Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nya regler
          Reserv
          Inlägg 29-12-2005, 23:27
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Jag tycker det är kanon att dom får lära sig nåt vettigt på gymnasiet, som det är för dom flesta så är det mest "lärarlösa" lektioner, d.v.s. gör nåt om du orkar/vill. Körkortet har väl alla yrkesgrupper nytta av på ett eller annat sätt, så varför inte lägga in det i läroplanen, likaväl som dom kan välja filosofi

Citera
          caprifol
          Inlägg 30-12-2005, 10:46
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Reserv:
          Varför inte lägga in det som t ex filosofi? Det är klart att det vore toppen om det fanns ekonomi för det - men jag tycker i alla fall att man borde prioritera annat i skolan. T ex att inte behöva köra så många lärarlösa timmar, att få hela, oanvända läroböcker m m. Här - på ett att Sveriges största gymnasier - blir korttidssjuka lärare sällan ersatta med vikarier. Och på flera orter har vi nu under höstterminen läst om att luncherna avgiftsbelagts. Vad kostar det per år för en familj som har flera ungdomar på gymnasiet? Se'n är ju en annan fråga om det borde få variera så mycket från kommun till kommun, men det gör ju allting annat inom skola/vård/omsorg också..
          caprifol

Citera
          caprifol
          Inlägg 30-12-2005, 11:18
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Och så skulle jag ju vilja lägga till en - som jag tycker - mycket viktig prioritering: Om man skulle få loss mer pengar borde de också läggas på att få tillbaka några av de skolkuratorer, fritidsledare o liknande personal som successivt plockats bort samtidigt som allt fler elever tycks må dåligt.

OK - kanske lite av urspårning i ämnet men det finns alltså massor av mer angelägna prioriteringar än körkort tycker
          caprifol (utan ungdomar i gymnasiet f n)

Citera
          Anma
          Inlägg 30-12-2005, 11:37
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Hmmm... min pappa betalade mitt körkort när jag var 29 år! Det ni...
          Fast jag var en fullt normal självförsörjande vuxen. Med dålig, men trots det, ordnad ekonomi.

Han betalade mitt körkort för att han märkte hur islorerad jag började bli efter ett överfall som jag råkade ut för. (Jag vågade knappt gå utanför dörren utan sällskap. Gjorde det bara när jag var tvungen) Själv ansåg jag att jag inte hade råd att ta körkort. Dessutom tyckte pappa att jag skulle få del av arvet efter farmor. Så egentligen kan man säga att det var farmor som betalade mitt körkort när jag var 29 år.

Jag är min pappa evigt tacksam för den lilla plastlappen.

Citera
          humla
          Inlägg 30-12-2005, 11:59
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Jag tycker på ett sätt att det är bra med en introduktion för handledare, men jag tycker det kostar på tok för mycket. Körkortet är redan tillräckligt dyrt. Jag tog mitt i höstas, kostade runt 12000, betalde det själv med sommarjobbspengar.

Jag tycker det är upp till handledarna att hålla sig uppdaterade om vad som gäller. Tror knappast 3 timmar förändrar så mycket.

Citera
          Caprice
          Inlägg 30-12-2005, 13:46
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Att införa en kurs för att få "behörighet" att övningsköra tvivlar jag på....

Däremot undrar jag om det inte skulle vara lämpligt med en sån kurs för alla som har haft körkort i mer än... 20 år...?
          Tror det skulle vara nyttigt...

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Kathy
          Inlägg 30-12-2005, 13:51
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Caprice @ 30-12-2005, 13:46)
          Däremot undrar jag om det inte skulle vara lämpligt med en sån kurs för alla som har haft körkort i mer än... 20 år...?

Ja, det tycker jag skulle vara toppen. smile.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 30-12-2005, 13:55
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Borde vi "gamlingar" få betala 1000 spänn vi med då eller?

Citera
          Rossi
          Inlägg 30-12-2005, 14:00
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Men kursen är inte till för de som ska övningsköra utan de som ska vara handledare (sitta i passagerarsätet) när den som övningskör rattar.

Ärligt talat tycker jag inte att man skulle få lov att bedriva privat övningskörning utan dubbelkommando-resurser och mycket mer gedigen utbildning än 3 timmar. Men 3 timmar är bättre än ingenting alls.

Dessutom tycker jag att det borde införas även utbildning och cykelkörkort om man cyklar i trafiken.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-12-2005, 17:55
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jodå de som ska ta körkort måste också gå kursen á 1000:-.

Bara för att man går en kurs på 3 timmar så är det väl inte sagt att man tar till sig vad som sägs och rättar sig därefter. Om man har kört bil i 25-30 år och klarat sig så tycker jag att det säger mer om ens lämplighet än en 3 timmars kurs.

Men är det fortfarande så att man idag kan köra upp som helt och hållet privatist?

Min tanke som handledare är att ge mina grabbar träning i att köra bil under lämpliga omständigheter. Inte ger man sig ut i värsta trafiken utan anpassar sig efter vad de klarar. Nu har vi det bra förspänt eftersom vi har ett nerlagt flygfält där vi kan hålla till i början men det går ju lika bra med en stor tom pakeringsplats.

Teori samt finputsning får de göra hos körskolan så att vi får "kvitto" på handlederiet.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-12-2005, 21:47
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Rossi @ 30-12-2005, 14:00)

Men kursen är inte till för de som ska övningsköra utan de som ska vara handledare (sitta i passagerarsätet) när den som övningskör rattar.

Ärligt talat tycker jag inte att man skulle få lov att bedriva privat övningskörning utan dubbelkommando-resurser och mycket mer gedigen utbildning än 3 timmar. Men 3 timmar är bättre än ingenting alls.

Dessutom tycker jag att det borde införas även utbildning och cykelkörkort om man cyklar i trafiken.

Du pekar på en mycket viktig sak - cyklister bör ha någon form av licens om de rör sig i en större stad i alla fall..

ingrid

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 11:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon