Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fulla jägare, skjuter på allt som rör sig
          Berith
          Inlägg 16-10-2005, 12:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Känner du honom inte bättre än så? unsure.gif Tycker inte att det är "stackars zeppo" - han har sin åsikt om jakt och den åsikten kommer fram varje år/höst. Ok att den inte överensstämmer med din men att kategorisera honom som "tjafsare i Djur och natur" är helt onödigt tycker jag, likaså att säga att han tog upp det här ämnet (igen) för att provocera.

Och det vore väl synd om man inte kan diskutera olika djur i den här avdelningen. Vem vet... zeppo kanske inte tycker om insekter? rolleyes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          amaira
          Inlägg 17-10-2005, 08:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Berith @ 16-10-2005, 13:41)
          Känner du honom inte bättre än så? unsure.gif Tycker inte att det är "stackars zeppo" - han har sin åsikt om jakt och den åsikten kommer fram varje år/höst. Ok att den inte överensstämmer med din men att kategorisera honom som "tjafsare i Djur och natur" är helt onödigt tycker jag, likaså att säga att han tog upp det här ämnet (igen) för att provocera.

Och det vore väl synd om man inte kan diskutera olika djur i den här avdelningen. Vem vet... zeppo kanske inte tycker om insekter? rolleyes.gif

Nej, jag känner honom/henne inte alls. Utgick bl.a. från någon annan här som verkade känna honom eller henne.

Å andra sidan har du faktiskt fullständigt rätt Berith! wub.gif
          Lovar att inte göra så fler gånger. Inte bara för att jag har djup respekt för dina tankar och ditt sätt att tänka, utan också för att jag VET att du har rätt denna gången. wub.gif
          Kram smile.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Berith
          Inlägg 18-10-2005, 06:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Kramen mottagen - och återsänd! tongue.gif

Såg två älgar igår - en ko med kalv - och det är faktiskt flera år sen jag såg älg senast. Jag såg dom på långt håll och saktade in med bilen så dom fick tid på sej att komma över vägen utan stress. Jag hade hunnit förbi om jag ville men tyckte att dom kunde få företräde, och jag fick samtidigt en mäktig naturupplevelse. wub.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 18-10-2005, 10:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Ja, att träffa på en älg i det fria är så underbart....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-10-2005, 10:39
          Länk hit: #25

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Om jakt, eller köttätande, är bra eller dåligt kan såklart diskuteras. Men om vi inte radikalt ska lägga om vårt kulturlandskap så måste vi nog jaga djur. Inte bara för att de annars skulle komma ivägen för våra bilar etc i allt större omfattning, med många döda människor som följd, utan även för att sjukdomar och svält annars kommer att skörda hundratusentals djur varje år. Vargar, lodjur, björnar, rävar, de är som samhället och naturen ser ut idag inte realistiska begränsande faktorer på viltstammen.

En alternativ lösning är såklart att på längre sikt långsamt minska antalet djur i skogarna och fälten genom att sluta med industriskogsbruk och industrijordbruk, och låta stora delar av Sverige bli igenvuxen skog eller väldigt små jordbruk igen. Det skulle sänka populationen älgar och rådjur rätt rejält eftersom de då skulle få mindre mat.
          Fast frågan är hur realistiskt det är med fler små skogs&jordbruk, utvecklingen går ju åt andra hållet sad.gif
          Kanske kan vi i än större omfattning än idag föda upp djuren i stora plåtskjul, matade med importerat foder, om det fortfarande finns folk som vill äta kött eller dricka mjölk, eller så kan vi importera kött. Det skulle minska behovet av jakt åtminstone.

--------------------
          zon2.5

Citera
          zaaritha
          Inlägg 21-10-2005, 22:00
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Nu har väl detta spårat ur?
          Våra grannar jagar älg í vår skog, men d e får ej skjuta djur på våra gärden!
          En del av jaktlaget super, en del inte!!
          Likadant i våra grannjaktområden.

Citera
          Magda16
          Inlägg 22-10-2005, 09:07
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 6 655

Just nu är min karl ute med hunden för att skjuta några rådjur. Han har säkert jagat i 30 år och när de skadeskjuter så mår de flesta jägare jävligt dåligt (precis som de ska) och gör allt de kan för att se till att hitta djuret. Oftast har det bara flyttat sig en kort bit och lagt sig där och dött, men i skogen kan det vara svårt att se det.
          De ringer också till jägarna när det är djur påkörda och då är jägarna viktiga helt plötsligt, för vem ska annars gå ut och i skogen och avliva det skadade djuret, polisen?
          De som jagar sämst är de med mycket pengar och lite tid. De bjuder in sina direktörsvänner (säger inte att alla direktörer skjuter illa smile.gif ) och så får någon annan ta hand om det som inte gick som det skulle. (Känner en jägare som är anställd heltid hos en av Sveriges rikaste). Min man har väldigt strika regler för vad och hur saker ska skjutas för att man ska få en så god viltstam som möjligt (i deras eget intresse såklart), men vill man ta bort jakten så ska man ta bort all djurhållning, den är mer oetisk än jakt tycker jag, och jag är ingen jaktvän. Men jag kan se nyttan av den.

Citera
          zeppo
          Inlägg 22-10-2005, 16:02
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 2 324

Jag både håller med dig och inte Magda.........

Visst är mycket av djurhållningen oetiskt idag. Å din man verkar vara en "bra" jägare. Men ändå....... för att kunna ta andras oskyldiga liv måste man ändå vara lite annorlunda. Jag vill ha levande djur i skogen. En balans som djuren själv upprätthåller. Tex. varg i skogen ist. jägare.
          Tycker mycket bättre om älgar så här:

http://home.ripway.com/2005-7/350915/alg1.rmvb

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-10-2005, 18:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vad är det för skillnad om älgen blir skjuten eller rivs ihjäl av vargar? Det första är för det mesta mycket snabbare och smärtfriare. Hur lång tid tror du det tar för en vargflock att hetsa och slutligen sarga älgen så att den långsamt dör?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Monarda
          Inlägg 22-10-2005, 18:19
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Låt viltvårdarna hålla på ett tag till så behöver vi nog inte ha några "problem" med vilda djur längre. Åtminstone här i trakterna har jaktlag efter jaktlag förvånat konstaterat att älgtorka råder i skogen.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 22-10-2005, 18:48
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2005, 19:00)
          Vad är det för skillnad om älgen blir skjuten eller rivs ihjäl av vargar? Det första är för det mesta mycket snabbare och smärtfriare.

Så ofta som jag hör om skadeskjutningar så undrar jag ju......

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-10-2005, 19:17
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Sulawesii @ 22-10-2005, 19:48)
          Vad är det för skillnad om älgen blir skjuten eller rivs ihjäl av vargar? Det första är för det mesta mycket snabbare och smärtfriare.

Hur många fullträffar hör du talas om? En del saker förs vidare, andra inte och det är olika saker som prioriteras av olika människor. Man får gå på statistiken och det är väl några procent som skadeskjuts. När vargarna river älgar är det 100 % som plågas.

--------------------

Citera
          Monarda
          Inlägg 22-10-2005, 21:28
          Länk hit: #33

Medlem

Och hur många älgar rivs av vargar? Och hur många skadeskjuts och plågas? Påstår du att det är lindrigare att bli skadeskjuten än riven?

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 23-10-2005, 12:05
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2005, 20:17)
          Hur många fullträffar hör du talas om? En del saker förs vidare, andra inte och det är olika saker som prioriteras av olika människor.

Dem skryts det ju om, så det får man ju också höra om....... och hur många taggar de hade.........

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Ophelia
          Inlägg 23-10-2005, 13:54
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Sulawesii @ 22-10-2005, 19:48)

Då kanske de som du hör det av är ganska dåliga jägare. Inga älgar i pappas jaktlag eller med omnejd har skadeskjutits de senaste 5 åren (minst) och då har de skjutit en hel del älg. Jag vet inte om människorna jag pratar med om jakt skulle ljuga för mig men jag har inte ens hört nämna skadeskjutningar under ganska lång tid tillbaka.

Däremot får en del av de eftersökshundarna, som finns runtom, ge sig ut när vilt blivit påkörda av bilar och inte dött. Jag har även hört att någon "hobbyhund" som inte var kopplad drog från sin matte/husse och bet en kalv så illa att en eftersökshund var tvungen att spåra upp den.

Citera
          Berit
          Inlägg 23-10-2005, 14:19
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 863
          Medlem nr: 305

En varflock på 7 - 10 vargar tar c:a 100 älgar/år.
          Vargflocken attackerar älgen från alla håll och skadar den så den går en mycket långsam och förmodligen plågsam död till mötes.

10% skadeskjuts, 1 på 10 plågas.

När vargarna tar dem blir det en 100% långsam och plågsam död.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-10-2005, 17:35
          Länk hit: #37

Medlem

Tack för siffrorna Berit. Alltså käkar 1 varg ungefär 10 älgar om året. Avskjutningen ligger på en bit över 100 000 om året. Skulle man låta vargarna klara av att hålla stammen nere skulle det alltså behövas en stam på över 10 000 djur. Vill vi ha så många vargar???? Förmodligen behövs det ännu mer för en del vargar skulle säkert dryga ut dieten med tamdjur, hundar och små barn. rolleyes.gif

Sen har vi den ekonomiska biten. År 1984 sköts det ca 144 000 älgar. Det blev 20 000 ton kött till ett värde av över en halv miljard. Vargar blir dyra i drift.

--------------------

Citera
          Monarda
          Inlägg 23-10-2005, 18:14
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Berit @ 23-10-2005, 15:19)
          En varflock på 7 - 10 vargar tar c:a 100 älgar/år.
          Vargflocken attackerar älgen från alla håll och skadar den så den går en mycket långsam och förmodligen plågsam död till mötes.

10% skadeskjuts, 1 på 10 plågas.

När vargarna tar dem blir det en 100% långsam och plågsam död.

Då är det alltså 10000 älgar som skadeskjuts varje år!

1 på 10 plågas - var kommer sådan befängd statistik ifrån?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-10-2005, 18:21
          Länk hit: #39

Medlem

Tycker också att 10% låter för högt. Sen är det ju en annan sak om alla dessa skadeskjutna verkligen plågas, nervsystemen ser annorlunda ut hos älgar och exempelvis människor.

Tänker på ett veterinärprogram på TV jag såg där en häst hade fastnat i en krok och slitit av en stor skinn och köttslamsa som hängde och dinglade. Den verkade dock inte besväras i nån större omfattning.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 23-10-2005, 18:39
          Länk hit: #40

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

En orsak till att vissa djur kan ta en stor skada och ändå se oberörda ut kan vara att det är totalt livsfarligt att se skadade ut när rovdjur är i närheten. Detsamma när de (hannar åtm.) slåss mot varandra, det gäller att se oberörd ut så länge det går. Har sett trafikskadade rådjur etc som uppenbarligen har mycket ont (de riktigt darrar, stödjer på 3 ben etc) men som ändå står och försöker se ut som om de är kungar av skogen.

Men, för de flesta älgar är det säkert smärtfriare att dödas av kula än varg. Det i sig är dock inget starkt argument för djurjakt IMHO, för då skulle man ju få nådejaga en hel hoper djur, fåglar, insekter etc.

(Jag äter mycket hellre ett djur som skjutits i skogen än bott i ett plåtskjul hela livet och sen slaktats nånstans långt bort)

--------------------
          zon2.5

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 07:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon