CITAT (Fenja @ 16-10-2005, 01:31)
Om det varit en massa skator som skitit och tappat fjädrar på dina stolsdynor, som det för övrigt är helt fritt att ta med sig in eller lämna ute... skulle du ha vänt dig till luftfartsverket eller markägaren då och bett dem att ta reda på sina flygfän? Vem klagar man på när rådjuren ätit upp halva trädgården? Katter är ett frigående djur på samma sätt som de är som lagstiftningen är idag.
Du får SKRÄMMA katten, spruta, hälla vatten, klappa i händerna, slamra med metallplåtar, spruta "kattväck", strö ut chilipeppar, skrika argt eller vad du nu föredrar. Vad som helst som INTE skadar katten.
Lokala och kommunala regler kan stiftas och antas i tätbebyggda områden eller bostadsrättsföreningar och så. Men i princip så gäller det prejudikat från kammarrätten som säger att: Kattägare äger EJ ansvar för skada eller besvär som katt orskakar vid utevistelse.
Den dag det prejudiceras annorstädes tar jag mina katter och emigrerar!!
Mvh
Fenja
Vi har mycket katter i vårt område sedan tidigare men aldrig har de sovit på våra dynor och varit på altanen.
Andra vilda djur kan man inte fostra men de du nämner har heller aldrig varit inne under vår takade altan. Rådjuren får man skydda sig mot eftersom de kan man inte heller fostra.
Jag tycker mest synd om katten som får vara ute dygnet runt. Varför skaffar man sig husdjur om de inte skall vara både inne och ute. Pysslas om m.m. i synnerhet om man bor i tätbebyggelse. På landet där de kan ströva över allt och ta skydd i någon ladugård eller lada då kan de får värme m.m. Skulle katten trivas hos sin familj tror jag den vore mer inomhus.
Du skriver att jag ska skrämma bort den. Är det min sak att gå upp klockan 24,00 och senare för att kontrollera grannens katt och skrämma den, nej du Fenja det tycker inte jag. På dagtid har vi gjort det men tyvärr så hjälper inte det på natten.
Man kan faktiskt fostra katter också om man är tillräckligt intresserad, kanske inte lika bra som med en hund men det går.
Grannen kunde ju skaffe en kattdörr så kan katten gå in och ut som det passar den. För när den nu vill komma in och eventuellt sova så sover grannen själv och hör inte jamandet och då lägger den sig hos oss för det är lite varmare och mjukare.
Har haft katt själv, den var innekatt och sedan tog vi långa promendader fast med koppel på.