Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Katthatande grannar..., nu har det hänt
          Saiai
          Inlägg 29-10-2005, 12:58
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

CITAT (Pirum @ 26-10-2005, 14:31)
          Rimligen borde man få freda sina tamdjur mot angrepp från rovdjur, men frågan är, hur mycket våld får man ta till? Om man provar att skrämma, men det inte hjälper, rovdjuret kanske kommer tillbaks så fort man vänder ryggen till?

Obs, jag menar inte att man ska skjuta katter på fläcken om de hittar på hyss, men nånstans måste ju gränsen gå liksom. Om rävar, skator, katter, grävlingar, hundar, eller vad det nu vara månde, gång på gång slår till mot ens hönor, kaniner, katter, hundar, eller vad man nu har för djur, vad ska man göra? Om nu ägaren till rovdjuret är oregerlig. Man kan ju inte bygga mur med tak runt tomten.

Tydligen ska man kunna det om man har katt......... hade jag velat ha djur i bur hade jag skaffat kanariefågel.....eller höns...

Hittills har ingen granne klagat över att mina katter tar deras möss......:-)

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 31-10-2005, 13:07
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 790
          Medlem nr: 2 733

Jag skulle inte heller klaga om grannens katt tog mina möss, men det gör de inte. De tar småfåglar. Dessutom skiter de i min rabattjord och kissar på mina bär så att jag inte kan äta dem!

Du har valt ett djur som man inte behöver ha koll på, men dina grannar kanske inte har gjort det! Vill nämna att jag gillar katter men inte hos mig.

Kakaduan

Citera
          zeppo
          Inlägg 31-10-2005, 13:34
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 2 324

CITAT (Kakaduan @ 31-10-2005, 14:07)
          Jag skulle inte heller klaga om grannens katt tog mina möss, men det gör de inte. De tar småfåglar.

Där sa du nåt bra om fåglar Kakaduan. Jag håller med dig.
          Man kan ju sätta ett halsband med klocka på katterna men många slarvar.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-10-2005, 15:10
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hjälper inte så mycket. Om katten smyger hörs inte klockan förrän det är för sent. För någon vecka sen var "bjällerkatten" mycket intresserad av något på min gräsmatta. Den tassade och pillade på något som kröp i gräset. När jag gick ut och kollade såg jag att det var en skadad näbbmus.

Kan ge mig fan på att katten hade skadat den och nu lekte med och pinade det stackars djuret. Katter är grymma. När jag gick ut var kattfan inte alls pigg på att lämna platsen och så fort jag gick in kom den tillbaka. Den försvann inte förrän jag kastat några plommon efter den. Näbbmöss är fridlysta på min tomt. mad.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Becky,Malmö
          Inlägg 31-10-2005, 15:21
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 3 573

Ok, så här tycker jag smile.gif

Alla katter är olika, vissa mer aktiva än andra och har då också större behova att få gå ut. Men bor man i tättbebyggt område ska man nog tänka efter en gång innan man släpper ut katten.
          Dels måste man vara medveten om risken för katten att bli överkörd, problem med grannar och människor som kan behandla katten illa.

Kanske man ska, som en annan här skrev, ta ett snack med grannar innan man släpper ut den så de vet vem katten tillhör om det skulle hända något.

Annars finns det ju andra altenativ, antingen kan man ju ha katten innomhus den mesta tiden och lära katten att gå i sele så man kan gå promenader med den (jodå, många katter lär sig snabbt gå i sele)

Eller så kan man bygga en rastgård, själv har jag två mycket livliga raskatter som är i stort behov av att få springa av sig så jag har faktiskt lyckats att inhägna tomten.

sen vill jag också bara passa på att säga att självklart ska ju alla katter vara vaccinerade, id-märkta och kastrerade, särskilt om de går lösa ute smile.gif

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 31-10-2005, 16:25
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2005, 16:10)
          Kan ge mig fan på att katten hade skadat den och nu lekte med och pinade det stackars djuret. Katter är grymma. När jag gick ut var kattfan inte alls pigg på att lämna platsen och så fort jag gick in kom den tillbaka. Den försvann inte förrän jag kastat några plommon efter den. Näbbmöss är fridlysta på min tomt. mad.gif

Katten följer ju bara sin instinkt!
          Jag gillar verkigen inte att djur dödar djur (speciellt inte människor med hjärna att agera över instinkten), men det går ju inte att undvika....
          Förstår om du blir frustrerad, men däremot inte ditt hat.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-10-2005, 16:48
          Länk hit: #87

