Karl-Göran Karlsson
03-10-2005, 19:55
Hej!
Efter ett tips vid Rosens dag vid Himmelstalunds rosarium i Norrköping i somras testade jag att sticklingsföröka några av mina rosor därhemma. Och se - det gick alldeles utmärkt. Jag prövade tre sorter (Heidetraum, Lovely Fairy och John Davis) och jag lyckades få samtliga tre att ta sig.
Nu undrar jag hur dessa nu rotäkta plantor skall klara sig jämfört med sina moderplantor som vad jag förstår är ympade (okulerade) på en sorts grundstammar. Förmodlingen blir det inte alltför lätt för annars antar jag att plantskolorna skulle sälja sådana rotäkta varianter i stället för ympade.
Kan någon reda ut varför vi inte kan köpa rotäkta varianter och därmed ge sin syn på vilka chanser jag nu har att driva mina plantor vidare och få dem att först och främst överleva men att sedan förstås växa och så småningom blomma.
Speciellt stolt är jag över att ha fått sorten John Davis att ta sig från sticklingar. Det här är en sanslöst fin Kanadensisk ros vars moderplanta nu har inlett en andra oerhört fin blomning därute i min rosslänt tack vare den milda och fina hösten. Denna ros är särskilt fin eftersom den håller formen på blommorna så länge. Många andra rosor blommar över så snabbt och blir då efterhand så skräpiga. Det gör inte den här sorten som varmt rekommenderas (se mer om mina rosor på www.kgkarlsson.nu under mitt trädgårdsgalleri och sommarsäsongen).
KGs trädgårdsgalleri
jag antar att handeln okulerar rosor for det är enklare, kankse växer rosornas bättre?
Mina sticklingar på Rose de Recht klarade tex köldknäppen i mars riktigt bra.
mvh
kerstin z5-6
04-10-2005, 08:15
Det är tvärtom .. rosor på egen rot är härdigare än okulerade -de kan frysa till markytan , bli uppätna av elaka sorkar -de kommer ändå igen -eftersom det står på egna rötter -kommer alla rotskott att vara "Äkta vara "
Är du intresserad av rotäkta rosor kan du titta i mitt album Kanadensiska rosor--alla rosor i det albumet är rotäkta
Det säljs en hel del numer -även om de är ovanligare än de okulerade
Jag tror att detta beror
dels på att det är mycket billigare med okulerade rosor
Dels för att i klimatzon ett kan de rotäkta bli jobbiga med sina rotskott o växa sig alltför vida o stora ..
Grattis till sticklingsförsöken
John Davis är en underbar ros när den står på egen rot ! De flesta kanadensiska rosor är relativt lätta att sticklingsföröka själv
Blomkvists plantskola i finland -samt några enstaka i sverige säljer rotäkta rosor
Blomkvists
AnnammA
04-10-2005, 09:11
Det finns en rosenplantskola här i Skåne som bara säljer rotäkta rosor. Roskraft heter den och jag tror du kan hitta en sida om den på nätet. Jag har en del rosor därifrån och de har överlevt! (Visserligen bor jag i zon 1, men här är det oftast inte kylan som tar död på rosorna utan de blåsiga, snöfria vintrarna med mycket växlande temperaturer...)
I år har jag själv försökt mig på att ta en del sticklingar, och det verkar som en del har tagit sig... Vi får se om de klarar att övervintras utomhus, lite övertäckta el i kallväxthus...
AnnA
Linda i Kareby
04-10-2005, 09:36
Blomstergården har också rotäkta rosor på postorder.
Linda
kerstin z5-6
04-10-2005, 11:22
Roskraft säljer väl inte på postorder numer.. ?? eller har de börjat med det igen ?
Christer i Falköping
04-10-2005, 18:15
Att de skulle vara härdigare är det nog lite si och så med. En mindre härdig ros som okulerats på en härdigare rot blir visst något härdigare än en som står på egna fötter, har jag läst. Dessutom uppför sig rotäkta rosor annorlunda än de som ympats. Men framförallt är det lättare att ympa rosor än att sticklingsföröka dem. Det kan gå lite hur som helst när man försöker sticklingsföröka dem tycker jag.
Christer.
Har också sticklingsförökat rosor i sommar och rosorna fick rötter men det tog halva sommaren, har grävt ner dom nu och får väl kupa dom noga i nov. Gladast blev jag för Balsgårdsrosorna Irma och Anna som fick rötter.
Mozart rosen klarade förra vintern bra, annars är dom ömtåliga i början, man kan säkert förvara dom i garaget annars första vintern.
Har läst att handeln tjänar ett år på att ockulera rosorna, men många särskilt rabattrosor kanske också behöver en starkare / härdigare ros för att överleva en längre tid.
Jag skickade efter en rotäkta gallica ros av Blomstergården i sommar, den var väldigt liten och jag undrar just om den tar fart nästa år ? Den har inte vuxit något. Mina egna rosor som jag förökade i sommar var flera mycket kraftigare än den, så jag ska testa fler rosor nästa sommar.
Karl-Göran Karlsson
04-10-2005, 19:43
Det låter ju i alla fall lovande med det här med sticklingsförökning. Värt att försöka med i alla fall. Men jag antar att det nu kommer att ta ett bra tag (3-5 år?) innan de växt till sig så att de kan blomma.
Jag undrar naturligtvis lite över övervintringen. Det verkar som om ni förordar lite olika metoder (från att ha dem inne i garaget till att gräva ner dom). Är det helt förkastligt att ha dem inne i ett uterum som hålls frostfritt? Misstänker att klimatet här blir rent av lite för bra för dem (för ljust och för stora temperaturväxlingar under soliga perioder).
Vad är egentligen bäst? I mitt fall funderar jag på alternativen nergrävda/övertäckta i ett kallväxthus eller inne i mörkt frostfritt förråd.
Om du ska vara på den säkra sidan ta det svala/mörka förrådet, rosorna ska stå på sparlåga och så vattnar man lite några ggr. Jag köper en del rosor som jag bara kan ha i krukor, vackra klenisar för zon 1-2, liksom stamrosorna får dom övervintra i garaget, då plockar jag bort alla bladen då dom kan ha ohyra svartfläcksjuka/ mjöldagg med in.
Jag chansar lite i år med sticklingarna, det är ju från mina egna rosor så dör dom gör jag om det nästa sommar. Ev. lägger jag en lerkruka över dom också, man får testa. Tror dom blommar mycket snabbare än du skrev, fick en knopp redan i år på den sticklingsförökade rosen Swany.
AnnammA
06-10-2005, 08:54
Jag har för mig att Roskraft övervintrar sina plantor antingen nedgrävda utomhus eller i kallväxthus.( Roskraft finns i zon 1.)
AnnA
AnnammA
06-10-2005, 08:55
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-10-2005, 12:22)
Roskraft säljer väl inte på postorder numer.. ?? eller har de börjat med det igen ?
Jag vet faktiskt inte. Man kan väl alltid ringa dit och fråga?
AnnA
kerstin z5-6
10-10-2005, 09:35
Nej de har ingen postorder ..... vet jag nu ..
Sticklingarna förvarar jag alltid i vinterträdgårdsmiljö/varmt + 15 och Höög luftfuktighet
De tar sig bäst om de sticks jan -mars
jag klipper riset då med :)Helst från en gren som blommat under sommaren
Av de kanadensiska rosorna är flera lätta att sticklingsföröka o de blommar ibland redan år 2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.