CITAT (Katti med torpet @ 04-01-2006, 13:37)
CITAT (Rossi @ 22-12-2005, 18:49)
Vi pratade om kaktusar i en annan tråd här där jag nämnde att jag förut själv odlade kaktusar och drog fram dem från frön.
Här kommer en länk till mitt album där jag har lagt ut lite bilder på några av mina kaktusar.
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...4018&uuid=rossiOtroligt fina kakutsar, jag är djupt imponerad!
(Själv har jag aldrig lyckats få en kaktus att blomma)
Kan dock inte låta blir att tycka att det är lite synd att låta skönheterna trängas med varandra i "fula" plastkrukor. De drunknar ju i mängden.
Med så många vackra plantor skulle du ju kunna göra jätteläckra sammplanteringar a la ökenstil med lite sten och kanske torkade eller förkolnade grenar osv.
Synd att du tycker att plastkrukorna är fula. Ingrid har gett alla argument FÖR plastkrukor redan så jag behöver inte gå in på den biten.
När det gäller samplanteringar etc. så går det ofta ut över kvaliteten. Det gör det i alla fall definitivt svårare att ge varje enskild kaktus den mängd vatten och näring som den behöver. För att inte tala om att flytta krukorna när det gäller sommarförvaring/vinterförvaring.