|
|
  |
Svullo har tagit sitt liv |
|
|
|
04-12-2005, 00:34
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag har förlorat två vänner; genom självmord! Dels den jag nämde förut--samt en kille till! Han körde ner sin bil i vattnet.. Även då, skrev hans släktingar till mej; så jobbigt! Undra på att jag hatar självmord och mår skitdåligt! Nej, fel uttryckt av mej; jag hatar inte självmord, jag kan förstå! Man kan alltså må så dåligt att man inte vill leva, längre!
|
|
|
|
|
04-12-2005, 00:46
|

Medlem
Antal inlägg: 662
Medlem nr: 4 441

|
CITAT (yenny @ 04-12-2005, 00:20) Fast det är nog väldigt svårt för någon som mår så dåligt att klara av att be om hjälp. (för han måste ha mått nå så fruktansvärt dåligt för att ens tänka sej att ta sitt liv) År 2000 tog 1 380 personer livet av sig i Sverige. Antalet självmord per år har sjunkit under de senaste 15 åren, men självmord är fortfarande den vanligaste dödsorsaken för män i åldersgruppen 15-44 år och den näst vanligaste för kvinnor i samma åldersgrupp. hela artikelnMan måste vara lite frisk för att orka vara sjuk! Tyvärr.
--------------------
|
|
|
|
|
04-12-2005, 03:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (netaave @ 04-12-2005, 00:04) Svullo, (ja jag skriver det eftersom han kallade sig så själv.) Och hur vet Du det??  Det har jag ingen erfarenhet av.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
04-12-2005, 03:38
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Ophelia @ 03-12-2005, 20:02) CITAT (netaave @ 03-12-2005, 18:42) CITAT (Sulawesii @ 03-12-2005, 17:54) Att ta livet av sig är inte själviskt! Blir så arg på sådana påståenden!! Man är ju sjuk och dör av sin sjukdom. Som att dö av cancer. Tror du att han hade ett val, Magdis? Jo om man har barn så har man ett ansvar för dom, då är det själviskt att inte söka hjälp i tid. i det här fallet hade han kunnat söka hjälp för det dåliga förhållandet så kanske det inte hade blivit separation. Tror han var som de flesta karlar, "jag ska minsann inte gå och snacka med någon" Skicket jävla skitsnack. Du pratar som om en person som mår så dåligt skulle vara så klar över sin situation att man klarar av att fatta sådana beslut. Tycker det vitttnar om höjden av okunskap och brist på förståelse. Vad är det som gör att inte tanken på hur dåligt man måste må för att ta sitt eget liv trorts att man har sina barn. Vad för smärta bär inte en sådan person med sig om man fattar beslutet att världen och säkert barnen har det bättre utan att man finns där. håller med dej ophelia. när man når en viss gräns, så inser man inte att man kan få hjälp om man har TUR. att bli avvisad på dom ställen där man tror at hjälpen finns, gör att man ger upp. när du sedan når en gräns där själmordstankarna kommer, så är det inte en självisk tanken mot barnen. det är en räddning för barnen anser dom. "om jag försvinner,slipper dom att ha en sjuk förälder att skämmas för. dåblir allt jättebra för dom, och dom och andra anhöringa behöver inte ha så mycket jobb med mej. till och med grannarnas bråk är ens eget fel. även kriget är ditt fel, så fungerar en utmattad hjärna. jag orkar inte mera så detta blir bäst" den tanken finns hela tiden, och nam inser inte att det är en sjuk tanke i en sjuk och deprimerad kropp. när sjukvården vaknar är det försent ibland och dom som klarar sig kan få hjälp om dom vill.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
04-12-2005, 07:19
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (mamamaggan @ 03-12-2005, 21:50) Förstår hur du menar. Hon hör av sig med små kort ibland t ex födelsedagskort o d. Vi har diskuterat detta mycket bland oss men eftersom hon uttryckligen sagt att det gör för ont att träffa oss så följer vi det hela lite på avstånd. Har sprungit på henne på stan coh då började hon gråta så hon fick en stor lång kram. Även då sa hon att det gör för ont eftersom det river upp så mycket känslor.Ibland är det så , känner igen det.
Hon vet att vi finns där. När det bröt ut ringde hon mig och bad om hjälp. Då ställde vi upp och turades om att både prata med henne i telefon samt besöka henne. Vi har kontakt med hennes vuxna barn som stöttar henne så gott det går.
Det finns så mycket i detta som jag inte kan berätta men tragiskt är det när människor mår så dåligt. Jamen dåså. Då är hon ju inte ensam men väljer själv att tackla detta på egen väg. Då finns ju ni alla runtom om det skulle behövas.
|
|
|
|
|
04-12-2005, 07:28
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 04-12-2005, 00:04) Jag förstod att mitt inlägg skulle skapa negationer. Om han haft öroninflammation då och mist hörseln, hade vi inte då sagt, han får skylla sig själv som inte gick till doktorn i tid? Då hade vi tyckt att ansvaret låg hos honom.
Jag tycker bara att vi måste få bort skamkänslan för att gå till hjärnskrynklarn, så vi kommer dit i tid. Så det inte slutar som för Svullo, (ja jag skriver det eftersom han kallade sig så själv.) Min erfarenhet är att karlar har svårare för det också, än vi tjejer alltså.
Förstår ni hur jag menar nu då?
Jag grundar det här på de erfarenheter jag har i mitt föreningsarbete, just när föräldrar mister sina barn, även fast dom är inne i sjukvårdsapparaten går det som regel fööör långt innan man söker hjälp. Jag har varit med om föräldrar som "följt efter" sina barn trots att det funnits syskon. På sätt och vis förstår jag ditt inlägg men att HANDLA när man befinner sig deep down in shit skulle kräva en logisk tankeförmåga om man skulle handla efter det du skriver. Det kan jag säga på rak arm att det fungerar inte så. Det är alltid lättare att resonera om detta kring en teoretisk tankekonstruktion men det är inte alltid som det stämmer i realiteten. Vad du ska fundera på är själva förmågan att kunna fatta "smarta" beslut när man står mitt i en kris. Ditt resonemang kräver en viss planläggning och förmåga att se vägval på ett konstruktivt sätt. DET gör man inte om man befinner sig i kris.
|
|
|
|
|
04-12-2005, 10:42
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
Sorgligt att människor ska "lyckas" ta sitt liv och inte få den hjälp de behöver.
|
|
|
|
|
04-12-2005, 10:46
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
|
|
|
|
|
04-12-2005, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Alltid tragiskt när inte psykvården ska fungera så att människor med svarta hål i sinnet inte får hälp!
det finns inget värre för en efterlevande än självmordet!
Handlingen utstrålar enorm själviskhet i sej.
Tolka mej nu inte fel!!
Personen är inte självisk, men handlingen är! En slags flykt från allt som är jobbigt, alla krav, alla anhöriga som resten av livet kommer att bära såret av en oavslutade relation och alla dessa frågor..
Stopp nu!
Läs igen vad jag skrev innan du flyger mej i strupen !
Jag vet hur det kan vara, av egen erfarenhet.. I den stunden när man bara önskar man fick försvinna så det onda gick bort. Påstår inte för en sekund att personerna som tar sina liov är själviska, men dom orkar i den stunden inte med nåra tankar.. tror att det bara blir svart iuti, så att allt annats släcks ut tror inte personen i det ögonblicket har något val!
men om den man ber om hjälp, psyk tex, inte ger nån hjälp alls, så..
tragiska öden är det iaf, men tänk inte mest på det sorgliga i dödsfallen! Tänk också på den/ dem som lämnast kvar att grubbl aoch söka svar
--------------------

|
|
|
|
|
04-12-2005, 14:45
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2005, 14:39) Handlingen utstrålar enorm själviskhet i sej.
Tolka mej nu inte fel!!
Personen är inte självisk, men handlingen är! En slags flykt från allt som är jobbigt, alla krav, alla anhöriga som resten av livet kommer att bära såret av en oavslutade relation och alla dessa frågor.. Det var så jag menade! Handlingen är självisk i sig, eller är det någon som kan tycka att det är en osjälvisk och självuppoffrande handling?? Jag lider inte någon brist på empati p.g.a att jag använde ordet "själviskt". Har varit där själv, vet hur det är, vet att man alltid har ett val hur dåligt man än mår. Jag dömer ingen.
|
|
|
|
|
04-12-2005, 15:01
|

Medlem

|
Jösses.....troligtvis bedöms situationen vara så illa att man inte ORKAR be om hjälp. kanska har man bett om hjälp men ingen lyssnat.
Idiotiskt att sitta och resonera här och nu. Ta resonemanget, när ni som anser det vara en självisk handling där man anser att människan i situationen borde anse sig ha ett val, befinner er I situationen. jag själv kan ju inte påstå att jag ansåg mig ha det valet i våras. I dagsläget kanske men ser fortfarande inte någon speciell anledning till att leva. Tycker det skulle vara ganska skönt att få dö. Sedan har JAG familj men de har haft sitt val och jag gör mitt.
|
|
|
|
|
04-12-2005, 15:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
MM! där klämmer skon! Om man inte orkar själv, då måste f--n nån annan ta tag i saken!!
Om inte psykvården kan, eller familjen kan, då förstår jag att man blir ensam med sin desperation.
--------------------
|
|
|
|
|
04-12-2005, 15:53
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Kan till viss del förstå det där med att man vill att det ska ta slut men det är inte säkert att det är för sin egen smärtas skull. Smärtfasen har man nog redan passerat då. Det kan vara för att man tänker att de runt omkring får det bättre utan mig.
När man är så långt på väg ner i den bottenlösa brunnen så tänker man inte en enda vettig tanke. Man kan tänka: ALLT är mitt fel, jag ställer bara till ett helvete för alla så om jag försvinner ger jag omgivningen ett bättre liv och jag har ingen rätt att finnas till.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
04-12-2005, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Jag har sett en nära anhörig stå och slå pannan med full kraft, om och om igen, i en stenvägg så att blodet sprutade. Detta för att han hade sån ångest som han försökte få stopp på - eller rättare sagt för att det onda i huvudet skulle vara en starkare känsla än ångesten.... Om man inte själv upplevt rejäl ångest eller sett det på nära håll förstår man nog inte kraften i den....
/Stina
|
|
|
|
|
04-12-2005, 16:26
|

Medlem

|
Jag är och kommer alltid vara en självisk person tills den dagen jag dör. Har insett att när det brinner i knutarna så ska man inte förvänta sig att back-up finns. Skiter fullkomligt i om jag skulle såra andra om jag skulle ta mitt eget liv. Det är MITT liv och anser jag att det är den enda vägen att gå, ja då tar jag den.
Här har själviskheten använts som något negativt. "stackars alla andra som fortsätter leva" tycker det är förbannat befängt och idiotiskt uttryckt!
|
|
|
|
birgitek
|
04-12-2005, 16:27
|
Gäster

|
När det gäller självmord är jag helt kluven....... Jag älskar livet, har haft turen att få ett sådant liv jag vill ha. MEN döden- självmord har alltid varit en trygghet, för skulle mitt liv av någon anledning bli outhärdligt har jag alltid valet att avsluta...... Just det att ha ett ett val ger en otrolig styrka. Å andra sidan kan självmord vara den ultimata hämden, ex. "Lämnar du mej tar jag livet av mej", jag tror att man i det fallet är ganska medveten om att den som lämnar aldrig blir fri. Birgit Ek
|
|
|
|
|
04-12-2005, 16:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
CITAT (netaave @ 04-12-2005, 00:04) Svullo, (ja jag skriver det eftersom han kallade sig så själv.) Det var hans rollfigur som hette Svullo - och han gick ut i början av nittiotalet och bad att få slippa kallas det...
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
04-12-2005, 16:48
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Ophelia @ 04-12-2005, 16:26) Jag är och kommer alltid vara en självisk person tills den dagen jag dör. Har insett att när det brinner i knutarna så ska man inte förvänta sig att back-up finns. Skiter fullkomligt i om jag skulle såra andra om jag skulle ta mitt eget liv. Det är MITT liv och anser jag att det är den enda vägen att gå, ja då tar jag den.
Här har själviskheten använts som något negativt. "stackars alla andra som fortsätter leva" tycker det är förbannat befängt och idiotiskt uttryckt! Just det. Bra skrivet. Som jag redan skrivit så vad är skillnaden mellan olika sjukdomar? Att som Birgit säger få bestämma själv (kommer jag att göra) tycker många är helt OK när det gäller en fysisk sjukdom men när det gäller själens sjukdomar då ska man bara ta sig i kragen och komma igen?! Man är SJUK! Och de tankar man möjligtvis tänker är helt konstiga fast det förstår man inte. Tycker att man är sååå klar i skallen.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
04-12-2005, 18:03
|

Medlem

|
Precis. Skulle man ha förmåga att "tänka rätt" så skulle flertalet säkerligen söka hjälp istället för att välja och dö.
Det absolut värsta kommentar man kan säga till en självmordsbenägen person är att be en sådan människa att, typ ta sig i kragen, eller något annat klämkäckt. Det är ett direkt hån mot människans mående och definitivt inget positivt tillrop. Tvärtom! Att sedan kunna få höra att man skulle vara självisk och inte tänka på andra vore som att slå i spiken i kistan.
|
|
|
|
|
04-12-2005, 18:10
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Ja, man är sjuk, och tankarna är instängda.Man är även mycket arg. Arg på livet , sig själv ,kanske på andra med.
Naturligtvis är man inte hjälpt av att" HÖRA" att man är självisk -men kanske av att få VETA att det finns människor som bryr sig om, ifall man lever eller dör ?
Men handlingen i sig är ändå ,djupt självisk och egocentrerad. Inte sällan mår de anhöriga -särskilt barn, så dåligt av en förälders självmord, att de väljer samma "problemlösningsmetod" som vuxna .
"Det är förbjudet för föräldrar med små barn att ta livet av sig" -skrev en författare -jag håller med (och NEJ , jag menar inte att det ska stiftas några lagar om det -mer ett filosofiskt inlägg)
Vad som är djupt tragiskt är den nedrustning inom psykiatrin, som på senare år nått de yttersta lågvattenmärket -Att sända hem en person som har uttalat klara självmordstankar -tom -berättat hur det ska gå till -det är bara inte klokt! På så vis är det bra att kända människors självmord uppmärksammas -kanske det kan bli någon ändring Vi lägger ner massor av skattekronor för att få noll skador i trafiken -medan 1500 personer om året avslutar sina liv -under pågående livskriser/depressioner -som det finns väl beprövad bot för ... det är väl ganska sjukt det med..
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
  |
2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|