| |
|
  |
Måste vi vara så sams?, Eller |
|
|
|
|
01-12-2005, 10:02
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (ifibi @ 01-12-2005, 09:33) CITAT (AndreasBlomquist @ 30-11-2005, 23:54) Feminister är ett jävla pack... låt mig få tycka det så får du fortsätta tycka vad du vill om såna som inte är feminister! Feminismen är en enormt stor grupp med många olika inrikningar och tolkningar. Jag tror att det är svårt att hitta två feminister som tolkar feminismen likadant. Självklart får du tycka vad du vill om feminister, men tänk på att det är alltid "rötäggen" som hörs och syns mest i mediadebatten. Absolut, ifibi! Sedan ... Ja som äver Zarah skriver om "extremyttringar"... Oavsett hur dessa människor lever ut sina inre liv, oavsett var de lägger sitt engagemang, så är det inte "ämnet i sig" som är Boven i Dramat!!! Extremveganer, rasister, superfeminister, religionsfanatiker, arbetsnarkomaner, alkoholister - det är inte "det de spårat ur på" som är "fel"! Det är deras " urspårning" som är fel. Genom att fokusera på exempelvis "äta kött eller inte", "könsrollernas vara eller ickevara" eller "religioners krigshets" osv. så förvillas vi alla att angripa fel mål. Och - förstås - så missar vi det egentliga problemet, som ofta sitter inuti den människan som "villar bort" begreppen, och slipper hamna i fokus, (men därmed inte heller kan lösa sina problem)! Strids-arenan hamnar på fel plats så att säga. En gång lyssnade jag på Jarl Kulle tror jag det var, på radion. Intressant. Han pratade om sitt liv och sina livserfarenheter. Men så kom han till "religion" (eller om det var pengar) och påstod att religionen var orsak till allt ont i världen. (*snabb-sammanfattning*) Just då reagerade jag med hur den allmänna bilden är, att "roten till det onda" ligger liksom utanför oss själva. Så är det ju inte! Vi människor är som vi är, och vi har våra drifter, och vi följer våra mönster. Att vi över huvud taget är "levande varelser" idag, beror på att vi som art "följer våra drifter och mönster"! Vi har vår inre drivkraft i våra känslor, och vi är (nödvändigt!!!) skyddade (för att kunna leva) genom funktioner som förnekelse, och starkt sållande av intryck (t.ex.) - och genom att vi formas av vår omgivning! Uppväxtvillkoren har en oerhört stor betydelse, liksom vår egen sårbarhet inför olika situationer. Vilken grupp vi tillhör, har också det en oerhört stor betydelse, för formandet av vår egen "personlighet" - och för formandet av våra roller. Problem kan aldrig lösas, genom att man fokuserar på fel saker.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (cic @ 30-11-2005, 23:19) Jag tycker PRECIS så och därför är jag feminist.
Men att vara feminist för mig handlar också om att se maktstrukturer i samhället som förenklar för män och ser till att vi kvinnor får kämpa extra mycket för att nå samma positioner. Jag är självklart en mörkblå feminist, älskar karlar, röstar inte på det nya partiet och vill inte störta samhällets maktstruktur helt.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 10:36
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 4 025

|
Jag kallar mig också feminist, men jag kommer inte heller att rösta på F!. Deras frågor räcker tyvärr inte för mig... Det finns så oändligt många fler frågor värda att kämpa för och förbättra, t.ex. miljö, skolfrågor och äldreomsorgen m.m.
De är helt enkelt för inriktade på en sakfråga för att få min röst. Dessutom tycker jag inte rikigt om att de inte har valt politisk ideologi. Jag vill gärna veta vad jag röstar på...
--------------------
Bohuslänsk orkidenörd!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 10:52
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Jag är varken feminist humanist eller terrorist:jag är en människa av den kvinnliga könen Förresten vad skulle vi göra utan höns eller tuppar:vi fick jo inga ägg
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 12:23
|

Medlem

|
CITAT (silos @ 01-12-2005, 10:52) Förresten vad skulle vi göra utan höns eller tuppar:vi fick jo inga ägg  Joho du! Ägg får man av bara hönor. Däremot är de inte befruktade utan tupp, så några kycklingar kan det inte bli av de äggen. Förresten räcker det med en tupp på ungefär femton höns så är tillväxten säkrad.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 12:34
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (amaira @ 01-12-2005, 12:23) CITAT (silos @ 01-12-2005, 10:52) Förresten vad skulle vi göra utan höns eller tuppar:vi fick jo inga ägg  Joho du! Ägg får man av bara hönor. Däremot är de inte befruktade utan tupp, så några kycklingar kan det inte bli av de äggen. Förresten räcker det med en tupp på ungefär femton höns så är tillväxten säkrad. Haa;hade det inte funnits både tupp och höna i början så hade vi inte fått ägg,eller!?! Just det hur var det nu igen:kom hönan eller ägget först?!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (amaira @ 01-12-2005, 12:23) Förresten räcker det med en tupp på ungefär femton höns så är tillväxten säkrad. Det finns frys också. Tja, jag utnyttjar nog karlar till annat än avlande..
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 13:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Vad trevligt att det blev lite att fundera över. Hej Reserv, tänker på er
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 13:43
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Amaira du skrev för några inägg sedan om att du tycker det är bra med könsroller.
Vi lägger nog in olika betydelse i ordet. För mig är könsroll den roll som du av din omgivning förväntas spela .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 17:01
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 13:43) Amaira du skrev för några inägg sedan om att du tycker det är bra med könsroller.
Vi lägger nog in olika betydelse i ordet. För mig är könsroll den roll som du av din omgivning förväntas spela . Omgivningen? Har man inte egna förväntningar, på sig själv, också? Eller kanske till och med "främst"? Och om vi "lyckas" eller inte, vem är då den snabbaste "domaren"? Oftast är det vi själva. Innehar vi inte också olika roller, i olika situationer? Jag är på ett vis i min föräldraroll, på ett annat vis i min partnerroll, osv. Hur skulle det se ut annars? I min yrkesroll, har jag ännu en sida att använda mig av, osv. Rent konkret kan jag ge ett exempel, när jag läste avancerad kurs i svenska, skriflig och muntlig kommunikation. Vi skulle stå framför de andra, och hålla en föreläsning om något ämne vi valt. (huvva, en situation som brukar göra de flesta nervösa, ju mindre vana, desto mer nervös) I den rollen jag hade där, kändes det både nervöst och svettigt. Men ge mig en buss och en uniform, så kan jag lätt domdera och dirigera 200 människor (och fler ändå om det behövs). Då är det inget läbbigt att prata längre, eller att ta kommandot, och ta för givet att folket ska lyssna till mig. Inte ens kritik är särskilt läbbigt. Men där, i klassrummet, var min roll en helt annan - och det kändes också.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 18:08
|
Medlem

|
Visst intar vi olika roller men för mig är könsroll ett " fult " ord. I det lägger jag in all den smärta som många kan känna för att de inte motsvarar mans/kvinns-idealet och får utstå omgivningens spott och spe för det.
Jag har i stort sett alltid haft vett att göra det jag vill oavsett om det räknas som " lämpligt" eller förväntas av en tjej/kvinna.
Jag vänder mig emot att vi ska tvingas in i roller , "ta nu på dig den rosa klänningen", även om vi inte vill.
Att sedan kvinnor och män är olika är för mig en helt annan sak.
Alla människor är ju olika men om vi alla levde upp till de " ideala" könsrollerna då skulle vi inte vara olika längre. Då skulle kanske ALLA tjejer se till att se ut som Pamela Andersson och klä sig likadant.
Du pratar om att föra kommandot över en buss men ditt sätt att göra det skiljer sig väl från hur andra gör det , eller hur? Nog för att det finns regler osv hur man ska göra det men ingen gör det exakt lika som någon annan.
Mitt sätt att vara skiljer sig från ditt sätt och det är väl det som är det intressanta ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 18:42
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 18:08) Visst intar vi olika roller men för mig är könsroll ett " fult " ord.  Vad tråkigt! Blir min första spontana tanke. CITAT Jag vänder mig emot att vi ska tvingas in i roller , "ta nu på dig den rosa klänningen", även om vi inte vill. Absolut!!! Eller snarare: Absolut INTE! (ta på den rosa klänningen om vi inte vill) CITAT Alla människor är ju olika men om vi alla levde upp till de " ideala" könsrollerna då skulle vi inte vara olika längre. Då skulle kanske ALLA tjejer se till att se ut som Pamela Andersson och klä sig likadant. Det var lite det jag menade med det här jag skrev: "Egentligen, är inte människor idag ganska "rotlösa" vad gäller könsrollerna? Gäller både kvinnor och män!
Var finner vi förebilder? - - - En stor del av dagens unga påverkas av media - och vartåt det barkar vet väl de flesta."För mycket och för litet skämmer allt, säger ordspråket (jag har ordspråksdille, om du inte redan märk det  ) Så: för att en del könsroller är "vilse" och har hamnat snett, behöver man väl inte kasta ut barnet med badvattnet, så att säga. (sedär, där fick jag till ett ordspråk till) CITAT Du pratar om att föra kommandot över en buss men ditt sätt att göra det skiljer sig väl från hur andra gör det , eller hur? - - - Mitt sätt att vara skiljer sig från ditt sätt och det är väl det som är det intressanta ? Absolut! Men det ingår ju! Att leva "inifrån och ut" och inte "utifrån och in". Jag behöver vara på mitt sätt, i min roll. I det här fallet i min yrkesroll. Men vissa kriterier behöver jag ändå hålla mig till, det finns liksom ramar. I min mammaroll, ingår t.ex. att jag fostrar och föder (matar). Om jag sa "vill inte" - skulle jag nog bli fråntagen mina barn. Alltså om jag dessutom slutade att både fostra och föda. "Vill inte, de får klara sig själva om de kan, för jag har ingen lust" Däremot behöver jag ju inte gå klädd i rosa förkläde varje dag som jag ordnar med mat. Jag håller fast vid att vi har roller, och att både kvinnor och män mår bättre när de/vi är fast förankrade i en könsroll som funkar och stämmer med och för oss.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 19:00
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 19:10
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Jag tycker det är lika fult när kvinnor utnyttjar män som när män utnyttjar kvinnor Detta riktat mot Amaira och Hannele... fast jag tror att ni säger det skämtsamt så tycker jag att det låter illa... tänk om det vore en man som sa så om kvinnan.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 19:53
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 19:10) Jag tycker det är lika fult när kvinnor utnyttjar män som när män utnyttjar kvinnor  Tycker jag med.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 20:04
|
Medlem

|
Vi pratar forfarande inte om samma sak amaira.
Att mata och sköta om sina barn ser jag som en ansvarsfråga. Om jag eller min man gör det spelar väl egentligen ingen roll.
Men om jag vill meka med bilar och inte störs av att ha sådan skit under naglarna eller bakar bullar och har degrester under naglarna i stället så ska väl jag få göra det?
Ibland MÅSTE man ta en roll man helst skulle slippa men för det mesta så måste man få vara den man är .
Har du ingen förståelse för dem som sticker ut , tex homosexuella, som då inte passar in i den gängse könsrollen? Har inte de samma rätt att vara som de är ?
Har bott granne med en homosexuell man , väldigt trevlig kille, som var tvungen att flytta till en större ort p g a allt skitsnack från bl a andra grannar som sa att de måste ju låsa in sina barn om han skulle bo kvar.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 20:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 20:04) Vi pratar forfarande inte om samma sak amaira.
Att mata och sköta om sina barn ser jag som en ansvarsfråga. Om jag eller min man gör det spelar väl egentligen ingen roll.
Men om jag vill meka med bilar och inte störs av att ha sådan skit under naglarna eller bakar bullar och har degrester under naglarna i stället så ska väl jag få göra det?
Ibland MÅSTE man ta en roll man helst skulle slippa men för det mesta så måste man få vara den man är .
Har du ingen förståelse för dem som sticker ut , tex homosexuella, som då inte passar in i den gängse könsrollen? Har inte de samma rätt att vara som de är ?
Har bott granne med en homosexuell man , väldigt trevlig kille, som var tvungen att flytta till en större ort p g a allt skitsnack från bl a andra grannar som sa att de måste ju låsa in sina barn om han skulle bo kvar. Vilken konstig fråga... En homosexuell man är väl precis lika manlig som vilken annan man som helst? Precis som att en homosexuell kvinna är precis lika kvinnlig som vilken annan kvinna som helst. Vad folk gör i sängkammaren lägger jag mig inte i. Så länge det innefattar vuxna människor som vet vad de gör, och ingen mår dåligt av det - är väl egentligen allt okej - det påverkar ju inte någonting annat. Att vara bög eller lesbisk eller bisexuell är ens sexualitet - och inte ens identitet... Tycker jag.
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 4 025

|
Meningen med att försöka motverka könsroller är ju inte att tjejer helt plötsligt måste ha på sig blåa kläder istället för rosa, men de skall ges det alternativet och man skall tillåtas välja utefter sig själv.
Det handlar om att alla ges lika möjligheter, oavsett könstillhörighet.
--------------------
Bohuslänsk orkidenörd!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 20:41
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 20:04) Har du ingen förståelse för dem som sticker ut ??? Varför skulle jag inte ha den förståelsen??? Nu hänger jag inte med i resonemanget. Är väl dessutom något sömnig, så jag säger gonatt nu Återkommer när en ny dag har grytt (fast jag ska bort i morgon fm, så jag får se om jag hinner återkomma före helgen) Ha det bra alla go´vänner och diskussionslystna
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 22:17
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Och jag fattar inte varifrån det kommer att folk inte skulle få vara som de är utan tvingas in i en roll av andra!  SÅ lättpåverkad är då inte jag iallafall, jag är precis som jag är och vill vara. Jag köper inte att folk skulle tycka det är konstigt om en tjej mekar med bilen för att ta ett exempel, tvärtom tycker nog folk det är kul. Vi har ju en egen vilja! Tänk så många människor det finns som sticker ut då, vem har tvingat in dem i de rollerna? Nej, de har valt dem själva precis som alla de som lever i de "förväntade" rollerna.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|