Det har blivit tradition hos mig att kvällen före julafton göra dessa matiga bullar, och till dem ta mig ett par julöl (Falcons Julmumma tycker jag själv är godast)
Det går givetvis att göra bullarna för hand också, utan hushållsassistent.
PIZZASNURROR (bullar), 15-20 st
1 pkt jäst för söta degar (50 g)
25 g margarin
3 dl fingervarmt vatten
0,5 tsk salt
2 msk vit sirap eller strösocker
9 dl vetemjöl
1 ägg
Pappersformar
Fyllning: Ketchup, hyvlad ost, örtkryddor samt t ex strimlad skinka, rökt korv, kassler.
Häll det mesta av vetemjölet, salt, sirap eller socker, ägg samt margarin i klickar i matberedaren. Smula jästen över. Häll i det fingervarma vattnet medan beredaren går på lägsta hastighet. Arbeta degen ca 3 min på medelhastighet. Häll i resten av vattnet och övriga ingredienser. Arbeta i bunken tills degen blir blank och smidig, ca 5 min. Låt jäsa till dubbel storlek, 20-30 min.
Kör några tag i maskinen. Tag upp degen på bakbordet och knåda igenom den ordentligt. Kavla ut den till en ganska tun rektangel. Bred ketchup på degplattan. Fördela pålägget över och täck med osten. Strö över lite kryddor och rulla ihop som en lång rulltårta. Skär i 3-4 cm tjocka bitar och ställ i pappersformar.
Sätt på ugnen på 225°. Låt bullarna jäsa medan ugnen blir varm, ca 20 min. Pensla med resten av ägget. Baka mitt i ugnen ca 15 min.
*Felix matte*
28-12-2005, 23:14
Blir nog att testa receptet endera dan

låter som sååå smarrigt
Katarina H
28-12-2005, 23:28
Kul att du ger oss receptet, jag hade det inte. Jag har smakat dem för många år sedan, och de var jättegoda.
Zarah P
28-12-2005, 23:33
Det ser ut att vara ungefär samma som de vi kallar pizzabullar, som min sambo är tokig i.
*Felix matte*
29-12-2005, 00:12
CITAT (Castea @ 29-12-2005, 00:09)
Så här såg årets pizzasnurre-skörd ut. Jag gjorde dem ett par dagar före jul nu och tog en då och då sen. Och nu är de slut. :( :wub:

Fy på sig att visa sånt smarrigt den här tiden på dygnet
netaave
29-12-2005, 00:20
Påminner om mina pizzabullar
OST & SKINKBULLAR
125 GR MARGARIN
5 DL MJÖLK
50 GR JÄST
2 TSK SALT
2 MSK VIT BAKSIRAP
14-15 DL VETEMJÖL SPECIAL
FYLLNING: MARGARIN, 10 SKIVOR SKINKA, halverade
1 PÅSE RIVEN OST, PIZZAKRYDDA
Smält fettet, tillsätt mjölken och värm till 30-35 gr.
Smula jästen i bunken och häll över vätskan, rör till jästen löst sig.
Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl, spar lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig. Jäs i 30 min under duk.
Dela degen i två delar, kavla varje del i en ½ cm tjock rektangel,
Bre på margarin, fördela skinka och ost över och rulla ihop den.
Skär cmtjocka skivor och lägg på plåt för jäsning i 20 min.
Pensla med ljummet vatten och strö på kryddan.
Grädda i 225 gr i 10 min.

Ja, Agneta. Farlig tid på dygnet är detta... men som sagt, frysen är tom på bullpåsar nu.
AndreasBlomquist
29-12-2005, 00:40
Det såg smarrigt ut. Hur länge håller dem med tanke på att det är kött i dem och ska de förvaras i kylen eller i skafferiet?
Nåt dygn lär de väl hålla sig i alla fall...? Jag brukar dock frysa in dem direkt och värma i micron efter "behov".
Zarah P
29-12-2005, 12:04
Vääärldens bästa picknickmat, är det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.