Medlem

Om instinkten är att plåga andra djur så har katten inget existensberättigande. Observera att katter inte äter näbbmöss, dom bara dödas för nöjes skull. Jag hatar inte katter, dom stackarna kan ju inte hjälpa att tanklösa människor släpar hit dom, arten alltså, och sen släpper ut dom där dom inte passar. sad.gif mad.gif

--------------------

Citera
          Latmask
          Inlägg 31-10-2005, 19:07
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Ja det är väl bara tre djur som dödar för nöjes skull, och ingen av dem borde väl vara lös i naturen - katter, minkar och människor. tongue.gif

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-10-2005, 20:38
          Länk hit: #89

Medlem

Nja, minken håller jag inte med om. Den kan visserligen döda mer än den kan äta upp men överskottet sparas. Dom djuren jag känner till som dödar utan att ha som mat eller för att leka med sina offer är: katt, räv, delfin, späckhuggare, schimpans och en del människor. Samtliga anses ha ett visst mått av intelligens, märkligt sammanträffande. unsure.gif

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 31-10-2005, 20:45
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Katter dödar inte för sitt höga nöjes skull, det är för att få igång matsmältningen, har inget med elakhet att göra. Att det syns att katterna tar fåglar är juh en sak, men hur kan man säga att dom inte tar några möss? Här ligger dom som gåva på trappen, sen vill dom ha beröm, helst så vill dom ge oss dom levande (men det är inte vi så villiga till)

Citera
          Latmask
          Inlägg 31-10-2005, 21:32
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2005, 21:38)
          Dom djuren jag känner till som dödar utan att ha som mat eller för att leka med sina offer är: katt, räv, delfin, späckhuggare, schimpans och en del människor. Samtliga anses ha ett visst mått av intelligens, märkligt sammanträffande. unsure.gif

Det är onekligen en mycket intressant observation. Läggas till det bör också att den som satt ett mått för vad som räknas som intelligent är människan som tillhör denna grupp...

Intressant med minken, det var tvärtom mot vad jag fått lära mig. Tack för det, då kan jag lägga mig med ro i sinnet av att ha lärt mig något nytt idag också. biggrin.gif

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 01-11-2005, 08:43
          Länk hit: #92

Medlem

Jag tycker det är så tråkigt att ordet "hata" ALLTID kommer upp i dessa sammanhang. Har hittills inte sett en enda katt-kritiker som sagt sig hata katter - det uttrycket kommer alltid från "andra sidan" (eller hur man ska uttrycka det - ni förstår säkert). Den som inte vill ha kattpiss och/eller skit, vill ha sina trädgårdsmöbler (eller vad det nu är) i fred osv, osv ÄR tydligen katthatare automatiskt - oavsett vad hon/han egentligen tycker om katter!

När ska ni börja förstå att det inte är katterna man hatar utan det de ställer till??? När man använder uttryck som "katthatare" tycker jag man förstör förutsättningarna för en rimlig diskussion!

Kakaduan

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 01-11-2005, 09:33
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Dryper ett inlägg av hat, är det ju inte så konstigt att man gör det antagandet......
          Sen kan man mycket väl säga att man tycker att katter är jobbiga för att...... utan att kattägare antar att man hatar katter för det.
          Det handlar ju om tonen.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 01-11-2005, 09:47
          Länk hit: #94

Medlem

Visst är det så, men vad jag menar är att jag har hittills inte sett några inlägg som direkt "dryper av hat". Lika lite som man dryper av hat när man ber någon respektera rökförbud eller vad det nu månne vara - det handlar bara om att man gör någon uppmärksam på ett missförhållande, oavsett vad det råkar handla om.

Det är alltid VÄLDIGT svårt att förmedla tonfall i skrift och kanske kan man uppleva kritik som hårdare än den är menad för att man känner sig lite ansatt och hotad? Jag tror man måste vara väldigt tolerant åt båda hållen just av den anledningen.

Kakaduan

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-11-2005, 13:51
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Kakaduan @ 01-11-2005, 10:47)
          Visst är det så, men vad jag menar är att jag har hittills inte sett några inlägg som direkt "dryper av hat". Lika lite som man dryper av hat när man ber någon respektera rökförbud eller vad det nu månne vara - det handlar bara om att man gör någon uppmärksam på ett missförhållande, oavsett vad det råkar handla om.

Intressant att du tar upp just detta! Jag funderade här om dagen i vilken utsträckning ickerökare och ickekattälskare kan vara samma personer... undertonen i åskiterna känns på något vis identisk...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Saiai
          Inlägg 01-11-2005, 22:36
          Länk hit: #96

Medlem

Nu har Bus varit borta sen lördag.......
          undrar om han fortfarande är vid liv........
          Vår duktigaste musjägare är lite rädd av sig, kanske han blivit skrämd av nåt..........
          Ironiskt nog var jag och lilltösen och passade min syrras djur i helgen och kom hem först på måndag, hennes djur var välbehållna när vi åkte, t.o.m. den av katterna som vägrade komma in på natten....syrran bor på en gård...
          Inatt kommer vi inte att kunna sova...... Kommer att tänka på Bus som, om han lever, får sova ute i skogen i regnet........
          Visst, det är egoistiskt tänkt, inte kan man sörja en katt som man låter gå ute "vind för våg"............

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 02-11-2005, 09:11
          Länk hit: #97

Medlem

"Visst, det är egoistiskt tänkt, inte kan man sörja en katt som man låter gå ute "vind för våg"............ "

Det tror jag inte att någon här tycker! Fånigt.

Kakaduan

Citera
          Saiai
          Inlägg 02-11-2005, 12:29
          Länk hit: #98

Medlem

det finns en tendens på såna här forum att plocka sönder text och göra separata tolkningar av bitarna.....
          Det blir så fel.......
          Den som skrev att det är lätt för misstolkningar av skriven text är lätt hänt eftersom man inte uppfattar ironi och tonlägen som i talade ord, hade rätt....
          man undrar vad det är för mening att kommentera just den raden och inte resten av texten.....men på nåt sätt fick jag ändå det svar jag önskade....
          :-)
          Min mening från första början i klartext;
          Jag var lessen och bedrövad för vad nån eller båda katterna ställt till med, men kunde inte förmå mig att avliva dom eller hålla dom inspärrade, pga att jag älskar dom. Dessutom omöjligt eftersom inte resten av familjen respekterade ett sånt beslut. Nu är en av dom borta, jag är förkrossad av sorg och förtvivlan över att inte veta var han är, men inser att priset för att ha fria katter är att dom kan råka illa ut. En del katter lär sig, och blir mycket gamla. En del har inte samma tur... Hålet i hjärtat kommer dock alltid att finnas kvar......
          Grannen har inte gjort nåt åt sin bur än, men det är hennes val........
          Vi får väl glädjas åt att skogskatten ligger inne i soffan igen. (han kanske har bytt lägenhet med Bus?) Dessutom har det inte gått en vecka än, han kanske dyker upp. Har kollat längs vägdikena, inga oönskade fynd där...

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-11-2005, 15:26
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Börjar inte bröderna Bus vara könsmogna? Det kanske bara är så att han givit sig i väg på en första friarrunda? Det är HEMSKT när någon av katterna inte kommer hem, men det behöver inte alltid betyda det värsta...
          Tröstekram
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Saiai
          Inlägg 03-11-2005, 12:29
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Fenja @ 02-11-2005, 16:26)
          Börjar inte bröderna Bus vara könsmogna? Det kanske bara är så att han givit sig i väg på en första friarrunda? Det är HEMSKT när någon av katterna inte kommer hem, men det behöver inte alltid betyda det värsta...
          Tröstekram
          Fenja

Dom blev kastrerade tidigt i våras, så nåt friarstråt tror jag inte han givit sig på nu........ Bus är den av katterna som varit lägst i rang, men alla katterna har varit vänner med varandra, även om Bill trängt bort honom från matskålen ibland. Bus med extra bekymmersrynkor i pannan var den som kom till mig för att få tröst och stöd ibland.... Vad har en katt för bekymmer...? Han kanske har sökt sig till bättre jaktmarker...? Han tycker om att jaga...... Och han ville inte alltid följa med in.
          David har orsakat oss många oroliga dagar när han inte kommit hem, men han är så nöjd över att få vara i skogen och sova i en grannes stora vedförråd så vi har vant oss. Kanske han lärde sig av sin skada för ett år sen då höften hoppat ur led och är mer försiktig nu. Bill skulle kunna vara innekatt tror jag, en livsnjutare som gärna ligger inne i sängen men oxå följer med på promenad. Han var med igår kväll och letade efter Bus, jamade som om han ropade på honom...
          Tack Fenja för tröstekramen, så länge vi inte hittar honom död hoppas vi...

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 00:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon