|
Ett litet inlägg till, eftersom den här frågan verkar ha blivit litet "infekterad" (kanske litet vitlök kunde hjälpa?):
Skämt åsido: För mig handlar det om rent praktiska saker. Jag (och som jag tror, många fler) är inte så intresserad av grönsaker (JO, jag gillar att äta dem, men är inte så intresserad av att odla dem!).
Men ÖRTER är jag intresserad av, historiskt, som lindrande vid enkla åkommor, som örtte och till matlagning!
När jag ska leta efter mitt intresseområde här, och särskilt när jag sedan vill försöka följa trådarna och se om jag fått några svar, tar det massor av tid, eftersom jag måste skumma igenom så mycket som inte alls rör mitt område.
Likadant borde det väl vara för dem som i första hand intresserar sig för grönsaker tex?
Om jag i stället kunde gå in på en avdelning för örter, krydd- och medicinalväxter, skulle jag ju snabbt kunna hitta rätt (alltså det jag ville ha) och troligtvis skulle det mesta vara av intresse för mig.
Jag skulle alltså hitta allt jag sökte utan att behöva läsa igenom så mycket annat som givetvis OCKSÅ är intressant, men inte det just jag söker!
Därför tror jag det vore bra med en specialgrupp för krydd- och medicinalväxter. Inte bara för min egen skull, jag tror att det finns många här som tycker som jag.
Alla som är intresserade av båda sakerna kan väl nästan lika lätt titta under två rubriker? Så gör jag själv, de tre rubriker som verkar innehålla sådant som intresserar mig, besöker jag regelbundet, medan jag helt struntar i de andra, tills jag någon gång eventuellt vill veta något som hör ihop med dem.
En del verkar ha stött sig på att krydd- och medicinalväxter är ätbara saker som alltså måste höra till köksträdgården.
Och självklart hör de till köksträdgården. Men låt dem i så fall bli en undergrupp till köksträdgården!
Det viktigaste för mig är att det blir lätt att hitta det jag vill hitta, det är inte en klassificeringsfråga i sig. Och när det gäller trädgårdsväxter "bara till lyst" finns det ju redan ett stort antal rubriker. Så varför ska allt det ätbara hänvisas till EN enda rubrik?
Det ätbara är väl minst lika viktigt som blommor och annat, och minst lika vackert är det förresten också.
Det kan väl finnas plats för alla?
Många hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|