| |
|
  |
Måste vi vara så sams?, Eller |
|
|
|
|
01-12-2005, 22:29
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Vi pratar tydligen helt olika språk ,eller? Könsroller för mig är något fabricerat , något " lagom" , en mall. Men alla människor är olika. De könsroller du pratar om amaira är den naturliga skillnaden mellan könen. CITAT (ifibi @ 01-12-2005, 20:30) Meningen med att försöka motverka könsroller är ju inte att tjejer helt plötsligt måste ha på sig blåa kläder istället för rosa, men de skall ges det alternativet och man skall tillåtas välja utefter sig själv.
Det handlar om att alla ges lika möjligheter, oavsett könstillhörighet. Ovanstående är vad jag försöker säga. Magdis, vilken värld lever du i när ingen påverkas av någon annan????????? Det är det enda som görs med oss dagarna i ända.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 22:33
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 22:29) Magdis, vilken värld lever du i när ingen påverkas av någon annan?????????
Det är det enda som görs med oss dagarna i ända. Självklart påverkas man till viss del men inte så radikalt som du påstår! Jag lever i denna världen, kan jag ju börja med att tala om! Hade jag velat bli truckförare hade jag blivit det och struntat totalt i vad andra tycker. Vilken värld lever du själv i förresten...blivit bortförd av UFO:n och omprogrammerad eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 22:35
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-12-2005, 22:17) Och jag fattar inte varifrån det kommer att folk inte skulle få vara som de är utan tvingas in i en roll av andra!  SÅ lättpåverkad är då inte jag iallafall, jag är precis som jag är och vill vara. Jag köper inte att folk skulle tycka det är konstigt om en tjej mekar med bilen för att ta ett exempel, tvärtom tycker nog folk det är kul. Vi har ju en egen vilja! Tänk så många människor det finns som sticker ut då, vem har tvingat in dem i de rollerna? Nej, de har valt dem själva precis som alla de som lever i de "förväntade" rollerna. Tack för att du satte ord på det jag känner Överhuvudtaget gillar jag inte att analysera/analyseras i tid och otid.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 22:48
|
Medlem

|
Nej , det blir jag inte. Nu handlar det inte om mig utan om min tolkning av ordet könsroller. Och att du inte påverkas till så stor del utan väljer din egna väg är just vad jag vill komma fram till.
Sk-t i könsrollerna! Vill en kille klä sig i klänning , så vad då?
Förstår inte att ni har så svårt att förstå hur jag ser på det hela.
För mig är ordet könsroller en norm , framtagen av någon någongång. Sedan har den gudskelov förändrats under tidens gång.
Men hör ni aldrig någon som anmärker på hur andra beter sig?
Vad jag vill komma fram till är att för mig finns inte könsroller i verkligheten , utan det är något som männsikor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man. Och det finns alltför många som mer eller mindre lider under denna norm.
Är det så svårt att förstå? Lite empati kan vi väl kosta på oss?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 23:08
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 22:48) Nej , det blir jag inte. Nu handlar det inte om mig utan om min tolkning av ordet könsroller. Och att du inte påverkas till så stor del utan väljer din egna väg är just vad jag vill komma fram till.
För mig är ordet könsroller en norm , framtagen av någon någongång. Sedan har den gudskelov förändrats under tidens gång.
Vad jag vill komma fram till är att för mig finns inte könsroller i verkligheten , utan det är något som männsikor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man. Och det finns alltför många som mer eller mindre lider under denna norm.
Är det så svårt att förstå? Lite empati kan vi väl kosta på oss? Just nu känns det ju mest som om det är du som anmärker på våra åsikter/hur vi beter oss, och i så fall är det kanske inte vår empati det är fel på? Ingen här har sagt något om att en kille inte får klä sig i klänning - det är du som tolkat in din syn på könsroller i våra uttalanden. Att jag tycker att könsroller är positiva, kan du inte läsa utifrån din syn på vad könsroller är, liksom jag inte kan säga att könsroller, ur ditt perspektiv sett, är bra. Så nej - det är inte så svårt att förstå. Tycker jag.
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 23:08
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 22:48) Nej , det blir jag inte. Nu handlar det inte om mig utan om min tolkning av ordet könsroller. Och att du inte påverkas till så stor del utan väljer din egna väg är just vad jag vill komma fram till.
Är det så svårt att förstå? Lite empati kan vi väl kosta på oss? Jamenvisst kan jag väl hålla med om att det inte alltid ses med blida ögon på en som "sticker ut" T.ex så har vi här i norr ett uttryck för tjejer/kvinnor som gillar att meka och allmänt göra "killjobb"... dessa tjejer/kvinnor kallas Puukulli (på svenska - Träkuk) och visst förstår jag hur du tänker och känner...För mig finns inte heller könsroller som något frivilligt... Vi är alla som vi är... vare sig vi är kvinna eller man.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 23:14
|
Medlem

|
Zarah , det är inte min mening att klanka ner på hur ni ser på könsroller.
Jag försöker bara få er att förstå hur jag ser på det hela. Och det måste jag väl få?
Vi pratar om att vi alla är olika och det är vi . Och vi HAR olika uppfattning om saker och ting.
Sedan tycker jag det är synd att vi påverkas av normen. Som jag tycker om alla normer. För vem sjutton kan säga tvärsäkert vad som är normalt? Möjligtvis när vi börjar närma oss sjukdom men det är något annat än att var sig själv.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 23:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 23:14) Zarah , det är inte min mening att klanka ner på hur ni ser på könsroller.
Jag försöker bara få er att förstå hur jag ser på det hela. Och det måste jag väl få?
Vi pratar om att vi alla är olika och det är vi . Och vi HAR olika uppfattning om saker och ting.
Sedan tycker jag det är synd att vi påverkas av normen. Som jag tycker om alla normer. För vem sjutton kan säga tvärsäkert vad som är normalt? Möjligtvis när vi börjar närma oss sjukdom men det är något annat än att var sig själv. Jag förstår vad du menar. Generaliseringar och fördomar är inte något positivt, och om du ser könsroller som en generalisering av hur en kvinna/man bör vara, samt fördomar om vad en kvinna/man kan eller inte kan klara av, så är det givetvis inte bra. Däremot tycker jag att du är lite snabb att döma huruvida vi förstått dig eller ej - det känns också lite fördomsfullt. Empati har jag så att det räcker och blir över, men jag har också en egen åsikt - och ibland går den i klinch med andras. Det kan man inte göra mycket åt - mer än att konstatera att man inte har samma syn på saken - men det känns en aning sårande att det förutsätts att man inte förstår, bara för att man inte håller med. Jag hoppas att du förstår hur jag reagerade, och på vad?
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (Zarah P @ 01-12-2005, 23:19) Jag förstår vad du menar. Generaliseringar och fördomar är inte något positivt, och om du ser könsroller som en generalisering av hur en kvinna/man bör vara, samt fördomar om vad en kvinna/man kan eller inte kan klara av, så är det givetvis inte bra. Det är ju just så. Generaliseringar av hur män och kvinnor ska vara som ÄR könsroller. Och då är dom väl inte bra..? Är det bara mamamaggan och jag som ser att det finns förväntningar och normer som säger hur vi ska vara..?
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 23:41
|
Medlem

|
Zarah, bra att vi kan klara ut saker och ting.
Synd bara att du fortfarande tar åt dig av , vad jag tycker , fel saker. Jag menar inte att ni inte skulle ha empati utan frågan var nog mer retorisk för att jag inte tyckte att jag nådde fram med vad jag menade med könsroller.
Skrivna ord kan ju tolkas på många sätt. Jag tyckte att de svar jag fick inte visade att ni förstått och då agerar ju jag utifrån det.
Har sett för mycket och varit med om för mycket för att utesluta att det finns folk som lider under normer. Och de människorna tycker jag synd om.
Och ja, jag HAR fördomar, jag är bara människa.( inget illa ment ,vi är alla människor).
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2005, 23:54
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 5 021

|
CITAT (cic @ 01-12-2005, 23:24) Det är ju just så. Generaliseringar av hur män och kvinnor ska vara som ÄR könsroller. Och då är dom väl inte bra..? :unsure:
Är det bara mamamaggan och jag som ser att det finns förväntningar och normer som säger hur vi ska vara..? Hej! Nej det är inte bara ni som ser det så! Det finns könsrollsförväntningar och stereotyper som är så vanliga och så nästan omöjliga att rå på...det känns som att kämpa mot ett tuggummi!! Är lite för trött för att utveckla mina argument... Lavendel
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
CITAT (cic @ 01-12-2005, 23:24) Det är ju just så. Generaliseringar av hur män och kvinnor ska vara som ÄR könsroller. Och då är dom väl inte bra..? Är det bara mamamaggan och jag som ser att det finns förväntningar och normer som säger hur vi ska vara..? Nejdå cic, jag fattar exakt och instämmer med det du skrivit tidigare. Bara det att jag inte orkar ge mig in i den diskussionen just här, just nu.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 09:13
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
"feminism is theradical notion that women are people"
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
*tittar in som hastigast* hinner inte läsa och inte svara heller Mamamaggan, jag förstår är det är någonting du vill ha sagt, som jag "inte hör"!!! Och jag TÄNKER, jag lovar! Jag funderar mycket över vad det är du säger, och vad som ligger i det - och det är ju definitivt mycket. *tar till mig dina ord* skickar goa helgkramar till alla
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
02-12-2005, 10:22
|
Gäster

|
Kan bara tala för mej själv,men jag har aldrig kännt mej förtryckt eller påtvingad någon roll. Jag är Människa, Kvinna, Hustru, Mamma och Ingenjör/ekonom i nämnd ordning, precis som jag vill vara. Betr. "Fi" så tycker jag att dom dragit ett löjets skimmer över allt vad feminism står för. Tyvärr! Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Puukulli, det är jag
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 20:47
|
Medlem

|
CITAT (lilla mamma @ 02-12-2005, 20:41) Puukulli, det är jag Jag också
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2005, 00:43
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Felix matte @ 02-12-2005, 20:47) CITAT (lilla mamma @ 02-12-2005, 20:41) Puukulli, det är jag Jag också  Manhaftiga kvinnor kallas för PUUKULLI i Tornedalen...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2005, 08:19
|
Medlem

|
Vet inte vad manhaftiga betyder.... men iaf så sa man förr att kvinnor som gillade s.k "mansjobb" var puukulli och karlar som gjorde "kvinnojobb" kallades knapsu. och om jag tittar på vår lilla familj så är vi nog alla både det ena och det andra....killarna lagar mat och bakar och sköter barn precis lika bra som tjejerna. Och tjejerna kan hantera skruvmejsel, borrmaskin och hammare lika bra som vilken karl som helst
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|