Har ett parti i min trädgård som till dags dato är "vild", d v s där växter 3 stora ekar, vitsippor, några orkidéer, mycket hundkex, midsommarblomster, gräs, smörblommor, teveronika och lite annat. Ena halvan är s.k. torräng medan den andra ofta befinner sig i skugga under ekarna och därmed är lite fuktigare. Marken är ojämn eftersom det ligger gamla överväxta stenrösen lite här och där (gammal betesmark för kor).
Nåväl. Jag har tänkt att utveckla detta Woodland lite men vet inte hur noga man måste vara och tänkte därför höra mer er trädgårdsentusiaster
Jag ser framför mig hur täta och vildvuxna buskage av snöbär, klasespirea, rosenhallon, rosor i olika former, fläder, syrén och diverse lökväxter ska förändra utseendet på det som idag mest känns som gräs under träd.
MEN om jag ska plantera - hur noga behöver jag vara? Måste jag harva upp hela området?
Räcker det att gräva upp precis där jag vill plantera? Vad händer med gräsinvasionen? Måste jag hålla allt gräsfritt eller finns det t.ex. rosor (rosa eller pimpinell) som klarar konkurrens med gräs?

Hur är det med jordmån? Behöver jag fixa ordentlig jord vid varje planteringstillfälle - eller räcker befintligt underlag till?
Jag vill alltså inte ha någon rabattliknande del, utan det ska kännas vilt och otämjt. Stora buskage som skyddar mot insyn och skapar goda förutsättningar för fåglar, fjärilar och andra små kryp.
Hur har ni gjort? Eller hur gör ni?