessie
          Inlägg 22-10-2005, 10:31
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Hetta @ 21-10-2005, 13:05)
          Hej!

Då verkar det ju som om du åtgärdat allting som skulle kunna vara fel, du vet säkert att man inte ska ge näring åt nyplanterade växter förrän de etablerat sig ordentligt och ätit upp allt de har på tallriken (i krukan, förlåt). Hibiskus växer inte särskilt bra under ljusbrist, så det skulle också kunna vara en orsak. Står den framme vid fönstret? Mängden ljus som når det inre av rummen minskar med kvadraten på avståndet, så en växt som står t.ex. två meter in får bara en fjärdedel så mycket som en växt som står på fönsterbrädet.

Ett näringstillskott som jag håller på att marknadsföra hårt åt alla är flytande tångkoncentrat (jag vet inte om ni har det i Sverige, men det finns i sortimentet hos nästan alla finländska växtnäringsproducenter.) Innehåller bl a cytokinin som enligt uppslagsboken livar upp celldelningsförmågan, sätter fart på ämnesomsättningen och förlänger livslängden på bladen, och skall enligt tillverkarna vara särskilt bra under årets mörka tid.

Gällande albumet, klicka på ditt användarnamn i vänstra spalten. Det tar dig till "Visa profil" sidan. Där klickar du på "Redigera min profil" uppe under användarnamnet", och i rutan för "användarnamn i ditt fotoalbum" skriver du in ditt användarnamn. Missade själv det steget för ett par veckor sen...

Citera
          susa
          Inlägg 01-11-2005, 20:20
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 748

Hej alla hibiskusfreaks!

jag undrar vad man gör av de avklippta grenarna, dvs hur hanterar man sticklingarna?

Jag beskar mina hibiskusar hårt nu efter att de stått ute hela sommaren, ca hälften åkte av så jag har avklippta grenar som jag nu har stoppat i ett vattenglas.

Jag hade tänkt övervintra dem i mitt söderfönster i rumsvärme men de kanske ska ha det kallare?

Tacksam för svar!
          Sanna

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 22:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon