Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rotäkta sticklingsförökade rosor, Kan de överleva?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 03-10-2005, 19:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Hej!

Efter ett tips vid Rosens dag vid Himmelstalunds rosarium i Norrköping i somras testade jag att sticklingsföröka några av mina rosor därhemma. Och se - det gick alldeles utmärkt. Jag prövade tre sorter (Heidetraum, Lovely Fairy och John Davis) och jag lyckades få samtliga tre att ta sig.

Nu undrar jag hur dessa nu rotäkta plantor skall klara sig jämfört med sina moderplantor som vad jag förstår är ympade (okulerade) på en sorts grundstammar. Förmodlingen blir det inte alltför lätt för annars antar jag att plantskolorna skulle sälja sådana rotäkta varianter i stället för ympade.

Kan någon reda ut varför vi inte kan köpa rotäkta varianter och därmed ge sin syn på vilka chanser jag nu har att driva mina plantor vidare och få dem att först och främst överleva men att sedan förstås växa och så småningom blomma.

Speciellt stolt är jag över att ha fått sorten John Davis att ta sig från sticklingar. Det här är en sanslöst fin Kanadensisk ros vars moderplanta nu har inlett en andra oerhört fin blomning därute i min rosslänt tack vare den milda och fina hösten. Denna ros är särskilt fin eftersom den håller formen på blommorna så länge. Många andra rosor blommar över så snabbt och blir då efterhand så skräpiga. Det gör inte den här sorten som varmt rekommenderas (se mer om mina rosor på www.kgkarlsson.nu under mitt trädgårdsgalleri och sommarsäsongen).

KGs trädgårdsgalleri

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon