Sidor: 1, 2
Wargen
Skulle det vara bra med en egen avdelning för kryddor och medicinalväxter? Vad tycker ni?
Hannele
Ingen egen avdelning - ifall inte flätade tvättkorgar får det... tongue.gif
Jag är mycket intresserad av alla örter - både vilda och odlade - eftersom jag ska bli häxa... wub.gif

Stefan Källmans bok är en av de bästa för nordiska förhållanden.
Christoffer
Jag håller fullständigt med dig Wargen, skulle själv vilja ha ett sådant forum, då jag är väldigt intresserad av örter och deras användningsområden. Försöker hitta okända örter att odla...
andersen
Ja vargen det tycker jag me, men det är ett svårt ämne med medicinalväxter, jag menar att en del växter har man omprövat pga giftighet, man ska vara försiktig med att prova olika medicinalväxter.
Wargen
Just för att det är viktigt att göra rätt när man handskas med medicinalväxter tycker jag att en sådan avdelning kan vara befogad.
Att kunna fråga eller lära ut.
Häxa blir man inte, det ÄR man, eller är inte.... tongue.gif
Hannele
Sajter för häxor finns det redan massor på internet... rolleyes.gif
Wargen
Mitt förslag handlade varken om häxor eller tvättkorgar utan om ett specialintresse som borde passa på en site som odla.nu.
Med över 1000 medlemmar så kanske det finns en och annan som vill kommunicera om detta ämne med andra.
Annars kanske värdarna kan rekommendera vilken avdelning som är passande för de som är intresserade?
mynta
Örter & medecinalväxter är vääääääldigt trevliga! wub.gif biggrin.gif Har själv en ansenlig samling, mest ogiftigheter för tillfället, kidzen går jue & ser hur mor deras går & sniffar & smakar... Så bolmörten, alrunan, nattskattan, dårörten, spikklubban med mera kommer när de är mer selektiva i sin provsmakning...
Fast vackra, vackra liljekonvaljen KAN jag inte vara utan!!! Dessutom så har jag den låååångt borta från mina andra odlingar...

Helt klart positiv till en egen krydd- medecinalavdelning. Ämnet är enormt, mkt större än vad det finns utrymme för i "köksträdgården" eller "recept". unsure.gif Går inte att jämföra en massa Wiccasajter med en (det här kommer jag få skit för tongue.gif ) riktigt seriös diskutionsplats, där det finns utrymme för faktiska medecinska användningsområden likväl som för vidskepelse, kulinarisk fulländning & historiens vingslag... wub.gif smile.gif wub.gif

Hannele>> din tvätkorg har naturligtvis en given plats!!! *accosierar vilt* Tvättkorg-såpa-saponara offencalis-hårtvätt-hår-huvud-huvudvärk-salix-korgvide-tvättkorg... laugh.gif tongue.gif
Jenny E J
Hej

Även jag som vissa dagar kan känna mig häxlik, dock ej av magiska skäl ka n tycka att örtforum vore kul, tycker dessutom att prydnadsväxter kan delas upp mera, nu samsas ettåringar och perenner med örter och klättrare, lite rörigt.

tongue.gif
Monique
rolleyes.gif Håller med dig Wargen, kul med en örtrubrik.

Grattis på födelsedagen
Grodan
Helt rätt med en sådan örtavdelning !

Just för att hålla kunskapen om kultur växter och dess användbarhet/giftighet vid liv är detta forum idealiskt.

biggrin.gif

Wargen :

Grattis på födelsedagen! [COLOR=red][SIZE=7]
Christoffer
Det är speciellt fascinerande med lite annorlunda örter, som t.ex den indiska ginsengen Withania och Tagetes lucida m.m. Men det är absolut sant, man måste ha koll på vad man intar för något. Många örter kan ju tex ge leverskador vid längre tids bruk.
mynta
Sååå! Vam ska man trycka på för att här ska skapas ett särskilt örta & medecinalforum... Intresse verkar jue finnas, eller vad tror ni? Fler intresserade, tro? Vi kan kanske kan samla ihop till en namnlista, så stackars ansvarige forumsuppläggare slipper bli nedbombad med intressemejl. Alla intresserade skriver sitt namn här, så kan jag ta på mig att plita ned dem i ett mejl til honom/henne... smile.gif
Wargen
Intresserad! Wargen smile.gif
pimpim
Helt klart intresserad....jättekul smile.gif

Pia
nina L
Intresse för medicinalväxter och örter finns det här oxå rolleyes.gif
yla
japp jag vill också
där kan jag kanske tillomed komma med info då det behövs ,,,
härligt,,

,,ingemar
du brukar ju läsa ,,,,kanske vi ska skriva önskemålet i supporten där läser våra webbisar oftast tror jag
Christine
Jag är åxå intresserad smile.gif

/Christine
Betty
Jag åxå för medicinalväxter och örter!
yla
jag har lagt in vår önskan i support nu wub.gif
Gunvor Nilsson
Instäbber med föregående talare!
host, host, snub och atschi!!!
/Gunvor
Berith
Får man komma med en lite försynt fråga....? Vad är det för skillnad på dom kryddorna ni vill diskutera i en ny avdelning och dom kryddorna som diskuteras i Köksträdgården? sleep.gif blink.gif
Gunvor Nilsson
Köksträgårded : borötter, rödbetor, spedat, bödor och sådt! Hjäper itte ett dugg ob ban är helstubig!
/Guddvor sad.gif
Betty
Men Echinacea purpurea Röd rudbeckia kanske hjälper och den hör inte hemma i köksträdgården.
Kajsa
Gunvor
Du är präktigt förkyld förstår vi och på tal om medicinalväxter
har du provat "Echinacea" droppar eller brustabletter?( röd solhatt)
Eller " Esberitox" gjort på örterna Baptista, Thuja och Echinacea.
Båda finns på hälsokosten. Krya på dig!
Gärna en avd. med medicinalväxter för mig.
Gunvor Nilsson
Tack, ska pröba iborrod!
/Guddvor
Berith
CITAT (Gunvor Nilsson @ 25-04-2003, 20:31)
Köksträgårded : borötter, rödbetor, spedat, bödor och sådt! Hjäper itte ett dugg ob ban är helstubig!
/Guddvor sad.gif

Sorry! sad.gif Jag visste inte att dom räknas till kryddor - för mej är det grönsaker!
yla
ni e så sköna
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
hoppas förkylningen blir bra guddvor smile.gif
annars kanske du kan dricka lite älgörtste det brukar också göra susen
laugh.gif
sanna
YES!!! EXTREEEEMT intresserad av ny avdelning för medicinalväxter är...

Sanna! rolleyes.gif
Virgo
hej,

Tycker att krydderier bör sorteras under köksväxter:
Allt som odlas huvudsakligen för att det är ätbart. Grönsaker, kryddväxter, bär och frukt.

Det är inte så värst många frågor angående kryddväxter, så att de kan gott vara kvar under nämnda rubrik.

Men bara för att jag tycker det, så kommer väl webbissarna att lägga upp denna rubrik omgående? unsure.gif

En som fortfarande väntar på en viss tillbakaknapp. tongue.gif
mynta
Jamen inte går man väl in på köksträdgården & diskuterar t e x olika sorters "flygsalva" ( i myntans fall som kuriosa, historia, tänker inte droga ned mig själv *S*) eller huruvida hålrot eller Enchillea är det bästa mot virus. Det känns lixom inte som om sådant hör hemma där. Kryddor i kulinarisk bemärkelse, för all del, men eftersom de flesta av våra kryddor är så mkt mer, så vore en egen avdelnig bättre, tycker jag! I en sådant forum finns det dessutom otrymme även för andra trevligheter, såsom färgväxter oxå & de hör absolut inte hemma där. Hur funkar förresten det här med omröstnigen, jag fattar inte riktigt...
VUB
biggrin.gif JA, det skulle vara väldigt intressant med en sådan avdelning! det finns så mycket mer man kan lära sej om örter!/ Ullagumman
Hannele
"Får man komma med en lite försynt fråga....? Vad är det för skillnad på dom kryddorna ni vill diskutera i en ny avdelning och dom kryddorna som diskuteras i Köksträdgården?"

Själv tycker jag att man gott kan diskutera örter i Köksträdgården.
Det redan så många rubriker och klickande...
Berith
CITAT (Virgo @ 26-04-2003, 01:11)
hej,

Tycker att krydderier bör sorteras under köksväxter:
Allt som odlas huvudsakligen för att det är ätbart. Grönsaker, kryddväxter, bär och frukt.

Det är inte så värst många frågor angående kryddväxter, så att de kan gott vara kvar under nämnda rubrik.

Tack Wille! smile.gif Det är alltså inte så stor skillnad på kryddväxter och kryddväxter....
...en som inte odlar kryddor alls, och kanske inte borde gett sej in i den här frågan... wub.gif
yla
ja hmmm alltså ehhhmmm,,,,,medicinalväxter
är ju inte alltid samma som man brukar ha i köksträdgården
kanske inte ens i trädgården
tex stensöta(kunde vara en stenpartiväxt kanske)
älgört(som de flesta anser vara ett ogräs o som kallas vanhävdsört i äldre tider)
aklejan e ju en prydnadsväxt
asp är ett träd
lomme är väl en ängsväxt
brännässla ogräs
kvickroten ett ogräs ingen vill ha men den är urindrivande decinficerande laxerande o innehåller agropyren som har en bred antibiotisk effect

så det är alltså en stor skillnad på köksträdgårdens sallad o medicinalväxternas idegran o stormhatt

wub.gif unsure.gif smile.gif huh.gif
Hannele
Självklart ska man hitta tex stensöta, älgört, akleja, asp, lomme, brännässla och annat i sin egen trädgård, oldwolfie. Trädgård utan vilda örter är ingen riktig trädgård! (Självklart att man till midsommar ska kunna plocka sju sorters blommor i sin egen trädgård. rolleyes.gif )
Och fortfarande kan man diskutera detta under köksväxter.

Orkar ni andra klicka på varje Avdelning? Redan för många...
Dessutom tycker jag det är synd att många startar Nytt inlägg nästan vid varje inlägg... Många intressanta diskussioner skulle man kunna fortsätta i en gammal tråd. Det är så fiffigt nu, att varje nytt svar i en gammal tråd hamnar överst - det är inte növändigt att ständigt skapa Nya inlägg...
wink.gif
yla
alla har inte så stor trädgård en del har bara balkong
Hannele så självklart e de ju inte
lite skillnad e de ju o de va de jag ville visa
eftersom inte alla såg skillnaden mellan
röbeta o asp wub.gif wub.gif flåt jag vill inte vara dum wub.gif
o menar det inte så wub.gif jag klarar mej utan särskild avdelning
wub.gif smile.gif men de vore en intressant specialavdelning ifall vi fick den
laugh.gif smile.gif wub.gif rolleyes.gif unsure.gif
Hannele
oldwolfie, jag hade 7 meter örter på min pyttelilla balkong.
Ska vi starta en Avdelning för balkonger...??
yla
CITAT (Hannele @ 26-04-2003, 10:19)
oldwolfie, jag hade 7 meter örter på min pyttelilla balkong.
Ska vi starta en Avdelning för balkonger...??

hej hopp Hannele
jag vill inte bråka ,,,, wub.gif
men de finns ju så många inriktningar
o det fattar jag nog att det kanske växer o blir alldeles för stort
med allt förmånga avdelningar
så jag tänker inte stå på mej wub.gif
jag bara talar om vad jag tycker då frågan ställdes
o det tror jag att man får eller??
du måste föressten haft en underbar balkong me så mycket örter
själv har jag inte så mycket på balkongen längre då jag åker bort för mycket för o låta grannen vattna allt ,,det räcker med att hon vattnar mina blommor inne
o på mitt torp där finns det mesta jag behöver så jag klarar mej
kram på alla
Annki
Här är en galning till! Jag sitter här och KÄMPAR för att inte beställa Odlas pelargonpaket. För jag har verkligen inte plats! Inte på jobbet heller, dit jag släpar allt som inte får plats hemma. Det värsta är att det tar så mycket tid att vara växtfantast! Hela förra helgen gick åt till att skola om småväxter och se om det ev gick att trycka ned fler krukor i växthusen...

Men å andra sidan blommar redan min nya doftpelargon Frensham som jag köpte på mässan. Och den är så ljuvligt vacker!! tongue.gif

OJDÅ! Detta inlägg hamnade alldeles fel. Jag har nog inte vaknat ännu! Försöker flytta till rätt ställe...
renate
Låter bra!
Renate rolleyes.gif
Ann-Marie på Dal
Tycker det vore bra med ett speciellt inlägg för speciellt medicinalväxterna som det ju som en del redan skrivit smile.gif ju inte är så bra att blanda med andra växter, iallafall inte de som inte är ätbara utan konsekvenser biggrin.gif !
Sen är det ju många som odlar både kryddor o medicinalväxter - de hänger ju lite ihop kan man väl säga.
Hannele
Jag har hängt med i några andra trädgårdsajter, även i Finland, och det har nästan aldrig dykt upp frågor om medicinalväxter... därför tvivlar jag lite att intresset räcker till en egen Avdelning. wink.gif

Jag undrade tidigare, om ni andra orkar klicka på varje Avdelning?
Redan för många...
Wargen
Tyvärr
Hannele
"Hela den här historien har gjort att jag tänker mig noga för i framtiden innan jag skriver inlägg...."

Det ska du inte göra, wargen!
Nu har jag skapat en omröstning för dej! smile.gif
Fast jag tycker det blir rörigt, om man har för många Avdelningar...
sanna
Nej, nej, nej, Wargen!
Inte någon tand för tunga här inte!

Inte för jag vet om vi är många, men JAG delar i alla fall dina intressen för medicinalväxter och kryddor till ETTHUNDRA procent! Jag tycker också att spörsmålen kring medicinalväxterna är värda en egen avdelning, det behöver vi väl egentligen inte tvista om. Vad frågan egentligen handlar om är väl HUR MÅNGA som delar våra specifika intressen?

Är det bara du och jag som vill gagga echinacea och vallört etc etc kanske inte odla.nu kan ställa upp på oss...men nu är ju en omröstning igång och då kommer axen att skiljas från vetet....typ wink.gif

Sanna, som just har gurglat sig med en salviainfusion mot den onda halsen - och visst hjälpte det!

tongue.gif
Berith
Men frågan är väl inte om det ska diskuteras medicinalväxter - utan var det ska diskuteras?! ohmy.gif
Hannele
Precis, Berith.
Wargen, har du kollat på omröstning jag skapat för dej? rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Jag har tackat nej - för det är många nog och ätligheter är för mig kökstrdgården.

Om man nu skal ha ett forum till - om det nu blir så, så tycker jag att det är en 'Vilda Växter' - användning och medicinal etc etc.

Funderar ingrid
Sylvia
Jag tycker om örter - de kulinariska kryddörterna alltså. Har nyss gjort årets upplaga av kryddampeln som jag alltid har vid grillplatsen, så att man kan nypa en o annan krydda där. Årets korg innehåller förutom kryddorter öven en rosablommig hängande jordgubbe, årets nyhet. Den är mest till lyst även om det verkar redan komma bär. Lägger in ett foto i mitt album.
Sylvia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon