Får jag be om lite hjälp!
Nedanstående rosor tänkte jag beställa inför våren. Mina erfarenheter av rosor är obefintliga och det enda som intresserat mig tidigare är om dom varit vackra (och det är ju de flesta). Jag har aldrig tagit reda på vad en vacker ros heter eller vad det är för sort..
Rosorna nedan är sådant som jag hittat på nätet eller fått goda omdömen från er här på odla. Jag har faktiskt inte sett en enda av dom i verkligheten vad jag vet.
Min ”rosengård” kommer att bestå av 4 kvadrater (2,5 x 2,5m) med gångar mellan. Två av kvadraterna kommer att få ”klättervägg” av armeringsmatta.

Blir det här åt h****ke rent färgmässigt? Hur kommer Mozart och Rosa Mundi att passa ihop? Ska någon ros byta plats med någon annan?
Jag behöver också hjälp med vilken grupp respektive ros tillhör. Söker jag på nätet så blir jag aldeles förvirrad. Endera delen så kan samma ros tillhöra flera grupper eller då grupperas rosorna olika av olika "experter".
Är det några som riskerar att fysa ner och alltid vara en "småväxt" ros här i z 4-5. Mozart och Robustan är jag själv lite misstänksam emot.
Bonica har idag fått vika sig för Morden Centennial
Gula kandidater till kvadrat 1: Helenae hybrida
Aicha
Yellow Persian
Chinatown
Morden Sunrice x2
Rosa kandidater till kvadrat 2:William Baffin
New Dawn
Mme Boll
Morden Bluch x2
Martin Froebisher
Röda kandidater till kvadrat 3Henry Kelsey
Champlain
Adelaide Hoodless
Cuthbert Grant
Robusta
Rosa kandidater till kvadrat 4:Mozart
Rosa Mundi
Morden Centennial x2
John Davis
Som sällskap kommer rosorna att få blå och vita perenner.
Tack på förhand/ Anki