Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Supernanny, .. Näää!
          *Felix matte*
          Inlägg 09-11-2005, 22:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Hannele @ 09-11-2005, 23:38)
          CITAT (Felix matte @ 09-11-2005, 22:46)
          Min åsikt är att föräldrar mera ska lita på sig själva och sin egen förmåga och inte läsa en massa "klokaråd-böcker"

Det jag sett i dessa program är att föräldrarna borde fått utbildning innan de skaffade barn. sad.gif

Inte läsa böcker - men få utbildning...?
          Varför inte både och?

Få "handfast" praktisk utbildning... inte läsa en massa flumböcker som skrivs enbart i syfte att håva in en massa pengar. sad.gif mad.gif

Sedan så vill jag instämma i Inga från Närke inlägg... när det handlar om extrema fall så bör läkare kontaktas.

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-11-2005, 22:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Felix matte @ 09-11-2005, 23:43)
          Sedan så vill jag instämma i Inga från Närke inlägg... när det handlar om extrema fall så bör läkare kontaktas.

Men det finns ju många vanliga fall - inget extremt - och för dem finns det ingen hjälp och stöd.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 09-11-2005, 22:58
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Hannele @ 09-11-2005, 23:51)
          CITAT (Felix matte @ 09-11-2005, 23:43)
          Sedan så vill jag instämma i Inga från Närke  inlägg... när det handlar om extrema fall så bör läkare kontaktas.

Men det finns ju många vanliga fall - inget extremt - och för dem finns det ingen hjälp och stöd.

Vad klassar du som "vanliga" fall?
          Är man vuxen nog att sätta barn till världen så ska man också veta att det innebär ett stort ansvar... inte bara under "kontorstid".. och det tror jag.. tack o lov... att de flesta förstått.

Den lilla procenten som inte klarar av föräldraskapet, tror jag inte blir hjälpt av någon Nanny.. tyvärr sad.gif

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 10-11-2005, 12:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Sen när det gäller program som Supernanny och Nannyjouren så är det TV-program med ett tillspetsat upplägg. Men visst kan det vara lärorikt att se på men det måste tas med en stor "nypa salt" också.

I radioprogrammet Föräldrarna (eller Tendens) i P1 intervjuades en av föräldrarna som varit med i TV3 Nannyprogram. Hon berättade till exempel att de under TV inspelningen hade fått "lura" barnet lite så han skulle få ett av sina annars så vanliga utbrott. Mamman menade, i det här fallet att sonen annars varit ovanligt lugn när TV-teamet gjorde sin inspelning. Jag tycker alltid det är oroväckande när barn används av media på ett sådant sätt. sad.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 10-11-2005, 13:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Fejkade omtagningar görs i de flesta dokusåpor! Är inte producenten nöjd med bilderna utan kräver mer "action" görs det om. Ju mer bråk, naket, stök och stoj desto bättre. Det ger högre tittarsiffror! Om nån stackars deltagare kommer i kläm har ingen betydelse! mad.gif

Citera
          Zarah P
          Inlägg 10-11-2005, 13:08
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

CITAT (Felix matte @ 09-11-2005, 23:58)
          Den lilla procenten som inte klarar av föräldraskapet, tror jag inte blir hjälpt av någon Nanny.. tyvärr sad.gif

Det måste väl ändå vara bättre att erkänna att man har problem, och söka hjälp av någon som är utbildad, eller för den delen att läsa flumböcker - som ofta skrivits av oerhört kunniga personer (man får ju själv sålla bort de böcker som inte är relevanta) än att sopa problemen unedr mattan?
          Jag tror inte att det är en liten del av befolkningen som har problem med sina barn - eller som du säger "inte klarar av föräldraskapet" - utan att många idag är vilsna inför en uppgift som blivit mer eller mindre omöjlig i takt med att alla dagis blir mer underbemannade, och att dagens mode föreskriver helt omöjliga kläder och saker för barn. Det är dyrt och svårt att ha barn idag, när samhället sänder mixade signaler. Du ska både vara bullmamma och karriärkvinna - du ska både låta barnet vara självständigt, och samtidigt finnas där i alla sekunder av dess liv. Du ska lära ditt barn att inte vara materialistiskt - men det ska ändå ha de senaste kläderna, och alla de nyaste leksakerna.
          Nej - jag tycker att det är bra att det finns hjälp att få - och jag tror säkert att folk lär sig mycket av de här programmen.
          Dock får man ju ta dem med en nypa salt, för jag tror, just som du sa i tråden om ditt skrämda barnbarn (även om du sa det med andra ord), att man inte ska döma, utan låta andra leva sitt liv, bakom sina egna dörrar.

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          vilda-tomten
          Inlägg 10-11-2005, 17:29
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 5 181

CITAT (Hannele @ 09-11-2005, 20:26)
          CITAT (vilda-tomten @ 09-11-2005, 20:14)
          Ofta verkar det vara så att föräldrarna inte pratat ihop sig och har helt olika uppfattning.

Då är det ju bra att få hjälp med det? Man kan vara lite hemmablind.

Jo, fast kanske inte i TV, väl? Jag tror inte sådan problem löser sig efter ett par veckors intensivträning med en TV-nanny.

--------------------
          Humor är en hjärtats blomning, kvickheten en frukt av förståndet.
          Erich Limpach

Citera
          vilda-tomten
          Inlägg 10-11-2005, 17:49
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Zarah P @ 10-11-2005, 14:08)
          Jag tror inte att det är en liten del av befolkningen som har problem med sina barn - eller som du säger "inte klarar av föräldraskapet" - utan att många idag är vilsna inför en uppgift som blivit mer eller mindre omöjlig

Jag tror också att det är ganska många som ligger i något mellanskikt eller hur jag ska uttrycka det, vilsna som vill väl men inte riktigt vet hur de ska bära sig åt. Idag har många inte samma stöd från mammor och svärmödrar som förr eftersom de fortfarande är ute i arbetslivet, det finns inte så många bullmormödrar kvar. Dessutom har den "gamla" generationen många gånger en helt annan syn på barnuppfostran. Det är inte lätt att veta hur man ska ställa sig om mamma/svärmor säger en sak och BVC en annan, man vill gärna kunna lita på de som står en närmast.

--------------------
          Erich Limpach

Citera
          vilda-tomten
          Inlägg 10-11-2005, 18:22
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 09-11-2005, 22:47)
          Men sedan kan man ju undra, att hur kan de utlämna sig i TV med sina problem
          --- klipp ---
          Det kan ju också ligga sjukdom bakom barnens uppförande och det måste man ju reda ut också innan man kanske tar in en Nanny.

Håller med, jag undrar också vad det är som gör att föräldrar ställer upp i sådana program? Desperat rop på hjälp? Söker snabba och enkla lösningar? Hoppas det åtminstone även om jag har svårt att förstå varför man vill göra det i TV.

Jag såg trailern om den där pojken med kniven men såg inte programmet. Då funderade jag på hur de väljer ut familjer. Råkar det vara barn med speciella behov så finns det ingen chans i världen att det barnet får hjälp av att nannyn är där i två veckor. Det handlar ju om helt andra saker. Jag hoppas verkligen att de har förstånd att sålla bort sådana familjer om det inte är så att de verkligen hjälper dem med utredningar, stödteam och allt vad det är.

--------------------
          Erich Limpach

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-11-2005, 21:16
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jag tror ju att dom gör bra mycket mera än det vi som TV-tittare får se! Det måste ju vara bra för dessa familjer som så uppenbarligen har hamnat i en riktigt ond cirkel, där småbarnen styr och regerar hela familjen på ett fruktansvärt sätt, att få hjälp att vända på steken så det blir föräldrarna som återtar "makten" och blir dom som bestämmer.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-11-2005, 21:25
          Länk hit: #31

Medlem

Saxat från TV3 sida
          från TV3 sida

Familjerna har på ett eller annat sätt tappat kontrollen. Orsakerna varierar. Tidsbrist, stress, många barn på kort tid, olika syn på barnuppfostran hos föräldrarna. Nu vill föräldrarna ha hjälp med att organisera familjen, skapa rutiner men också att få tillbaka kontroll och respekten för varandra. Under några dagar hos familjerna försöker vår nanny förändra rutiner och synsätt för att skapa en mer funktionell familj. Fortsätter familjerna att följa sina nya regler så kommer de aldrig mer att hamna i samma energikrävande knipor igen.

Faktiskt så tror jag att produktionsbolaget inte bryr sig ett dugg om hur det går för familjerna... huvudsaken för dem är att serien lockar tittare = pengar!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-11-2005, 21:29
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

På den engelska versionen på TV4 hade dom ett program där dom var tillbaka till flera av dom "värsta " familjerna efter, jag tror det var 6 månader för att kolla att allt fortfarande fungerade.
          Anki

(Har aldrig sett den svenska versionen så den vet jag inget om.)

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          jendah
          Inlägg 10-11-2005, 22:24
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Har inte heller sett den svenska, bara den engelska på tv4 och en holländsk variant.

I den holländska versionen har de ett par barnpsykologer, och följer familjerna under fyra veckor... efter de fyra veckorna har familjerna möjlighet att ringa psykologen i åtminstone tre månader till...
          Psykologen riktar sig nästan enbart till föräldrarna, och sätter upp en handligsplan och "coachar" dem på avstånd med hörsnäcka när de gör saker med sina barn som brukar vara svåra. Det mesta går ut på att ge barnen mycket beröm och tillräcklig uppmärksamhet... Finns också mer acceptans för barn som har problem, det måste inte alltid vara föräldrarnas fel. Tycker att den holländska versionen känns mycket mer seriös, det enda som verkligen känns oseriöst är nog att det visas i tv...

Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon vill vara med och visa upp sina problem på det viset i tv, skulle jag själv aldrig drömma om sad.gif sad.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-11-2005, 22:32
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 22:25)
          Faktiskt så tror jag att produktionsbolaget inte bryr sig ett dugg om hur det går för familjerna... huvudsaken för dem är att serien lockar tittare = pengar!

Tja, supernanny har återkommit till familjerna efter några månader och sett och visat att allt fungerar.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-11-2005, 22:39
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Hannele @ 10-11-2005, 23:32)
          CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 22:25)

Tja, supernanny har återkommit till familjerna efter några månader och sett och visat att allt fungerar.

Ja kanske fungerar det så i andra länder.. men som sagt... i den svenska versionen så....och vem tror väl att svåra problem kan lösas av att penninghungriga personer hälsar på hos familjen i några ( 4-5) dagar och får det till att fungera ohmy.gif

Min allrasomhögstpersonligaåsikt är... att den som tror att dessa program löser några som helst problem... Den lever i en fantasivärld!

Citera
          MrNorth
          Inlägg 11-11-2005, 08:07
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Angående programmet i sig så får man nog ta det med en nypa salt, men några riktigt bra *grundläggande* tips finns det allt där, bland allt pompa och ståt. Det där med konsekvens är väldigt viktigt... när min guddotter och ibland oxå hennes bästis är hemma till mig så brukar de ibland vilja sitta vid datorn... och detta är inget jag uppskattar, jag tycker att vi kan ha roligare när de hälsar på, ex spela nåt kortspel eller bara prata (det är det som de oftast kommer till mig för, att kunna prata och få lugn och ro)... Och när de tjatade om att sitta vid datorn sa jag "nej, inte idag"... sen blev det mera tjat och jag fortsatte säga "nej, inte idag". Till sist slutade tjatet efter lite gnäll och hädanefter räcker det att jag säger "nej" en gång för att det ska begripas smile.gif Och när man säger nej så bör man lägga lite tyngd i ordet, och inte svara med helt neutral/mesig ton.

Någon skrev om att det räckte med 4 killar i ett rum för att trumhinnorna skulle spricka... låter ungefär som mitt sandlådescenario... och åter igen blir jag förvånad att ingen säger till dem?? Det är ju knappast bra för DERAS trumhinnor/stämband att skrika på det viset? Återigen är det vuxenvärldens slapphet som lyser igenom.

På något vis kändes det som om när jag var "liten" på 80-talet att det var mera ordning och reda, det var mera "tag" i lärarna inte denna mesiga attityd som finns idag, och som även tyvärr gäller när man handskas med brottslingar (en annan diskussion). Ibland går det inte att lösa problem på annat sätt än med handgripligheter, alltså inte att slåss utan med två stabila nävar ta tag i barnet och föra denne in i ett rum så denne får lugna ner sig. Men jag förstår att lärarna snart inte vågar göra nånting då det är en hetsjakt på nåt som kan liknas övervåld o dylikt. Som exempelvis den läraren som kastade ner en mobiltelefon från 4e våningen. Förmodligen har denne läraren suttit och kokat i flera veckor över detta f***annade plingande och till sist så brast det. Man kan ju fråga sig hur det är tänkt att man skalll kunna föra en lektion när man samtidigt knappt har några befogenheter att hålla ordning och reda? Mobilen skall ligga AVSTÄNGD i fickan under lektionstid, och den elev som inte kan acceptera detta skall få ett kännbart straff, punkt slut. Det finns inga argument till varför en mobil skall tas med till skolan över huvud taget... Om man behöver ringa finns det telefoner där.

MVH
          Henrik

Citera
          råse-marie
          Inlägg 11-11-2005, 08:59
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Jag tror att det fungerar! och jag tycker att supernanny är jättebra.
          Dock finns det ju vissa bitar som jag inte annamar men man kan ju plocka det bästa ur serien och översätta till svenskahem .

Jag brukar vara med och passa barn när föräldrarna går på en kurs som heter COPE och det handar om samma sak.

I serien tycker jag att det framfår ganska klart att barnen gillar när det blir lite ordning i hemmet ,så det är ju egentligen inte barnen som ska ändras utan det är föräldrarnas sätt att vara och att ställa rimliga krav .

Att barnen sätts på en elakmatta eller dyl är för mig inte något hemskt
          dom sitter ju inte där i en evighet utan oftast 1 minut för året dom är.
          ALDRIG höjer nanny rösten utan försöker lära föräldrarna att prata men
          en bestämd men lugn röst .

Från supernannys lilla syster

biggrin.gif

Citera
          stina
          Inlägg 11-11-2005, 11:14
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (jendah @ 10-11-2005, 23:24)
          Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon vill vara med och visa upp sina problem på det viset i tv, skulle jag själv aldrig drömma om sad.gif sad.gif

Det allra värsta tycker jag att barnen hängs ut i tv.....

Om sen dom vuxna har valt att göra det är ju en sak - dom har ju i alla fall fått göra ett val.

/Stina

Citera
          Magdis
          Inlägg 11-11-2005, 13:33
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (MrNorth @ 11-11-2005, 09:07)
          Någon skrev om att det räckte med 4 killar i ett rum för att trumhinnorna skulle spricka... låter ungefär som mitt sandlådescenario... och åter igen blir jag förvånad att ingen säger till dem?? Det är ju knappast bra för DERAS trumhinnor/stämband att skrika på det viset? Återigen är det vuxenvärldens slapphet som lyser igenom.

Det var jag som skrev det. Jag tycker det verkar som att det är kaos på de flesta daghem nu, alldeles för få förskollärare på för många barn. De hinner/orkar inte säga till barnen om såna saker. Det känns som att man får vara glad om de ens hinner upptäcka om någon retar ens barn. Samma kaos tyckte jag det var när jag själv gick på dagis på 70-talet. Djungelns lag rådde och jag minns knappt att det fanns någon vuxen i närheten. Jag gick därifrån en dag utan att nån ens märkt att jag var borta. Men det kanske blev mer ordning på 80-talet för att sen återigen förfalla i och med alla nedskärningar. sad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-11-2005, 22:55
          Länk hit: #40

Medlem

Ofta har vi "viskastunder" med barnbarnet som är på dagis.. vi viskar med varann... både kuliga och allvarliga grejer... det blir en lek med lite allvar mellan oss wub.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 04:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon