Måste fråga för jag blir snart tokig på mina! Vi har tre katter, en hona och två hanar. Alla tre har varit hos doktorn och opererat sig och alla tre är både inne och ute. Vi bor på en gård så deras uppgift är att hålla det fritt från möss och sork. De är duktiga jägare och det var länge sen vi sist såg en mus i närheten av huset eller stallet. MEN...de är fullkomligt galna i mat. All sorts mat och de är tjuvaktiga som få. Allt de får tag på i köket äter de upp. Råa grönsaker, frukt, tuggar sönder kökshanddukar som har lukt eller smak av något ätbart, bröddeg, de gnager sig genom paketet med babygröt och äter upp grötpulvret osv. Riktiga terrorister!!! Och hela dagarna så skriker de efter mat, rusar runt benen på oss och jamar. Eftersom vi har hund och för att katterna helst ska vara ute mer än inne så serveras maten i vedskjulet. En gång om dagen häller vi upp en rejäl skål med torrfoder (de gillar inte burkmat) och alla tre äter som om de aldrig sett mat tidigare. Hos oss går det åt minst 2 kilo torrfoder i veckan och även om de är tre så tycker jag att det är mycket. Alla tre är självklart avmaskade regelbundet och ingen av katterna är mager. Två av dem är normalhull på och den tredje är något kraftig.
Kan man få dem att inte hetsäta så? Är det för att de är tre som det blir så hysteriskt?
|