Älgörtssaps och älgörtslikör är mina favoriter :-) Lite fel tid på året just nu att göra dem kanske, om man inte råkar ha torkade älgörtsblad på lager.
Några blad (torkade eller färska) från älgört får dra i spriten i några dagar. Smaka och lukta för att se om det har dragit tillräckligt länge. Man kan behöva byta blad en gång om man vill ha mer smak. När du är nöjd med smaken filtrerar du spriten genom kaffefilter och häller upp den på flaskor. Då har du snaps. Vill du ha likör i stället sötar du snapsen med vit sirap (sockerlag) efter smak. Låt gärna snapsen/likören stå och mogna ett par veckor innan den börjar användas, jag tycker att den blir godare då. Älgört ger en fin "skogig" smak

Andra snapsar och likörer jag gjort:
Blomstersnaps: blandade ätliga blommor, t.ex. kryddtagetes, lavendel, salviablommor m.m, får dra i ett par dagar, sedan byter man ut blommorna och låter den dra ett par dagar till.
Habanerosnaps: En halv urkärnad habanero får dra i 3 dl sprit i c:a 30 minuter. (Det går säkert lika bra med vilken chili som helst.) Blir väldigt starkt, bör drickas med försiktighet.
Hjärtansfröjd: Snaps kryddad med citronmeliss. En klassiker.
Dragonlikör: Låt dragon dra i sprit tills det är lagom mycket smak på spriten. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur länge jag lät den dra... Söta med vit sirap tills det är lagom. Dragon var i alla fall godare som likör än som snaps.
Myntalikör: Låt färsk mynta dra i vit rom i en halv till en dag. Byt eventuellt blad halvvägs för att undvika besk smak. Sila och tillsätt vit sirap efter smak.