Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon datorkunnig här?, Varför väsnans datorn så.....
          Lady Hamilton
          Inlägg 20-02-2006, 11:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Grattis! Synd bara att du väntade så länge.....................
          När du hade det som "värst", följde jag tråden men "sa" inget..... wub.gif
          Jag hade själv ett "rea" plan till dator men det var en snäll grannpojke som byggt i hop den så jag ville inte klaga..............
          Nu för ca 1 vecka sedan har jag en NY dator som knappt hörs smile.gif
          Vilken fröjd! Nu kan jag ha på datorn hela dagen ytan att få huvudvärk!

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          krellus
          Inlägg 20-02-2006, 12:31
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

okej, lite blandat från mig...

1) Någon skrev att man får mer för en stationär.
          DET var verkligen sant för några år sedan men faktum är ju att dagens bärbara burkar blir bättre och bättre och gapet mellan bärbara och stationära minskar.
          Prioriterar du en riktigt bra speldator så ska du såklart välja den stationära.

Fördelen med den bärbara är ju att den tar mindre plats och att du blir flexibel.

2) Fläktar som låter. Har själv en Bärbar Packard Bell och den låter som tusan. Bara att inse att en del fläktar låter mer än andra.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 20-02-2006, 12:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 268
          Medlem nr: 6 744

Bara att inse att det är macintosh man ska ha om man inte kan stå ut med lite ljud från datorn smile.gif

mvh // Johannes

Citera
          Rossi
          Inlägg 20-02-2006, 12:41
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Min gamla (som inte var så gammal egentligen) dator på jobbet kraschade för ett tag sedan. Den var så tyst och beskedlig så. Jag fick en splitterny dator och j*drar vad fläkten låter på den. Precis som du säger så låter det ibland som om ett flygplan skulle starta. Man riktigt hör hur den tar i och så ökar den och ökar och snart lyfter vi! smile.gif

Jag tror inte att det är något fel på den. Det är väl bara så att olika modeller låter olika mycket. Jag som är väldigt ljudkänslig hittade en gammal isoleringsbox på jobbet så jag har stoppat in datorn i den. Nu hör jag inte det höga allmänna surret som den alltid har utan bara när den ska lyfta! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Helen B
          Inlägg 20-02-2006, 12:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 4 464

CITAT (Jonte_rm @ 20-02-2006, 12:39)
          inte kan stå ut med lite ljud från datorn smile.gif

mvh // Johannes

Nu var det inte "lite" ljud från datorn tongue.gif Killen på supporten tyckte att det lät fruktansvärt högt när jag satt vid datorn och han i telefonen. Han undrade däremot varför jag inte hade ringt tidigare och hur vi stod ut .
          rolleyes.gif
          Ja ja nu njuter jag och barnen iallafall..mannen min hör ju som sagt inte lika bra som vi andra, men jag tror nog att han uppskattar det nya ljudet. smile.gif

Rossi: Det kan ju vara samma fel som på vår dator. Från början så har den låtit så mycket. Tekninkern sade att det är inte normalt, fläkten var nog trasig från början.

--------------------
          Hälsningar Helen
          user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 20-02-2006, 12:56
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Helen B @ 20-02-2006, 12:50)
          Rossi: Det kan ju vara samma fel som på vår dator. Från början så har den låtit så mycket. Tekninkern sade att det är inte normalt, fläkten var nog trasig från början.

Datorn på jobbet väsnas inte så mycket alltid utan kanske två gånger per dag. Fast normal-ljudet på den är högre än på den jag hade förut och högre än den hemma. Men det känns som om det är modellen som helt enkelt är sådan. Jag ska kolla vilken modell jag har på jobbet. (Är hemma och är sjuk.) Här hemma har vi en Dell och den är som sagt bra.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Helen B
          Inlägg 20-02-2006, 12:59
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 4 464

CITAT (Rossi @ 20-02-2006, 12:56)
          Datorn på jobbet väsnas inte så mycket alltid utan kanske två gånger per dag. Fast normal-ljudet på den är högre än på den jag hade förut och högre än den hemma. Men det känns som om det är modellen som helt enkelt är sådan. Jag ska kolla vilken modell jag har på jobbet. (Är hemma och är sjuk.) Här hemma har vi en Dell och den är som sagt bra.

Ok, vår dator var på flyguppdrag hela dagarna.

Krya på dig!!

--------------------
          Hälsningar Helen
          user posted image

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-02-2006, 13:42
          Länk hit: #28

Gäster

jag har inge fläkt på min data . min här helt öppen ingetg lock på sidan .
          för en gång så skulle jag öppan datornn å städa eller kkolla en sak kommer inte ihåg men så ställde jag locket med fläkten mottväggen vid skirvbordet där var ju ett litemellan rum . men sen råkade jag skaka bordet så fläkten med locket fllö ner på golvet .så det gnitrade å hadde sig å flö en massa blå saker över skrivbordet . fast har man det öppet så tar man musen eller handen för nära som får man en jätte stöt men man lär sig . sen även så kan man blåsa veck dam å sånt när man ser det smile.gif smile.gif tongue.gif tongue.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 20-02-2006, 13:45
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Det låter livs farligt flaxx!
          sad.gif Så kan du INTE ha det.............
          Det måste du fixa omgående!!!
          (Min tysta dator är av märket Dell)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Biggan_
          Inlägg 20-02-2006, 13:45
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (flaxss @ 20-02-2006, 13:42)
          jag har inge fläkt på min data . min här helt öppen ingetg lock på sidan .
          för en gång så skulle jag öppan datornn å städa eller kkolla en sak kommer inte ihåg men så ställde jag locket med fläkten mottväggen vid skirvbordet där var ju ett litemellan rum . men sen råkade jag skaka bordet så fläkten med locket fllö ner på golvet .så det gnitrade å hadde sig å flö en massa blå saker över skrivbordet . fast har man det öppet så tar man musen eller handen för nära som får man en jätte stöt men man lär sig . sen även så kan man blåsa veck dam å sånt när man ser det smile.gif smile.gif tongue.gif tongue.gif

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          yenny
          Inlägg 20-02-2006, 13:51
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (flaxss @ 20-02-2006, 13:42)
          fast har man det öppet så tar man musen eller handen för nära som får man en jätte stöt men man lär sig .

Bortsett ifrån att du kan göra dej ordentligt illa så kan du även förstöra hela datorn om det kommer stötar.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 20-02-2006, 23:02
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Väsnande dator kan bero på att någon har glömt ta ut sin cd skiva ur facket. biggrin.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Kalle Mandelstam
          Inlägg 21-02-2006, 00:33
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 542

Jag tycker att moderna datorer kan väsnas bra mycket mer än lite äldre, på grund av att de har fler fläktar. Själv har jag 3 fläktar som tuggar på, på min gamla var det bara en.

Ju snabbare processorerna blir desto känsligare blir de för för höga temperaturer, så fläktar är viktigt, men ack så störande...

Jag har en kompis som tröttnade på det där och skaffade (byggde) vattenkylning till sin processor, och det funkade fin fint.. Tills en dag då impellern till vattenpumpen blev lite knäpp. Nu låter den som en hel skördetröska och han vågar inte byta pumpen av rädsla för att få vatten i datorn.. smile.gif hehe.. skadeglädje är den bästa glädjen tongue.gif

mvh

Kalle

--------------------
          Hälsningar från Kalle Balle Äggaskalle

Citera
          LadyG
          Inlägg 21-02-2006, 01:11
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Sätt i en Papst-fläkt, 80mm är lagom. Den är mycket tyst, bara 12dB faktiskt, och den skyfflar 32,9 32.9 m³/t vilket beror på att den är glidlagrad och inte kullagrad. Iofs har glidlagrad något kortare livslängd men å andra sidan skyfflar den mer luft i förhållande till ljudnivån, så jag vet vad jag skulle välja. Strax över en hundralapp kostar den på InWarehouse, 103:- för att vara exakt.

Vill man ha något ÄNNU tystare monterar man in en heatsink för runt 300 som avleder värmen.

Fast köper man billighetsmaskiner på ställen som Siba t ex så får man vad man betalar för s a s. Tyvärr tjänar de fett på att lura folk att köpa billighetsdatorer som oftast bara är skräp, och de kommer undan med det.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Rossi
          Inlägg 21-02-2006, 07:45
          Länk hit: #35

Medlem

Är tillbaka på jobbet nu och kan konstatera att jag har en HP compaq som ibland tror att den är ett flygplan.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 21-02-2006, 12:20
          Länk hit: #36

Medlem

Slitna, skadade eller gamla fläktar skyfflar mindre luft per rotation än nya och måste således rotera mer för att flytta samma mängd luft som förr. Snabbare rotation skapar med oljud. Även dammiga fläktblad kan skapa oljud.

Med tanke på att en fläkt beräknas ha en livslängd (meantime before failiure) på strax över 18 månader i bästa fall kanske det är dags att se till att den byts?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Bee
          Inlägg 21-02-2006, 13:46
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (LadyG @ 21-02-2006, 12:20)
          Med tanke på att en fläkt beräknas ha en livslängd (meantime before failiure) på strax över 18 månader i bästa fall kanske det är dags att se till att den byts?

Aha! Så det är därför min Dell börjar höras lite mer än när den var ny i okt 2004. Undrar varför det inte står ngt om det i användarhandboken. Jag har i alla fall inte hittat ngt om det. Hur kan en detalj ha 18 månaders livslängd när garantin är 2 år?

Å andra sidan låter det värre när dvd:n är igång. Det viner om den när den jobbar, särskilt när man bränner.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 21-02-2006, 14:12
          Länk hit: #38

Medlem

De hoppas att folk inte orkar be dem byta fläkt, det tjänar de på. smile.gif

Fast läser man om t ex kullagerfläktar (som klarar sig lite längre än glidlagrade) så beräknas deras livslängd till max 18 månader. Glidlagrade, som är lite dyrare och tystare, slits fortare och beräknas bara hålla i 12 månader.

Visst känner man sig lite lurad, men bara tills man hittat garantisedeln. För garantin gäller hela maskinen oavsett livslängden på de enskilda delarna smile.gif

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 21-02-2006, 14:56
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (Jonte_rm @ 20-02-2006, 12:39)
          Bara att inse att det är macintosh man ska ha om man inte kan stå ut med lite ljud från datorn smile.gif

mvh // Johannes

Macintosh? Nä, nu ska vi inte bli desperata!!! laugh.gif

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 09:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon