|
|
  |
Samlar du på något?, Förutom växter då... |
|
|
|
17-10-2005, 15:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545

|
Böcker förstås (eftersom jag är bibliotekarie)  . Men förra helgen sorterade jag bort 5 bananlådor med böcker. Ska försöka sälja på loppis. Mycket pocket, mycket deckare och lyrik, en del fackböcker om litteratur. Förutom böcker samlar jag på udda snapsglas  . Tycker det är roligt att duka med udda glas, så kan var och en välja efter utseende, hur stor snaps man vill ha, vilken form man tycker om  . Har 60-70 olika just nu.
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
|
|
|
|
|
17-10-2005, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:48) För sisådär tio år sedan, när barnbarna var små och icke så värst stadda vid kassa önskade jag mig änglar, tänkte det var billigt och de själva kunde välja ut och köpa  Vilket de också gjorde.... Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter  Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga....... Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till...... HELP  Du får säga till alla du känner (eller nån som är bra på att svallra  ) .. att du bara vill ha om det är något speciellt tex från andra länder eller så så minskar säkert inflödet Det sa min mormor för ett antal år sedan... hon har hela vardagsrummet fullt av elefanter.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
17-10-2005, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Glömde ju skriva vad jag samlar på... Har i många år samlat på sten ägg, cd skivor, böcker o pärlor. Men jag har tröttnat lite på att ha så mycke prylar. Jag har kvar mina ägg.... men en hel del böcker har jag gett bort (bara behållt favoriterna) Cd skivorna är också kvar, men jag köper inte så ofta längre. Pärorna använder jag numera till smycken
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
17-10-2005, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Trädgårdsböcker, trädgårdstidningar, tomtar, blått glas, nävor, aklejor, filmer, m.m., m.m. Försöker låta bli att samla på pelagoner, har inget bra övervintringsalternativ för dem. försöker även låta bli att samla på rosor för jag har så liten trädgård... men det går inget vidare bra... Har köpt nio träd de senaste två åren så nu får jag lov att sluta samla på såna, det ryms inte så många till!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
17-10-2005, 16:38
|

Medlem
Antal inlägg: 2 142
Medlem nr: 2 667

|
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:48) För sisådär tio år sedan, när barnbarna var små och icke så värst stadda vid kassa önskade jag mig änglar, tänkte det var billigt och de själva kunde välja ut och köpa :rolleyes: Vilket de också gjorde....
Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter :o Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga.......
Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till......
HELP :wub: Hahaha, vad tokigt det kan bli  din stackare!
--------------------
CITAT * Gardening - Nature's Prozac *
|
|
|
|
|
17-10-2005, 16:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 142
Medlem nr: 2 667

|
CITAT (Yin o Yang @ 17-10-2005, 16:02) Böcker förstås (eftersom jag är bibliotekarie) -_- . Men förra helgen sorterade jag bort 5 bananlådor med böcker. Ska försöka sälja på loppis. Mycket pocket, mycket deckare och lyrik, en del fackböcker om litteratur. Förutom böcker samlar jag på udda snapsglas :P . Tycker det är roligt att duka med udda glas, så kan var och en välja efter utseende, hur stor snaps man vill ha, vilken form man tycker om :D. Har 60-70 olika just nu. Det där att samla på snapsglas är nog inte så ovanligt....... Jag har flera gånger hört om folk som bjudit till middag och bett gästerna att ta med sig ett glas (för värden/värdinnan att spara). Det tycker jag är en trevlig idé som jag nog kommer att ta efter en dag
--------------------
CITAT * Gardening - Nature's Prozac *
|
|
|
|
|
17-10-2005, 17:11
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:48) För sisådär tio år sedan, när barnbarna var små och icke så värst stadda vid kassa önskade jag mig änglar, tänkte det var billigt och de själva kunde välja ut och köpa  Vilket de också gjorde.... Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter  Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga....... Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till...... HELP  du får väl sprida ut att du börjar att ledsna på att samla på änglar ta den värsta skvallerkärringen och berätta för henne"i förtroende" att du börjar bli mättad, så vet snart alla om det
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
17-10-2005, 19:30
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Samlar och samlar, jag har fyra bokhyllor fulla med böcker + två till med böcker om trädgård, matlagning, målning, handarbete......
Brukar säga att jag inte samlar på något men det gör jag ju faktiskt när jag tänker efter.
Men mest samlar jag nog på härliga upplevelser. Det minsta är ibland de största. Tex när ens vuxna barn kramar om en och säger något rart.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
17-10-2005, 19:51
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207

|
Fingerborgar! Gärna med namn på den plats jag köpt den. Har mina i en gammal typografkast. Kul att titta på och minnas olika platser man besökt!
Allt om Mat, Allt om Trädgård, Koloniträdgården och Buffé har jag svårt att göra mig av med. man kan nog säga att jag samlar... Tänker att jag ska läsa om dem (nummer från slutet av 90-talet) men det blir ju aldrig av.
--------------------
Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???
|
|
|
|
|
17-10-2005, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 350
Medlem nr: 5 718

|
Säg något jag inte samlat på!  Fast just nu är det nog mest växter som gäller. Har nyligen rensat min boksamling som bestod av över 1000 böcker, nu har jag väl sisådär 250-300 kvar och det räcker alldeles utmärkt! Samlar väl litegrann på parfymflaskor, gärna i miniformat, fast numera mest bara på sådana som jag faktiskt använder - har inte plats att förvara massa flaskor bara för samlandets skull. Har nyss fått upp intresset för keramikkrus/urnor (gärna den gammeldags typen med två öron), små som lite större, och köper när jag hittar på loppis t.ex. Behöver inte vara någon särskild tillverkning, har dem bara i köket för att det är så mysigt och blir hemtrevligt av dem.  Däremot samlar svärmor på "lertuppar", alltså lerduvor som man blåser i så visslar dem, fast bara sådana i form av tuppar. Hon har en jättefin samling i sin sommarstuga!
|
|
|
|
|
17-10-2005, 21:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Allt som är bra att ha.... Och det är mycket som är bra att ha.... Skrot skulle nog andra säga... Dessutom samlar jag på miniatyrsprutkannor i metall, miniatyrskottkärror och också konstkort där det finns minst ett fönster och minst en katt avbildade. Och marktäckare och klätterväxter i trädgården. Min man samlar på fiskar som samtidigt också är bruksföremål. Han har en imponerande samling av fiskformade rivjärn, knivar, skärbräden, patéformar osv. Fast allra, allra helst samlar jag på behagliga intryck och minnen som gör det lättare att stå ut med vintern. Mulle ... som just nu försöker samla sömn. Jag har idag kommit tillbaka från New York och pinas av jetleg.
|
|
|
|
|
17-10-2005, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
Alltid samlat på sten. Små stenar kan vara inne i glasburkar eller på fönsterbrädan och de större hamnar runt entrén och bron eller i rabatten.
På senare tid har jag börjat samla på Uppsala Ekeby porslin. Krukor, vaser, fat å sånt.
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
17-10-2005, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 189
Medlem nr: 6 174

|
Har kommit på att nästan halva min samling av krukväxter består av orkidéer...de har liksom bara krupit in i fönsterbrädorna det senaste halvåret utan att jag har märkt det, har ingen aning om hur de lyckats ta sig in:S:) Förutom växter måste det väl vara remmare då, köpte ett par i vintras och sedan dess har det bara ramlat in fler, mest från en snäll moster, så nu har jag runt tio, inte mig emot!
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
|
|
|
|
|
17-10-2005, 22:06
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Efter att ha funderat lite så har jag kommit på fler "samlingar"... Böcker har jag samlat på i alla år... numera är en del av dem i andras ägo, andra har fått gå till bokhimlen eftersom böcker är hart när omöjligt att ens få ge bort gratis. Kastruller, grytor och stekpannor är min nuvarande passion  Jag älskar att köpa nya... Senaste tillskottet är en kastrull från ICA.. för varje ny jag köper får en "gammal" plockas ut ur fullbelagt grytskåp... barn och grannar får ta hand om det som inte ryms  Hela serien koppargrytor fick flytta i våras Rostfitt och Titanbelagt gäller idag.
|
|
|
|
|
17-10-2005, 22:16
|
Medlem

|
Koppargrytorna... Men Felix matte då!
Fast rostfritt är det nog klokt att samla på idag. Den kinesiska välfärdens markanta uppgång lär, enligt ett inslag jag såg på TV, leda till att rostfria kastruller blir superdyra lyxprylar om några år.
Mulle
|
|
|
|
|
17-10-2005, 22:23
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (mulle @ 17-10-2005, 23:16) Koppargrytorna... Men Felix matte då!
Fast rostfritt är det nog klokt att samla på idag. Den kinesiska välfärdens markanta uppgång lär, enligt ett inslag jag såg på TV, leda till att rostfria kastruller blir superdyra lyxprylar om några år.
Mulle  jamen då får jag väl börja samla på hög  finns väl alltid någon garderob som har lite plats över Koppargrytorna hamnade hos en av döttrarna  de var av den fina sorten från Järnia... rostfria invändigt... men som sagt... grytskåpet var fullt.
|
|
|
|
|
17-10-2005, 22:27
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
18-10-2005, 07:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Jag är nog samlare till naturen. För många år sedan när jag reste mycket samlade jag på hotell-galgar med tryck. Ibland stal jag dem helt fräckt (fyyy på mig  ) eller så frågade jag om lov. Det har jag numera vuxit ifrån + att jag inte reser just något längre + att de har anonyma galgar. Spritflaskor, typ miniatyrer, har jag dock samlat på sedan jag var tonåring! Har flera hundra, samtliga med innehållet kvar. (En sanning med modifikation; när mina nu vuxna barn var tonåringar hade de vid ett tillfälle fest. Några med ofärgad sprit innehåller numera vatten.)
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
18-10-2005, 08:55
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (estet @ 17-10-2005, 22:52) På senare tid har jag börjat samla på Uppsala Ekeby porslin. Krukor, vaser, fat å sånt. Jag sitter på Uppsala Ekeby just nu! Har mitt kontor där, i vårt väntrum finns en utställning av deras sortiment av kakel m.m.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|