Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Donationsregistret
          Boxer
          Inlägg 11-11-2005, 22:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Min mamma som gick bort i juni hade anmält sig som donator. Ändå så ringde en läkare och frågade om de fick ta hornhinnorna.
          Min pappa, bror och jag tittade på varann ett par sekunder, för att kolla varandras reaktioner. Självklart skulle mammas sista vilja gå i uppfyllelse. Vi är väldigt glada över att inte behöva bestämma själva och jag är stolt över mammas osjälviskhet. wub.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 11-11-2005, 22:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Alla måste få bestämma själva, självklart. Men tänk så här, accepterar du att ta emot andras organ tycker jag att man ska sätta sig in motsatsen att ge av sina. Jag ger blod (inte just nu har stuckit mig på jobbet bla) och ger bort allt de behöver av min kropp.
          Jag har lovat min man och en kompis, båda typ 1 diabetiker att de får pancreasceller av mig om det går att transplantera i framtiden.

Insulinproducerande bukspottskörtlel-celler alltså

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          karjo
          Inlägg 12-11-2005, 09:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

CITAT (stina @ 11-11-2005, 21:38)
          Så här tänker jag: När jag är död så är jag inte medveten om vad som händer med min kropp, så vad som ska hända då får mina anhöriga bestämma. För min del skulle dom gärna få ta mina organ, men min sambo vill absolut INTE att dom ska karva i mej om jag dör före honom. Därför har jag av hänsyn till honom inte anmält mig till donationsregistret....

/Stina

Även om man har en sådan önskan som du eller som Oldwolfie SKA man anmäla sig tycker jag. Ett av de möjliga svarsalternativen är ju att man INTE vill donera sina organ. Att anmäla sig innebär ju att de anhöriga inte behöver ha några kval, man har ju visat sin ståndpunkt. Tänk om din sambo inte finns där den dagen det händer och att någon annan får frågan?

Anmäl er i alla fall, säger jag, så behöver inga tvivel uppstå!

Anmälde mig själv för många år sedan. Sambon lika så. Vi har inte samma åsikter men har kommit fram till att det är bra att det finns registrerat så att den av oss som "blir kvar" inte ska behöva fundera. En trygghet alltså.

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Ophelia
          Inlägg 12-11-2005, 09:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag kan berätta varför jag tvekar att donera men jag vill gärna upplysa er andra som donerar och anser er vara osjälviska (vilket skulle innebära att vi som inte vill donera skulle vara själviska) att JAG anser mig inte alls vara självisk utan bara rädd och osäker. Tänk på det innan ni kläcker ur er era synpunkter.

Jag är rädd för att jag kanske på något sätt ändå inte skulle vara död när mina organ blir bortopererade. Att en viss medvetenhet kanske finns kvar även om jag skulle konstateras vara hjärndöd. Värst är när jag tänker på hornhinnetransplantation, jag har alltid haft en viss rädsla för ögonoperationer (är halvblind). En njure skulle jag kunna skänka redan som frisk och jag skulle inte ha betänkligheter att ge min till min svåger om den passar när det blir aktuellt.

Citera
          Annlo
          Inlägg 12-11-2005, 09:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Jag tror att själen lever vidare efter döden oavsett vilka delar av min kropp som finns kvar!

Så om jag som sista gärning kan hjälpa en annan människa att leva vidare i detta livet med ett av mina organ så vore det ett fint slut på livet för mig wub.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2005, 10:03
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

tycker absolut inte att ni, somvalt att inte donera era organ, ska känna er egoistiska eller giriga. wub.gif
          det är ju därför som det finns ett VAL och ett register att berätta det i. wub.gif
          för den som är kvar, och för den som inte vet vad deras anhöriga tycker. smile.gif smile.gif
          vill ni inte, så låt bli, utan att skämmas för det. smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2005, 10:09
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Ophelia @ 12-11-2005, 09:51)
          Jag kan berätta varför jag tvekar att donera men jag vill gärna upplysa er andra som donerar och anser er vara osjälviska (vilket skulle innebära att vi som inte vill donera skulle vara själviska) att JAG anser mig inte alls vara självisk utan bara rädd och osäker. Tänk på det innan ni kläcker ur er era synpunkter.

Jag är rädd för att jag kanske på något sätt ändå inte skulle vara död när mina organ blir bortopererade. Att en viss medvetenhet kanske finns kvar även om jag skulle konstateras vara hjärndöd. Värst är när jag tänker på hornhinnetransplantation, jag har alltid haft en viss rädsla för ögonoperationer (är halvblind). En njure skulle jag kunna skänka redan som frisk och jag skulle inte ha betänkligheter att ge min till min svåger om den passar när det blir aktuellt.

förstår din rädsla....den är rätt så vanlig wub.gif
          likadant den, att läkare inte hjälper dig lika mycket om du är givare, för dom vill ha organen. wub.gif
          fördelen med registret är att man kan välja ja. eller nej . samt ja med undantag för vissa organ ........
          det ycker jag är jättebra smile.gif
          vill man inte ge bort tex sina ögon, så skriver man det. wub.gif wub.gif
          eller helt enkelt nej. wub.gif wub.gif
          jag tycker att det är en självklarhet att få välja, och jag har inga åsikter eller ståndpunkter mot nej-sägare. smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-11-2005, 10:20
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Har du valt hur du vill ha det? Så löd ju frågan, och det var ju inte meningen att pressa någon att anmäla sig eller att någon skulle känna ångest eller få dåligt samvete. Man skall ju vara övertygad själv om hur man vill ha det, och hur man än väljer så skall det kännas rätt för en själv och det skall respekteras till 100%. Det VIKTIGA är ju att om och när man bestämt sej för att donera gör slag i saken och anmäler sig, och inte låter det bero och sen glömmer man bort det. Det är ju tryggt för ens barn också, som när den dagen kommer, slipper att undra hur jag egentligen ville ha det. Man skall ju inte heller känna det som ett tvång, utan man skall donera av fri vilja.
          Nu är jag ju i den "sitsen" att min sambo behöver en ny njure, men även om så inte hade varit så är jag både mamma och mormor, och om mina barn eller barnbarn skulle behöva ett organ i framtiden så hade jag blivit överlycklig och innerligt tacksam för en donation.
          Själv känner jag tillfredställelse över att jag efter min död kan rädda livet på, eller göra livet drägligare för flera människor. Någon behöver kanske mitt hjärta och eller lungor, någon annan min lever eller hornhinnor, och två människor har chans att få en njure. Fantastiskt tycker jag.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Ophelia
          Inlägg 12-11-2005, 10:31
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ja just det. Vi andra får väl ta oss en funderare någongång.

Citera
          ejjan
          Inlägg 12-11-2005, 11:08
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 4 123

Jag tycker det är helt ok vad man än väljer -
          så länge man har tänkt igenom det.

Jag är anmäld som donator för allt utom medicinsk forskning (typ till läkarstuderande och sånt).

--------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2005, 11:14
          Länk hit: #31

Medlem

jag donerar även till forskning laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          någon ska dom ju lära sig på.... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
          där hittar dom massor att roa sig med laugh.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-11-2005, 11:18
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (pejori @ 12-11-2005, 11:14)
          jag donerar även till forskning laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          någon ska dom ju lära sig på.... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Efter-döden-upplevelse? wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Boxer
          Inlägg 12-11-2005, 16:13
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Ophelia @ 12-11-2005, 09:51)

Förlåt! Det var inte alls det jag menade, även om när jag hade läst mitt eget inlägg insåg att jag valt HELT FEL ORD. Väldigt klantigt av mig. *skäms jättemycket*

sad.gif

Jag kan ändå tycka att dom som donerar gör en osjälvisk sak, men tycker därför inte att det måste betyda att andra är själviska. Det finns ju många olika anledningar, både för och emot. Vill man vara riktigt krass, kan generösa gärningar många gånger vara ett tillfälle att känna sig "duktig".

Det Birgitta P har formulerat så väl, vill jag skriva under på.

Hoppas att jag inte trampat i klaveret igen, och att Ophelia förlåter mig.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          netaave
          Inlägg 12-11-2005, 17:25
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag är inte donator och har inte för avsikt att bli det heller!

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2005, 18:08
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Birgitta P @ 12-11-2005, 11:18)
          jag donerar även till forskning laugh.gif  :lol:  :lol:
          någon ska dom ju lära sig på.... rolleyes.gif  :rolleyes:  :rolleyes:

japp laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          dom kanske skickar delar till olika sjukhus, så jag blir berest på kuppen laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-11-2005, 09:59
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (pejori @ 12-11-2005, 18:08)
          CITAT (Birgitta P @ 12-11-2005, 11:18)
          jag donerar även till forskning laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif
          någon ska dom ju lära sig på.... rolleyes.gif  rolleyes.gif  rolleyes.gif

japp laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          dom kanske skickar delar till olika sjukhus, så jag blir berest på kuppen laugh.gif laugh.gif

Man kan hamna i olika länder också ohmy.gif
          .....och man kommer så småningom till himlen lite pö om pö, men om det finns en Gud, så har han säkert ingenting emot det sleep.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          yla
          Inlägg 13-11-2005, 10:10
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

faktum är att till forskning skulle jag kanske kunna tänka mej att donera
          för jag tänker mej att delarna då inte lever längre

desutom skulle jag glatt ge bort sånt man kan då jag lever en njure eller lite benmärg eller så

för då har jag ju en viss kontroll

men det där att ta grejer som fortfarande lever från min kropp även om man går på att kropppen ska vara hjärndöd eller hur de nu e
          nää de vill jag inte

men då jag e riktigt död
          så e de okey alltså inte med hjärtlungapparat som håller igång delarna

så som ni ser det är inte så enkelt de här

jag vill ha kontroll rolleyes.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 23:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon