Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Snabbväxande småträd/buskar, Att skärma av lite av insynen.
          Camilla
          Inlägg 17-04-2003, 07:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 1 183

Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vår trädgård är väldigt öppen, dvs lite träd och mycket insyn till altanen och även in i huset. Nu skulle vi vilja plantera några småträd eller buskar som är snabbväxande. Dessa tänkte jag plantera längs vägen för att få bort mycket av insynen. Har ni några tips på såna som klarar sig i zon 5, vi bor i Örnsköldsvik. Tacksam för alla tips och råd. Kanske finns det annat vi kan göra för att rama in trädgården.

Hälsningar Camilla unsure.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 17-04-2003, 07:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

" 4-5 meter" är ganska högt! Jag vill alltid propagera för fruktträd, varför inte körsbär, både vackra blommor och dessutom bär. Det finns ympade sorter som inte blir stora och rotäkta sorter som växer fort och blir 4-5 meter höga.

Citera
          Posse
          Inlägg 18-04-2003, 09:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Camilla @ 17-04-2003, 08:23)
          Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vår trädgård är väldigt öppen, dvs lite träd och mycket insyn till altanen och även in i huset. Nu skulle vi vilja plantera några småträd eller buskar som är snabbväxande. Dessa tänkte jag plantera längs vägen för att få bort mycket av insynen. Har ni några tips på såna som klarar sig i zon 5, vi bor i Örnsköldsvik. Tacksam för alla tips och råd. Kanske finns det annat vi kan göra för att rama in trädgården.

Hälsningar Camilla unsure.gif

Det beror sig väl på hur pass tätt "längs vägen" du tänkt plantera.. unsure.gif Om det ska vara typ häck vid tomtgränsen, eller en rad buskar/träd en bit längre in på tomten? Och hur högt det behöver vara.

Om det ska skydda mot insyn även vintertid duger väl endast något barrigt. sleep.gif

Förutsatt att syrener växer även i zon 5, tycker jag att de är ett trevligt insynskydd en stor del av året, och mycket charmiga när de blommar. smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 09:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon