Camilla
Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vår trädgård är väldigt öppen, dvs lite träd och mycket insyn till altanen och även in i huset. Nu skulle vi vilja plantera några småträd eller buskar som är snabbväxande. Dessa tänkte jag plantera längs vägen för att få bort mycket av insynen. Har ni några tips på såna som klarar sig i zon 5, vi bor i Örnsköldsvik. Tacksam för alla tips och råd. Kanske finns det annat vi kan göra för att rama in trädgården.

Hälsningar Camilla unsure.gif
KURT
" 4-5 meter" är ganska högt! Jag vill alltid propagera för fruktträd, varför inte körsbär, både vackra blommor och dessutom bär. Det finns ympade sorter som inte blir stora och rotäkta sorter som växer fort och blir 4-5 meter höga.
Posse
CITAT (Camilla @ 17-04-2003, 08:23)
Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vår trädgård är väldigt öppen, dvs lite träd och mycket insyn till altanen och även in i huset. Nu skulle vi vilja plantera några småträd eller buskar som är snabbväxande. Dessa tänkte jag plantera längs vägen för att få bort mycket av insynen. Har ni några tips på såna som klarar sig i zon 5, vi bor i Örnsköldsvik. Tacksam för alla tips och råd. Kanske finns det annat vi kan göra för att rama in trädgården.

Hälsningar Camilla unsure.gif

Det beror sig väl på hur pass tätt "längs vägen" du tänkt plantera.. unsure.gif Om det ska vara typ häck vid tomtgränsen, eller en rad buskar/träd en bit längre in på tomten? Och hur högt det behöver vara.

Om det ska skydda mot insyn även vintertid duger väl endast något barrigt. sleep.gif

Förutsatt att syrener växer även i zon 5, tycker jag att de är ett trevligt insynskydd en stor del av året, och mycket charmiga när de blommar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon