CITAT (Scout @ 02-11-2005, 00:56)
Jag har provat att plantera granatäpple två gånger förr, men båda tillfällena har de börjat fälla löv på hösten och sen åkt i soptunnan för att de bara var en pinne kvar.
Årets försök verkade lovande och växte bra, men så en dag här i höst så började bladen falla i rask takt, och sen bara faller de, snart är inga kvar. De blir knappt gula ens, de bara faller.
Den får självklart lagom med vatten och har ingen ohyra. Eventuellt att den får för lite ljus, det är ju mörk vinter, och några blombelysningslampor är ej aktuellt att sätta upp.
Är det ingen som har haft dessa problem med granatäpplen? Det kanske är normalt? Repar den sig till våren om den står som en kal kvist hela vintern i fönstret? eller ska jag kasta ut den?
Helt normalt!
Hade du sparat din "pinne" från förra planteringen hade den med största sannolikhet skjutit nytt så fort vårsolen och värmen kom.
Jag har klippt ner många av mina plantor till en stump på några cm bara, det tar 2 veckor sen har det skjutit hur många skott som helst.
Tvivlar du på livskraften i din planta kan du skrapa lite lätt på stammen. Är det grönt under barken lever den.
Har du möjlighet så fungerar ett kallgarage bra sålänge det inte fryser till.
Ljuset är oväsentligt då den fällt alla blad.
Mina plantor har stått i rumstemp. i flera år och överlevt. Men att försöka efterlikna dom naturliga betingelserna är givetvis att föredra.
Granatbonsai tillhörande Henrik Gistvall (Bonsaisällskapet)