CITAT (Månskensbonden @ 14-10-2005, 09:04)
Fast om man t ex äter mycket krusbär och har mjäll i håret, kan inte det vara muterat mjöldagg då?! :P

Du e lite "lurig" du

, klurar ut lite av varje. (glömmer inte hur du klurade ut roten ur Nisse så det blev två på franska

)
Vad gäller fågelviruset håller jag med Ruda, Kerstin och Kurt.
Och det här Kurt
CITAT
Men det här kanske kan få oss att fundera på om det inte kan vara bra att hålla ett viss genetiskt avstånd till det vi äter!
är ett viktigt argument i dessa genmanipulationens tidevarv.
Vad jag vet har man t.ex. lagt på hyllan att försöka skapa kroppsdelar till människor - för transplantation - via grisar, just av denna orsak.
Grisar är på ett vis väldigt "lika" människan, och att transplantera grishjärtan till svårt hjärtsjuka människor har varit en forskningsväg man jobbat med.
Kan inte så mycket fakta omkring det, vare sig hur det har varit eller hur det är idag.
Som Kerstin säger:
CITAT
mot det luftburna ännu icke muterade viruset .. som alltså inte existerar ännu- finns inget vaccin
ATT det lär komma en pandemi, det vet man. NÄR den kommer det vet man inte. Inte heller vet man HUR DEN KOMMER ATT SE UT.
Det är faktiskt fullt möjligt att detta fågelinfluensavirus inte alls kommer att skada oss!
Att börja skapa vaccin i stor skala - och så visar det sig att det aldrig blir något. Eller att det blir något ANNAT som detta vaccin inte alls hjälper emot. Det är ju en balansgång som de som har ansvaret behöver ta ställning till.
Och än så länge ÄR risken liten!
Det är ju också en ekonomisk fråga. Hur gärna vi än skulle vilja motsatsen, så ÄR "ekonomi" något som är begränsat, och man behöver göra val och prioritera.
Dessutom, som med alla influensor; är du stark och frisk i övrig så lär du överleva.
Om JAG är orolig?
Nej.
Jag tänker på vad Mark Twain sa en gång:
"Jag är en gammal man, jag har upplevt många hemska saker. De flesta inträffade aldrig."
Vi människor KAN ju "uppleva" hemska saker i vår fantasi, när vi TROR att de ska hända. Eller när vi fasar för att de ska hända.
Tänk så mycket "vanligt liv" dessa fantasi-händelser tar ifrån oss.
Även OM de händer, så hjälper det oss knappast att behöva uppleva dem fler gånger än de händer. Då föredrar jag att leva varje minut jag får som är BRA.
Carpe diem!