Full version: Dataprogram
Lars Nilsson
Hej
Jag undrar om det finns någon som har lagt upp ett register över sina växter i access eller annat program.
Jag skulle vilja komma över ett sådant.
Lena N
Efter tips här på Odla har jag gjort ett växtregister i Microsoft Works. Man namnger önskat anta kolumner, t ex latinskt namn, svenskt namn, höjd, blomfärg, jord, läge mm. Det stora jobbet är att skriva in alla uppgifter. Sedan det är gjort kan man sortera på alla de olika kolumnerna. Ibland vill man ju sortera på blomfärg, ibland på höjd och en annan gång kanske på jordmån eller skugga.

Idealet är att efterhand skriva in varje växt man planterar. wink.gif I praktiken blir det för mig ett vinterjobb med hjälp av bilder. tongue.gif
Hannele
Funkar inte Excel, jag har lagt upp mina trädgårdsböcker i en vanlig excel-ark och jag har ganska många.
Hur gör ni andra? Man har ju tid att dona i vintermörker.
Eva 33c
Jag har mina växter och fröer i Access. Tycker det funkar jättebra. Jag har en huvuvtabell som innehåller alla växter (med olika kolumner för uppgifter jag vill ha) Här finns inga dubletter. Sedan har jag ett antal undertabeller, bla annat en som listar mina olika rabatter. Sedan kan jag "välja in" växter i rabatterna från huvudtabellen. Samma växt finns ju ofta på flera ställen.
Genom att koppla ihop tabellerna kan jag klicka på en växt i växtregistret och se i vilka rabatter den finns. Eller ta fram en speciell rabatt och se vilka växter som finns där. Kommer man bara ihåg att skriva in nya växter så är det ett bra sätt att komma ihåg var de finns. (Jag vill inta ha etiketter i rabatterna om jag kan slippa)
Det är lätt att bygga ut sin databas efterhand som man vet vilka uppgifter man vill ha.
Jag använder alltid databasen i "skarpt läge", har inte brytt mig om att göra något "användargränssnitt", eftersom det bara är jag som någonsin använder denna databas. rolleyes.gif
Själv tycker jag Access är lättare att hantera än Excel, men det är nog olika från person till person.
Personligen är jag lite road av listor och datorer och sånt, vilket underlättar, för det tar lite tid att bygga en databas. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon