Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fulla jägare, skjuter på allt som rör sig
          Berit
          Inlägg 23-10-2005, 19:11
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 863
          Medlem nr: 305

CITAT (KURT @ 11-10-2005, 07:45)
          Problemed är att kraven på skjutskicklighet är alltför lågt ställda. Alltför många djur skadeskjuts. När det gäller älgjakten så skadeskjuts ca 10% av älgarna  ref. av de ca 100000 älgar som varje år skjuts. Och även för björnjakten så skadeskjuts ca 10% av björnarna ref..

Citerar Kurts inlägg.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-10-2005, 17:27
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Frågan är varifrån Kurt fått uppgiften. Jag pratade med en älgjägande arbetskamrat och han kände inte till någon statistik alls. Bara det att en skadeskjutning är jägarnas fasa och man gör allt för att det skall undvikas. Är det nån som bara tyckt att siffran lät bra och sen förs uppgifterna vidare?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Magda16
          Inlägg 24-10-2005, 20:28
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 6 655

Kollade referensen från Corren och där står det att 4500 (av 100 000) älgar inte hittas och att hälften av dem tros vara rena bommar. Det ger ca 2300 älgar som är skadeskjutna och försvunna, dvs ca 2,5 % högt räknat. Att de går 100 meter och lägger sig innebär inte att det är en skadeskjutning, det kan vara en ren hjärtträff, där trycket fortfarande hålls uppe, och älgen kan springa vidare.

Citera
          jegi
          Inlägg 24-10-2005, 21:25
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Det som vanligen händer med en älg skjuten i lungor eller hjärta är att den INTE faller omedelbart även om skottet är dödligt. Detta gäller i synnerhet om den skjuts i språnget.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          MB1965
          Inlägg 25-10-2005, 12:02
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Storstadsbor- särskilt unga otåliga- förväntar sig att allt skall vara kliniskt ren, infryst i block, vakumförpackat förfriterad stekfärdig färdigkrydda...så att det inte går att identifiera. vad hände med närhet till matproduktionen? Att se vad man äter och inse att vi tar ägg, fångar fisk, krabba och kräfta, slaktar nöt och gris, skördar och plockar...

Det är normalt för en älg att inte falla platt fall utan springa en kort bit precis som jegi säger. Eftersök är sällan nödvändigt. Spekulationer om att de med pengar skjuter sämre är tagna ur luften. Däremot retar det en och annan om vissa gårdar/jakträttsinnehjavare kan ta bra betalt för jakten, då kommer jantelagen fram ... "de betalar mycket/tjänar mycket på jakten, fy vad fult".

Hur som helst är älgen en av viktigaste källorna till kött i Sverige. Och de lever "bättre" än många andra landdjur vi äter. Och problemet med älgjakten är att för få jagar för att skogsägarna skall kunna freda sin sig på en del platser.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 25-10-2005, 12:12
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Och vem är det som tror att det är en skadeskjutning om älgen faller 100 m bort? Tror ni att vi som är emot jakt är lite tröga? mad.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Reserv
          Inlägg 25-10-2005, 12:49
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Sulawesii @ 25-10-2005, 13:12)
          Tror ni att vi som är emot jakt är lite tröga? mad.gif

Näe, bara förbaskat envisa och enkelriktade sleep.gif rolleyes.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 25-10-2005, 13:10
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2005, 18:35)
          Tack för siffrorna Berit. Alltså käkar 1 varg ungefär 10 älgar om året. Avskjutningen ligger på en bit över 100 000 om året. Skulle man låta vargarna klara av att hålla stammen nere skulle det alltså behövas en stam på över 10 000 djur. Vill vi ha så många vargar???? Förmodligen behövs det ännu mer för en del vargar skulle säkert dryga ut dieten med tamdjur, hundar och små barn. rolleyes.gif

Sen har vi den ekonomiska biten. År 1984 sköts det ca 144 000 älgar. Det blev 20 000 ton kött till ett värde av över en halv miljard. Vargar blir dyra i drift.

Vad kostar 15 döda människor/år i viltolyckor + de ca 800 som skadas varje år i totalt 500 viltolyckor? Egenligen borde ju jägarna dessutom få betala för viltstängslen (bara några 10-tal miljoner/år) och skogsskadorna för ca 1 miljard/år också . Om man stoppar in några älgar och rådjur i djurparkerna så borde väl det räcka?

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 25-10-2005, 17:26
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Reserv @ 25-10-2005, 13:49)

Näe, bara förbaskat envisa och enkelriktade sleep.gif rolleyes.gif

Och det är då inte jaktanhängare? blink.gif ohmy.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Magda16
          Inlägg 25-10-2005, 22:49
          Länk hit: #50

Medlem

Jag ville bara få fram att det inte är 10 % av de skjutna älgarna som blir skadeskjutna, vilket man skulle kunna tro när man läste artikeln i Corren som det har refererats till i denna tråd. Det var där de tog upp de 100 m, och självklart utgår jag från att ingen är trög vare sig dom tycker som jag eller inte rolleyes.gif

Jag menade inte att de som hade mycket pengar är sämmre skyttar och jag tyckte att jag gjorde det klart, men den jägaren som jag känner och som jobbar med inbjudningsjakt (och vanlig jakt såklart) blir jäkligt irreterad när det kommer "gubbar" som är ute i skogen ett par gånger om året och som inte övar sitt skytte därimellan. Det är klart att de är sämre i skogen än de som har det som passionerad hobby (som min sambo, han är ute säkert tre-fyra dagar i veckan under säsongen, stackars mig smile.gif )
          Att man kan tjäna pengar på sin mark är ju underbart, det innebär oftast att man kan sköta om den för en framtida generation rolleyes.gif

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 26-10-2005, 08:39
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Magda16 @ 25-10-2005, 23:49)
          Jag ville bara få fram att det inte är 10 % av de skjutna älgarna som blir skadeskjutna, vilket man skulle kunna tro när man läste artikeln i Corren som det har refererats till i denna tråd. Det var där de tog upp de 100 m, och självklart utgår jag från att ingen är trög vare sig dom tycker som jag eller inte rolleyes.gif

Då ber jag så mycket om ursäkt!! wub.gif Läste ej ref:arna. Ska göra det nu, tycker ju att det är intressant! Har varit lite stressad på senare tid (vilket skulle minska om jag inte satt framför datorn så pass mycket som jag gör...), vilket ju också ökar risken för feltolkningar.
          Min erfarenhet är oftast att de som tycker annorlunda än mig i dessa frågor tror.... ja, jag vet inte, iallfall inte inser att jag faktiskt funderar endel runt detta.

Resvers inlägg om att vi som grupp skulle vara så "förbaskad envisa och enkelriktade" är sorgligt. Som om vi inte skulle tänka som vi gör för att vi tycker att det är fel ( liksom de flesta tycker att det är fel med dödsstraff mm (nu jämför jag ej dessa två)), utan bara för att vara obstinata eller nåt.
          För några år sedan såg jag på teve hur de sköt en älg. Älgen stannade upp, blev kobent och kissade på sig. Jag får fortfarande en knut i magen när jag tänker på det. Mina känslor ska ingen få till att de jag skulle vara envis och enkelriktad, de är sanna!!

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Reserv
          Inlägg 26-10-2005, 09:16
          Länk hit: #52

Medlem

Du frågade vad vi trodde , jag sa aldrig att ni va ´envisa eller enkelriktade. vad jag däremot trodde va´att du hade humor eftersom jag satte dit skämtande gubbar också.

Citera
          zeppo
          Inlägg 26-10-2005, 09:16
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 2 324

Sulawesii, bry dig inte om Reservs inlägg. Jag har märkt att han vet inte vad han pratar om även om han själv tror sig vara expert på diverse saker.

Citera
          Reserv
          Inlägg 26-10-2005, 09:18
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (zeppo @ 26-10-2005, 10:16)
          Sulawesii, bry dig inte om Reservs inlägg. Jag har märkt att han vet inte vad han pratar om även om han själv tror sig vara expert på diverse saker.

Och det ska komma från en som startat tråden och förutsatt att jägarna va´på fyllan?! sleep.gif

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 26-10-2005, 09:41
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Reserv @ 26-10-2005, 10:16)
          .....att du hade humor eftersom jag satte dit skämtande gubbar också.

Smileys betyder ju inte bara "skämtande gubbar".

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Magda16
          Inlägg 26-10-2005, 17:14
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Sulawesii @ 26-10-2005, 09:39)
          CITAT (Magda16 @ 25-10-2005, 23:49)

Då ber jag så mycket om ursäkt!! wub.gif Läste ej ref:arna. Ska göra det nu, tycker ju att det är intressant! Har varit lite stressad på senare tid (vilket skulle minska om jag inte satt framför datorn så pass mycket som jag gör...), vilket ju också ökar risken för feltolkningar.
          Min erfarenhet är oftast att de som tycker annorlunda än mig i dessa frågor tror.... ja, jag vet inte, iallfall inte inser att jag faktiskt funderar endel runt detta.

Resvers inlägg om att vi som grupp skulle vara så "förbaskad envisa och enkelriktade" är sorgligt. Som om vi inte skulle tänka som vi gör för att vi tycker att det är fel ( liksom de flesta tycker att det är fel med dödsstraff mm (nu jämför jag ej dessa två)), utan bara för att vara obstinata eller nåt.
          För några år sedan såg jag på teve hur de sköt en älg. Älgen stannade upp, blev kobent och kissade på sig. Jag får fortfarande en knut i magen när jag tänker på det. Mina känslor ska ingen få till att de jag skulle vara envis och enkelriktad, de är sanna!!

Grejen är att jag inte själv vet var jag står i jaktfrågan, eftersom det som allt annat inte är svart eller vitt. Jag har jättesvårt för att min sambo går ut och skjuter kråkor bara för skoj skull, även om han tycker att de är skadedjur och det är på soptippen. Vi har haft våra duster om detta, likaväl som vi har "bråkat" om hur många vargar vi ska ha här i Sverige och jag kan inte hålla med om att de ska bort för att jakthundarna åker dit, är man med i leken får man leken tåla. Därimot ska folk inte behöva vara oroliga uppåt landet för sina barn eller sin boskap, och framförallt ska vi här nere i Stockholm inte sitta och bestämma hur många det ska vara när vi inte blir berörda av problemen som följer i vargens språr. Det är det som är så jobbigt här i livet, det är ytterst sällan(tycker jag rolleyes.gif ) som man kan vara helt på det klara med sina åsikter, det finns för och nackdelar med allt. smile.gif
          Jag har en bekant(vän) som alltid vet vad han tycker och det han tycker är det rätta och det är skittråkigt att disskutera med honom, det leder ingenstans. Vi har gått igenom dödsstraff och han tycker att det inte gör något att det avrättas oskyldiga, så länge som det är fler skyldiga som dör, vad ska man säga om det sad.gif

Citera
          zeppo
          Inlägg 27-10-2005, 07:07
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 2 324

Du har rätt att folk vill ofta se allting bara i svart eller vitt. Så är det inte.
          Jag tyckte på ditt inlägg som du skrev tidigare attt din man verkade vara en "bra" jägare, men skjuter han kråkor bara för skojs skull måste jag ändra uppfatning. Jag frågar bara VARFÖR? Med vilken rätt tar han andra levande varelsels liv? Dessutom tror jag det är olagligt om man inte har tillstånd av kommunen.
          När det gäller jägare tror jag att vapnet är deras penisförlängare. Men det som berör mig mest illa är det att vissa jägare t.om. poserar på bild tillsammans med djuret dom dödat, ofta med ena benet över djuret å ett stort leende på läpparna! Som om dom gjort nåt bra att vara stolt över!! Det är hemskt. Då funderar man hur det är ställt i hjärnkontoret..............

Vill du läsa lite fakta om vargen, får du här några länkar:
          http://www.vargreviret.com/vard_att_veta.htm
          http://www.rovdjur.se/download/faktablad/F...tablad_varg.pdf

(i ett avsnitt står det tex. så här: Är vargen farlig för människan?
          Trots att vargforskningen varit mycket intensiv sedan åtminstone 1960-
          talet och trots att det på många håll i världen finns gott om varg - i många
          fall i tätbefolkade områden har man haft mycket svårt att hitta ens något
          enda fall då en frisk, vild varg har dödat en människa. Ett fall anses
          bevisat. Det inträffade 1996 i Indien och omständigheterna var mycket
          speciella. Ingen kan naturligtvis garantera att det inte kan att ske i Sverige,
          men man skulle utan tvekan kunna säga att vargen åtminstone inte är
          farligare än exempelvis älgen.)

Citera
          pejori
          Inlägg 27-10-2005, 09:49
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

DET skriver jag under på till fullo smile.gif smile.gif
          den varg som "tar barn" är bara en gamal skröna sad.gif
          vargen är räddare för oss, än vi för dom.
          vargar däremot, som är uppfödda av mäniskor, är inte rädda och går därför väldigt nära. smile.gif smile.gif

sen att öva prickskytte på fåglar "för skoj skull" håller jag med att det är fullständigt onödigt och elakt. skator och kråkor har sin plats i samhället. smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Latmask
          Inlägg 27-10-2005, 10:22
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Jag har under alla år varit mycket negativt inställd till jakt, men nu med åren när visdomen kommer tongue.gif så har jag insett att jag vet för lite om jakt för att kunna vara emot jakt. Jag inser att det behövs ett förminskande av älgstammen och jag har inga alternativa lösningar att komma med förutom att låta rovdjuren sprida sig långt mer än de gör och det vet jag inte helt säkert om jag vill. Jag är lite kluven i den frågan.

Däremot det jag vet säkert är att även om jakt behövs så avskyr jag jägare. Jägare jagar för nöjes skull, de tycker om att döda djur och njuter av att fälla ett byte. Om jakt behövs så måste någon göra jobbet, jag inser det. Men den dag jag hittar en jägare som lider av att döda djur och gör det endast för att det är ett måste för naturen så kan jag tycka om honom/henne. Men den personen har jag aldrig träffat än. Och en person som njuter av att döda kan jag enbart känna en stark avsky för.

Och nej, jag äter inte kött. Skulle jag däremot återgå till att äta kött skulle jag hellre äta vilt än gris, ko och fågel. För den uppfödningen är i mina ögon mycket värre än jakt.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Pirum
          Inlägg 27-10-2005, 11:49
          Länk hit: #60

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ja, jag håller också med om att OM man ska äta kött (vilket jag gör, fortfarande), så är vilt ett bättre alternativ än trängda grisar, ihopknödda kycklingar, etc.

Som nog sagts tidigare, OM jakt förbjuds, 100%, ingen jakt alls, idag, och rovdjuren släpps helt fria, så kommer det inte att vara rovdjuren som blir den i huvudsak tillväxtbegränsande faktorn. Det kommer att vara svält och sjukdomar som kommer att hålla nere nivåerna på exempelvis rådjur och älg. Vi har ett HELT annat landskap idag än för 1000 år sedan. Mycket fler öppna fält (faktiskt), mycket mer "skogsåkrar" med planterad skog, etc.

Mycket bättre att vi förvaltar viltstammen, och använder den som den matresurs det faktiskt är, än att vi importerar soja från skövlade sydamerikanska regnskogar för att göda upp inomhusgående kreatur här i Sverige.

Sen kan man såklart argumentera mot köttätande i stort, och gärna se Sveriges fält växa igen. Vilket jag tror de kommer att göra i ännu större omfattning om vi ska gå över till helvegetabiliskt jordbruk. Vegetabiliskt jordbruk kräver ju mindre ytor, sägs det, samt vissa marker är direkt olämpliga (kommersiellt) för annat än djurhållning.

Import av djurfoder borde egentligen förbjudas...det är iaf min löst grundade åsikt.

Tillägg : jag tror det är svårt att hitta jägare som lider av sin verksamhet. De flesta skulle nog ångra en skadeskjutning såklart, men vid ett lyckat skott känner de flesta säkert tillfredsställelse. Annars skulle de nog sluta jaga. De flesta jägare verkar även tycka om att fiska, jag antar att det är samma mekanismer där. Jag jagar inte själv, men fiskar en del, och tycker synd om de söta rödspättorna ibland...makrillar har jag dock intet medlidande med, de är fula fiskar. På det stora hela gillar jag dock att fiska, och äter hellre egenfångad fisk än från stora skövlande och naturvidriga fiskebåtar. (Ifall det finns nån fiskare här : jag kommer från fiskarbygd och vet att det finns hederliga och hårt kämpande fiskare i Sverige, men det finns också många både här och utomlands som borde spärras in på fästning för vad de gör med haven)
          (Speciellt rovfiske utanför Afrika, för att göda odlade fiskar i Europa...vad i helvete är det för något??)

--------------------
          zon2.5

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-08-2025, 20:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon