Sidor: 1, 2
bikiv
Ja, vad säger ni som har prövat på?

Själv tyckte jag det var jättesmidigt i början. Gick snabbt och ingen väntan i någon jättelång kö till kassan. Lösviktsvaror, lite krångligt men man lär sig snabbt.

Sen "åkte jag på" s k avstämning flera gånger i rad. Allt stämde, men jobbigt att plocka upp alla varor som jag sorterat och packat i påsar och se´n packa ner alltihop en gång till! Hade tagit lika lång tid att "handla som vanligt".

Numera självscannar jag aldrig!
Zarah P
Jag ÄLSKAR självscanningen.
Vi har också åkt på avstämning två gånger - och visst kan det ta en liten stund extra, men de gånger det inte gör det är det ju hur smidigt som helst - färdigpackat redan i kassan. smile.gif
Farmor
Jag tycker fördelarna väger tyngre med självscanning.

Har också blivit kollad några gånger och efter det så packar jag inte allt färdigt i butiken, utan snyggar till kassarna efter betalning. Nu är det bara katten och jag i mitt hushåll, så jag handlar inte rågad kundvagn precis. Tror inte jag skulle scanna själv om jag hade stor familj.

Anne
Kathy
Jag har självscannat sedan Ica Maxi i Nacka började med det.
Det är ett enkelt och smidigt sätt att handla på, man slipper de långa köerna och man har själv kontroll på hur mycket slutsumman ligger på.
Avstämningen är slumpat och används som stickprovskontroll. I början, när man precis kommit igång med självscanning, så är det fler avstämningar, sen avtar det.
Ju fler gånger man har en korrekt avstämning, ju färre gånger åker man på avstämningen.

Jag tycker det är toppen med självscanning.
Anki V
Egen erfarenhet:

Första gången man handlar kollas man "aldrig". Andra gången verkar det vara rutin att alla kontrolleras.

Sedan blir det nästan var annan gång under en tid och sedan planar det ut ( så länge man inte har några avvikelser). Nu har jag handlat minst fem ggr utan att bli kontrollerad.

Slår jag ihop alla gånger jag handlat med "självscanning" har jag tjänta massor av tid och för mig finns det inget som stressar så mycket som att stå overksam i en kö.

Hos oss är det i princip bara att gå fram till "självbetjäningsdisken" och dra sina kort.

Lätt som en plätt laugh.gif

/Anki
Magdis
Jag tycker det är fantastiskt smidigt med självscanning! Jag har bara åkt på avstämning 1 gång och det var andra gången jag handlade. Efter det har jag handlat minst 10 ggr utan att bli kollad så nu börjar det väl bli dags igen. Det går jättesnabbt och jag tycker inte det är ett dugg krångligt att scanna själv, väga frukt och grönt och klistra på prislapp och scanna den m.m. Det går som en dans! Vi har skaffat två stora stadiga shoppingkassar med förstärkta sidor och botten som vi packar ner allt i direkt i kundvagnen. Sen är det bara att gå direkt fram till kassan, aldrig nån kö! smile.gif
Hannele
CITAT (bikiv @ 17-11-2005, 21:55)
Sen "åkte jag på" s k avstämning flera gånger i rad. Allt stämde, men jobbigt att plocka upp alla varor

Bästa som har uppfunnits på länge, underbart snabbt sätt att handla!
Själv har jag inte behövt gå på avstämning ens en gång i månaden.
(Om man har gjort fel, blir man avstämt oftare. I vår affär.)
Lätt att få ungarna också att handla.

wub.gif Under julhandel går det så smärtfritt och snabbt. smile.gif
fruberglund
Jag tycker det är bra, har gjort det några år nu.

Kortare köer, behöver nästan aldrig stå i kö och här har de dessutom så man kan checka ut själv, behöver inte ens prata med nån i en kassa om man inte vill tongue.gif

Avstämningen var mest i början. När de sett att man sköter sig så går det längre och längre mellan avstämningarna tycker jag. Har nog inte gjort nån avstämning på flera månader nu...sist var det typiskt nog när jag var själv och hade handlat jättemycket!
Zarah P
Då förstår jag var vår andra avstämning kom ifrån... Första gången vi fick avstämning, hade vi räknat rätt, men kassörskan glömde räkna med kassarna så att det blev fel ändå - då är det säkert därför som vi fick en andra kontroll på så pass kort tid! laugh.gif
*Grodan*
Självscanning är nytt i butiken där vi storhandlar så vi har bara provat en gång än så länge, men jag undrar: Om det är något som inte stämmer vid avstämningen - vad händer då? Känns lite läskigt, tänk om man skulle ha missat något. unsure.gif
Zarah P
CITAT (*Grodan* @ 18-11-2005, 09:12)
Självscanning är nytt i butiken där vi storhandlar så vi har bara provat en gång än så länge, men jag undrar: Om det är något som inte stämmer vid avstämningen - vad händer då? Känns lite läskigt, tänk om man skulle ha missat något. unsure.gif

Ingenting - de säger bara att det är något som inte stämmer, och sedan så berättar de vad det var som inte stämde. Sedan får man betala det man skulle, uppåt eller neråt.
Jag kan tänka mig att det är skillnad om man fastnat många gånger, eller om avvikelsen är stor - men inte annars. smile.gif
Hannele
CITAT (*Grodan* @ 18-11-2005, 09:12)
Om det är något som inte stämmer vid avstämningen - vad händer då? Känns lite läskigt, tänk om man skulle ha missat något. unsure.gif

Som Zarah säger, det händer ingenting. I början, att jag skannat något dubbelt.
Antingen har vi upptäckt det vid avstämning, eller så har jag fixat det efteråt och jag har fått pengarna tillbaka. Göteborgs coop var först, så vi har nog scannat ett par år nu. Toppen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men hos Coop i Bäckebol är de många gånger kö där också.

Men vad händer om du scanner in varor som kanske någon annan tar ut igen? då får du betala för något du inte har???

Eller hur många gånger händer det inte att folk ta fel på kundvagn och lägger in något. Hände oss sist i Ullared, först när gubben frågade om jag var hungrig eftersom jag köpte godis??? Någon annan som lade in godis i vår vagn.

Han är i alla fall motståndare till självscanning, än så länge
Och han är den som oftast handlar. Jag kunde ändå inte lyfta ut en full kasse ur kundvagn.

Elisabeth
Zarah P
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2005, 09:49)
Men hos Coop i Bäckebol är de många gånger kö där också.

Men vad händer om du scanner in varor som kanske någon annan tar ut igen? då får du betala för något du inte har???

Eller hur många gånger händer det inte att folk ta fel på kundvagn och lägger in något. Hände oss sist i Ullared, först när gubben frågade om jag var hungrig eftersom jag köpte godis??? Någon annan som lade in godis i vår vagn.

Han är i alla fall motståndare till självscanning, än så länge
Och han är den som oftast handlar. Jag kunde ändå inte lyfta ut en full kasse ur kundvagn.

Elisabeth

Ja - tar man ut något så får man ju betala för det, om man inte raderar det ur sin lilla apparat.
Jag har nog aldrig varit med om att någon annan lägger saker i min vagn, men jag brukar inte gå ifrån den, så det är nog därför. Fördelen med självscanning är ju annars att man kan ha sina egna kassar, och packa direkt i butiken, och då är det inte lika lätt att ta fel.
Jag ska nog sy ett par käcka kassar i knallfärger, med ett stort Z på - så tar ingen fel. wink.gif
Zarah P
...och en annan bra sak är att man ser exakt hur mycket man handlat för - och sen dras rabatterna i kassan - så man behöver aldrig oroa sig för att ha nog med pengar. smile.gif
kristerh
Jag tycker det är underbart med scanning, men om jag skall göra kassörskans jobb så förväntar jag mig att slippa långa köer till scanningskassan wink.gif i den butik jag brukar storhandla är det ibland längre köer till scanningen än till de vanliga kassorna blink.gif och då är det ju ingen vits med scanning.
krister
Zarah P
CITAT (kristerh @ 18-11-2005, 11:44)
Jag tycker det är underbart med scanning, men om jag skall göra kassörskans jobb så förväntar jag mig att slippa långa köer till scanningskassan wink.gif i den butik jag brukar storhandla är det ibland längre köer till scanningen än till de vanliga kassorna blink.gif och då är det ju ingen vits med scanning.
krister

Även om köerna är långa, får man ju räkna med att det kommer att vara lite knepigt i början, när alla vill testa, och det är många avstämningar. Dessutom måste ju butiken veta hur stort intresset är - annars gör de ju om kassor i onödan.
Det jämnar nog ut sig i slutänden.
Fast jag tycker att det jämnar ut sig redan nu, för i självscanningskassan tar ju tre fulla vagnar mindre tid än en korg i vanliga kön - såvida det inte blir avstämning, och då går det ändå fortare än det gjort med lika många vagnar i den vanliga kön... smile.gif
lena:-)
Men när man självscannar tar själva handlingen längre tid. Man får "köa" vid frukt och grönsaksvågen, man måste vara förutseende vad gäller kassar och packningen.vill man ha mjölk och kylskåpsvaror i samma kasse måste man planera för det eftersom mjölken finns längst in i butiken. Det är svårt att lägga mjölkpaketen ovanpå annat. ÄR man dessutom två som handlar så blir det lite mekkel med "apparaten".
Men man lär sig och kanske vinner man i tid när man blir lite van. Det makabra i systemet är att det verkar som om män tycker det är roligare att handla med självscanning. Det påstår ialla fall kassörskorna.... ohmy.gif förklara det den som vågar laugh.gif biggrin.gif
Zarah P
CITAT (lenasch @ 18-11-2005, 12:57)
Men när man självscannar tar själva handlingen längre tid. Man får "köa" vid frukt och grönsaksvågen, man måste vara förutseende vad gäller kassar och packningen.vill man ha mjölk och kylskåpsvaror i samma kasse måste man planera för det eftersom mjölken finns längst in i butiken. Det är svårt att lägga mjölkpaketen ovanpå annat. ÄR man dessutom två som handlar så blir det lite mekkel med "apparaten".
Men man lär sig och kanske vinner man i tid när man blir lite van. Det makabra i systemet är att det verkar som om män tycker det är roligare att handla med självscanning. Det påstår ialla fall kassörskorna.... ohmy.gif förklara det den som vågar laugh.gif biggrin.gif

Tycker du?
Oj... För oss går det precis lika snabbt.
Scannern sitter i vagnen och vi scannar på plats.
Sen brukar vi sällan handla mindre än två stora kassar - för annars handlar vi i närbutiken - så då är det kanske lättare att planera med mjölk o.dyl. smile.gif
kristerh
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 11:51)
Även om köerna är långa, får man ju räkna med att det kommer att vara lite knepigt i början, när alla vill testa, och det är många avstämningar. Dessutom måste ju butiken veta hur stort intresset är - annars gör de ju om kassor i onödan.

I min butik har man kunnat scanna i långt över ett år, kanske tom 2 år så man tycker ju att det borde ha trimmats in vid det här laget wink.gif
krister
Zarah P
CITAT (kristerh @ 18-11-2005, 14:31)
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 11:51)

I min butik har man kunnat scanna i långt över ett år, kanske tom 2 år så man tycker ju att det borde ha trimmats in vid det här laget wink.gif
krister

Kan så vara - men det är fortfarande en provperiod.

Nåväl. Jag tycker att självscanning är underbart - och jag tänker då rakt inte övertala någon att börja med det om de inte gillar det, för då skulle köerna vid självsevicekassan bara bli längre. wink.gif
Pirum
Värdelöst med självscanning. Kommer bara att leda till färre anställda i butikerna. Det kan man iofs tycka är bra, men jag tror att det kommer att leda till ännu längre "vanliga" köer.

Nästa led är att alla varor inte bara streckkodsmärks, utan RFID-märks, så att radiovågor läser av.

Då lägger man bara ner allt i korgen (utan att scanna nåt), går ut ur affären, sen dras kostnaden automagiskt från ditt konto. Och sen får du dina köpvanor analyserade och ännu mer direktriktad reklam.
"Inga köer, inga kontroller", det är nog där vi hamnar snart. Bra eller dåligt? Tja. Vet ej.
kristerh
CITAT (Pirum @ 18-11-2005, 15:28)
Nästa led är att alla varor inte bara streckkodsmärks, utan RFID-märks, så att radiovågor läser av.

Då lägger man bara ner allt i korgen (utan att scanna nåt), går ut ur affären, sen dras kostnaden automagiskt från ditt konto. Och sen får du dina köpvanor analyserade och ännu mer direktriktad reklam.
"Inga köer, inga kontroller", det är nog där vi hamnar snart. Bra eller dåligt? Tja. Vet ej.

Det låter utmärkt tycker jag rolleyes.gif
krister
Credo
Besparingarna som affärerna gör när vi gör kassörskornas arbete bör komma oss kunder tillgodo men jag misstänker att affärerna kommer att öka sin vinst i stället. Mina erfarenheter av självscanning är negativ. Ständiga kontroller trots högsta säkerhetsnivån och aldrig några fel har gjort att jag numera inte scannar längre.
bikiv
CITAT (Credo @ 18-11-2005, 17:52)
Besparingarna som affärerna gör när vi gör kassörskornas arbete bör komma oss kunder tillgodo men jag misstänker att affärerna kommer att öka sin vinst i stället. Mina erfarenheter av självscanning är negativ. Ständiga kontroller trots högsta säkerhetsnivån och aldrig några fel har gjort att jag numera inte scannar längre.

Skönt att höra att några fler än jag inte är så positiva!

Självklart är det väl så att detta påfund är till affärernas fördel och inte är det vi kunder som drar fördelar på det!

Tekniken idag tillåter att kunder gör det jobb som tidigare gjordes av anställda på företagen. Färre anställda och högre vinster.

Har man gått "en snitslad bana" i butiken för att packa varorna "rätt" i sina kassar är det inte kul att behöva packa upp allt igen vid avstämning och sedan packa ner allt igen i "rätt ordning", tungt - lätt, fryst - inte fryst o s v.

Varför inte ge självscannande kunder lite bonus för det jobb som vi gör i stället för butiksanställda? Det tar tid att leta fram rätt artikelnummer och pris för en viss sort frukt, tomater, butiksbakat bröd o s v?
*Felix matte*
CITAT (bikiv @ 18-11-2005, 22:35)
Varför inte ge självscannande kunder lite bonus för det jobb som vi gör i stället för butiksanställda? Det tar tid att leta fram rätt artikelnummer och pris för  en viss sort frukt, tomater, butiksbakat bröd o s v?

Instämmer smile.gif kommer inte att använda scanning om det mot förmodan skulle införas här... trots att jag tyckte det var smidigt då jag följt med både son och dotter då de scannat... Som varandes "gammalt" kassabiträde så skulle jag skämmas att utföra deras jobb utan betalning. wub.gif
Hannele
Har man gått "en snitslad bana" i butiken för att packa varorna "rätt" i sina kassar är det inte kul att behöva packa upp allt igen vid avstämning och sedan packa ner allt igen i "rätt ordning", tungt - lätt, fryst - inte fryst o s v.

Hur gör du, när du handlar vanligt?
Då måste du också plocka upp varorna från kundkorgen.

Avstämning händer kanske fem gånger per år, mycket sällan.
Vi har scannat själva ett par år nu och det finns inget bättre.
Nu betalar jag dessutom själv med kort. smile.gif
Kassörskorna tycker det är toppen, dom kan göra andra saker.
Credo
CITAT (Hannele @ 18-11-2005, 21:55)

ohmy.gif När jag klagade att jag blev avstämd ofta så visade det sig också att jag blivit avstämd var tredje gång jag handlade trots högsta säkerhetsnivån och trots att det alltid stämt. Det är inget jag tänker fortsätta finna mig i i alla fall så numera handlar jag som vanligt igen.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 18-11-2005, 22:55)

Vad ska kassörskorna göra för andra saker?
De är ju anställda för att sitta i kassan och ta betalt.

Mellandottern satt i kassa på COOP... hade jobbat där i 3,5 år...när hon ramlade hemma i badkar och skadade sig... blev sjukskriven i ett antal veckor... så fick hon inte förlängt vikariat ... Under hela sin anställningstid hade hon vikarierat för en långtidssjuk.... och denna var fortfarande sjuk. Sedan så var hon ingalunda den enda som råkat ut för samma sak... de är några st bara i år.
Facket såg till att hon fick skadestånd och hon skulle också fått återanställning men vem sjutton vill jobba på sånt företag... Hon valde att söka sig till utbildning och går nu en universitetsutbildning som säkert kommer att ge henne bättre anställningssäkerhet.
Många arbetsgivare utnyttjar personalen till max och vill att vi kunder ska ta över deras jobb men det utan ersättning.... Aldrig att jag skulle göra det!
bikiv
CITAT (Hannele @ 18-11-2005, 22:55)
Har man gått "en snitslad bana" i butiken för att packa varorna "rätt" i sina kassar  är det inte kul att behöva packa upp allt igen vid avstämning och sedan packa ner allt igen i "rätt ordning", tungt - lätt, fryst - inte fryst o s v.

Hur gör du, när du handlar vanligt?
Då måste du också plocka upp varorna från kundkorgen.

Vi har scannat själva ett par år nu och det finns inget bättre.
Nu betalar jag dessutom själv med kort. smile.gif

Jo, när jag handlar "vanligt" lägger jag ner varorna i korgen/vagnen vartefter jag går i butiken. När jag sedan packar ner mina varor i kassar ser jag till att varor som väger tyngst inte kommer överst.

Kanske är det olika på butik från butik hur man handhar det här med avstämning?
Betala med kort har jag gjort i säkert , ja vad kan det vara? 6- 7 år?
zaaritha
Tycker scanningen är bra!
Köat vid vågarna på grönsaks--fruktavdelningen behöver man sällan i Skövde på ICA-Maxi.
Finns ju 4 vågar.
Zarah P
CITAT (bikiv @ 18-11-2005, 23:30)
Betala med kort har jag gjort i säkert , ja vad kan det vara? 6- 7 år?

Jag tror att Hannele syftar på den typ av självbetjäningskassa där det inte finns någon personal, utan där man själv drar sina kort och löser ut sina varor.

Hur som helst tycker jag att det blev en tråkig stämning härinne nu.
Jag scannar, för jag tycker att det är mer praktiskt så. Om någon vill låta bli, för att de tycker att det är politiskt inkorrekt (som jag uppfattade det), är det okej med mig - vi behöver väl inte bli osams för det?
Hannele
CITAT (Zarah P @ 19-11-2005, 09:14)
Jag tror att Hannele syftar på den typ av självbetjäningskassa där det inte finns någon personal,
utan där man själv drar sina kort och löser ut sina varor.

Ja, helt suveränt, när man kan sköta även betalningen själv utan personal.

Helt underbart vid julruschen att slippa köer, när man scannar själv. smile.gif
Då förstår man verkligen fördelarna.

De som vill köa, får gärna fortsätta med det.
Anma
Självcanning är det bästa som hänt, har gjort det i minst fyra år nu och har inget att klaga på. Jag som whiplashskadad kan storhandla ensam! Fantastiskt!
De få gånger det blir avstämning (har åkat ut för det max 5 gånger under dessa år) har jag förklarat läget för personalen, att jag inte kan plocka upp allt på bandet och sen ner igen pga min skada. Varje gång har dom då ropat in personal som hjälpt mig med det. wub.gif

De få gånger jag lämnat gubben hemma och storhandlat själv har jag packat in varorna i 10 kassar fast dom fått plats i 5. Då har jag kunnat lyfta in dom i bilen utan hjälp.

Problemet me med att tex mjölken är långt in i butiken och riskerar att hamna överst har vi löst med att använda flera kassar att packa i samtidigt och på så vis planera packandet vart efter.

Den enda mataffär utan självcanning jag använder är närbutiken. 2 ggr/mån åker vi drygt 4 mil enkel väg till närmaste varuhus med självcanning och det är värt resan tycker jag!

biggrin.gif
Nanna
Oj, åkte du på avstämning flera ggr i rad?? Det har aldrig hänt mig, brukar vara rätt långt emellan.
Jag kör jämt med självscanning, och tycker det är konstigt att fler inte har det. I Jnköping är det bara Coop Forum som har. I andra städer har jag sett att det funnits på Ica Maxi också.
Önskar att det fanns på Maxi här, alltid låååånga köer där.

Det enda negativa jag ser med självscanning är om man inte ska betala själv med kortet, utan har någon pantlapp eller nåt, så får man ofta stå och vänta jättelänge innan det kommer någon personal till hjälpkassan.. sad.gif
Berith
Nu äntligen ska vi kunna scanna på ICA också i vår stad. Fick info idag och ser då att man måste ha ICA-kort för att kunna vara med. Hm! huh.gif Jag vill inte ha nåt ICA-kort, vill inte att det registreras vad jag köper. Har alla ni som scannar ICA-kort? unsure.gif
ninnisky
CITAT (Nanna @ 19-11-2005, 19:35)
Oj, åkte du på avstämning flera ggr i rad?? Det har aldrig hänt mig, brukar vara rätt långt emellan.
Jag kör jämt med självscanning, och tycker det är konstigt att fler inte har det. I Jnköping är det bara Coop Forum som har. I andra städer har jag sett att det funnits på Ica Maxi också.
Önskar att det fanns på Maxi här, alltid låååånga köer där.

Det enda negativa jag ser med självscanning är om man inte ska betala själv med kortet, utan har någon pantlapp eller nåt, så får man ofta stå och vänta jättelänge innan det kommer någon personal till hjälpkassan..  :(

Ica-Maxi i Jönköping ska bygga om härnäst och i samband med det börja med scanner. Handlar där när jag är hos mor och har påpekat flera gånger att de borde ha scanner. Alltså på G wub.gif

För övrigt har jag handlat på Coop Forum i Göteborgsområdet i snart 4 år. Underbart, för nu slipper jag plocka upp och ner varor ur/ i kassar. Mina händer gillar det inte.

Kan ocksa tala om att ICA Maxi har en filosofi att scanna nya kunder ett flertal gånger under deras första månader - och det har jag själv råkat ut för i Kungälv.

Det där med pantlappar o s v kan lätt lösas : ge dina till slantar till bistånd(coop) och strunta i rabattkuponger - då kan du checka ut själv wub.gif
AnitaO
Jag tycker det är toppen smile.gif
Dom gånger det är avstämmning så kommer personal och packar upp/packar ner, så det behöver man inte göra själv.
Om man inte vill förståss .... men dom erbjuder sig.
Margaretha
Vi blev också väldigt ofta utsatta för avstämning första tiden. Var och varannan gång. En gång var det fel och då var det kassörskan som gjort fel. Hon drog varorna för snabbt så en sak kom inte med.

Nu har vi haft ett långt uppehåll, en dryg månad kanske, men så förra veckan kom två avstämningar på raken. En på vardera kortet. Många avstämningar kan eventuellt bero på att man har två kort och båda ska kollas. Men om inget är fel så planar det ut.

Det spar tid i kassan, men tar längre tid i affären. Jag trivs med det. Vi brukar göra rutor på listan vi skriver och sedan plocka ihop löst i vagnen det som hör till varje ruta - djupfryst för sig osv. Sedan ställer vi oss avsides och scannar in och packar kassen med det djupfrysta så att vi får det vi vill ha längst ner längst ner. Det är svårare att scanna och packa eftersom man plockar ihop varorna, eftersom äggen då alltid hamnar under mjölken t.ex.! På vårt ICA Maxi. Beror ju på affären.

Vi har aldrig behövt vänta mer än någon minut i kö för att betala. Härligt! wub.gif

Sedan har jag också tänkt på personalen! Allt har två sidor dessvärre! sad.gif
Berith
Men... unsure.gif ni har ICA-kort alltså?
Margaretha
Ja, det måste man nog ha, för man drar kortet i en "panel" för att få ut sin scanner. unsure.gif
Berith
Ok, och det är just det jag inte vill ha, kort alltså. Tycker inte om att allt jag köper registreras. sad.gif Det finns baksidor på allt.

Eller förresten! Man kanske inte behöver betala med kortet? Är det bara vid betalning som det registreras vad man köper? Nu handlar inte jag nåt som jag skäms över eller gömmer, men ICA behöver inte veta vilken mjölk just jag köper eller vilket bröd som går åt mest i vår familj, eller om jag öht köper tvättmedel eller kött eller färska eller frysta grönsaker. T.ex...
karjo
Det är väl först vid betalning som dina köp registreras, när du drar kortet bara för att få en scanner så vet de ju inte vad du handlar! Betala kan du väl göra på andra sätt antar jag... smile.gif
Berith
Det låter bra! biggrin.gif Det är ju inget att hetsa upp sej för, men jag vill ju gärna veta innan jag bestämmer mej.
ninnisky
Du kan använda ditt ICA-Kort till bara Bonusregistrering och inte betala med det. Så gör jag och det funkar väldigt bra. Jag betalar som vanligt med mitt bankkort biggrin.gif
Men vad du måste göra är att registrera dig för ett ICA-kort och ta del av vad "scanning" innebär. Detta gör du bara första gången. Där måste du också ange ditt personnummer om jag inte minns fel.
Köp registreras på summa inte enskild detalj wub.gif
karjo
CITAT (ninnisky @ 06-02-2006, 14:58)
Köp registreras på summa inte enskild detalj wub.gif

Det gäller väl bara om man bara "tar" bonusen? För visst registreras väl _vad_ man köper oxå? unsure.gif
Berith
Får se hur jag gör. rolleyes.gif Var inne på ICA:s sida och där står lite som jag ska läsa mer av sen.

Däremot så hittade jag på Datainspektionens sida den här texten: "När kunden använder sitt ICA Kort i samband med ett inköp registreras uppgift om kortnummer, tidpunkten för gjorda inköp, inköpsställe, artikeldata och köpesumma, dvs. samma uppgifter som anges på kundens kvitto. Cirka 65 % av varorna i en butik är försedda med artikeldata som kan registreras vid ett inköp."
karjo
Där ser man... Jag tolkar det så som jag skrev innan, att det är vid _inköp_ som allt registreras. Eller?
Anma
CITAT (Berith @ 06-02-2006, 14:45)
Ok, och det är just det jag inte vill ha, kort alltså. Tycker inte om att allt jag köper registreras. sad.gif Det finns baksidor på allt.

Eller förresten! Man kanske inte behöver betala med kortet? Är det bara vid betalning som det registreras vad man köper? Nu handlar inte jag nåt som jag skäms över eller gömmer, men ICA behöver inte veta vilken mjölk just jag köper eller vilket bröd som går åt mest i vår familj, eller om jag öht köper tvättmedel eller kött eller färska eller frysta grönsaker. T.ex...

Du måste ha Icakort el Konsumkort för att kunna använda självcanning. Kortet måste också dras i kassan och bonus registreras. Oavsett hur du sedan betalar, har ICA/KONSUM registrerat vad du handlat då. Alltså vil du inte att ICA vet vad du handlar ska du inte använda affärernas kort över huvud taget.

För min del tycker jag att priset man får betala för självcanning (registrening av vad jag handlat) är ett pris jag gladeligen betalar för att slippa packa upp och ner mina varor ett flertal gånger. Dessutom får jag mer bonus för att då glömmer jag aldrig att dra kortet i kassan för annars får jag inte gå ut ur affären! smile.gif
Farbror Blå
Personligen ser jag gärna till att få träffa människor när jag gör mina ärenden. Jag går hellre på banken än bara betalar räkningarna via internet, jag betalar hellre till en kassörska än till en automat.
Tankar jag, så gör jag det på bemannade stationer.

Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag?

När ska företag förstå att dom kommer att vinna i konkurrensen med andra, inte genom att göra allt billigare, utan tvärtom erbjuda bättre personlig service?

Jag bor nära Sveriges mest lönsamma bank, ett bank i en by med mindre än två tusen invånare. Ett större kontor i Stockholm skulle stänga om dom hade så få kunder, men här finns dagligen personlig service för äldre och andra som inte har internet, man handlar fortfarande med kontanter, pratar lånefrågor mm. Banken har flera anställda och så bra service att man nu lockar stadskunder ut till landet till kontoret.
Detta har lett till att kontoret i dagarna får en ny byggnad, för att bättre kunna få plats med sin verksamhet...

Less is NOT more!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon