Jag har mina växter och fröer i Access. Tycker det funkar jättebra. Jag har en huvuvtabell som innehåller alla växter (med olika kolumner för uppgifter jag vill ha) Här finns inga dubletter. Sedan har jag ett antal undertabeller, bla annat en som listar mina olika rabatter. Sedan kan jag "välja in" växter i rabatterna från huvudtabellen. Samma växt finns ju ofta på flera ställen.
Genom att koppla ihop tabellerna kan jag klicka på en växt i växtregistret och se i vilka rabatter den finns. Eller ta fram en speciell rabatt och se vilka växter som finns där. Kommer man bara ihåg att skriva in nya växter så är det ett bra sätt att komma ihåg var de finns. (Jag vill inta ha etiketter i rabatterna om jag kan slippa)
Det är lätt att bygga ut sin databas efterhand som man vet vilka uppgifter man vill ha.
Jag använder alltid databasen i "skarpt läge", har inte brytt mig om att göra något "användargränssnitt", eftersom det bara är jag som någonsin använder denna databas.
Själv tycker jag Access är lättare att hantera än Excel, men det är nog olika från person till person.
Personligen är jag lite road av listor och datorer och sånt, vilket underlättar, för det tar lite tid att bygga en databas.