Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planer inför våren, vad är era?
          Netten
          Inlägg 29-12-2005, 23:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 3 030

Till sommaren har vi bott i vårt lilla radhus i 3 år. Vi har under hösten byggt till ett isolerat uterum som vi nu ska börja inreda wub.gif.

Samtidigt har jag fullt upp med att sortera och prioritera alla mina ideer och drömmar för vår lilla täppa på 30 kvm, jag skulle ju behöva minst 1.500 kvadrat för allt jag vill ha blink.gif wacko.gif laugh.gif

Citera
          BLÅKORN
          Inlägg 30-12-2005, 11:00
          Länk hit: #22

Gäster

@Andreas i Uppsala.

Spännande med Cistus rosorna, vilka av Esvelds sorter tror du är lämpliga?
          Needs a bit of schelter........står det ju på nästan alla.
          Vet du någon som testat gränserna för Cistus?
          Hur beter den sig om den lider vinterskador?
          Fryser ner lite eller dör helt?
          Täcker man dom på vintern eller betraktar man dom som en perenn?

Själv har jag ett varmt söderläge i Zon 1.

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 30-12-2005, 11:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

CITAT (BLÅKORN @ 30-12-2005, 11:00)
          @Andreas i Uppsala.

Spännande med Cistus rosorna, vilka av Esvelds sorter tror du är lämpliga?
          Needs a bit of schelter........står det ju på nästan alla.
          Vet du någon som testat gränserna för Cistus?
          Hur beter den sig om den lider vinterskador?
          Fryser ner lite eller dör helt?
          Täcker man dom på vintern eller betraktar man dom som en perenn?

Själv har jag ett varmt söderläge i Zon 1.

Cistus Laurifolius ska vara den härdigaste sägs det. Den ska tåla 15-20 minus har jag hört. Jag har en lite känsligare cistus i marken i år (under snön) och mår den bra efter vintern så kör jag igång o köper mer cistus till våren. Faktum är att jag varit med om att mindre härdiga växter klarat sig här så borde nog gå smile.gif

Den är inte särskilt förtjust i tjäle så man bör plantera den i sandjord vid en varm husvägg eller något.

Citera
          Aries
          Inlägg 30-12-2005, 15:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem nr: 5 519

Svårt att säga vad jag kommer att orka göra under våren. Ska nämligen ha barn i Juli.
          Men meningen är att jag ska börja fylla i med växter i stenpartiet. Och det ska rullas mer gräsmatta också men det får nog bli sambos jobb.
          Får väl ta och göra lite här och lite där och sitta och pusta emellanåt. :-)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-12-2005, 15:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

mer rosor och perenner -Jelitto kom idag -need I say more smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 30-12-2005, 16:42
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Aries @ 30-12-2005, 15:34)
          Svårt att säga vad jag kommer att orka göra under våren. Ska nämligen ha barn i Juli.
          Men meningen är att jag ska börja fylla i med växter i stenpartiet. Och det ska rullas mer gräsmatta också men det får nog bli sambos jobb.
          Får väl ta och göra lite här och lite där och sitta och pusta emellanåt. :-)

Hihi...en till Odlabebis smile.gif

Jag höll på att köra jord in i det sista, tja i alla fall tills vädret satte stopp för det. Har man inga krämpor så orkar man mer än man tror. Jag trodde inte jag skulle orka nåt på hösten men det var inte förrän sista veckorna jag var otymplig biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          stina
          Inlägg 30-12-2005, 20:33
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Planer inför våren: Vi har en grusgång som går mellan stugan och gästfriggan. På varje sida om den är det praktlysingar planterade med jämna mellanrum. Det är ett h-e att klippa gräset runt plantorna så i år ska plantorna grävas upp och en sammanhängande rabatt ska grävas upp. När jag ändå gräver ska elledning läggas ner till gästfriggan.

Vi har fällt en tall på vid huvudnerfarten till stugan. Där blir det nu perfekt att göra en ny hyfsat stor rosplantering. Eventuellt vita marktäckande rosor längst fram - kanske Swany och högre rosa rosor längst bak - kanske några kanadensare.

Jag ska också fortsätta plantera rosor i mitt nuvarande rosparti. Några stora och höga i bakkant och nog får jag ner några till mitt i också tongue.gif

En perennrabatt skulle behöva grävas om helt för där håller ogräset på att ta överhanden.... Får se om jag orkar det - inget kuligt jobb....

Citera
          Tesa
          Inlägg 30-12-2005, 21:30
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

...att tillbringa tid i min trädgård...och göra som det faller mig in just då...

Men annars är alla mina planer från förra året kvar ju...pergolan, berget, dammen, grönsakslandet, uteplats, trappa och...jaaa...håhåjaja...det som hinns det hinns...och det som inte hinns växer väl igen med ogräs...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          bikiv
          Inlägg 30-12-2005, 22:21
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

Jag ska testa hur växthuset kan hjälpa till att få fram frösådda sommarblommor, större - kraftigare - tidigare - "vackrare" ...

Tänkte börja inomhus med Pelargon, Petunia och Lobelia om några veckor för att senare ta "huset" till hjälp. Kanske det blir blommning i sommar och inte som tidigare (utan växthus) sent i augusti - september?

Olika sorters tomater, pröva på Chili och Melon.

Planerna inför våren är storstilade och fantasin och förhoppningarna hjälper mig igenom dessa mörka månader. Fort går det och snart är det dax igen!

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera
          BLÅKORN
          Inlägg 01-01-2006, 14:40
          Länk hit: #30

Gäster

@Andreas i Uppsala

Här är halvvärsta Cistus sidan ,läs och lär.
          Mycket bra information, speciellt den om vad växten står i för substrat i krukan, detta skall tydligen påverka härdigheten en hel del.

Bästa Cistus läsningen

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-01-2006, 15:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

MASSOR!! biggrin.gif
          Vi ska göra om nästan hela trädgården, fixa köksträdgård med pallkragar, röja upp och göra växthuset fint, gräva ut en större damm, plantera, plantera, plantera....... ska bli skoj men känns oöverstigligt ibland wink.gif
          Planera nästan från scratch, nu är det bara gräsmatta... se vad som dyker upp till våren, vi köpte huset i somras och har ingen aning om vad som finns i lökväg rolleyes.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Castea
          Inlägg 02-01-2006, 02:44
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Har ingen trädgård, men jag ska ha ett rejält liljeodlingsprojekt på balkongen. wub.gif

Edit: F´låt, skulle skrivit det på Krukodlingsforumet istället, min dummer. wink.gif

Citera
          torvan
          Inlägg 02-01-2006, 08:45
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Har fått tag på en odlingslott vid min kolonistuga. Det var inte meningen för jag har redan två trädgårdar att sköta och tyckte att det var nog...
          men vad gör man när maken kommer och vill odla potatis!
          Det var bara att hänga på så hösten gick åt till att rensa ogräs. Det är närmare 60 kvm och var helt igenvuxet så det tog sin tid. Nu dräglar jag över Impectakatalogen, läser om grönsaksodlingar och potatissorter.
          Har aldrig odlat grönsaker förr så det ska bli jättekul. Vill ha en ruta med massor av sommarblommor också som jag aldrig får plats med annars. Längtar så efter att sätta igång men måste avvakta med tidig sådd i år för vi ska snart sätta igång med stambyte. rolleyes.gif torvan

Citera
          Betty
          Inlägg 02-01-2006, 09:17
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Castea @ 02-01-2006, 02:44)
          Har ingen trädgård, men jag ska ha ett rejält liljeodlingsprojekt på balkongen.  :wub:

Edit: F´låt, skulle skrivit det på Krukodlingsforumet istället, min dummer.  ;)

Äsch inte då, det passar väl lika bra här vetja! biggrin.gif Din balkong är ju din trädgård, liljeprojektet är väl din plan för säsongen och tråden heter ju "Planer inför våren", eller hur! wink.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Betty
          Inlägg 02-01-2006, 09:24
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag har sällan några särskilt långsiktiga planer - som vanligt. Idéer dyker upp allt eftersom under våren och sommaren. Det blir väl "som vanligt" - mer rosor, mer perenner, mer träd och kanske något vattenblänk - i min lilla "Gott&Blandat-trädgård"... rolleyes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          renate
          Inlägg 06-01-2006, 22:28
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Inga större planer än,jag ska göra ferdigt mina gånger,min lund behöver fler växter,befriade den från allt kirskål i höstas.En och annan ros blir det väl,har satt en del rosticklingar,hoppas de tar sig.Och så min perennrabatt,som behöver en helrenovering,ja det finns hur mycket som helst att göra.
          Först och främst ska jag försöker att håller mig till ett projekt i taget,mmm lite svårt börjar gärna i alla hörn och kanter.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          jegi
          Inlägg 07-01-2006, 00:12
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Fr a ska det bli spännande att se vad som överlevt vintern och våren.
          Bl a praktmagnolia, blåregn, en lite känslig druva samt fikon.

Sen har jag tänkt satsa på ett till persikoträd, tulpanträd och nån eller några magnolior till.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          cic
          Inlägg 07-01-2006, 00:25
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. Min trädgård ser ut som häjkon bäjkon.. wacko.gif Flyttade hit i juli i somras och det är ingen som har gett den kärlek sen 1900 frös ihjäl.. På gott och ont. Jag behöver inte "förvalta" någons arbete, utan kan börja om från början. Å andra sidan så finns det hur mycket som helst att göra.. Dessutom är jag nybörjare. GISSA om jag behöver er hjälp framåt våren.. laugh.gif rolleyes.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          MB1965
          Inlägg 07-01-2006, 10:07
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Det är klart, jag har ju redan beställt en Magnolia "Nigra" 0,9-1,20 till slutet av mars, kan nog bli två om jag får som jag vill. Dessutom vill jag lägga igen ett dike smile.gif

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-01-2006, 10:25
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (cic @ 07-01-2006, 00:25)
          Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. Min trädgård ser ut som häjkon bäjkon.. wacko.gif Flyttade hit i juli i somras och det är ingen som har gett den kärlek sen 1900 frös ihjäl.. På gott och ont. Jag behöver inte "förvalta" någons arbete, utan kan börja om från början. Å andra sidan så finns det hur mycket som helst att göra.. Dessutom är jag nybörjare. GISSA om jag behöver er hjälp framåt våren.. laugh.gif rolleyes.gif

Cic, bodde inte du i lägenhet? Har ni köpt hus och jag missat det? biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 11:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon