Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag har inte varit snäll i år..., ...tomten kom med en sjuk kisse...!
          Zarah P
          Inlägg 26-12-2005, 17:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

BLÄ!
          Bella har urinvägsinfektion - enligt alla tecken och veterinären - så imorron ska vi alltså INTE åka till min farmor, som fyller 85, utan istället betala alla julklappspengarna till tant/farbror veterinären, för att få skruttan frisk igen.
          Detta innebär även att jag antagligen inte kan åka till Skåne, som planerat, utan istället får sambon åka själv, medan jag sitter hemma och firar nyår med kissarna.
          SJÄLVKLART går katterna först - men jag måste erkänna att jag är lite ledsen och besviken, just nu. sad.gif

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          2 sidor V  < 1 2  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 32)
          yenny
          Inlägg 27-12-2005, 12:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

så bra att du fått mediciner nu till bella så hon kan bli frisk,
          du får gosa med henne extra mycket nu så hon mår bättre wub.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          kristerh
          Inlägg 27-12-2005, 12:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Zarah P @ 27-12-2005, 11:36)
          Tack för tipsen Oldwolfie, det uppskattas. Med Bella är det dock så att det inte går att lura henne att äta dem, utan jag måste pilla ner dem i halsen på henne och sen aktivera sväljreflexen, för annars är hon suverän på att gömma tabletten och spotta ut den direkt igen. wink.gif

Om du har samma pennicilin som greta fick så är det inga problem,
          den verkar lösa upp sig direkt, bara att bända upp munnen, kasta in tabletten och hålla mun stängd ett tag wink.gif biggrin.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          kryddan
          Inlägg 27-12-2005, 13:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Oldwolfies tips är det enda som funkar på vår bestämda herre rolleyes.gif

Alla försök att linda in tabletter i godsaker slutar med att han äter det goda och spottar ut pillret. Och att försöka förmå honom svälja slutar i sönderrivna händer blink.gif

Men att helt öppet mala tabletten och blanda ner den i en pytteportion god mat funkar oftast suveränt ..... Katter är verkligen individer wub.gif

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          yenny
          Inlägg 27-12-2005, 15:05
          Länk hit: #24

Medlem

Här har det fungerat väldigt olika...
          Frida kan man blanda ner vad som hälst i maten på, hon är så matglad så hon äter nästan vad som hälst.

"Lilla fröken kräsen" min Amanda (som inte längre finns med)
          Henne fick man hålla inlindad i en filt och trycka ner tabletten... att försöka blanda ner den i något var helt hopplöst, det slutade med att hon drog bort sak efter sak som ätbara efter sånna försök.
          Fast flytande medicin fungerade jättebra ur en sån där liten spruta. bara att sätta i mungipan o spruta i.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-12-2005, 15:44
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Urinvägsinfektion -urinen infekterad av bakterier ,
          Urinvägsinflammation -slemhinnan i urinvägerna röd och irriterad -kan vara bakterier kan vara urinstengrus som passerat, kan vara täta toa vanor av annan orsak -som gjord slemhinnan röd , svullen och irriterad

resultat trängningar -ont -mer trängningar,mer ont ,stress,mer trängning mer ont osv
          Bot antiinflammatoriska läkemedel + ev smärtstillande
          Hoppas det blir bättre nu smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Zarah P
          Inlägg 27-12-2005, 15:57
          Länk hit: #26

Medlem

Aha... Är det så det fungerar... TACK; Kerstin zon5-6 - tänk om veterinären kunnat vara lika lättförståelig som du! wink.gif
          Nu fattar jag - då tolkar jag det som att det är bra att hon ligger och sover mycket nu - det borde väl hålla inflammationen nere, kan jag tro. smile.gif

Ja, det där med katter och tabletter är verkligen ett kapitel för sig... Bella är en åksjuk fröken, och när vi först skulle ge henne de tabletter hon fick mot det, då försökte vi nog med ALLT - och till slut fick vi ihop en liten rutin som inte är rolig, men som fungerar. (Det hade ju varit roligare och smidigare om man bara kunnat lägga pillret i maten!)

(Vad gällde åksjukepillrena, så fick vi sluta ge henne dem, i alla fall, för efter all vår kamp, mådde hon ändå inte bättre av dem. Knasigt!)

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-12-2005, 16:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

ja hon fattar nog att vila vätska o värme är bra smile.gif utan instruktion -katter är kloka smile.gif
          Kissa taggtråd är inte kul heller -men undvik värktabletterna om hon inte har ont-håller med om att katter reagerar mkt konstigt ibland på sådana piller
          "Människo"värktabletter är jättefarliga för kissar -som tur är finns specialanpassade-men inte ens de funkar bra alla gånger....

Hoppas ni två får ett mysigt nyår ändå

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Zarah P
          Inlägg 27-12-2005, 16:18
          Länk hit: #28

Medlem

Jag sydde en liten vetevärmare till henne igår, i form av ett hjärta - den hade hon med sig i buren när vi var hos veterinären. Jag ska ta och värma den igen, så får vi se om hon vill ha den. Just nu ligger hon på hallmattan och gonar sig (vi har en fläkt där som är på).
          Jag ger såklart inte Bella människotabletter - hon får bara av den medicin veterinären skrivit ut.
          Hon har inte ont när hon kissar, som tur är - vi upptäckte det så tidigt att det inte hunnit gå in i det stadiet, och därför kan man ju hoppas att det kommer att läka ut snabbt. smile.gif

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          kryddan
          Inlägg 28-12-2005, 16:41
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Vilken omtänksam matte du verkar vara wub.gif

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Zarah P
          Inlägg 28-12-2005, 16:52
          Länk hit: #30

Medlem

Awww... Tack - vad glad jag blev nu! wub.gif

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          yenny
          Inlägg 28-12-2005, 16:53
          Länk hit: #31

Medlem

Hur mår Bella idag då?
          Går det bra att få i henne medicin?

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Latmask
          Inlägg 28-12-2005, 17:18
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Jag har en katt som brukar dras med urinvägsinfektioner vintertid. Veterinären säger att det är stressrelaterat och att antibiotika inte hjälper. Så vi har fått göra så att när besvären sätter in så får hon en liten smärtstillande tablett. Det gör att hon inte sitter och pressar så mycket så hon börjar blöda utan besvären ger med sig ganska fort, tills nästa gång.

Förrförra vintern var ett h*e rent ut sagt. Hon hann vara frisk några dagar, sen sjuk några dagar etc i 5 månader. wacko.gif Och små kisspölar överallt. Då övervägde jag att avliva henne, men när våren kom blev hon frisk igen och är problemfri och lycklig hela sommarhalvåret.

Förra året var inte lika illa, då kunde det gå ett par veckor mellan infektionerna, och detta år har varit i stort sett problemfritt. Hon var sjuk lite i oktober, men nu har hon varit frisk sedan början av november. Peppar peppar...

Jag brukar ta en spruta och lägga tabletten i (spruta utan nål alltså), dra in liiite vatten i den, bara så mycket så att tabletten ligger och löses upp i vattnet. Sen sprutar jag in vätskan i munnen på katten i stället för att peta in tabletten. Hon är expert på att spotta ut tabletten och fradga och åma sig trots att jag stimulerar självreflexen. Jag kan hålla henne flera minuter och sen kommer en spott med en halvt upplöst tablett i. Men spruttricket fungerar, då finns inget att spotta ut.

Sen får hon lite räkost efteråt för att mildra smaken. Usch vad hon hatar det.

Sjuka katter är inge roligt. Hoppas detta är en engångshändelse och att det inte återkommer.

Lycka till med allt och hoppas att ditt nyår inte blir för trist trots allt.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Zarah P
          Inlägg 28-12-2005, 17:26
          Länk hit: #33

Medlem

Idag mår Bella riktigt bra. Hon försökte låta bli att äta maten som jag mosat ner tabletten i, och siktade istället in sig på Antons mat, så de fick äta i separata rum - med vissa pauser, för hon ville bara ha lite i taget. Att få i henne tabletten på det "vanliga" viset var helt kört - hon byter taktik, den lilla busan!

Jag följde efter henne på toa och kollade - och visst kissar hon som vanligt igen, alltid! Jag börjar nästan tro att hon inte ens var sjuk, utan bara inte ville att vi skulle åka... Nåväl - så länge hon mår bra, är matte också glad - även om jag nog kommer att hänga läpp litegrann på Nyår... Men jag har ju mina fyrbeningar att kela med - om än sambon är på annan ort. smile.gif

wub.gif

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon