stina
...... läbbigt

sad.gif

/Stina
Sirpa
Ja mycket sad.gif

Ryssland har också fått fågelinfluensan unsure.gif
Rossi
Man kan få panik bara man tänker på vad som händer om det blir en pandemi som smittar via luften och som ger sig på människor. Och vi i Sverige är enligt uppgift sämst rustade med vaccin i Europa.

Usch, jag mår dåligt bara av att tänka på det! sad.gif
Gossen Ruda
Dom flesta som yttrar sig målar fan på väggen och skrämmer upp folk, risken för oss här är liten. Det är i sydliga länder där människor och fåglar bor mer ihop som risken finns. Möjligen då om viruset förändras och börjar smitta mellan människor men även då tror jag inte på någon större spridning. Sov lugnt. smile.gif
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2005, 22:08)
Dom flesta som yttrar sig målar fan på väggen och skrämmer upp folk, risken för oss här är liten. Det är i sydliga länder där människor och fåglar bor mer ihop som risken finns. Möjligen då om viruset förändras och börjar smitta mellan människor men även då tror jag inte på någon större spridning. Sov lugnt. smile.gif

Puh, det känns bra med såna här lugnande ord.... wub.gif
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2005, 22:08)
Möjligen då om viruset förändras och börjar smitta mellan människor men även då tror jag inte på någon större spridning.

Enligt information från WHO kan viruset när som helst mutera och då spridas människor emellan. Då blir det tal om ett luftburet virus. Det säger sig ju självt att det vore väldigt stor risk för spridning. Förkylning är också ett luftburet virus och det vet vi ju alla hur svårt det är att värja sig mot en förkylning. De allra flesta åker på en förkylning 1-2 gånger per år.

Som tur är finns det ju vaccin mot fågelinfluensa - i motsats till förkylning. Nu ska vi bara se till att vi i SVerige får tillgång till vaccinet. Som det är nu kommer bara personer i samhällets toppskikt att vaccineras om influensan skulle drabba oss.
kerstin z5-6
Nej , mot det luftburna ännu icke muterade viruset .. som alltså inte existerar ännu- finns inget vaccin , mot viruset fågel-människa finns det .
Och som Ruda säger är risken liten , men hönsuppfödare o andra kan ha nytta av det vaccin som finns
KURT
Som flera har påpekat så finns det knappast någon anledning att skaffa vaccin mot det nuvarande fågelinfluensa viruset. Vi lever inte nära fåglar och människor smittas inte speciellt lätt av det nuvarande viruset. Alla våra vanliga influensa virus kommer ju från djur, det sker ju varje år. Oftast från fåglar, via grisar till oss människor.
stina
Fast jag tycker synd om fåglarna. Är inte bara rädd för min egen skull....
KURT
CITAT (stina @ 14-10-2005, 08:26)
Fast jag tycker synd om fåglarna. Är inte bara rädd för min egen skull....

Fågelinfluensa i sig är ju inget nytt. Speciellt fåglar som lever tätt i kolonier (måsar, trutar andfåglar och skarvar) har alltid varit drabbade av fågelinfluensa. Och det har även tidigare drabbat hönsuppfödningen. Men tidigare har det inte funnits något virus som kunnat gå direkt till människa (men det har kommit till oss från fåglar via andra djur).

Men det här kanske kan få oss att fundera på om det inte kan vara bra att hålla ett viss genetiskt avstånd till det vi äter! De flesta förstår ju att det inte är så nyttigt att vara kannibal (man kan b l a få Creutzfeldt-Jakobs sjukdom), eller att äta apor (det kan ha varit så HIV viruset kom till människan). Men även kor (prioner) och nu även fåglar verkar vara allt för nära oss genetiskt. Än så länge är det säkert (ur denna aspekt) att äta fisk och grönsaker.
Månskensbonden
Fast om man t ex äter mycket krusbär och har mjäll i håret, kan inte det vara muterat mjöldagg då?! tongue.gif
KURT
CITAT (Månskensbonden @ 14-10-2005, 09:04)
Fast om man t ex äter mycket krusbär och har mjäll i håret, kan inte det vara muterat mjöldagg då?! tongue.gif

Arter som vi tycker ser lika ut kan ju gentiskt skilja sig åt väldigt mycket (d v s väldigt lång tid). Ofta gäller ju det arter som vi inte vet så mycket om t ex svampar och bakterier. I det här fallet så får man ju mjäll av en basidiomycet, medan bladmögel orsakas av en ascomycet.
Pirum
Om vi antar att detta blir en influensa i stil med Spanska sjukan, så bör nog "de som bestämmer" (vilka det nu är i detta fall) undersöka om inte de unga och trots allt friska bör prioriteras i vaccinationsordningen. För Spanska sjukan slog ju hårdast mot de unga. Barn bör givetvis prioriteras främst. Politiker rimligen sist i vaccinationsköerna.
Allra sist bör partiledare, ministrar och Göran Persson få vaccineras.
amaira
CITAT (Månskensbonden @ 14-10-2005, 09:04)
Fast om man t ex äter mycket krusbär och har mjäll i håret, kan inte det vara muterat mjöldagg då?!  :P

laugh.gif biggrin.gif Du e lite "lurig" du wub.gif , klurar ut lite av varje. (glömmer inte hur du klurade ut roten ur Nisse så det blev två på franska wub.gif )

Vad gäller fågelviruset håller jag med Ruda, Kerstin och Kurt.

Och det här Kurt
CITAT
Men det här kanske kan få oss att fundera på om det inte kan vara bra att hålla ett viss genetiskt avstånd till det vi äter!
är ett viktigt argument i dessa genmanipulationens tidevarv.

Vad jag vet har man t.ex. lagt på hyllan att försöka skapa kroppsdelar till människor - för transplantation - via grisar, just av denna orsak.

Grisar är på ett vis väldigt "lika" människan, och att transplantera grishjärtan till svårt hjärtsjuka människor har varit en forskningsväg man jobbat med.
Kan inte så mycket fakta omkring det, vare sig hur det har varit eller hur det är idag.

Som Kerstin säger:
CITAT
mot det luftburna ännu icke muterade viruset .. som alltså inte existerar ännu- finns inget vaccin

ATT det lär komma en pandemi, det vet man. NÄR den kommer det vet man inte. Inte heller vet man HUR DEN KOMMER ATT SE UT.
Det är faktiskt fullt möjligt att detta fågelinfluensavirus inte alls kommer att skada oss!

Att börja skapa vaccin i stor skala - och så visar det sig att det aldrig blir något. Eller att det blir något ANNAT som detta vaccin inte alls hjälper emot. Det är ju en balansgång som de som har ansvaret behöver ta ställning till.
Och än så länge ÄR risken liten!
Det är ju också en ekonomisk fråga. Hur gärna vi än skulle vilja motsatsen, så ÄR "ekonomi" något som är begränsat, och man behöver göra val och prioritera.

Dessutom, som med alla influensor; är du stark och frisk i övrig så lär du överleva.

Om JAG är orolig?
Nej.

Jag tänker på vad Mark Twain sa en gång:
"Jag är en gammal man, jag har upplevt många hemska saker. De flesta inträffade aldrig."

Vi människor KAN ju "uppleva" hemska saker i vår fantasi, när vi TROR att de ska hända. Eller när vi fasar för att de ska hända.

Tänk så mycket "vanligt liv" dessa fantasi-händelser tar ifrån oss.
Även OM de händer, så hjälper det oss knappast att behöva uppleva dem fler gånger än de händer. Då föredrar jag att leva varje minut jag får som är BRA.

Carpe diem!
Gossen Ruda
Skall man vara helt rationell så gör det inget om nån miljard eller så stryker med, vi är ändå för många. rolleyes.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2005, 10:21)
Skall man vara helt rationell så gör det inget om nån miljard eller så stryker med, vi är ändå för många. rolleyes.gif

Ska man vara riktigt rationell så får man väl hoppas att det är "rätt sort" som stryker med. Kanske är det bara arier som borde överleva? Och judarna som ska bort? ...

(obs: bitande IRONI - inte "allvar")

wub.gif
Sirpa
CITAT (Pirum @ 14-10-2005, 10:19)
Om vi antar att detta blir en influensa i stil med Spanska sjukan, så bör nog "de som bestämmer" (vilka det nu är i detta fall) undersöka om inte de unga och trots allt friska bör prioriteras i vaccinationsordningen. För Spanska sjukan slog ju hårdast mot de unga. Barn bör givetvis prioriteras främst.

Jag såg programmet - skrämmande intressant!! sad.gif
liv
unsure.gif Ja det kanske är så att det med jämna mellanrum behövs en uppstädning av människosläktet .

Vi är ju för många redan , så nu kanske det ingriper andra krafter , när vi inte fullt ut klarar av att ta död på oss själva . unsure.gif

Rädda barnen
amaira
CITAT (liv @ 14-10-2005, 10:44)
unsure.gif Ja det kanske är så att det med jämna mellanrum behövs en uppstädning av människosläktet .

Vi är ju för många redan , så nu kanske det ingriper andra krafter , när vi inte fullt ut klarar av att ta död på oss själva . unsure.gif

Rädda barnen

Det är ju faktiskt vad som händer i naturen, oavsett "sort"! När det blir för många av en art, decimeras stammen av sjukdom, aggression, osv tills det blivit för få individer. Då börjar stammen byggas upp igen, men inte i samma snabba takt - och när de blivit för många slås de ut igen, men inte lika hårt. Såhär fortsätter det till jämvikt uppstått. Fluktation kallas det.
En av naturens "grymma" villkor.
Betty
CITAT (liv @ 14-10-2005, 10:44)

I dom där banorna funderar jag med...
Kan det vara så sinnlikt konstruerat att naturen självsanerar sig...
Eller kanske finns en Gud som städar upp lite mellan varven när han tycker att det börjar bli för trångt i hans skapelse...... unsure.gif

/"Betty-djuping" på förmiddagskröken... tongue.gif

Edit: såg inte Amairas svar innan jag postade, hmmm - Fluktation - nytt ord för mig, tänk vad lärorikt det här forumet är! biggrin.gif
Reserv
CITAT (Betty @ 14-10-2005, 11:05)
Eller kanske  finns en Gud som städar upp lite mellan varven när han tycker att det börjar bli för trångt i hans skapelse...... unsure.gif

Måste han städa så orättvist då? sad.gif Vad har alla stackars barn i afrika, typ Eritrea, somalia och andra ställen gjort för ont för att förtjäna att bli "bortstädade"? Eller asiaterna som nu fått fågelinfluensan som "städhjälp"..............av gud? blink.gif Det är orkandrabbningar, jordbävningar, vulkanutbrott och jag vet inte allt vad där är ut i världen som decimerar människosläktet huh.gif Vi här hemma i sverige då? unsure.gif Är vi så jädra bra på att städa så vi inte behöver nån städhjälp då? wink.gif

OBS. detta va´flera kilo ironi, men ändå......dagens sanning huh.gif
Gossen Ruda
Naturen är i viss mån självreglerande. När det blir för mycket av en art blir denna art mer utsatt för sjukdomar mm. Fågelinfluensan och andra liknande sjukdomar uppkommer oftast i sydostasien där det finns många exemplar av olika arter, ofta i nära kontakt med varandra. Fåglar, grisar, människor mm.
Lady Hamilton
CITAT (Rossi @ 14-10-2005, 07:42)
.........Som tur är finns det ju vaccin mot fågelinfluensa - i motsats till förkylning. Nu ska vi bara se till att vi i SVerige får tillgång till vaccinet. Som det är nu kommer bara personer i samhällets toppskikt att vaccineras om influensan skulle drabba oss......

Och personer som har "nyckel positioner" te.x. renhållnings arbetarna, viss sjukvårdspersonal m.m.

( Själv tillhör jag den "kategorin" som vissa av er vill ska bli utan vaccin)
Betty
CITAT (Reserv @ 14-10-2005, 11:13)
CITAT (Betty @ 14-10-2005, 11:05)

Eller kanske  finns en Gud som städar upp lite mellan varven när han tycker att det börjar bli för trångt i hans skapelse...... unsure.gif

Måste han städa så orättvist då? sad.gif Vad har alla stackars barn i afrika, typ Eritrea, somalia och andra ställen gjort för ont för att förtjäna att bli "bortstädade"? Eller asiaterna som nu fått fågelinfluensan som "städhjälp"..............av gud? blink.gif Det är orkandrabbningar, jordbävningar, vulkanutbrott och jag vet inte allt vad där är ut i världen som decimerar människosläktet huh.gif Vi här hemma i sverige då? unsure.gif Är vi så jädra bra på att städa så vi inte behöver nån städhjälp då? wink.gif

OBS. detta va´flera kilo ironi, men ändå......dagens sanning huh.gif

Orättvist eller inte - hur han städar - om han nu finns - och varför... Ja tänk om man kunde svara på de frågorna! Då vore man riktigt klok rolleyes.gif
Att vi i Sverige inte drabbas av vulkanutbrott och svåra jordbävningar har ju att göra med vårt geografiska läge ju. Vi har turen att befinna oss "på rätt plats" när det gäller de största naturkatastroferna. De stackars människor som befinner sig på de platser du räknade upp bahöver väl inte ha gjort nåt ont, varför skulle de behövt det? De bor "bara" på "fel plats" i förhållande till katastroferna.
CITAT
Vi här hemma i sverige då? unsure.gif  Är vi så jädra bra på att städa så vi inte behöver nån städhjälp då? wink.gif

Nej vi har tur, för vi har inte "den sortens smuts" att städa bort - därför behöver vi inte städa... Fast vi hade ju stormen Gudrun... och efter henne städar de ju fortfarande...huh.gif
amaira
För mig är Gud ingen "han". (och då givetvis inte heller någon "hon" tongue.gif )

För mig är "Gud" en KRAFT, "livskraften" - som är starkare än något vi kan vara själva, i oss själva. Livskraften verkar på bred front. Om vi har tur och förmåga och förutsättningar, kan vi "surfa" på livs-vågen.

Nog finns det en "mening" ... men den är större än vi kan se. Sammanhangen är större.
Och det har definitivt inte med "värde" att göra!!! Att någon skulle vara "värd" mindre eller mera. Sett med mänskliga ögon, ÄR livet orättvist. Vi har de förutsättningar vi har, och bäst klarar vi oss om vi klarar av att utgå från det.

"Om", "ifall" och "borde" är ord som försöker ge existens till något som inte finns. Och då också tar bort synen för oss, från sånt som FINNS!
Anki på Öland
När jag gick i gymnasiet nån gång i mitten av 60-talet sa vår religionslärare att i Asien och Afrika hade man inbördeskrig och naturkatastrofer istället för preventivmedel.
Anki
KURT
CITAT (Anki på Öland @ 14-10-2005, 13:39)
När jag gick i gymnasiet nån gång i mitten av 60-talet sa vår religionslärare att i Asien och Afrika hade man inbördeskrig och naturkatastrofer istället för preventivmedel.
Anki

Det var kanske aktuellt på 60-talet. Men det är ju också 40 år sedan. Till stor del är det nog omvända världen numera. Det föds inte alls så många barn/familj längre i asien. Och ekonomin har förbättrats mycket drastiskt i många länder.
Ophelia
Känner redan fjädrarna växa.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Om vi antar att detta blir en influensa i stil med Spanska sjukan, så bör nog "de som bestämmer" (vilka det nu är i detta fall) undersöka om inte de unga och trots allt friska bör prioriteras i vaccinationsordningen. För Spanska sjukan slog ju hårdast mot de unga. Barn bör givetvis prioriteras främst. Politiker rimligen sist i vaccinationsköerna.

Och vi sjuka och pensionärer kommer väl sist igen?? Det är ju bra att bli av med oss som så många tycker.......
Ett problem mindre...
Flamingon - växtgalning
CITAT (amaira @ 14-10-2005, 10:24)
Skall man vara helt rationell så gör det inget om nån miljard eller så stryker med, vi är ändå för många.  :rolleyes:

Ska man vara riktigt rationell så får man väl hoppas att det är "rätt sort" som stryker med. Kanske är det bara arier som borde överleva? Och judarna som ska bort? ...

wub.gif

då är det alltså bara iranier - irakier som borde överleva? det är ju de som är arier.

vi vita västerlänningar är ju kaukasier.

det här är ju ett seglivat, vanligt förekommande missförstånd som härstammar från Hitler.
amaira
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 14-10-2005, 17:17)
CITAT (amaira @ 14-10-2005, 10:24)
Skall man vara helt rationell så gör det inget om nån miljard eller så stryker med, vi är ändå för många.  rolleyes.gif

wub.gif

då är det alltså bara iranier - irakier som borde överleva? det är ju de som är arier.

Japp, precis! biggrin.gif Och givetvis var det Hitler jag anspelade på.
Flamingon - växtgalning
vill bara tala om att jag förstod att du va ironisk men av egen erfarenhet så har jag lärt mig att många inte känner till det där med arier. det ser man ju på olika forum, när folk pratar osv.
så ibland kan det vara bra att vara övertydlig. smile.gif
Pirum
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2005, 17:09)

Och vi sjuka och pensionärer kommer väl sist igen?? Det är ju bra att bli av med oss som så många tycker.......
Ett problem mindre...

Jag uttryckte mig kanske en aning klumpigt. Men att barn ska stå först i vaccinationsköerna är väl rätt självklart, om den kommande fågelflunsan liknar spanska sjukan. Däremot menar jag inte att redan sjuka ska ignoreras, det jag menade med mitt inlägg är att äldre "viktiga" politiker, som Göran Persson, sannerligen inte förtjänar en vaccination mer än Lisa, 25 år och arbetslös.

Göran Persson ska stå sist i vaccinationskön IMHO.
*Felix matte*
Överhuvudtaget så tycker jag att det byggts upp en hysteri kring just fågelinfluensan.. det finns ännu ingen smitta fågel-människa, eller om det var människa-människa

Influensan som vi vaccinerar oss mot varje höst.. den skördar några hundra människoliv i vårt land varje år... och vad jag läst mig till så kommer den smittan också från fåglar via t.ex grisar.
vilda-tomten
Det är väl när det börjar smitta människa-människa som det börjar bli farligt.

Det jag funderat lite på är hur farlig fågelinfluensan (eller för all del Spanska sjukan som det borde finnas en del dokumenterat om) är för de flesta människor i Sverige. Om man är hyggligt ung och frisk med normal koststatus - hur är det då? När det gäller vanliga flunsor så är det ju undernärda, gamla, spädisar och sjuka som ligger risigast till.
violina
Stod häromdan och målade fågelbordet inför vinterns utfodring när en bekant kom förbi och undrade om det var så klokt. sad.gif
Hade inte tänkt i de banorna alls, men någon av småfåglarna kanske har varit på en charterrunda i Turkiet.
Är jag en risktagare om jag vill ha dem utanför köksfönstret. ohmy.gif
*Felix matte*
Inte ska du vara rädd för småfåglar, jag tycker att det har byggts upp en masshysteri kring den här fågelinfluensan.

"Krismöten i Rumänien
En rad rumänska och internationella organisationer sitter i blixtinkallade krismöten för att förbereda det värsta, att fågelinfluensaviruset H5 är det H5N1-virus som drabbat miljontals fåglar i Asien och som också förorsakat att ett 60-tal människor dött sedan 2003."
Klippet är från

Sveriges radios sida

Samtidigt som man på Den här sidan kan läsa bl.a. "Influensa
är en mycket smittsam virusinfektion (luftburen droppsmitta) som går i större eller mindre epidemier nästan varje vinter. För den som är ung och frisk är influensan sällan farligt men för den gamla eller sjuka kan den utgöra ett allvarligt hot. Även vid tämligen lindriga epidemier ser man vanligen en överdödlighet på flera tusen personer i Sveriges befolkning. Vaccination mot influensa ger ej ett totalt skydd men minskar kraftigt risken för insjuknande och allvarliga komplikationer. Skyddet varar bara en säsong så vaccinationen bör upprepas varje höst (oktober-november).
Influensavirus är mycket föränderligt och den immunitet som erhållits efter sjukdom eller vaccination är ganska kortvarig. Ibland räcker skyddet helt eller delvis under några års tid. Ibland, då influensavirus ändrat skepnad totalt, blir alla helt mottagliga. Dessa mer uttalade influensautbrott har fått benämningar från de länder där de uppstått, som spanska sjukan, ryska snuvan, asiaten och Hongkong-influensan. För utförligare information se vår "
... den "vanliga som återkommer varje år.
*Felix matte*
Såg just på Agendas sluttamp... fick nog rätt i mina funderingar ang fågelinfluensan. smile.gif
Sirpa
CITAT (Felix matte @ 14-10-2005, 23:33)
Överhuvudtaget så tycker jag att det byggts upp en hysteri kring just fågelinfluensan..
det finns ännu ingen smitta fågel-människa, eller om det var människa-människa

fågel-människa smittvägen har ju redan dödat 60 personer!! av de 117 som smittats så hur kan du skriva så wacko.gif

var säker innan du skriver saker någon kan ju tro på det du skriver blink.gif
*Felix matte*
CITAT (Sirpa @ 17-10-2005, 10:15)
Överhuvudtaget så tycker jag att det byggts upp en hysteri kring just fågelinfluensan..

fågel-människa smittvägen har ju redan dödat 60 personer!! av de 117 som smittats så hur kan du skriva så wacko.gif

Du får tro på det jag skriver... om du läser en gång till så ser du att jag undrar vilket det var och vilda-tomten skriver i inlägget efter mitt att det är smittan människa-människa som är farlig.

Ska man vara petnoga så ger du också fel uppgift. tongue.gif Antalet döda är 65 st sedan 2003. Alltså drygt 20 personer/år och som sagt...
"Även vid tämligen lindriga epidemier ser man vanligen en överdödlighet på flera tusen personer i Sveriges befolkning."... av "vanlig" årligen återkommande Influensa.

Smittan som det nu skapas hysteri kring... den finns inte ens. ohmy.gif Det är först om viruset muteras och börjar smitta människa - människa som det blir farligt.
Det finns säkert mycket annat som kan komma att hända i framtiden som vi också skulle kunna skapa hysteri kring.

Såg du frågestunden på TV4 i morse? Där kom också klart besked att smittan inte finns och det fanns ingen anledning till att börja hamstra virusskydd. Vaccin finns inte... av den enkla orsaken att det inte går att framställa vaccin mot något som inte existerar.
KURT
CITAT (Sirpa @ 17-10-2005, 10:15)

Det är nog betydligt mer än 117 personer som smittats men som inte dött. Men framförallt så är det många miljoner människor som varit i kontakt med smittade fåglar, utan att smittats av fågelinfluensa. Så överföring till människa är mycket sällsynt.
kristerh
De som skrämmer mig mest är uttalandet från våra kära politiker att vi kommer att starta en egen tillverkning av vaccin, och i samma mening får man höra att det tar mellan 3 och 5 år innan vi kan komma igång med tillverkningen... wink.gif och i samma nyhetssändning får man höra att den stora spridningsrisken är när fåglarna kommer tillb på våren, jag tycker det verkar vara rätt så bråttom med vaccinet, och om det värsta händer är vi kanske inte så många kvar om 5 år... wink.gif
krister
kerstin z5-6
jamen hur hade du tänkt att vi skulle kunna göra ett vaccin -mot ett virus -som ännu inte finns ???? _Håller med Felix matte -det är ingen ide att hetsa upp sig ännu i alla fall .
*Felix matte*
Socialstyrelsens informationssida.
där står bl.a
I Sverige utreder Socialstyrelsen på regeringens uppdrag flera olika sätt att få tillgång till vaccin, t ex genom inhemsk vaccintillverkning. Alla länder har dock samma problem – att ett vaccin endast kan framställas när man känner till virusets egenskaper (vilket man gör först när en influensapandemi börjar) - samt att vaccinframställningen, både produktionen och distributionen, tar tid och är helt beroende av den produktionskapacitet som byggts upp för normal influensavaccinproduktion. Hela världen kommer således att lida brist på vaccin speciellt i början av en pandemi eftersom det idag endast finns produktionskapacitet för en begränsad del av världens befolkning
Gossen Ruda
60 personer har avlidit på några år över hela världen. Bara i Sverige dör ca 500 i trafiken varje år. Kan man vaccinera sig mot bilar??? Ta ner diskussionen på jorden.
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2005, 20:10)
60 personer har avlidit på några år över hela världen. Bara i Sverige dör ca 500 i trafiken varje år. Kan man vaccinera sig mot bilar??? Ta ner diskussionen på jorden.

Vilken jämförelse .... sad.gif

Klart man inte ska förstora upp saker men man ska inte heller förringa dem. Det är som att sticka huvudet i sanden.
Gossen Ruda
CITAT (Rossi @ 17-10-2005, 20:11)
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2005, 20:10)

Vilken jämförelse .... sad.gif

Klart man inte ska förstora upp saker men man ska inte heller förringa dem. Det är som att sticka huvudet i sanden.

Jag tror nog att en del skulle må ganska bra av att stoppa huvet i sanden då och då. laugh.gif Ingen nämnd och ingen klämd.

Nu har förresten den farliga pippiflunsan nått Grekland också. Tyvärr håller media på att skapa en panikstämning när dom visar folk som samlar in och gasar dom stackars fåglarna fast det säljer nog. Men det ser lite lustigt ut när man skyddar sig med munskydd. Nån som verkligen vet hur litet ett virus är egentligen? Inte hjälper ett munskydd. Möjligen lite mot dammet men det dammet har dom själva rört upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon