Det har blivit tradition hos mig att kvällen före julafton göra dessa matiga bullar, och till dem ta mig ett par julöl (Falcons Julmumma tycker jag själv är godast)
Det går givetvis att göra bullarna för hand också, utan hushållsassistent.
PIZZASNURROR (bullar), 15-20 st
1 pkt jäst för söta degar (50 g) 25 g margarin 3 dl fingervarmt vatten 0,5 tsk salt 2 msk vit sirap eller strösocker 9 dl vetemjöl 1 ägg Pappersformar
Fyllning: Ketchup, hyvlad ost, örtkryddor samt t ex strimlad skinka, rökt korv, kassler.
Häll det mesta av vetemjölet, salt, sirap eller socker, ägg samt margarin i klickar i matberedaren. Smula jästen över. Häll i det fingervarma vattnet medan beredaren går på lägsta hastighet. Arbeta degen ca 3 min på medelhastighet. Häll i resten av vattnet och övriga ingredienser. Arbeta i bunken tills degen blir blank och smidig, ca 5 min. Låt jäsa till dubbel storlek, 20-30 min.
Kör några tag i maskinen. Tag upp degen på bakbordet och knåda igenom den ordentligt. Kavla ut den till en ganska tun rektangel. Bred ketchup på degplattan. Fördela pålägget över och täck med osten. Strö över lite kryddor och rulla ihop som en lång rulltårta. Skär i 3-4 cm tjocka bitar och ställ i pappersformar.
Sätt på ugnen på 225°. Låt bullarna jäsa medan ugnen blir varm, ca 20 min. Pensla med resten av ägget. Baka mitt i ugnen ca 15 min.
|