Jag sitter här och funderar på nästa sommars ”sällskapsväxter” till rosorna i min ”grop”.
RosendrömmarEftersom det blir en sektion med röda, en med gula, en med mörkare rosa och en med ljusare rosa rosor tror jag att jag vill hålla mig till blå och silver/vita sällskapsperenner.
Jag har tittat på:
Lammöron (naturligtvis)
Lavendel
Stenkyndel (verkar lite oansenlig på de bilder jag sett)
Berglin
Kantnepeta
Azurriddarsporre
Jag tänkte försöka mig på att dra upp perennerna från frö. Vad kan ni rekommendera till en entusiastisk nybörjare. Jag vill gärna ha en någorlunda marktäckande matta fort och sällskapsväxterna ska blomma länge.
Jag funderar också kasta ut lite Aklejafrön som med lite tur blommar på försommaren innan rosorna kommit igång.
Första året lär det väl inte bli så mycket bevänt med perennerna så jag tänkte också försöka dra upp Blåsalvia från frö (som jag knyckt ur en offentlig plantering) och Silverek.
Tar jag mig vatten över huvudet? Jag har ca 2,5 m2 till förfogande med extrabelysning + 1,5 till om jag kastar ut micron från arbetsbänken. Möjligen kan jag även frigöra lite yta på diskbänken men då blir det pizza till middag varje dag.
Lavendeln tänker jag inte fröså, den köper jag färdig.
/Anki