Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Självscanning av varor, Är det bra? Eller...?
          Pirum
          Inlägg 16-02-2006, 12:11
          Länk hit: #81

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Och ICA vill sälja sprit och mediciner också...ska det också registreras? Nä, dåligt ICA. Jag har konsumkort men använder det bara i undantagsfall (för att få rabatt, tyvärr).

--------------------
          zon2.5

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 16-02-2006, 12:31
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Använder både mitt ICA-kort och mitt Medmera-kort dagligen - känner att det spelar inte ett dugg roll om någon vill titta på vad jag köper (om det nu skulle intressera någon.....) Jag är väl registrerad på miljoner olika ställer där dom vet jag jag gör både här och där.
          Vem vet, jag kanske blir erbjuden rabatt på jordnötterna.... det är väl det enda suspekta jag handlar mycket av.....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Pirum
          Inlägg 16-02-2006, 13:47
          Länk hit: #83

Validating

CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2006, 12:31)
          Vem vet, jag kanske blir erbjuden rabatt på jordnötterna.... det är väl det enda suspekta jag handlar mycket av.....
          Anki

Tjae, har man "rent mjöl" i påsen så. Men vad säger man när man, eller ens barn, får betala högre försäkringspremie eftersom man handlat för mycket folköl, fett fläsk, naturläkemedel, kattmat eller cigaretter?
          ICA kommer aldrig att lämna ut sådana uppgifter? Tja. Vad säger att inte ICA går in i försäkringsbranschen. Eller att de lämnar ut uppgifter ändå. Finns ju flera exempel på försäkringsbolag som jävlats med barnförsäkringar eftersom föräldrarna åkt in till akuten pga en förkylning etc.

Paranoid? Tja. Tycker att företag är alltför oklara med vad de använder uppgifter de samlar in om oss till.

Köpt en TV eller video på Siba? Se till att ha betalt licensen eller betala kontant. Ryktet förtäljer att de samarbetar med Radiotjänst.

--------------------
          zon2.5

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 16-02-2006, 13:56
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Pirum @ 16-02-2006, 13:47)
          Köpt en TV eller video på Siba? Se till att ha betalt licensen eller betala kontant. Ryktet förtäljer att de samarbetar med Radiotjänst.

Hmm, alla företag som säljer tv har samarbete med radiotjänst.

Citera
          Pirum
          Inlägg 16-02-2006, 13:59
          Länk hit: #85

Validating

Ok, då är det fel av mig att hänga ut Siba, alla företagen ska tydligen skämmas för att de inte informerar om detta smile.gif

För ordningens skull så är detta inget jag själv drabbats av, har köpt 2 videor och 1 DVD-spelare på Siba och tycker att butiken är ok i övrigt.

--------------------
          zon2.5

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 16-02-2006, 14:01
          Länk hit: #86

Medlem

smile.gif Precis det var så jag menade. taskigt o hänga ut ett företag när alla måste göra så. Om man nu vill lsippa undan finns det ju lösningar på det också men men

Citera
          caprifol
          Inlägg 16-02-2006, 14:01
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Pirum @ 16-02-2006, 13:47)

Och??? Det är väl i så fall bra om vi får färre som fuskar och åker snålskjuts på oss betalande!

Citera
          Pirum
          Inlägg 16-02-2006, 14:11
          Länk hit: #88

Validating

CITAT (caprifol @ 16-02-2006, 14:01)
          Och??? Det är väl i så fall bra om vi får färre som fuskar och åker snålskjuts på oss betalande!

Jaha? Men om man handlar en TV eller video i present till någon och betalar med kort? Och själv inte har TV. 2 goda vänner till mig har inte TV, det är inte så ovanligt som man tror, speciellt bland studenter.

I vilket fall, det är (enligt min ringa mening) fel att uppgifter om våra köpvanor utan att vi informeras vidarebefordras till andra företag, myndigheter, etc.

Någon här som blivit gravid och helt plötsligt fått reklam från diverse blöjföretag?

Tillägg : visst, man kan hävda att samkörning av register, användning av kort vid köp, etc, kan samköras för att minska bidragsfusk, sjukskrivningsmygel, svartarbete, osv. Men då måste det regleras i lag och vara tydligt för alla användare av dessa kort. Vad händer om man är hemma för vård av sjukt barn, lånar ut bankkortet till farmor som åker och handlar i din bil. Och sen bevisar trängselavgift och bankutdrag att du minsann inte alls varit hemma för vård av sjukt barn utan åkt till city och shoppat?

--------------------
          zon2.5

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 16-02-2006, 14:15
          Länk hit: #89

Medlem

Ja det kan ju vara lite konstigt, men det kanske är så att de räknar med att kunderna vet det eller så slarvar de helt enkelt. det kan man ju faktikst som kund påpeka att man vill veta. Eller, kan man inte? Sen får man faktiskt säga att man inte har tv, även om man nu har betalat en tv. Ingen från radiotjänst har rätt att gå in hos någon o kolla om man ljuger.

Men om man tänker på allt som skulle kunna gå att vaska fram om en själv då blir jag mörkrädd. Spelar nog ingen roll hur man värjer sig känns det som.

Citera
          caprifol
          Inlägg 16-02-2006, 21:45
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Pirum @ 16-02-2006, 14:11)
          Jaha? Men om man handlar en TV eller video i present till någon och betalar med kort? Och själv inte har TV.

Ok, Ok så kan det ju gå förstås - men nog är det lite långsökt..
          När man handlar kapitalvaror på Onoff, Siba m fl liknande inköpsställen får man ju stora "papperssjok" - A4 format - som kvitton. De utgör ju även garantisedel. På dessa läggs ju namn m m in, och det är namnet på ägaren (eller åtminstone det namn Du själv anger) som läggs in - oavsett hur Du betalar. Så har det i alla fall varit när jag köpt TV o liknande i present till sonen.

Citera
          Bergstedt
          Inlägg 16-02-2006, 22:57
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 4 718

Självskanning är en av de bästa uppfinningarna i världen! biggrin.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 16-02-2006, 23:13
          Länk hit: #92

Validating

En av mina invändningar mot scanning är att koden (EAN-koden) är så vansinnigt FUL. Förstör ju förpackningens utseende, i de fall förpackningen i sig är intressant. (Böcker, skivor, etc)

Kanske kan tas bort när RFID eller liknande "osynliga" märkningar kommer på allvar. Men då får man väl andra problem på köpet.

--------------------
          zon2.5

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon