Det har blivit tradition hos mig att kvllen fre julafton gra dessa matiga bullar, och till dem ta mig ett par jull (Falcons Julmumma tycker jag sjlv r godast)
Det gr givetvis att gra bullarna fr hand ocks, utan hushllsassistent.
PIZZASNURROR (bullar), 15-20 st
1 pkt jst fr sta degar (50 g)
25 g margarin
3 dl fingervarmt vatten
0,5 tsk salt
2 msk vit sirap eller strsocker
9 dl vetemjl
1 gg
Pappersformar
Fyllning: Ketchup, hyvlad ost, rtkryddor samt t ex strimlad skinka, rkt korv, kassler.
Hll det mesta av vetemjlet, salt, sirap eller socker, gg samt margarin i klickar i matberedaren. Smula jsten ver. Hll i det fingervarma vattnet medan beredaren gr p lgsta hastighet. Arbeta degen ca 3 min p medelhastighet. Hll i resten av vattnet och vriga ingredienser. Arbeta i bunken tills degen blir blank och smidig, ca 5 min. Lt jsa till dubbel storlek, 20-30 min.
Kr ngra tag i maskinen. Tag upp degen p bakbordet och knda igenom den ordentligt. Kavla ut den till en ganska tun rektangel. Bred ketchup p degplattan. Frdela plgget ver och tck med osten. Str ver lite kryddor och rulla ihop som en lng rulltrta. Skr i 3-4 cm tjocka bitar och stll i pappersformar.
Stt p ugnen p 225. Lt bullarna jsa medan ugnen blir varm, ca 20 min. Pensla med resten av gget. Baka mitt i ugnen ca 15 min.
*Felix matte*
28-12-2005, 23:14
Blir nog att testa receptet endera dan

lter som s smarrigt
Katarina H
28-12-2005, 23:28
Kul att du ger oss receptet, jag hade det inte. Jag har smakat dem fr mnga r sedan, och de var jttegoda.
Zarah P
28-12-2005, 23:33
Det ser ut att vara ungefr samma som de vi kallar pizzabullar, som min sambo r tokig i.
*Felix matte*
29-12-2005, 00:12
CITAT (Castea @ 29-12-2005, 00:09)
S hr sg rets pizzasnurre-skrd ut. Jag gjorde dem ett par dagar fre jul nu och tog en d och d sen. Och nu r de slut. :( :wub:

Fy p sig att visa snt smarrigt den hr tiden p dygnet
netaave
29-12-2005, 00:20
Pminner om mina pizzabullar
OST & SKINKBULLAR
125 GR MARGARIN
5 DL MJLK
50 GR JST
2 TSK SALT
2 MSK VIT BAKSIRAP
14-15 DL VETEMJL SPECIAL
FYLLNING: MARGARIN, 10 SKIVOR SKINKA, halverade
1 PSE RIVEN OST, PIZZAKRYDDA
Smlt fettet, tillstt mjlken och vrm till 30-35 gr.
Smula jsten i bunken och hll ver vtskan, rr till jsten lst sig.
Tillstt salt, sirap och nstan allt mjl, spar lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig. Js i 30 min under duk.
Dela degen i tv delar, kavla varje del i en cm tjock rektangel,
Bre p margarin, frdela skinka och ost ver och rulla ihop den.
Skr cmtjocka skivor och lgg p plt fr jsning i 20 min.
Pensla med ljummet vatten och str p kryddan.
Grdda i 225 gr i 10 min.

Ja, Agneta. Farlig tid p dygnet r detta... men som sagt, frysen r tom p bullpsar nu.
AndreasBlomquist
29-12-2005, 00:40
Det sg smarrigt ut. Hur lnge hller dem med tanke p att det r ktt i dem och ska de frvaras i kylen eller i skafferiet?
Nt dygn lr de vl hlla sig i alla fall...? Jag brukar dock frysa in dem direkt och vrma i micron efter "behov".
Zarah P
29-12-2005, 12:04
Vrldens bsta picknickmat, r det!