Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosfantaster - halllllåååå!
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-11-2005, 20:21
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

HIHI ... Till vem då smile.gif
          Jo jag tror som du att de behöver mkt omvårdnad o sol för att bli fina -fast min Lionardo de Vinci är underbar mörklila med vinröda strimmor -hortico rosor smile.gif
          men krukodlad är den med ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-11-2005, 20:30
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Bra idé Kerstin! Jag ska ha mina i stora krukor nästa år och ställa dem helt för sig själva i bästa hörnet av trädgården. Om de DÅ inte skärper sig vet jag iallafall en som kommer att hantera dem väl ;-).

Andra strimmiga hos mig har varit mycket snällare. Ferdinand är som en dröm, särskilt sena blomningen på hösten, Calypso vrålblommade och växte samtidigt i kupolen, Rosa Mundi är ju vacker som hon alltid är...

--------------------

Citera
          Anki V
          Inlägg 03-11-2005, 18:23
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag vet inte om jag gått ner mig i rosträsket ännu.

Första rosen, en Hansa köptes för evigheter sedan. Sedan blev det två till i våras. Inför nästa vår ligger en beställning klar på 18 olika sorter klar att skicka till Rosenposten i januari. Fyra stycken kanadensare som Rosenposten inte har är beställda hos en lokal trädgårdshandlare med leverans i mitten av maj.

Nästa höst kanske jag kan svara på hur ”rostokig” jag blev. Det beror lite på hur vi trivs tillsammans, rosorna och jag.

Luften gick lite grann ur mig när jag inte hann med att sålla all jord som ska ner i ”rosgropen”. Vi får hoppas på en tidig och varm vår så tjälen försvinner fort ur mina två billass med ”ogräjord”.

Blir det en kall vår så förbered er på en massa frågor om att plantera rosor i pappsäckar.

Nu under vintern ska jag insupa all den kunskap som ni vill dela med er av + lära mig lite om de olika grupperna.
          /Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-11-2005, 20:42
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

;-) Du är helt klart på väg rätt djupt ned i träsket skulle jag vilja säga... Från en, två rosor på några år till 18 via postorder och vinterläsning om rosor - tydliga tecken. Välkommen!

Jag har också ställen med ogräs, särskilt gräs som är ett bedrövligt näringskrävande sådant. Som tur är skickar rosor rötterna rätt ned i djupet och de verkar påverkas mindre än t ex träd och buskar när de ska etabera sig.

På flera ställen lägger jag tjockt lager löv och gräsklipp för att försvåra för ogräsen, på andra halm och på några få ställen geotextilduk som jag nu testar för första gången, Den är så ful att det blir löv, gräsklipp och halm över den också.

--------------------

Citera
          Anki V
          Inlägg 03-11-2005, 21:33
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Tidningspapper och halm har jag funderat på att använda som täckmaterial. Jag har lyckats överlista Revsmörblomman under Tokarna på det sättet. Det här med täckning kommer jag att vilja diskutera till våren.

Det lär ju finnas en hel del "oönskat" i min jord!
          Det är ju det här rosorna ska "bo" i. I rättvisans namn måste jag väl också tillstå att bilden visar värsta delan av jordhögen.

Det här med rosgrupper verkar vara ganska krångligt. Alla är ju "släkt"med varandra på något sätt och det verkar också som olika "experter" benämner grupperna olika.

Om jag startar en ny tråd med listan över rosor som ska beställas kan ni hjälpa mig med gruppindelningen? Då skulle jag i första första hand kunna koncentrera mig på de rosor jag kommer att äga.

Mvh/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-11-2005, 10:32
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Sure ! Klart vi är med på den smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 22:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon