Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nya regler
          Pirum
          Inlägg 29-12-2005, 01:28
          Länk hit: #21

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Eftersom barnen nu får börja övningsköra när de är 16 så antar jag att föräldrar får betala i de flesta fallen. Vet inte hur det var för mig, kommer inte ihåg, men "på min tid" fick man väl inte köra innan man var 17,5 år tror jag. Och med tanke på hur dyrt det är att ta körkort, för mig kostade det nog 4000 kanske (första halvan av 1990-talet) och mycket mer idag.

Bröllop tycker jag att man kan betala själv förresten, om nu det har nåt med saken att göra. smile.gif Inget fel om föräldrar kan och vill bidra, men själv skulle jag föredra pengar till (i mina ögon) viktigare saker. Många lånar ju till bröllopsbetalning, det är ju helt barockt, kan ju bli så att man står kvar med bröllopsräkningar efter att äktenskapet redan fallerat.

Vad gäller den här nya lagen så är det väl inget som farbror Staten kommer att tjäna annat än moms på; lagen verkar genomlobbad av trafiklärarna, som nu verkar sura över att inte automagiskt få tillstånd.

Någon som har koll på hur mycket dyrare det är att ta körkort nu än förr? Och hur mycket bättre nyblivna körkortsägare kör?

Teoridelen förresten, nog för att sådana kunskaper behövs, men en av de viktigaste sakerna som bör läras ut är att HÅLLA AVSTÅND. En försiktig uppskattning är att ca 10% av bilisterna klarar det. Och att 1/4 eller så är så dåliga att de bör fråntas körkortet på plats av onkel Blå.
          Speciellt lastbilschaufförer retar mig. Ja, de kör säkert i genomsnitt bättre än gemene man, kanske inte bättre än gemene kvinna. Men när dessa yrkesmän så ofta bryter mot lag och vett genom att ligga 5m bakom mig...då blir jag tämligen arg på både förare och polis som så sällan ingriper och burar in. Att ligga bakom och trycka på för omkörning kan i vissa sammanhang klassas som dråpförsök eller nåt, enligt min ringa mening. Har hört lastbilschaffis som sa att lastbilar har kortare bromssträcka än personbilar, "eftersom de är så tunga". Idiotiskt. Borde rendera körkortsindragning.
          Fast, det är väl en annan historia.

--------------------
          zon2.5

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 29-12-2005, 02:24
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

CITAT (cic @ 28-12-2005, 22:24)
          Sorry, O/T men...

Ska föräldrar betala körkort..? unsure.gif Och bröllop?? unsure.gif

Jag är vuxen och sköter min egen ekonomi. sleep.gif

Nu är ju inte alla personer som tar körkort idag 31 år gamla heller Cic. De flesta 18-åringar har inte en egen ordnad ekonomi så då blir det väl oftast att föräldrarna ställer upp och betalar.

Jag känner ingen i min bekantskapskrets som har betalat körkortet själva utan alla har fått det utav föräldrar/mor- farföräldrar.

Angående bröllop så är jag lite kluven där. Gammal sed säger ju att brudens far står för bröllopet och även om han har de ekonomiska förutsättningarna för att betala hela det kalaset så skulle inte det kännas helt rätt, just därför att vi nu är så pass gamla att vi har en ordnad ekonomi själva. Hade vi varit 18 år så hade de fått betala.

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 29-12-2005, 10:54
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 22:20)
          Du har så rätt i att ska föräldrarna stå för lappen till, alla, sina barn så blir det dyrt och nog tycker man att det vore något som borde ingå skolan men än så länge är det inte så och då är det upp till var och en.

Själv tänkte jag som så, antingen betalar jag bröllop eller körkort, det sistnämnda blev billigast!

ingrid

Ojjj.........mina föräldrar hade aldrig råd att betala mitt körkort....jag jobbade ihop det plus att jag tog ett lån. rolleyes.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 29-12-2005, 10:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag fick också själv betala mitt körkort.

Visst är teorin jätteviktig! De flesta som är ute i trafiken verkar ju inte ens kunna den väldigt viktiga och superba högerregeln. mad.gif

Vi betalade för övrigt vårt eget bröllop. Det var aldrig tal eller tanke om något annat från någon part.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          caprifol
          Inlägg 29-12-2005, 11:54
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Om föräldrar betalar eller om man själv får jobba ihop till körkortet är förstås upp till varje familj. Men jag tycker INTE att det ska gå på skattebetalarnas bekostnad! Det finns betydligt angelägnare saker att satsa de pengarna på - även i skolan.
          (Här i Stockholmsområdet är det förresten ganska vanligt att ungdomar faktiskt väljer att avstå från körkort även av andra skäl än ekonomiska).
          caprifol

Citera
          cic
          Inlägg 29-12-2005, 22:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (cic @ 28-12-2005, 22:41)
          CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 22:36)
          Tycker nog att du har en väldigt tuff utstrålning och ger sken av att göra dig till talesman för fler än just dig själv - har du frågat dem om de vill avsäga sig vad de kan få?

ingrid

Ursäkta..? unsure.gif blink.gif

Hörrö du ingrid.. Kan du förklara vad tusan det handlar om eller..?

Visst Andreas, jag är 31 och betalar därför mitt körkort själv. Finns olika anledningar till det.. Bland annat att mina föräldrar aldrig skulle ha råd att slänga upp 10 lök. Varken för 12 år sen eller nu.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-12-2005, 22:41
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Finns väll inget att förklara mer än att jag tog illa vid mig och det är ju mitt problem - inte ditt.

Själv fick jag vare sig det ena eller andra av mina föräldrar men ville ge mina barn något med sig som de inte hade möjlighet att själva bekosta men som de hade nytta av och ett körkort fick de.

ingrid

Citera
          Magdis
          Inlägg 29-12-2005, 22:48
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Att föräldrarna skulle betala bröllop tycker jag känns väldigt gammaldags! Förr i tiden gifte man sig väl oftast lite yngre än nu så det är nog andra tider nu.

Körkortet tog jag när jag var 18 år och jag betalade det mesta själv. Jag fick lite pengar av mamma och pappa vid några tillfällen men annars var det studiebidraget som bekostade lappen. Hur man ska göra och inte göra finns det väl dock inga regler för. Finns inget som säger att mamma och pappa ska bekosta körkortet men om de vill och har råd så är det väl inget fel med det?

Citera
          cic
          Inlägg 29-12-2005, 22:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (ingrid fuxwall @ 29-12-2005, 22:41)
          Finns väll inget att förklara mer än att jag tog illa vid mig och det är ju mitt problem - inte ditt.

Själv fick jag vare sig det ena eller andra av mina föräldrar men ville ge mina barn något med sig som de inte hade möjlighet att själva bekosta men som de hade nytta av och ett körkort fick de.

ingrid

Blev ju i allra hösta grad mitt problem när du häver ur dig elakheter som jag inte ens fattar vad det kommer ifrån? wacko.gif VAR kommenterar/citerar jag något som kan såra dig?

Jag har fått massor av mina föräldrar. Kärlek, uppmärksamhet, respekt... Och hyfs.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Kathy
          Inlägg 29-12-2005, 22:54
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (caprifol @ 29-12-2005, 11:54)
          Om föräldrar betalar eller om man själv får jobba ihop till körkortet är förstås upp till varje familj. Men jag tycker INTE att det ska gå på skattebetalarnas bekostnad! Det finns betydligt angelägnare saker att satsa de pengarna på - även i skolan.

Håller med! smile.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-12-2005, 22:56
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (cic @ 29-12-2005, 22:48)
          Jag har fått massor av mina föräldrar. Kärlek, uppmärksamhet, respekt... Och hyfs.

Hoppas verkligen att alla mina barn uppskattar sånt lika mycket som du, för här anser jag att om dom inte har råd att skaffa körkortet själva, hur i hela friden ska dom ha råd med en bil, bilskatt, försäkringar, reparationer och bensin? Men det är inget dom tjatat om heller, dom vet att dom fått uppmärksamhet och kärlek i överflöd. Många föräldrar vet jag kompenserar upp sin förlorade tid med barna genom att betala såna grejer, känner dom att det är okay för dom så är det deras ensak, jag själv föredrar att ge barna sånt dom alltid kommer att minnas (min tid och min kärlek till dom, 24 timmar/dygn)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-12-2005, 23:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (caprifol @ 29-12-2005, 11:54)
          (Här i Stockholmsområdet är det förresten ganska vanligt att ungdomar faktiskt väljer att avstå från körkort även av andra skäl än ekonomiska).
          caprifol

Men det gör det ju redan. Gäller bara att välja "rätt" linje på gymnasiet och visst finns det väl en del killar som tagit sitt körkort när de gjort lumpen. Alltihop betalat av skattebetalarna.

Tycker hela diskussionen har spårat ur. Jag skulle aldrig ha drömt om att be mina föräldrar stå för mitt körkort. Det betalade jag själv med egna ihoptjänade pengar. De gjorde däremot som jag gör för mina barn, ställer upp som handledare.

Tycker att idag så tas det många gånger för givet att föräldrar ska betala än det ena än det andra. Någonstans måste väl gränsen gå? Visst vill jag ge mina barn sådant som jag inte hade möjlighet att få av mina föräldrar men hur mycket ska vi skämma bort våra barn? Hur länge ska man kunna komma hem till mamma och pappa och kräva dyrbara saker?

För att återgå till körkortsdiskussionen så är det faktiskt så att det är många ungdomar som inte känner ett behov av att ha körkort. Och det är för många inte heller nödvändigt. Behovet kanske kommer senare i livet , ska mamma och pappa betala då också?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 29-12-2005, 23:07
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

I finland har det varit ett bra tag krav på utbildning av handledaren samtidigt som ö-köraren går sin plus att bilen ska ha besiktat och godkänt bromsdubbelkommando. I landet där vart krön har dubbeldraget gula linjer.

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-12-2005, 23:09
          Länk hit: #34

Medlem

Går du fordonsteknisk linje så får du både körkort för bil och lite till - visst har allt spårat ut, tror det beror pga att vi är av så olika ålder och har så olika refferenser

Citera
          yenny
          Inlägg 29-12-2005, 23:13
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Tja...jag har inte tagit körkort ännu (är 33)...har inte tyckt jag behövt det... men kanske skulle det vara bra att ha.
          Fast jag får nog betala det själv... med eventuella bidrag om jag önskar mej pengar tex när jag fyller år eller till jul smile.gif

Vem som skall övningsköra med mej vete sjuttsingen... då måste ju antingen den eller jag lägga ut ytterligare en tusenlapp på den där utbildningen... jag tycker det är dyrt nog! å dessutom skall någon då ha tid att göra det för min skull...
          Och 3 timmar.. vad ska man lära sej på den tiden!?

hmm.. jag tycker det låter knepigt jag...

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Saturnus
          Inlägg 29-12-2005, 23:13
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 5 996

Jag fikk tilstånd for en måned siden at övelseskjöre med min sönn, så meg berör det ikke. Men tror nok at det er bra.

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-12-2005, 23:15
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Att vi på odla har olika åldrar är juh solklart, men jag tror allt att det mesta beror på hur vi uppfostrats och vad som förväntas göras. Det skiljer ca 20 år på mig och Cic, ändå står vi ganska lika i just den här frågan. Mellan mina yngre förmågor här hemma och cic skiljer det drygt 10 år åt andra hållet, och dom får också nöja sig med en trygg barndom med mycket kärlek. Så att det skulle skilja i åldrar att man kan tycka olika tror jag inte har med saken att göra, tyvärr.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-12-2005, 23:15
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (cic @ 29-12-2005, 22:48)
          CITAT (ingrid fuxwall @ 29-12-2005, 22:41)

ingrid

Blev ju i allra hösta grad mitt problem när du häver ur dig elakheter som jag inte ens fattar vad det kommer ifrån? wacko.gif VAR kommenterar/citerar jag något som kan såra dig?

Att det blev ditt problem beror ju på att du tog illa vid dig av min inlägg - ditt problem.

Du skriver (så som jag upplever saken) att jag har fel när jag vill ge mina barn något de inte har råd med och du ifrågasätter, menar att du har egen ekonomi, utan att ha en aning om mina barn hade det när jag gav dem körkortet.

Fast nu har allt urartat så då ger jag dig möjligheten att ösa ut din galla över mig och så glömmer vi detta.

ingrid som har en hemsk skräckroman som väntar

Citera
          Kathy
          Inlägg 29-12-2005, 23:16
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 29-12-2005, 23:04)
          Tycker att idag så tas det många gånger för givet att föräldrar ska betala än det ena än det andra. Någonstans måste väl gränsen gå? Visst vill jag ge mina barn sådant som jag inte hade möjlighet att få av mina föräldrar men hur mycket ska vi skämma bort våra barn? Hur länge ska man kunna komma hem till mamma och pappa och kräva dyrbara saker?

Jag börjar förstå vad begreppet "curlingförälder" kommer ifrån. sad.gif
          Jag kan förstå att man som förälder "vill väl", men i slutändan så gör man nog sina barn en otjänst om man ger dem allt man kan, och lite till.

Enbart en reflektion.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 29-12-2005, 23:23
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Mitt kk betalade jag delvis själv, mina föräldrar ville inte ö-köra förräns jag gått ett par körlektioner. Så de betalade en slant åt mig. Var de då dåliga föräldrar eller?

Många i vår släkt har gått fordonstekniskt och arbetar som lastbilschaufförer/mekaniker på tunga fordon/bilmekare och de har nytta av sin utbildning och av att ha körkort.

På samma skola går omvårdnadselever, de får också ta kk på skolan och många av eleverna får jobb inom hemtjänsten tack vare att de har kk när de kommer ut.

Är det då fel att de får läsa på skoltid? Jag tycker att det är bra att de får göra det

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 01:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon