Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Minns ni den 17 november 1995, när hela Göteborg stannade i snöstormen?
          Reserv
          Inlägg 17-11-2005, 10:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Snökaos kan man nog kalla det som var den 5/12-86 i Sundsvall. Vi väntade ett större antal middagsgäster vid 18 tiden, det blåste pinvindar, men va´alldeles bart på marken. Vi åt och drack, hade trevligt och umgicks fram till runt midnatt då gästerna skulle börja bege sig hemöver. Bilarna deras va´totalt igensnöade, p.g.a. snöstormen så visste man inte heller i vilken hög det fanns en bil eller endast snö. Det va´kaos inne i centrala stan och tåget hade spårat ut mitt i centrum, bussarna gick inte längre, dom hade öppnat bussterminalen för övernattning. Hotellfoajèerna va´fulla med folk som hade vart på krogen och inte kunde ta sig hem, dom fick sova i foajèerna. På 6 timmar hade fallit en dryg meter snö i stormen och snöröjningen hade inte en chans att hinna få undan allt, det tog flera dagar att återställa den inre delen av Sundsvall så att trottoarerna va´gångbara igen. Det kallar jag för snöoväder, håller med dom andra om att sörlänningarna inte har så mycket i beredskapsväg och att det blir kaos för lite och ingenting.

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 17-11-2005, 10:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Gävle drabbades väl också av ett rejält snöoväder för några år sedan? Å det blåste väl också rejält så det blev jättedrivor. Minns att jag såg på tv att folk fick hämtas med bandvagnar.

Citera
          silos
          Inlägg 17-11-2005, 12:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Då bodde jag i eget hus i Hälleforsnäs;men kan inte komma ihåg hur det var med snömängden. Just nu minns jag ingenting ifrån det året ohmy.gif jo förresten jag minns att jag vantrivdes på mitt arbete sad.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-11-2005, 13:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

97-98 kring årsskiftet hade vi problem med ett snöoväder. Det hade raskt kommit över 70cm blötsnö. Det fick till följd att träden ramlade över elledningarna och vi blev strömlösa i över 5 dygn. Och det var ingen ide att gå till affären eller den lokala restaurangen, de var också strömlösa. Vi fick åka 3 mil för att kunna handla och sedan fick vi laga mat på gasol eller sprit kök. Värmen fick vi frän olika typer att värme element som gick på gasol eller fotogen. INTE en notering på nyheterna! Men veckan efter vi hade fått ordning här..........SNÖKAOS i Stockholm!!!! Det hade kommit 5cm och folk tunnklädda och i lågskor eller "klack"-skor ojade sig, hur skulle det gå! Det var tydligen en KATASTROF!!

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Anma
          Inlägg 17-11-2005, 15:07
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det är väl inte så konstigt att berdeskapen i södra sverige är sämre än den i norra vad det gäller snön. I norrland är det precis som tidigare sagts normalt och vanligt att det kommer mängder med snö. Dessutom är det rejält kallt oftast så saltet gör ingen verkan, följdaktigen används inte salt.
          Söderut kommer snön också varje år men inte i samma mängder och när det faller 50cm under ett par timmar är det faktiskt "katastof" -just för att det inte tillhör vardagen så som det gör i norrland.

Att det inte finns plogbilar i beredskap i varje gathörn söderut är ju inte heller så konstigt, det skulle kosta skattebetalarna miljoner, om inte miljarder extra per år bara för att det ska finnas beredskap för de max fem tillfällerna per år då alla dessa redskap skulle behövas.

Sen att sörmlänningarna (inkulsive stockholmarna) varje år är lika oförbredda på att snön kommer är ju en annan sak....

Men förra året blev nog de flesta i mellansverige tagna på sängen på riktigt när första snöfallet som kom var 40cm på en gång. Det tillhör verkligen ovanligheterna.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-11-2005, 15:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

vi klarar inga större mängder snö här nere smile.gif smile.gif
          en dm. och alla blir" tagna på sängen" och spårvagnar får stopp och bussar glider i diket laugh.gif laugh.gif
          så visst har du rätt felix matte laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Betty
          Inlägg 17-11-2005, 16:07
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Anne R @ 17-11-2005, 15:07)
          Dessutom är det rejält kallt oftast så saltet gör ingen verkan, följdaktigen används inte salt.

Inte alls ovanligt numera här uppe med så gott som barmark långt in i December...
          Regn och blask har vi numera även mitt i vintern (Januari var ett h---vete). Och vägsalt, ja nog saltas det då här i Luleå... tyvärr. sad.gif

Vargavintrarnas tid är definitivt förbi. Minns att det för 20-30-talet år sedan var vanligt med ner åt -30° i Jan/Feb. Numera är det rena rama upp och nervända världen, förra vintern lät snön vänta på sig långt in i December. November var jättekallt, brafrost - massor av växter i trädgården dog ...
          Har oroat mig flera vintrar att vi ska behöva fira en snöfri jul. sad.gif

Sörlänningarna borde skaffa sig en bättre beredskap - ni åker ju dit på rejäla snöoväder varenda vinter numera!

Växthuseffekten... unsure.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-11-2005, 21:14
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Flera sådana här berättelser vill jag höra. smile.gif wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Betty
          Inlägg 17-11-2005, 22:32
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Hannele @ 17-11-2005, 21:14)
          Flera sådana här berättelser vill jag höra.  :)  :wub:

Vad är väl ett snöoväder? Den kan vara förfärligt trist eller alldeles,
          alldeles underbart... wub.gif

Fritt efter sagan om Askungen...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          jegi
          Inlägg 17-11-2005, 22:47
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

CITAT (Monica M zon 4 @ 17-11-2005, 10:17)
          Gävle drabbades väl också av ett rejält snöoväder för några år sedan? Å det blåste väl också rejält så det blev jättedrivor. Minns att jag såg på tv att folk fick hämtas med bandvagnar.

Jodu, det kan jag skriva under på. Det var -98. Snöskotrar och bandvagnar var det enda som tog sig fram. Någon katastrof var det dock inte även om vissa tyckte det. Jag minns att jag pulsade runt i stan och kände något hårt under fötterna och när jag skrapade lite så var det ett biltak jag stod på!

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 18-11-2005, 12:50
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Då, när jag var liten, var det så kallt att termometern frös sönder wub.gif
          Detta var i norra Västerbotten där snön knarrade under luddorna och norrskenet stod som spön i backen rolleyes.gif

Då kappkördes det även till julottan med häst och släde (bjällerklang och facklor) Vargskinnspälsar och fårskinn smile.gif

De`ni sörlänningar, till vilka jag hör till i dag wub.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-11-2005, 18:05
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Nov -98 var Felix 2 mån och vi hade några dagar -42 ohmy.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-11-2005, 19:26
          Länk hit: #33

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Hinner inte läsa hela tråden nu, så jag svarar ändå... smile.gif

Beredskapen för snö härnere (Göteborg) är pinsamt usel. 2cm snö kan få en del spårvagnar att stanna, ledbussarna viker sig som fällknivar i backarna.

Men till "sörlänningars" försvar måste sägas att snön inte bara kommer "överraskande", den kommer dessutom ofta både blöt och i blåsta drivor. Som sen fryser. Dessutom är trafiksystemet här överbelastat. Räcker att *1* bil får stopp i snön för att *tusentals* ska hamna i kö. Sen är det ju ärligen så att en del dårar kör utan vinterdäck. Men det är faktiskt en minoritet, synd bara att även förståndiga personer kan drabbas.

Jag vet flera norrlänningar som är vana att köra så snön ryker vintertid, i Norrland, men när de möts av 5mm polerad och blöt blankis på motorvägarna härnere, då är det inte lika kul längre. Även om man är världens bäste förare så kan man inte gardera sig mot marodörer som tror sig kunna byta fil fort på blankisen. Har sett mer än en bil sitta i vägräcket efter att ha bytt fil. Och krockar 1, ja då krockar direkt ett dussin till, varpå det är helt stopp i kanske flera timmar. Inte undra på att det blir kaos.
          Vägarna blir ruskigt hala av det stora trafikarbetet, vägbanan blir inte alls "sträv" som på mindre trafikerade vägar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-11-2005, 21:36
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Betty @ 17-11-2005, 22:32)
          CITAT (Hannele @ 17-11-2005, 21:14)
          Flera sådana här berättelser vill jag höra.  :)  :wub:

Vad är väl ett snöoväder? Den kan vara förfärligt trist eller alldeles,
          alldeles underbart... wub.gif

ja, sånt är roligt att höra. smile.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 07:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon