Hej,
Detta är mitt första inlägg här. Sitter annars och skriver på en del forum som har mer med hammare och spik att göra (
Byggforum)
Nu är det väl så att i det här fallet så behöver vi lite mer experthjälp. Jag har varit inne här ett tag och försökt läsa på, även om mitt trädgårdsintresse mest består i att hjälpa min andra hälft i diverse göromål som jag inte begriper så mycket av… Därför så har jag lite frågetecken som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med? Vi håller på och bygger ett hus som vi vill ha gräs/torv/sedumtak på. Nu finns det ju jättekäcka färdiga tak att handla och rulla ut, men priset på 330,-/kvadraten känns lite så däääär…
Därför så funderar jag på möjligheten att odla eget? (Hör ni min sambos tunga suckar?)
I botten tänkte vi lägga Platonmatta. De har ett utarbetat system för detta (
Platons variant) som tänkte använda oss av.
Så nu till saken. Taket har 27 graders taklutning och om jag tror att jag kan bära upp något ton lämplig jord och sedan börja odla taklök eller annat där så misstänker jag att jag misstar mig? Har en stark känsla av att jorden kommer vara klar att bäras upp igen efter första regnet?
Så då får jag en fundering. Färdig gräsmatta kan man handla för dryga 20,-/kvadraten eller så (
Som exempel) och min fundering är då att bära upp sådan istället. Denna kommer inte att kunna överleva där (förstår t o m jag) pga att den kommer att torka ut, men min tanke är om man skulle bära upp två lager, nr ett som man vänder neråt och nr två som man vänder som vanligt. Sedan är min ide att så sedumväxter i detta och att rotsystemet ska hålla ihop det hela så pass länge så att sedumväxterna börjar ta över. På så vis skulle vi komma undan med ca 45,-/kvadraten eller så + frön.
Är jag helt fel ute? Är jag en naiv, svartfingrad klåparodlare med naiva drömmar?
Vad jag kan misstänka är att sedumväxterna inte vill leva i denna miljö? Vi har en massa taklök på vår tomt och den verkar mest trivas bäst där inget annat trivs? Där tillvaron mest består av sten? Rullgräsmatta brukar väl mest bestå av sandjord och organiska (gödsel) tillsatser?
Jag är tacksam för all respons som kan tänkas.
För den som är nyfiken så finns vårt livsprojekt på
vår sida.