Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Granatäpple, Bladen faller av
          Tyr
          Inlägg 14-11-2005, 20:51
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

CITAT (Scout @ 02-11-2005, 00:56)
          Jag har provat att plantera granatäpple två gånger förr, men båda tillfällena har de börjat fälla löv på hösten och sen åkt i soptunnan för att de bara var en pinne kvar.

Årets försök verkade lovande och växte bra, men så en dag här i höst så började bladen falla i rask takt, och sen bara faller de, snart är inga kvar. De blir knappt gula ens, de bara faller.

Den får självklart lagom med vatten och har ingen ohyra. Eventuellt att den får för lite ljus, det är ju mörk vinter, och några blombelysningslampor är ej aktuellt att sätta upp.

Är det ingen som har haft dessa problem med granatäpplen? Det kanske är normalt? Repar den sig till våren om den står som en kal kvist hela vintern i fönstret? eller ska jag kasta ut den?

Helt normalt!
          Hade du sparat din "pinne" från förra planteringen hade den med största sannolikhet skjutit nytt så fort vårsolen och värmen kom.

Jag har klippt ner många av mina plantor till en stump på några cm bara, det tar 2 veckor sen har det skjutit hur många skott som helst.

Tvivlar du på livskraften i din planta kan du skrapa lite lätt på stammen. Är det grönt under barken lever den.

Har du möjlighet så fungerar ett kallgarage bra sålänge det inte fryser till.
          Ljuset är oväsentligt då den fällt alla blad.
          Mina plantor har stått i rumstemp. i flera år och överlevt. Men att försöka efterlikna dom naturliga betingelserna är givetvis att föredra.

Granatbonsai tillhörande Henrik Gistvall (Bonsaisällskapet)

--------------------
          Zon II

Citera
          Carex
          Inlägg 14-11-2005, 22:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Mycket intressant inlägg, alltid ska man lära sig något nytt:)
          Då blir det lite mer plats på balkongen nästa vinter då jag kan ställa upp min planta i garaget.
          Trevligt att du lade in en bild, nu har jag lite formningsinspiration för min egen planta:)
          Får hoppas at trådstartaren ser det nya inlägget

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-11-2005, 23:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

nu när våren kommer igen ska jag plantera den ute istället kan ju sätta ut en har ju 4plantor se omm den överlever unsure.gif wink.gif smile.gif natti måste verkligen sova nu sleep.gif wacko.gif sleep.gif

Citera
          serx
          Inlägg 15-11-2005, 16:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 5 291

Jag har fått för mig att den är tropisk och gärna vill ha varmt året om, dessutom växer den på torra platser vilket gör inomhusklimatet på vintern helt okej. Jag satte min förra våren, den står i ett fönster nu och mår prima, dricker mycket. Den började få lite gula blad förrut men det var bara för att jag vattnade den för lite.

--------------------
          // Experten på bananflugor

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-11-2005, 16:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Njae - inte tropisk - Medelhavsklimat sedan tål den väl några minusgrader med - under korta perioder och beroende på ålder som en del av Medelhavsväxterna.

Hälsar Ingrid

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-11-2005, 17:00
          Länk hit: #26

Medlem

nej tropisk är den inte men den klara någ ner till -10 till -12 för den fäller ju bladen så stammen klarar -12 sen även det som Ingrid sa en äldre mer större växt klara ju sig bätre än en mindre

Citera
          Tyr
          Inlägg 15-11-2005, 21:07
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (serx @ 15-11-2005, 16:29)
          Jag har fått för mig att den är tropisk och gärna vill ha varmt året om, dessutom växer den på torra platser vilket gör inomhusklimatet på vintern helt okej. Jag satte min förra våren, den står i ett fönster nu och mår prima, dricker mycket. Den började få lite gula blad förrut men det var bara för att jag vattnade den för lite.

Tropisk men växer på torra platser? blink.gif Tror du blandar ihop begreppen lite.

Granatäpplet växer som Ingrid skrev kring medelhavsländerna men härstammar från asien. Medelhavsklimat är torra varma somrar och fuktiga svala vintrar. Inomhusluften är alltid för torr för att växter ska trivas optimalt, men det mesta överlever ändock.

Ska man ha ett granatäpple i kruka så bör man placera den i det svalaste fönstret i huset/lägenheten, vattna minimalt, granatäpplet har känsliga rötter som kan torka ut men även ruttna om den får för mkt, så var särskilt försiktig på vintern. Kanske 1ggn/månad/ 3:e vecka? Känn med fingret och bruka sunt förnuft, är det Sahara i krukan=vattna lite, o vice versa. Har den många förgreningar så är risken ganska stor att några är så tunna att dom torkar ut under vintern, knipsa då bara av dem och gör ev ett litet snitt så börjar den om på nytt.

--------------------
          Zon II

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-11-2005, 21:18
          Länk hit: #28

Medlem

om man ska vara riktikgt pitig så kommer den från östra delarna av medelhavet och in i asien från det hållet rolleyes.gif rolleyes.gif fast jag tror det finns två srter en mindre variant den ena mer i asien den ena mer i runt medelhavet

Citera
          serx
          Inlägg 15-11-2005, 22:31
          Länk hit: #29

Medlem

Den odlas i Egypten, Iran, Israel mm. Israel har en luftfuktighet på mellan 30-50. Den torra luften inomhus känns ganska okej faktiskt.

Det är lite intressant med vintervila.. De flesta växter behöver ju bara nån eller några veckors kyla för att ha laddat batterierna eller vad man nu ska säga. Det känns bättre att ha dom i värme sen så dom kan växa lite iaf. Eller vad säger ni?

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-11-2005, 22:49
          Länk hit: #30

Medlem

jo den kommer ju där ifrån typ östra turkiet och södra asien sen har den själv och både av mänsikan sprit sig längre in måt asien och medelhavet
          sen det med vinter vila ska den ha nästan lika lån vinter vila som i sverige
          för det är ju även vinter i medelhavet ca.15c-20c vet inte säkert hur det är på dan men nu är det
          madrid 5c
          rom 14c
          athens 10c
          i södra-östra trukiet 2c-12c grader

Citera
          serx
          Inlägg 15-11-2005, 23:25
          Länk hit: #31

Medlem

jepp, jag får backa gällande kylan, det verkar va kallt överallt, hehe.

fast det är ju inte säkert att en växt behöver så lång kyla som den har där den naturligt växer.
          som exempel har jag läst mig till att tex Kiwi behöver en månads kyla, Litchie behöver 2 veckor. Granat vet jag inte.
          Jag har inte haft min ute nånting i kylan så den tror väl det fortfarande är sommar...bara att det har blivit lite väl mycket solförmörkelse på sista tiden..

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-11-2005, 16:42
          Länk hit: #32

Medlem

en månad är väl typ en medelhavs vinter för oss är ju dom graderna sommar men där är det kallar man kan säga att det börjar bli vinter för subtropiska områden typ där bler det sommar och vinter och i norden vår,sommar,höst

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-11-2005, 16:56
          Länk hit: #33

Medlem

nu på dagen är där
          madrid 10c
          barcelona 18c
          rome 17c
          athen 19c
          södra turkiet 10c-18c
          rolleyes.gif rolleyes.gif

Citera
          serx
          Inlägg 16-11-2005, 22:57
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Tyr @ 15-11-2005, 21:07)
          Tropisk men växer på torra platser?  :blink:  Tror du blandar ihop begreppen lite.

Ska jag va ärlig så tror jag du blandar ihop begreppen, halva sahara och egypten är tropiska.

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-11-2005, 07:37
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Den finns både varmare och lite svalare platser svalare = Medelhavsklimat :-))

Sedan tror jag att den uppför sig olika beroende på temp. Misstänker det efter ha haft ihjäl et antal - på kort och lång tid :-)
          För kallt är ingen favvis helelr om det inte är torrt.

Alla växter måste byta bladverk - tropiska klimat gör de ofta deta lite då och då - lite svalare klimat fälls de ofta alla på en gång.

Hälsar Ingrid

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-11-2005, 19:03
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (serx @ 16-11-2005, 22:57)

, halva sahara och egypten är tropiska.

det tror jag faktis inte är tropiska för dom ligger inte vid ekvatorn även så är det öken där sen vidar uppåt mot suptropisk

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-11-2005, 19:08
          Länk hit: #37

Medlem

vid ekvatorn liger tropiska zoner mer i asien sen subtropiska sen temperade sen stora öken områden mellan unsure.gif rolleyes.gif wink.gif

Citera
          Tyr
          Inlägg 19-11-2005, 22:20
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (serx @ 16-11-2005, 22:57)
          CITAT (Tyr @ 15-11-2005, 21:07)
          Tropisk men växer på torra platser?  blink.gif  Tror du blandar ihop begreppen lite.

Ska jag va ärlig så tror jag du blandar ihop begreppen, halva sahara och egypten är tropiska.

Låt oss vara överens om att Sahara är en öken vilket innebär minimalt med nederbörd och hög värme.

Tropikzonerna präglas av mycken nederbörd och konstant värme.
          Vad du har slagit upp i din skolbok vet jag inte men Tropiker och torra platser är två vitt skilda begrepp.

--------------------
          Zon II

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-11-2005, 15:07
          Länk hit: #39

Medlem

jo så menade jag också för sahara är inte ett land utan en öken och då är det omöligt att där skä kuna växa tropisk skog smile.gif smile.gif

Citera
          serx
          Inlägg 20-11-2005, 16:34
          Länk hit: #40

Medlem

jahopp..

Tropikerna är området mellan kräftans vändkrets och stenbockens vändkrets och har inget alls med någon nederbörd att göra.

dvs halva sahara är tropiskt!

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon