Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Måste 11 åringar ha mobil?
          Anki på Öland
          Inlägg 29-11-2005, 22:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Säger som gammelnalle..... tur jag inte har barn i den åldern!
          Eftersom jag inte själv anser att jag har behov av mobiltelefon har jag aldrig köpt någon men min ena dotter "prackade" på mig sin gamla, så jag skulle ha att ta med mig när jag var ute och långkörde åtminstone. Med mitt gamla bilskrälle tyckte hon jag behövde det. Ibland kommer jag ihåg att ladda den... ibland kommer jag t.o.m ihåg att ta den med också. Men ytterst sällan kommer jag ihåg att sätta på den, så ingen kan ringa upp mig. Men å andra sidan är det nog bara mina 2 döttrar som har mitt nummer...... Jag vet inte vad mina barn har för nummer på sina mobiler, använder vanliga telefonen. Är dom inte hemma så ringer jag igen senare.......
          Känner inte att jag måste vara anträffbar jämt. Och inte dom heller.
          Att ge barnen mobil när man bor ensligt som Reserv, det kan jag förstå, men annars?? näää! Fast jag tror mina äldsta barnbarn (9 och 10) har varsin - men jag har inte deras nummer.....................
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 29-11-2005, 22:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Förr fanns det telefonkiosker i stort sett överallt.

Det är ont om dem nu.

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          MimE
          Inlägg 30-11-2005, 00:01
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Min 7-åring har en - enklaste modell men den fungerar att ringa på. wink.gif

Hon använder den när hon ska hem från träningar m.m. då hon inte alltid kan få skjuts av en kompis.

Vi var lite tveksamma måste erkännas men tack vare telefonen så har hon lärt sig minst 10 viktiga hem- och mobilnummer. Hennes kompis kan inte ens sitt eget hemnummer. huh.gif

Dessutom är det inte lika spännande längre så hon använder den för nödvändiga samtal men inte mer.

Kostnad: ca 40 kr/mån

/Mimmi

Citera
          Magdis
          Inlägg 30-11-2005, 00:09
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Det är helt sant som Ingo säger, att VI inte hade mobiler när vi var små är inget argument! Samhället ser helt annorlunda ut nu än när jag var liten. Det är nog lätt att säga att 11-åringar inte behöver nån mobil men när min dotter börjar ränna omkring själv kommer jag säkert att resonera annorlunda. Då kommer det dock INTE att vara nån lyxmodell med kamera och sånt, utan en enkel variant med kontantkort som är tänkt som nödtelefon, precis som jag använder min mobiltelefon idag.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-11-2005, 00:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Kattgräs @ 29-11-2005, 22:57)

Det är ont om dem nu.

7-8-9-10-11-åringar är väl förhoppningsvis inte så ofta ute och "ränner på stan" utan endera är dom hos kompisar där man ju oftast kan nå dom eller på någon aktivitet och då vet man ju var dom är och brukar ju ha skjuts ordnad om det behövs. Eller??
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          fruberglund
          Inlägg 30-11-2005, 05:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2005, 00:26)
          CITAT (Kattgräs @ 29-11-2005, 22:57)

Det är ont om dem nu.

7-8-9-10-11-åringar är väl förhoppningsvis inte så ofta ute och "ränner på stan" utan endera är dom hos kompisar där man ju oftast kan nå dom eller på någon aktivitet och då vet man ju var dom är och brukar ju ha skjuts ordnad om det behövs. Eller??
          Anki

Det var ju lite min tanke också.

Visst händer det kanske mer nu än på vår tid men en 11-åring ska väl egentligen inte hålla till där många brott och såna saker händer (nejdå, jag är inte naiv och tror inte att onda saker bara händer i storstan) och vara ute och ränna på stan vind för våg.

Visst fanns det telefonkiosker överallt men jag hade aldrig något telefonkort eller mynt till dem när jag var 11 år, hade ni det?

Jag skulle utan problem klara mig utan mobil nu om det skulle behövas även fast jag haft mobil i många år. Så akut är det oftast inte att få tag på folk så man inte kan ringa på en vanlig telefon.

Visst är det bra om olyckan är framme men hur ofta är de egentligen? Merparten av alla mobilsamtal går nog inte till 112 utan till meningslösa samtal som t.ex. Hej, hur är det. Det är bra. Jaha...blablablabla tongue.gif

Huvudfrågan var väl om en 11-åring MÅSTE ha mobil (och det tolkar jag som att det är NÖDVÄNDIGT) och nej, det tycker jag nog inte. Sen att det är smidigt för att samordna hämtning osv, lugnande (för oroliga föräldrar), bra OM det mot förmodan skulle hända något osv. är ju en helt annan sak.

Det är min åsikt i alla fall men det har säkert ändrats om 11 år när jag har så stora barn själv (om inte annat så kanske det är ännu värre då).

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          netaave
          Inlägg 30-11-2005, 08:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Reserv @ 29-11-2005, 22:06)
          Lilljänta fyller 8 om en månad och har haft en gammal avlagd Nokia 3210 i drygt ett halvår nu. Det behövs när man bor långt ut på landet om dom får punka på cykeln eller nåt, bra att kunna få tag i dom också om man ska iväg så man kanske inte är hemma om dom skulle komma hem.

Håller med till 100%, det är ju lite lika för oss där skolvägen dessutom går en bit genom skogen, även om vi bor i ett samhälle.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 30-11-2005, 09:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Mina barnbarn ska ha en chip redan från födseln, så man kan hemma se på kartan, var de befinner sej.
          Bra för rymmande gamlingar också, som fryser ihjäl i snön.
          Blir säkert nåt för kriminalvården också..
          Tekniken finns redan. Full bevakning av alla medborgare, rena Orwell 1984. ohmy.gif

Jag ringer aldrig mina barn och kollar, men jag tycker det är skönt att de kan nå mej.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          amaira
          Inlägg 30-11-2005, 09:35
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Hannele @ 30-11-2005, 09:18)
          Mina barnbarn ska ha en chip redan från födseln, så man kan hemma se på kartan, var de befinner sej.

Hihi, det där gillar jag wub.gif

Jag och min kompis/granne/barndomväninna brukar prata om att våra barn nog kommer att sätta såna på oss när vi blir äldre, för vi är obotliga "rymmare" båda två.
          Dessutom verkar vi ha svårt för att "förstå" att vi blir äldre, och inte kan samma saker med samma bravur och elegans, som när vi var unga.
          Med resultat att det är lätt att försätta sig i situationer där det inte är lika lätt att ta sig ur/bort från.

Vi skojar om, hur våra barn drar upp oss ur något stort dike och förmanar "Du får inte vara ute och springa i markerna när det är mörkt!"

"Nädå, inte igen..." svarar vi skamset, men snart är vi ute igen, och sedan får vi ringa på mobilen till sonen igen:

"Hjälp ... jag ligger i det här diket igen ... jag kommer inte upp ..."

Vi har konstaterat att mobilerna kommer att var en välsingelse för oss sleep.gif och så småningom även de här chipsen.

Medan vi fantiserar om de här scenariorna, skrattar vi så vi vrider oss wub.gif .

Men, det är väl bara ett sätt att "vänja sig"/bearbeta det faktum att vi faktiskt blir äldre, och en dag till och med gamla.
          Ska det ändå hända, kan man ju lika gärna ha roligt under tiden wub.gif

Men, tråden handlade ju inte om gamla och chips, det är bara mina fingar som rymmer på tangenterna nu igen sleep.gif

Om mobiltelefonernas vara eller icke vara i samband med barn, tycker jag ...

... "ingenting" sleep.gif
          De har kommit för att stanna, så är det ju "bara".

Lägre strålningsrisk och billigare - det kämpar jag gärna för.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Zarah P
          Inlägg 30-11-2005, 17:29
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

Detta är en ganska söt idé, tycker jag...! Nu vill väl inte sju-åringar ha en nalle-mobil - men en mobil som bara kan ringa tre-fyra nummer - det tycker jag verkar utmärkt. smile.gif

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          myskmadra
          Inlägg 30-11-2005, 18:58
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Jag man ju undra när och hur mobilen behöver användas innan inköp.
          Att ett barn har mobil kan också ge upphov till otäcka situationer då barn rånas på sina mobiler - ja det händer här i en rättså lugn (?) (tycker vuxna)stockholmsförort.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          netaave
          Inlägg 30-11-2005, 19:57
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (myskmadra @ 30-11-2005, 18:58)
          Jag man ju undra när och hur mobilen behöver användas innan inköp.
          Att ett barn har mobil kan också ge upphov till otäcka situationer då barn rånas på sina mobiler - ja det händer här i en rättså lugn (?) (tycker vuxna)stockholmsförort.

Det där har t.o.m. hänt i annars ganska lugna Björklinge för några år sedan. En 11-årig pojke blev rånad och misshandlad av två 13-åriga mopedburna killar, dom tog både mobil och plånbok.
          Han blev så rädd att han sprang upp i skogen och tryckte under en gran hela em, var totalt nerkyld när dom hittade honom.
          Några andra barn sprang fram till en vuxen och berättade under tiden det hände men hon bara gick till sin bil och sa att de fick hämta en lärare jag trodde inte en vuxen människa kunde handla så. Hon har barn själv men skyllde på att hon inte vågade.

Hur som helst skedde detta en fredag och båda våra skolors rektorer tog tag i det direkt och åkte hem till de killar som gjort det på kvällen och pratade med föräldrarna. Polisanmälde så klart.

Sen har inget mer sådant hänt här, bara ett mord! tongue.gif
          En bilaffär mellan en 18-åring och en pensionär urartade och den äldre blev ihjälslagen med en stekpanna. Familjen till 18-åringen bor kvar, vete 17 om jag gjort om det varit min unge.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 07:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon