|
|
  |
Fler än jag, som retar sig på felskrivningar. |
|
|
|
10-11-2005, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Det tycker jag inte du ska göra. Är det inte avigsidan som har en hel sida om sådana felskrivningar?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 350
Medlem nr: 5 718

|
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 13:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Nej, gör inte det, i så fall så är skulden min, för det var ju olyckligtvis jag som drog upp skillnaden mellan tidningar och privatpersoner - och inte var det ju alls meningen att det skulle bli något negativt av det!!!  Det var ju just för att klargöra att även jag menade i tidningar, inte forumister! Om någon har tagit illa upp för att jag tog fram den aspekten på saken så ber jag så jättemycket om ursäkt, det var som sagt inte alls meningen att det skulle bli något sånt av det hela!
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Jag vet att du menade i tidningar Agneta, men det var påhoppet på Ingrid jag kommenterade med mitt inlägg.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:14
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Birgitta P @ 10-11-2005, 12:06) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Jag vet att du menade i tidningar Agneta, men det var påhoppet på Ingrid jag kommenterade med mitt inlägg. Ja det förstod jag och jag vill förtydliga att jag inte pekar ut någon men jag bara fick olustkänsla när jag läste raden av inlägg.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:18
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:14) och jag vill förtydliga att jag inte pekar ut någon men jag bara fick olustkänsla när jag läste raden av inlägg. Om man ställer frågan Fler än jag, som retar sig på felskrivningar, så kan man väl förvänta sej att någon svarar nej?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:20
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 10-11-2005, 12:18) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:14) och jag vill förtydliga att jag inte pekar ut någon men jag bara fick olustkänsla när jag läste raden av inlägg. Om man ställer frågan Fler än jag, som retar sig på felskrivningar, så kan man väl förvänta sej att någon svarar nej?  och?... med det menar du? Så klart att inte alla tycker likadant.. trist vore väl det.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:27
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Den här då (från dagens DN) : "Kyrkan mot försoning med homosexuella" Min instinktiva tolkning var, "Jaha, nu har de intervjuat nån sån där gammel stofil igen, av den onödigt inskränkta sorten". "Mot försoning", typiskt. Men det är såklart klassikern att "mot" och "för" så ofta kan missförstås. (Jämför med "Schampoo MOT fett hår, inte Schampoo FÖR fett hår") Artikeln handlar alltså om att kyrkan bör be om ursäkt, inte att kyrkan motsätter sig en försoning med homosexuella. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6Jag insåg givetvis snabbt att jag nog tolkat rubriken på frontsidan fel. Rubriken i artikeln är mer korrekt. För övrigt är det riktigt lamt och lågt att klaga på någon annans språk, och oftast sker det när ens egna argument tryter. Visst kan man uppröras över språkligt ointresse och allmän kulturförflackning, men så länge man förstår vad som menas så har ju kommunikationen fungerat. Och om man inte förstår, då kanske man bör läsa igen. När det är sagt så vill jag erkänna att jag ofta skrattar åt vansinniga felskrivningar på exempelvis blocket.se, det ser helt enkelt inte seriöst ut när en bilförsäljare stavar fel till bilens modellnamn etc. Hur mycket annat är då inte fel i annonsen? Detta är alltså grova slarvfel jag syftar på. Och tidningar bör korrekturläsa bättre. Rättstavningsprogram i all ära, men ibland blir det ju fel ändå. Ofta kan man se att orden visserligen är rättstavade, men att de har använt FEL ORD. Kommer inte på något bra exempel nu, men ungefär "I stort sätt" och "I stort sett".
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:31
|
Medlem

|
Tolkade också rubriken fel... just rubriker, tycker jag.. bör tala om vad artikeln handlar om.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Pirum @ 10-11-2005, 12:27) Den här då (från dagens DN) : "Kyrkan mot försoning med homosexuella" Min instinktiva tolkning var, "Jaha, nu har de intervjuat nån sån där gammel stofil igen, av den onödigt inskränkta sorten". "Mot försoning", typiskt. Men det är såklart klassikern att "mot" och "för" så ofta kan missförstås. (Jämför med "Schampoo MOT fett hår, inte Schampoo FÖR fett hår") Dagstidningarnas rubriker bygger ofta på igenkännande, löpsedlar har ont om utrymme, kvällstidningar ännu mindre... Tidningarna utgår ifrån att du som läsare känner till alla intressanta dokusåpsstjärnor, eller att du följer i nyheter i radio och tv. Vill man ha tydligare analyser om veckans händelser, får man väl läsa någon veckotidning (typ Se finns det någon motsvarande nu? DI..?).
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Hatar speciellt stavfel! Jag skulle nog kunna bli korrekturläsare  Finns det ett stavfel så ser jag det
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
10-11-2005, 12:43
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 10:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid det var det värsta jag har hört kunskapen sitter väl inte i stavningen heller? tycker inte att du skriver särskilt mycket fel och på ett forum tycker jag inte det är något att hänga upp sig på. här på odla bryr jag mej inte ett dugg om mina stavfel, orkar inte ens rätta dom. dom är mitt fritidsspråk  tycker att det tar alldeles för mycket tid att rätta. MEN i inlagor till olika myndigheter, har jag aldrig några stav eller syftningsfel. då är det mitt yrkesspråk som tallar
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
10-11-2005, 16:02
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Beträffande rubriker så är det oftast inte manusförfattaren som rubriksätter, det har man speciella gubbar och gummor till. Arkivbilder som ibland bifogas för att fylla upp något hål är inte heller författaren skyldig till. Det kan bli ganska lustiga kombinationer ibland. Sen förekommer det knappast någon korrekturläsning numera.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 20:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Nej, jag retar mig inte på tryckfelsnisse.... (inte speciellt mycket iallafall) men jag har rätt kul åt dem... OBS att jag här menar "folk som har skriverier som yrke".... ALDRIG att jag skulle reta mig på "forumister" som stavar fel, eller har fel meningsuppbyggnad. Är med i ett ANNAT forum där två av de tio flitigaste forumisterna har TYDLIGA problem med skrivandet. MEN deras fack-kunskap är ovärderliga för oss andra... samt att de under dessa tre år som de skrivit där, KLART förbättrat sitt språkbruk. ÖVNING ger träning.....  som en travestering på ett ordspråk heter. som signatur på det forumet har jag (efter förfrågan) "lånat" ett uttryck från odla: "Den som hittar några stavfel, får behålla dem"....... b
|
|
|
|
|
10-11-2005, 21:11
|
Medlem
Antal inlägg: 76
Medlem nr: 1 157

|
Ingrid ! Så roligt att höra av dig, har undrat så var du tagit vägen!! Är det någon som har fack-kunskaper så är det du!!! Jag anser (blygsamt) att jag är skaplig på att stava, har aldrig reagerat mot din stavning! Det är väl i alla fall andemeningen som betyder något? Eller?  tycker Solveig.
--------------------
Tag vara på livet, det går inte i repris!
|
|
|
|
|
10-11-2005, 21:16
|
Medlem

|
Att reta sig på felskrivningar ( OBS! Inte felstavningar) i media.. det ser jag ungefär som att reta sig på målare som gör hafsjobb.
Aldrig någonsin har jag fått elakt svar när jag påpekat om grova fel. Tvärtom... de har alltid mailat och tackat.. förutom en gång då Expressen valde att ta bort hela artikeln... troligtvis för att den var sååå helt fel.
|
|
|
|
|
11-11-2005, 00:27
|
Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 6 074

|
Jag vet att jag har massor av småfel på den här maskinen, det är mest för att jag har så bråttom . Jag hinner inte ens titta efter vad jag skrivit . Sen när jag ser det på tråden är det ju inte klokt . Sen är det ju så oxå att när jag blir väldigt ivrig blandar jag mina två språk. .Så ha överseende..
|
|
|
|
|
11-11-2005, 01:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439

|
Felskrivningar accepterar jag, men värre är det med faktafel, som när GP skrev en text om pigmentet melatonin. Det är stor skillnad på melanin som är ett pigment, och melatonin som är ett sömnhormon.
|
|
|
|
|
11-11-2005, 07:11
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 10:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid  Säger som alla andra... Det var det j-ligaste jag har hört! Vad spelar stavfel för roll om man förstår vad den andre menar. Jösses säger jag bara. Visst finns det några här som antagligen skriver med armbågarna  men huvudsaken är att innebörden i inläggen går fram. Och som också sagts här så är det ju skillnad på felstavningar och felskrivningar. Bland inläggen på Odla förekommer emellanåt hopblandningen av bosktäverna E och Ä vilket antagligen beror på dialekterna. För jag tror knappast att skrivaren (egentligen!) inte vet skillnaden på ända och enda eller sett och sätt. PS... och det där med att vissa skriver med armbågarna var såklart ett skämt. Fast ibland undrar man...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
11-11-2005, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Klart dialekter spökar lite i skrift också. Tänkte på Stockholmarnas förkärlek för att uttala Ä som E t ex. "Ska du handla reker?" "Reker?" "Ja, såna maneter?"
(Funkar bäst om ni läser den högt, den ska höras för att vara lustig)
Fast sånt tycker jag är charmigt, i tal iaf. I skrift blir jag bara förvirrad, om det inte framgår att det är ett dialektalt uttryck. Då kan det göra en text urcharmig istället.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|