|
|
  |
Självscanning av varor, Är det bra? Eller...? |
|
|
|
06-02-2006, 14:39
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
Ja, det måste man nog ha, för man drar kortet i en "panel" för att få ut sin scanner.
|
|
|
|
|
06-02-2006, 14:45
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Ok, och det är just det jag inte vill ha, kort alltså. Tycker inte om att allt jag köper registreras.  Det finns baksidor på allt. Eller förresten! Man kanske inte behöver betala med kortet? Är det bara vid betalning som det registreras vad man köper? Nu handlar inte jag nåt som jag skäms över eller gömmer, men ICA behöver inte veta vilken mjölk just jag köper eller vilket bröd som går åt mest i vår familj, eller om jag öht köper tvättmedel eller kött eller färska eller frysta grönsaker. T.ex...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
06-02-2006, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 140
Medlem nr: 5 846

|
Det är väl först vid betalning som dina köp registreras, när du drar kortet bara för att få en scanner så vet de ju inte vad du handlar! Betala kan du väl göra på andra sätt antar jag...
--------------------
Hälsningar Karin, Zon 3 (4)
|
|
|
|
|
06-02-2006, 14:57
|

Medlem

|
Det låter bra!  Det är ju inget att hetsa upp sej för, men jag vill ju gärna veta innan jag bestämmer mej.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
06-02-2006, 14:58
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Du kan använda ditt ICA-Kort till bara Bonusregistrering och inte betala med det. Så gör jag och det funkar väldigt bra. Jag betalar som vanligt med mitt bankkort Men vad du måste göra är att registrera dig för ett ICA-kort och ta del av vad "scanning" innebär. Detta gör du bara första gången. Där måste du också ange ditt personnummer om jag inte minns fel. Köp registreras på summa inte enskild detalj
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
06-02-2006, 15:11
|

Medlem

|
CITAT (ninnisky @ 06-02-2006, 14:58) Köp registreras på summa inte enskild detalj  Det gäller väl bara om man bara "tar" bonusen? För visst registreras väl _vad_ man köper oxå?
--------------------
|
|
|
|
|
06-02-2006, 15:14
|

Medlem

|
Får se hur jag gör.  Var inne på ICA:s sida och där står lite som jag ska läsa mer av sen. Däremot så hittade jag på Datainspektionens sida den här texten: "När kunden använder sitt ICA Kort i samband med ett inköp registreras uppgift om kortnummer, tidpunkten för gjorda inköp, inköpsställe, artikeldata och köpesumma, dvs. samma uppgifter som anges på kundens kvitto. Cirka 65 % av varorna i en butik är försedda med artikeldata som kan registreras vid ett inköp."
--------------------
|
|
|
|
|
06-02-2006, 15:29
|

Medlem

|
Där ser man... Jag tolkar det så som jag skrev innan, att det är vid _inköp_ som allt registreras. Eller?
--------------------
|
|
|
|
|
06-02-2006, 15:47
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Berith @ 06-02-2006, 14:45) Ok, och det är just det jag inte vill ha, kort alltså. Tycker inte om att allt jag köper registreras.  Det finns baksidor på allt. Eller förresten! Man kanske inte behöver betala med kortet? Är det bara vid betalning som det registreras vad man köper? Nu handlar inte jag nåt som jag skäms över eller gömmer, men ICA behöver inte veta vilken mjölk just jag köper eller vilket bröd som går åt mest i vår familj, eller om jag öht köper tvättmedel eller kött eller färska eller frysta grönsaker. T.ex... Du måste ha Icakort el Konsumkort för att kunna använda självcanning. Kortet måste också dras i kassan och bonus registreras. Oavsett hur du sedan betalar, har ICA/KONSUM registrerat vad du handlat då. Alltså vil du inte att ICA vet vad du handlar ska du inte använda affärernas kort över huvud taget. För min del tycker jag att priset man får betala för självcanning (registrening av vad jag handlat) är ett pris jag gladeligen betalar för att slippa packa upp och ner mina varor ett flertal gånger. Dessutom får jag mer bonus för att då glömmer jag aldrig att dra kortet i kassan för annars får jag inte gå ut ur affären!
|
|
|
|
|
06-02-2006, 16:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Personligen ser jag gärna till att få träffa människor när jag gör mina ärenden. Jag går hellre på banken än bara betalar räkningarna via internet, jag betalar hellre till en kassörska än till en automat. Tankar jag, så gör jag det på bemannade stationer.
Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag?
När ska företag förstå att dom kommer att vinna i konkurrensen med andra, inte genom att göra allt billigare, utan tvärtom erbjuda bättre personlig service?
Jag bor nära Sveriges mest lönsamma bank, ett bank i en by med mindre än två tusen invånare. Ett större kontor i Stockholm skulle stänga om dom hade så få kunder, men här finns dagligen personlig service för äldre och andra som inte har internet, man handlar fortfarande med kontanter, pratar lånefrågor mm. Banken har flera anställda och så bra service att man nu lockar stadskunder ut till landet till kontoret. Detta har lett till att kontoret i dagarna får en ny byggnad, för att bättre kunna få plats med sin verksamhet...
Less is NOT more!!
--------------------

|
|
|
|
|
06-02-2006, 17:19
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Man träffar lika många människor när man scannar själv som när man inte gör det, nämligen EN kassörska. No more, no less.
|
|
|
|
|
06-02-2006, 17:19
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag? Tvärtom. När vi klarar av att fixa bankaffärer snabbt hemma och kan handla snabbt, då har vi verkligen tid kvar till dem, som är viktiga för oss. Minns, hur underbart det var, när självscanning kom, för då hann jag hämta sonen i tid efter hockeyn, tidigare fick han ibland stå ute och vänta, när jag hamnat i en lång kassakö.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
06-02-2006, 17:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (Hannele @ 06-02-2006, 17:19) CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag? Tvärtom. När vi klarar av att fixa bankaffärer snabbt hemma och kan handla snabbt, då har vi verkligen tid kvar till dem, som är viktiga för oss. Förstår vad du är ute efter Farbror Blå. Men jag håller helt med Hannele. Jag umgås mycket hellre med familj och vänner, än en kassörska.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
06-02-2006, 19:17
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207

|
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2006, 14:24) Jag tycker det är toppen :) Dom gånger det är avstämmning så kommer personal och packar upp/packar ner, så det behöver man inte göra själv. Om man inte vill förståss .... men dom erbjuder sig. DEN affären skulle jag vilja ha här på min hemort  Och isf skulle jag ALLTID scanna! Vilken service!
--------------------
Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???
|
|
|
|
|
06-02-2006, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
nu kommer jag med en parentes. de håller på och bygger om på en butik i våran stad. och vagnarna som man kan fästa den dära scannern på är ju JÄTTEstor. den är så djup så jag får nästan ont i kroppen när jag ska lägga varor i den.
det tycker jag är trist. jag skulle vilja att affären hade såna där vagnar man kan hänga lilla korgen i iställlet. bra för ryggen istället för att hålla en korg o belasta snett.
|
|
|
|
|
06-02-2006, 23:23
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (bikiv @ 06-02-2006, 19:17) CITAT (AnitaGg @ 06-02-2006, 14:24) Jag tycker det är toppen Dom gånger det är avstämmning så kommer personal och packar upp/packar ner, så det behöver man inte göra själv. Om man inte vill förståss .... men dom erbjuder sig. DEN affären skulle jag vilja ha här på min hemort  Och isf skulle jag ALLTID scanna! Vilken service! Även på min ICA Maxi får man hjälp.
|
|
|
|
|
07-02-2006, 07:29
|

Medlem

|
CITAT (Anne R @ 06-02-2006, 15:47) CITAT (Berith @ 06-02-2006, 14:45) Ok, och det är just det jag inte vill ha, kort alltså. Tycker inte om att allt jag köper registreras.  Det finns baksidor på allt. Eller förresten! Man kanske inte behöver betala med kortet? Är det bara vid betalning som det registreras vad man köper? Nu handlar inte jag nåt som jag skäms över eller gömmer, men ICA behöver inte veta vilken mjölk just jag köper eller vilket bröd som går åt mest i vår familj, eller om jag öht köper tvättmedel eller kött eller färska eller frysta grönsaker. T.ex... Du måste ha Icakort el Konsumkort för att kunna använda självcanning. Kortet måste också dras i kassan och bonus registreras. Oavsett hur du sedan betalar, har ICA/KONSUM registrerat vad du handlat då. Alltså vil du inte att ICA vet vad du handlar ska du inte använda affärernas kort över huvud taget. För min del tycker jag att priset man får betala för självcanning (registrening av vad jag handlat) är ett pris jag gladeligen betalar för att slippa packa upp och ner mina varor ett flertal gånger. Dessutom får jag mer bonus för att då glömmer jag aldrig att dra kortet i kassan för annars får jag inte gå ut ur affären!  Ok, då vet jag lite till. Får fundera vidare...
--------------------
|
|
|
|
|
07-02-2006, 09:25
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 07:29) Ok, då vet jag lite till. Får fundera vidare... :) Men handlar du på ica eller coop, så är du väl medlem och intresserad av medlemsrabatter och bonus (blir 100-tals kronor varje år för en familj)? Det är liksom ingen skillnad, då registeras alla köp också. Betalar man med bankkort, är man också registrerad. Vi kommer inte undan storebror.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
07-02-2006, 09:36
|

Medlem

|
Neej jag är inte medlem i varken ICA eller COOP. Jag tycker att det är helt onödigt att få någon hundring om året för att hamna i ett register till. Och när jag betalar med bankkort registreras bara (rätta mej om jag har fel!) att jag handlat i den butiken. Och jag tycker att storebror varit med så länge och är så gammal vid det här laget att han borde vara död. Ingen lever i evighet!
--------------------
|
|
|
|
|
07-02-2006, 09:44
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 09:36) Och jag tycker att storebror varit med så länge och är så gammal vid det här laget att han borde vara död. Ingen lever i evighet! ;) Jag minns för många många år sedan, när vi fick direktreklam om stora bilar, eftersom vi var sex personer i familjen, lite skämtsamt innehållande potenshöjande te (!), för i den nya bilen fanns det plats för sju personer.. Nej, speler ingen roll, storebror vet redan det mesta, i alla offentliga register står det, om du är ensamstående, vilken ålder, hur du bor, och så vidare, och dessa uppgifter kan vilket företag som helst köpa. Min man får aldrig direktreklam om blommor & handarbeten, som jag får. I tv-deckare visar dom, hur polisen kan följa en brottslig, hur han rör sej och vilka kort han använder och var..
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|