| |
|
  |
Katthatande grannar..., nu har det hänt |
|
|
|
|
16-10-2005, 21:25
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (ÅsaF @ 16-10-2005, 22:00) Ursäkta, men själv lär jag mig att sitta på händerna. Hade den här frågan tagits upp i småpratsavdelningarna så kanske jag lättat på arslet lite mer, men att ha en långdragen diskussion i djur och natur ligger inte i mitt intresse
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2005, 21:34
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
För att återgå till rubrik på tråden. Inte tror jag att det öht finns några katthatare.. varför skulle de? Däremot så förstår jag så väl irritationen hos de "drabbade"... det är inte kul att ha kattpiss på mattor och dynor och varför ska "oskyldiga" ta till diverse knep för att slippa ovälkomna besök? plocka in dynor mm. mm.
Jag har haft katt... har numera hund...jag skulle aldrig ha tillåtit vare sig katt el hund att "störa" grannar.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2005, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Man får vara tacksam att det är lagstiftningen och inte "jag tycker..." som gäller i denna fråga!  Jag hoppas att lagstiftarna fortsätter att ha vettet i behåll. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2005, 08:25
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Jag har haft två kaniner i utebur och alltid lagt nät över. Inte med tanke på omkringströvande katter utan som skydd mot skator, kråkor och andra större rovfåglar som vi har i omgivningen. Det är väl inget krångligt att lägga över ett nät!! Nej den här grannen mådde tydligen så dåligt över att hon inte skyddat barnens kanin så hon måste avlasta sitt samvete genom att hitta en syndabock och det låg väl närmast till hands att skylla på dina katter. Utan att ha bevis!!
Jag hade katt samtidigt med en av kaninerna och dom var faktiskt bästa polare! Nu har jag bara två katter och snälla grannar som tycker det är roligt när katterna kommer och hälsar på.
Jag tycker inte att du skall betala veterinärräkningen, men om du tycker att det känns bättre, så betala bara halva med motiveringen att hon borde ha skyddat kaninen bättre - det finns faktiskt andra faror än dina katter! Här i södra förorterna (Stockholm) har utekatter råkat ut för sadistiska människor och hur gör man med såna - sätter på dom sele eller ger dom uteförbud eller avlivar dom - människorna alltså?
/Gunvor
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2005, 10:23
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Felix matte @ 16-10-2005, 22:34) det är inte kul att ha kattpiss på mattor och dynor och varför ska "oskyldiga" ta till diverse knep för att slippa ovälkomna besök? plocka in dynor mm. mm. är det inte alltid så? det är väl den som är rädd om sakerna som får skydda dom? oavsett om det är katter, hundar, rovdjur eller mäniskor det gäller vi har lås på våra dörrar och försöker skydda oss mot olika angrepp, det är billarm och diverse attriraljer som skydd mot olika angrepp, trots att man själv är "oskyldig". så varför den som är "oskyldig" inte har ett ägaransvar för sina saker, är för mej en gåta. tycker väl att kattägare har ett ägaransvar, men det är väl inte så säkert att det är saisais katt som bitit kaninen.  sen som kattägare till innekatter så minskar jag risken för mina katter att råka illa ut, genom att ha dom inne, men det betyder inte att alla ska låsa in sin katt. och...är det så jättejobbigt att ta in sina dynor på kvällen istället för att det blir bråk? sen håller jag med om att kattpiss är en plåga, men man kan faktist minska risken själv lite också,
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2005, 12:18
|
Medlem
Antal inlägg: 481
Medlem nr: 1 565

|
Väldigt så många kattvänliga människor det var här då. Om grannens hund hade dödat kaninerna så hade det väl blivit ett j*la liv här inne. Jag tycker det är helt idiotiskt att man inte ska kunna få ha sina saker ute bara för att folk inte kan se efter sina husdjur. Man kan faktiskt gå ut och rasta sina katter lika väl som man kan rasta hundar. Är den inte van vid nåt annat så lär den knappast lida. Man hör ju aldrig nån säga att det är synd om hundarna som måste gå i koppel. Jag hoppas verkligen det blir lag på att koppla katter med. Vi har fiskar i en damm och en katt har fiskat upp två fiskar. Ska vi lägga lock på dammen då med?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2005, 13:06
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (pejori @ 17-10-2005, 11:23) CITAT (Felix matte @ 16-10-2005, 22:34) det är inte kul att ha kattpiss på mattor och dynor och varför ska "oskyldiga" ta till diverse knep för att slippa ovälkomna besök? plocka in dynor mm. mm. är det inte alltid så? det är väl den som är rädd om sakerna som får skydda dom? oavsett om det är katter, hundar, rovdjur eller mäniskor det gäller vi har lås på våra dörrar och försöker skydda oss mot olika angrepp, det är billarm och diverse attriraljer som skydd mot olika angrepp, trots att man själv är "oskyldig". så varför den som är "oskyldig" inte har ett ägaransvar för sina saker, är för mej en gåta. tycker väl att kattägare har ett ägaransvar, men det är väl inte så säkert att det är saisais katt som bitit kaninen.  sen som kattägare till innekatter så minskar jag risken för mina katter att råka illa ut, genom att ha dom inne, men det betyder inte att alla ska låsa in sin katt. och...är det så jättejobbigt att ta in sina dynor på kvällen istället för att det blir bråk? sen håller jag med om att kattpiss är en plåga, men man kan faktist minska risken själv lite också, För att återgå till rubrik på tråden. Inte tror jag att det öht finns några katthatare.. varför skulle de? Däremot så förstår jag så väl irritationen hos de "drabbade"... det är inte kul att ha kattpiss på mattor och dynor och varför ska "oskyldiga" ta till diverse knep för att slippa ovälkomna besök? plocka in dynor mm. mm.
Jag har haft katt... har numera hund...jag skulle aldrig ha tillåtit vare sig katt el hund att "störa" grannar.
skrev jag. Nej jag har inte haft någon åsikt ang Saiais katt men rent allmänt tyckte jag så eftersom det är den uppfattningen jag fått av flera olika trådar om just lösspringande katter. Detta för att slippa osämja. Vi har inga dynor ute och inte heller problem med grannarnas katter
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
17-10-2005, 15:43
|
Gäster

|
CITAT (ÅsaF @ 17-10-2005, 13:18) Man hör ju aldrig nån säga att det är synd om hundarna som måste gå i koppel. Då har du inte pratat med min hyresvärd!  Fast nu på sistone har hennes hund faktiskt mest varit inomhus, åtminstone när jag har varit hemma. Annat var det i somras... Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2005, 20:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
hej!
Jag har själv varit med och starta en tråd om detta fast på ett annat forum och jag står fast vid att kattägaren har ansvar med. Jag förstår inte varför man ska skaffa ett djur inte ta på sig det ansvaret som djuret kräver.
Svårare än så är det faktiskt inte. Oavsett djur så har man "köpt" ansvar när man köpte den "gulliga lilla valpen/katten/kaninen." Och jag hoppas verkligen att lagen blir så att man får ta ansvar för sin katt med. Det hade kanske gjort att folk tänker sig för innan de köper katt med.
Jag kan bara se det så här. Nu bor jag inte i villa men om jag hade gjort det och grannen hade haft katt som ränner i min trädgård så vet jag inte om jag skulle tycka att det var MITT fel om något hände den i min trädgård. Min hund avskyr katter och hade inte tvekat att jaga runt katten ett bra tag. Och jag förstår inte varför jag som ICKE kattägare ska behöva TA ansvar för grannars djur. Jag gör inte det med andra hundar m.m.. Varför ska jag behöva göra det med katten. Just precis som JAG tar ansvar för min hund. Och jag skulle ta ansvar för om hon hade gjort något liknade. Vilket innebär att jag håller henne borta ifrån att jaga katter utanför våran trädgård och så.
Jag hade slängt ut katten ifrån min trädgård utan tvekan, skrämt m.m. Jag tål inte katter och vill inte ha dem hos mig så då får kattägaren tåla det om de inte kan hålla katten borta efter att jag har pratat med dem en gång.
Sen tycker jag som många andra att kaninägaren borde ha satt upp skydd. Men det gör inte ens förslust mindre värd eller liknade. Detta är inte riktat mot trådskaparen som jag tyckte skötte sig bra.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2005, 21:19
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
Ändrat.
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2005, 09:02
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Det finns en helt annan aspekt också och det är då katten är ett nyttodjur. Bönderna i mina trakter har ladugårds- och stallkatter som hjälper till med att hålla möss och råttor borta. Har och har alltid haft. Det är välskötta, friska och tuffa katter som rör sig fritt mellan det egna hemmet, ladugården och grannarnas gårdar. Jag tycker ju inte att man kan påstå att dessa bönder inte skulle ta sitt ansvar för katterna. Så frågan är inte så enkel alla gånger. Mulle
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2005, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (ÅsaF @ 17-10-2005, 13:18) Jag hoppas verkligen det blir lag på att koppla katter med. Vi har fiskar i en damm och en katt har fiskat upp två fiskar. Ska vi lägga lock på dammen då med?  Det ligger en del i det du skriver.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2005, 11:45
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Angående att skydda sina små tamdjur från katt, det är något man givetvis BÖR göra, ÄVEN om man tycker att det är kattägarens ansvar att hålla koll på sitt rovdjur. Det finns som ju sagts tidigare även skator, och inte minst rävar, som tycker att det skulle vara trevligt att ge sig på både kaniner och hönor.
Någon lag på att koppla upp katter tror jag dock inte på. Har haft både hunder och katter tidigare, i många år, och det känns som att katten behöver större frihet att ströva fritt. Kanske hundarna inte håller med mig.
Som god kattägare bör man dock givetvis göra sitt yttersta för att undvika obehag för grannar, speciellt om man bor i trångbygd och många grannar har barn etc. Det är INTE kul när katter använder barnens sandlåda som toalett. Efter 2-3 varningar till ägaren, utan hörsamhet från denne/a, så tycker jag det är helt rimligt att kräva avlivning av katten, alternativt att den ska vara kopplad utomhus.
Att katter pissar på ens bildäck, eller vandrar på motorhuven, det får man stå ut med tycker jag. Bilar är ju dessutom onda djur som dräper många katter varje år.
Tillägg : Hur fungerar lagen egentligen, när det gäller ägaransvar, om man har en hund som biter ihjäl en katt? På hundägarens tomt alltså. Några grannar hade en jämthund som gjorde processen kort med en katt som kom för nära. (Hunden var inte lösspringande, men hade tillräcklig lina för att komma åt katten)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2005, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 494
Medlem nr: 4 410

|
Vi bor på landet, utan synliga grannar, har ett antal utekatter som är duktiga mössfångare. Tyvärr använder de gräsmattan som toalett, men ett begränsat område som vi har vant oss med. Rabatterna har jag sett till att de inte kommer åt, likaså att vi alltid tar i dynor etc. när vi ej länge har koll på dem.
Dottern har ett gäng kaniner, de flesta sitter i burar, varvat med att de får komma ut i utehagen, kompostgaller utan tak. En 1,5 årig kanin springer lös i rädgården och nosar nyfiket på katterna, som skämmit går undan. Tam och kommer fram när vi lockar på den.
Skatorna älskar att äta ur katternas matsskål, när de kommer går katterna undan.
Om mindre kaniner/ ungar får vara i uteburar så har vi naturligtvis tak över.
Om vårarna kommer tyvärr byns alla hankatter och hälsar på, dem skulle jag kunna tänka mig att skjuta om jag kunde. Men jag jagar bort dem när chansen finns.
--------------------
MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3) ******************************************** ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥Be om råd men bestäm själv 
|
|
|
|
|
|
|
|
20-10-2005, 10:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
CITAT (Pirum @ 19-10-2005, 13:45) Tillägg : Hur fungerar lagen egentligen, när det gäller ägaransvar, om man har en hund som biter ihjäl en katt? På hundägarens tomt alltså. Några grannar hade en jämthund som gjorde processen kort med en katt som kom för nära. (Hunden var inte lösspringande, men hade tillräcklig lina för att komma åt katten) Jag gissar och enbart gissar att hundägaren åker på det. I och med att du har strikt ansvar. Hundägaren ansvar för allt hunden gör. Fast jag lovar inget så ni ska kanske inte använda mig som vittnet i domstol eler något sånt. Min mamma frågade något liknade hos polisen i solna och frågade vad som gällde med tex koppeltvång som råder i hela solna. Om du har din hund lös och den blir biten av en kopplad hund så är det du som har den lösa hunden som åker på det. Men jag kan tänka mig det. Låter hemskt kanske, som ägare till utekatt får man väl nästan räkna med att ens katt kan bli dödad m.m. Eller rent ut sagt man kan inte bli så överraskad om det händer. På landet förstår jag att man låter sina katter gå som de vill. Och jag har väl inget emot dem så länge de håller sig undan ifrån mitt hem och min hund. Lite för deras eget bästa med.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
|
|
|
21-10-2005, 09:44
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Jag har lite delade åsikter om utekatter.
För katternas skull, bör de ju självklart få vara ute så mycket de önskar. Det känns som att katter som får röra sig fritt är lyckliga.
Men, jag tycker inte det är rätt att de får gå och göra som de vill i andras trädgårdar. Själv har jag smådjur (marsvin) i utebur på somrarna, en rejäl tung bur med tak. Men ändå känner jag mig inte helt trygg, med så mycket katter i området. Visst, de kan inte komma in i buren, men de kan skada dem genom nätet med sina klor, och skrämma upp och hetsa dem.
Jag tycker att jag har rätt att kunna ha mina djur i utebur, utan att de skadas. Jag kan inte sitta vid buren alla timmar de är ute, men jag ser alltid till att jag eller någon annan i familjen är i närheten, för jag känner mig inte säker.
Det har till och med hänt att katter kommit in i huset, och inomhus har vi dem lösa ibland! Som tur var var de i buren vid det tillfället. En gång har även en lös hund kommit in och skällt högt vid buren. Det tog flera timmar innan de var lugna igen.
Ska man inte kunna ha dörrarna/fönstrena öppna, för att amdra inte kan hålla koll på sina djur?
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
21-10-2005, 11:03
|
Gäster

|
CITAT (humla @ 21-10-2005, 10:44) Ska man inte kunna ha dörrarna/fönstrena öppna, för att amdra inte kan hålla koll på sina djur? Jo, det tycker jag är det minsta man kan begära! Men tyvärr finns det folk som inte tänker längre än att de själva måste ha dörren öppen så att den egna hunden kan springa ut och in. Att grannen också vill ha dörren öppen - vadå? Lite pinsamt tycker jag att det blev när jag hade gäster i somras och någon tyckte att jag skulle öppna dörren för att det var varmt inne. "Det går tyvärr inte, då är det risk att en hund springer in och det vill jag inte" svarade jag och öppnade ett fönster i stället. Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
21-10-2005, 21:27
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (humla @ 21-10-2005, 10:44) Jag har lite delade åsikter om utekatter.
För katternas skull, bör de ju självklart få vara ute så mycket de önskar. Det känns som att katter som får röra sig fritt är lyckliga.
Men, jag tycker inte det är rätt att de får gå och göra som de vill i andras trädgårdar. Själv har jag smådjur (marsvin) i utebur på somrarna, en rejäl tung bur med tak. Men ändå känner jag mig inte helt trygg, med så mycket katter i området. Visst, de kan inte komma in i buren, men de kan skada dem genom nätet med sina klor, och skrämma upp och hetsa dem.
Jag tycker att jag har rätt att kunna ha mina djur i utebur, utan att de skadas. Jag kan inte sitta vid buren alla timmar de är ute, men jag ser alltid till att jag eller någon annan i familjen är i närheten, för jag känner mig inte säker.
Det har till och med hänt att katter kommit in i huset, och inomhus har vi dem lösa ibland! Som tur var var de i buren vid det tillfället. En gång har även en lös hund kommit in och skällt högt vid buren. Det tog flera timmar innan de var lugna igen.
Ska man inte kunna ha dörrarna/fönstrena öppna, för att amdra inte kan hålla koll på sina djur? Själv har jag två fåglar i en bur som jag brukar ställa ut på altanen och många gånger har jag hittat grannens katter som försökt ta sig in i buren och ta dem. Är som sagt ganska trött på katter som tar över för mycket.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-10-2005, 23:48
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2005, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (Fenja @ 22-10-2005, 00:48) Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja Nämen hallå, är du klok eller ... ? Det är de ornitologiska föreningarna du ska vända dig till! Det är DE som har ansvaret över alla vilda fåglar i naturen. Medan GUD har ansvaret för människors katter, hundar, hästar, kor, getter och får! Kaniner är undantagna - det är människo-ägarna som ansvarar över dem. Man blir aldrig för gammal för att lära  eller ... ???
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|