|
andreas i uppsala
29-12-2005, 00:21
Nu när i princip halva vintern gått så börjar det bli dags att tänka på kommande projekt i trädgården. Vad är era projekt för våren? Sjäkv har jag tänkt att återigen vända blicken söderut och beställa lilte växter från utlandet och då bl.a 4-5 stycken cistus-rosor men även några 1.5-2 meters italienska stencypresser. Jag måste dessutom flytta en 1.2 meters hibiskus från baksidan till framsidan då den blivit så stor att den skymmer för andra.Så mycket mer kan jag inte göra nu när trädgården i stort sätt är klar. Låt höra vad har ni andra för planer? /Positiva Andreas
pisanggoreng
29-12-2005, 09:11
Växthuset ska göras "klart" under våren är det tänkt, och framförallt är det hängrännor och stuprör som ska sättas upp, samt öppningsbara fönster i taket som ska installeras. Vindskenor ska på, och det ska putsas lite mer. Ska också mura upp en lång bänk av tegelsten i växthuset, och mura en stor "kruka" på uteplatsen där en vinranka ska stå. Det verkar också som man får förhandla med dottern om ytterligare några kvadratmeter gräsmatta, så att alla frösådderna har någon plats att ta vägen... Andreas- var tänker du beställa citrusar från?
Lady Hamilton
29-12-2005, 09:26
Jag har inte så stora planer för våren (ännu i allafall  ) Jag kämpar på med att klara övervintringen av mina växter bl.a. Femtungan, Margurit, Fuchia o Bacopa (3 sorter) Alla dessa lever ff Sedan har jag mina citrusar o nu ser jag att det kommer mycket knoppar på min citron. Bananplantan mår inte riktigt bra o det beror nog på för låg temperatur o mina "missar" med att glömma att slå på värmefläkten. Men i övrigt skulle jag önska att VI kunde träffas på Trädgårdsmässan i Stockholm i slutet av mars, inte göra det så märkvärdigt utan mest som en kul grej.......Typ att "de som vill träffas" står innanför entren vid ett eller flera bestämda klockslag o så får vi se hur många som kommer o vi kan få se varandra o "surra" litegrand. Vad tycker ni? Är det ett bra förslag?
stennie
29-12-2005, 10:02
Jag vil bygga nytt växthus...det som finns "mot en garagevägg" är totalt fallfärdigt...byggt av diverse överblivet av förra ägarna
RibesRubusVitis
29-12-2005, 10:35
För stunden rätt trista utsikter, tyvärr. Dom vill bygga lågprisvaruhus med stor parkering just där vi har våra lotter. Ärendet är bordlagt i fullmäktige, och innan man vet hur det avlöper är det inte så kul att ens gå dit och röja i djungeln. Kanske kommunen erbjuder oss alternativ på annat håll – mycket är ju märkligt nog inte uthyrt. Under tiden blir det till att tigga utrymme på bekantas balkonger. Plantor som borde ha skolats ut redan i somras förtvinar nu inomhus. Till råga på eländet har det kommit ett nytt höghus som stör utsikten mot söder och stjäl mitt solljus!
Ursäkta det dystra tonfallet, men vårens huvudprojekt blir att leta upp en tryggare uppväxtmiljö för fruktträd, bärbuskar och vinrankor.
just för tillfället har jag fastnat i impectas frökattalog. Vet inte riktigt vad jag vill ha.. tomater vet jag... men sen Jag måste nog bläddra lite till. Å så ska jag nog beställa lite fuchsior från rockhala också. Vi håller på att leta efter större lägenhet, så jag har inga direkta planer annars, ligger lite lågt med grävandet tills jag vet vart jag ska bo. Att ses på trädgårdsmässan tycker jag låter som en kul idé Hoppas man fått sin knapp tills dess, annars får jag väl försöka knåpa ihop en egen
Ewa smålänska höglandet
29-12-2005, 12:35
Plantera växter, lägga stenar i och runt min nya stora damm, som jag har grävt mellan mitt växthus och ett stort långt, högt flätat staket av torkad pil. Lägga marksten till en gång och sittplats, så att hela baksidan blir en helhet
astrid.m.s
29-12-2005, 13:14
Det blir ingen trädgårdsmässa i Sthlm för mig i vår eftersom jag har andra intressen som gör att jag ska resa runt en hel del i april så jag väljer bort den mässan och åker till någon närmare istället. Mina trädgårdsplaner, i första hand vill jag göra iordning runt omkring lusthuset vi satte upp i våras på gräsmattan. Vet inte om jag ska planera för något mer, man får inse att tiden inte brukar räcka till i alla fall. Skulle det bli tid till mer så har man ju tillräckligt med andra ideér man kan genomföra!!
pisanggoreng
29-12-2005, 13:28
CITAT (Hamilton @ 29-12-2005, 09:26) Men i övrigt skulle jag önska att VI kunde träffas på Trädgårdsmässan i Stockholm i slutet av april, 23-26 mars, tycks det vara. Trädgårdsmässan
Lady Hamilton
29-12-2005, 14:38
CITAT (pisanggoreng @ 29-12-2005, 13:28) CITAT (Hamilton @ 29-12-2005, 09:26) Men i övrigt skulle jag önska att VI kunde träffas på Trädgårdsmässan i Stockholm i slutet av april, 23-26 mars, tycks det vara. Trädgårdsmässan  Åh förlåt! Jag visste att det var mars men skrev fel......... men nu har jag rättat tilldet i mitt inlägg Tack så mycket pisanggoreng för att du rättade mig
pisanggoreng
29-12-2005, 14:48
Jag fyller år en av dagarna och funderar på att ge mig själv och resten av familjen en resa dit i födelsedagspresent...  därför visste jag vilket datum det var.
fruberglund
29-12-2005, 15:01
Ojojoj, det är mycket som skulle behöva göras, får väl se hur mycket man hinner/kan göra nu med den lille här också. Lite jag ska försöka hinna är installera fontänen vi köpte i höstas, göra klart några rabatter och lägga kantsten, flytta och plantera om växter, göra klart stenpartiet jag började på i höstas, göra klart kökslandet jag också började på i höstas Usch vad mycket jag har att göra ser jag nu
Åh....våren...sommaren..... Vi kommer vara i nyinköpta sommarstugan så mycket som möjligt och jag ska försöka börja planera för hur jag vill ha det på tomten. Som det ser ut nu, så finns det några vildhallonbuskar och några svarta vinbärsbuskar. Tanken är att ha blommor och buskar som klarar sig utan daglig skötsel. Jag kommer gräva upp hallonplantor från trädgården på mitt gamla jobb och sätta dem vid stugan. De hallonen som kommer på buskarna är helt underbart goda.  Sen har jag tänkt gå på Trädgårdsmässan förstås.
.... gräva bort gamla uteplatsen på 25kvm, gräva 25 cm ned, fylla på med grus och isolering, gjuta ny uteplats med förberedelse för värmegolv... lägga uteklinkers på det. Sen ordna till bersåhörnan och kankse nivåutjämna nedåt diket,,, hmmm sommartstugan har vi inga planer för  Nä nu blev jag trött, var är min varma choklad ?
andreas i uppsala
29-12-2005, 15:46
CITAT (pisanggoreng @ 29-12-2005, 09:11) Andreas- var tänker du beställa citrusar från? Jag ska inte beställa citrusar utan cistusar a.k.a klipprosor. Väldigt fina städesgröna buskar från medelhavsområdet. De är dessutom ganska härdiga
pisanggoreng
29-12-2005, 15:49
CITAT (andreas i uppsala @ 29-12-2005, 15:46) CITAT (pisanggoreng @ 29-12-2005, 09:11) Andreas- var tänker du beställa citrusar från? Jag ska inte beställa citrusar utan cistusar a.k.a klipprosor. Väldigt fina städesgröna buskar från medelhavsområdet. De är dessutom ganska härdiga  Oops, i all hast läste jag "citrusar"... Fast detta var också intressant. Var beställer du ifrån?
kryddan
29-12-2005, 16:44
Vi har precis flyttat in i hus med klassisk 70-talsträdgård: mycket vintergrönt. Fint, men lite vildvuxet nu och behöver ses över. Måste fundera ut något bra ställe att ha köksträdgård på också. Tomten är så bergig, så det lutar nog åt att jag blir medlem i pallkragsgänget
andreas i uppsala
29-12-2005, 17:23
CITAT (pisanggoreng @ 29-12-2005, 15:49) CITAT (andreas i uppsala @ 29-12-2005, 15:46) CITAT (pisanggoreng @ 29-12-2005, 09:11) Andreas- var tänker du beställa citrusar från? Jag ska inte beställa citrusar utan cistusar a.k.a klipprosor. Väldigt fina städesgröna buskar från medelhavsområdet. De är dessutom ganska härdiga  Oops, i all hast läste jag "citrusar"... Fast detta var också intressant. Var beställer du ifrån? det blir från esveld
Susanna
29-12-2005, 20:19
Jag ska försöka ordna ett vindskydd till mitt köksland, kanske blir det en roshäck.
pialotta
29-12-2005, 23:17
jag skall driva upp från frö blommor blommor och åter blommor...
Till sommaren har vi bott i vårt lilla radhus i 3 år. Vi har under hösten byggt till ett isolerat uterum som vi nu ska börja inreda  . Samtidigt har jag fullt upp med att sortera och prioritera alla mina ideer och drömmar för vår lilla täppa på 30 kvm, jag skulle ju behöva minst 1.500 kvadrat för allt jag vill ha
BLÅKORN
30-12-2005, 11:00
@Andreas i Uppsala.
Spännande med Cistus rosorna, vilka av Esvelds sorter tror du är lämpliga? Needs a bit of schelter........står det ju på nästan alla. Vet du någon som testat gränserna för Cistus? Hur beter den sig om den lider vinterskador? Fryser ner lite eller dör helt? Täcker man dom på vintern eller betraktar man dom som en perenn?
Själv har jag ett varmt söderläge i Zon 1.
andreas i uppsala
30-12-2005, 11:23
CITAT (BLÅKORN @ 30-12-2005, 11:00) @Andreas i Uppsala.
Spännande med Cistus rosorna, vilka av Esvelds sorter tror du är lämpliga? Needs a bit of schelter........står det ju på nästan alla. Vet du någon som testat gränserna för Cistus? Hur beter den sig om den lider vinterskador? Fryser ner lite eller dör helt? Täcker man dom på vintern eller betraktar man dom som en perenn?
Själv har jag ett varmt söderläge i Zon 1. Cistus Laurifolius ska vara den härdigaste sägs det. Den ska tåla 15-20 minus har jag hört. Jag har en lite känsligare cistus i marken i år (under snön) och mår den bra efter vintern så kör jag igång o köper mer cistus till våren. Faktum är att jag varit med om att mindre härdiga växter klarat sig här så borde nog gå  Den är inte särskilt förtjust i tjäle så man bör plantera den i sandjord vid en varm husvägg eller något.
Svårt att säga vad jag kommer att orka göra under våren. Ska nämligen ha barn i Juli. Men meningen är att jag ska börja fylla i med växter i stenpartiet. Och det ska rullas mer gräsmatta också men det får nog bli sambos jobb. Får väl ta och göra lite här och lite där och sitta och pusta emellanåt. :-)
kerstin z5-6
30-12-2005, 15:58
mer rosor och perenner -Jelitto kom idag -need I say more
fruberglund
30-12-2005, 16:42
CITAT (Aries @ 30-12-2005, 15:34) Svårt att säga vad jag kommer att orka göra under våren. Ska nämligen ha barn i Juli. Men meningen är att jag ska börja fylla i med växter i stenpartiet. Och det ska rullas mer gräsmatta också men det får nog bli sambos jobb. Får väl ta och göra lite här och lite där och sitta och pusta emellanåt. :-) Hihi...en till Odlabebis  Jag höll på att köra jord in i det sista, tja i alla fall tills vädret satte stopp för det. Har man inga krämpor så orkar man mer än man tror. Jag trodde inte jag skulle orka nåt på hösten men det var inte förrän sista veckorna jag var otymplig
Planer inför våren: Vi har en grusgång som går mellan stugan och gästfriggan. På varje sida om den är det praktlysingar planterade med jämna mellanrum. Det är ett h-e att klippa gräset runt plantorna så i år ska plantorna grävas upp och en sammanhängande rabatt ska grävas upp. När jag ändå gräver ska elledning läggas ner till gästfriggan. Vi har fällt en tall på vid huvudnerfarten till stugan. Där blir det nu perfekt att göra en ny hyfsat stor rosplantering. Eventuellt vita marktäckande rosor längst fram - kanske Swany och högre rosa rosor längst bak - kanske några kanadensare. Jag ska också fortsätta plantera rosor i mitt nuvarande rosparti. Några stora och höga i bakkant och nog får jag ner några till mitt i också En perennrabatt skulle behöva grävas om helt för där håller ogräset på att ta överhanden.... Får se om jag orkar det - inget kuligt jobb....
...att tillbringa tid i min trädgård...och göra som det faller mig in just då...
Men annars är alla mina planer från förra året kvar ju...pergolan, berget, dammen, grönsakslandet, uteplats, trappa och...jaaa...håhåjaja...det som hinns det hinns...och det som inte hinns växer väl igen med ogräs...
Jag ska testa hur växthuset kan hjälpa till att få fram frösådda sommarblommor, större - kraftigare - tidigare - "vackrare" ...
Tänkte börja inomhus med Pelargon, Petunia och Lobelia om några veckor för att senare ta "huset" till hjälp. Kanske det blir blommning i sommar och inte som tidigare (utan växthus) sent i augusti - september?
Olika sorters tomater, pröva på Chili och Melon.
Planerna inför våren är storstilade och fantasin och förhoppningarna hjälper mig igenom dessa mörka månader. Fort går det och snart är det dax igen!
BLÅKORN
01-01-2006, 14:40
@Andreas i Uppsala Här är halvvärsta Cistus sidan ,läs och lär. Mycket bra information, speciellt den om vad växten står i för substrat i krukan, detta skall tydligen påverka härdigheten en hel del. Bästa Cistus läsningen
Whiskuchi
01-01-2006, 15:17
MASSOR!! Vi ska göra om nästan hela trädgården, fixa köksträdgård med pallkragar, röja upp och göra växthuset fint, gräva ut en större damm, plantera, plantera, plantera....... ska bli skoj men känns oöverstigligt ibland Planera nästan från scratch, nu är det bara gräsmatta... se vad som dyker upp till våren, vi köpte huset i somras och har ingen aning om vad som finns i lökväg
Har ingen trädgård, men jag ska ha ett rejält liljeodlingsprojekt på balkongen.  Edit: F´låt, skulle skrivit det på Krukodlingsforumet istället, min dummer.
Har fått tag på en odlingslott vid min kolonistuga. Det var inte meningen för jag har redan två trädgårdar att sköta och tyckte att det var nog... men vad gör man när maken kommer och vill odla potatis! Det var bara att hänga på så hösten gick åt till att rensa ogräs. Det är närmare 60 kvm och var helt igenvuxet så det tog sin tid. Nu dräglar jag över Impectakatalogen, läser om grönsaksodlingar och potatissorter. Har aldrig odlat grönsaker förr så det ska bli jättekul. Vill ha en ruta med massor av sommarblommor också som jag aldrig får plats med annars. Längtar så efter att sätta igång men måste avvakta med tidig sådd i år för vi ska snart sätta igång med stambyte.  torvan
CITAT (Castea @ 02-01-2006, 02:44) Har ingen trädgård, men jag ska ha ett rejält liljeodlingsprojekt på balkongen. :wub:
Edit: F´låt, skulle skrivit det på Krukodlingsforumet istället, min dummer. ;) Äsch inte då, det passar väl lika bra här vetja!  Din balkong är ju din trädgård, liljeprojektet är väl din plan för säsongen och tråden heter ju "Planer inför våren", eller hur!
Jag har sällan några särskilt långsiktiga planer - som vanligt. Idéer dyker upp allt eftersom under våren och sommaren. Det blir väl "som vanligt" - mer rosor, mer perenner, mer träd och kanske något vattenblänk - i min lilla "Gott&Blandat-trädgård"...
Inga större planer än,jag ska göra ferdigt mina gånger,min lund behöver fler växter,befriade den från allt kirskål i höstas.En och annan ros blir det väl,har satt en del rosticklingar,hoppas de tar sig.Och så min perennrabatt,som behöver en helrenovering,ja det finns hur mycket som helst att göra. Först och främst ska jag försöker att håller mig till ett projekt i taget,mmm lite svårt börjar gärna i alla hörn och kanter.
Fr a ska det bli spännande att se vad som överlevt vintern och våren. Bl a praktmagnolia, blåregn, en lite känslig druva samt fikon.
Sen har jag tänkt satsa på ett till persikoträd, tulpanträd och nån eller några magnolior till.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. Min trädgård ser ut som häjkon bäjkon..  Flyttade hit i juli i somras och det är ingen som har gett den kärlek sen 1900 frös ihjäl.. På gott och ont. Jag behöver inte "förvalta" någons arbete, utan kan börja om från början. Å andra sidan så finns det hur mycket som helst att göra.. Dessutom är jag nybörjare. GISSA om jag behöver er hjälp framåt våren..
Det är klart, jag har ju redan beställt en Magnolia "Nigra" 0,9-1,20 till slutet av mars, kan nog bli två om jag får som jag vill. Dessutom vill jag lägga igen ett dike
fruberglund
07-01-2006, 10:25
CITAT (cic @ 07-01-2006, 00:25) Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. Min trädgård ser ut som häjkon bäjkon..  Flyttade hit i juli i somras och det är ingen som har gett den kärlek sen 1900 frös ihjäl.. På gott och ont. Jag behöver inte "förvalta" någons arbete, utan kan börja om från början. Å andra sidan så finns det hur mycket som helst att göra.. Dessutom är jag nybörjare. GISSA om jag behöver er hjälp framåt våren..  Cic, bodde inte du i lägenhet? Har ni köpt hus och jag missat det?
CITAT (fruberglund @ 07-01-2006, 10:25) CITAT (cic @ 07-01-2006, 00:25) Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. Min trädgård ser ut som häjkon bäjkon.. :wacko: Flyttade hit i juli i somras och det är ingen som har gett den kärlek sen 1900 frös ihjäl.. På gott och ont. Jag behöver inte "förvalta" någons arbete, utan kan börja om från början. Å andra sidan så finns det hur mycket som helst att göra.. Dessutom är jag nybörjare. GISSA om jag behöver er hjälp framåt våren.. :lol: :rolleyes: Cic, bodde inte du i lägenhet? Har ni köpt hus och jag missat det?  Flyttade från lgh på torpa, till tvåfam.hus på Gamla Råslätt i somras!
Mina planer är som vanligt att göra fler rabatter och utöka dem som redan finns. Ska dra upp från fröer igen och satsar i år på många växter med vackra bladverk, prydnadsgräs m.m. Skaffa fler rosenbuskar, fler pallkragar. Minska ner gräsytan maximalt på norrsidan och plantera ännu fler woodland-växter istället. Detta är lite av mina planer men det kommer säkert att komma ännu fler framåt vårkanten.
Men hur hinner ni med?! Jag får nog ta det lugnt med plarena om det ska bli nåt gjort.. Jag jobbar heltid + vart tredje helg..
Mattsson
07-01-2006, 19:13
Ojoj, det är mycket det... Jag ska lägga kantsten (gatsten) längs med rabatterna och de ska få lite stora böljande former som ramar in den lilla gräsmattan på baksidan. Och så ska jag bygga/köpa ett litet skjul att ha redskap i. och så ska jag rama in rabarberna med gatsten och gräva upp gräset bredvid och göra några odlingsrutor där. Och mellan björken och rabarberna ska det bli ett litet kryddland med lavendel i bakgrunden och buxbom som ramar in vid björken. Och så ska jag fylla på rabatterna med perenner (en del ska jag försöka så själv). Och så ska jag göra spaljéer till flera väggar och sätta clematis på flera ställen, tycker det är så fint med klättrande växter och clematis verkar bli en favorit (jag är ju nybörjare....). Jag håller på att göra en vit perennrabatt som är lite halvskuggig, en hörna mot ett högt plank. Där ska vita clematis få rama in bakom och upp på planket. Sedan gör jag en annan hörna vit/blå/rosa, med murgröna och en smällbärbuske som bakgrund. En rabatt längs huset ska få blå och lila toner.... Har fler planer, men dessa får räcka för våren/sommaren 2006....
zaaritha
07-01-2006, 23:38
Att sätta kryddväxter, så getterna lämnar växterna ifred!
CITAT (cic @ 07-01-2006, 17:08) Men hur hinner ni med?! Jag får nog ta det lugnt med plarena om det ska bli nåt gjort.. Jag jobbar heltid + vart tredje helg.. Ja jag är ju hemmamamma och hemmafru jag, så det är väl på det viset jag hinner! På sommaren är ju dessutom maken ledig några veckor så då blir jag ju lite mer avlastad i hushållsarbetet och kan hinna med trädgården mer.
Har massor av planer men inser att jag inte ens kommer att hinna hälften i år. Prio ett blir i alla fall att bygga stödmur i natursten. Om tiden räcker till blir nästa projekt att göra om uteplatsen och byta ut betongplattorna mot skiffer samt att rensa vass i ån, som håller på att växa igen. Och sen är ju den ständiga planen att förbättra rabatterna!
Katti med torpet
08-01-2006, 11:59
99% av tiden kommer jag att stå med blåbyxor och hammare eftersom vi under sommaren skall bygga till torpet så att vi förhoppningsvis kan flytta hit till hösten. Skall bli underbart att byta Stockholm mot skogens sus. Växterna kommer med andra ord att komma rätt långt bak i proriteringen denna sommar, men sen så... När vi väl bor här har jag ju desto mer tid att ägna mig åt trädgård och växthus *drömmer* Skall dock försöka dra upp lite utplanteringsväxter innan bygget drar igång. Och gurkor, tomater och parikor måste jag försöka hinna med också nu när jag har fått växthus. Och änglatrumpeterna och lagerbladsträden och Physalisarna och Pellisarna och... Hm kommer nog att bli kämpigt det här
Mina planer att få över växthuset från grannen som dom snällt gav oss förra året, men min man vill inskaffa tegelsten först för att mura upp en grund till det. Sedan så har jag skuggsidan av huset som jag vill få till i år och även en del justeringar på framsidans planteringar/design. Vill försöka dela av lite så att man inte ser allt på en gång från fönstret utan att man skall bli lockad att gå ut och titta. Ni förstår nog vad jag menar.
Min lista är nog längre än vad jag kommer att hinna med. Först blir det i alla fall till att reparera spåren efter omdräneringen - se om de fina spireorna klarade sig efter att ha blivit överkörda av grävmaskinen, kratta jord från gräsmattan, kanske så lite nytt gräs, se om gångplattorna fortfarande går att hitta under all lera osv. Efter det blir det till att planera och anlägga nya rabatter på behörigt avstånd från husgrunden och bestämma en plats för sandlådorna som köptes i höstas (de ska bli till upphöjda land för grönsaker och känsligare kryddor). Även den existerande växtligheten behöver sin årliga skötsel i form av klippning, rensning och gallring. Hallonhäcken är inte klippt, den sparade jag till våren då jag skulle "ha mer tid"... Jag skulle gärna ta hand om syrenhäcken lite bättre i år och kanske lägga täckbark under den för att det inte ska bli lika mycket gräs där i år. Sen vill jag ju förståss så en väldig massa växter. Bara i avdelningen krydd- och medicinalväxter i Impectas katalog hittade jag vid en snabb genomskumning c:a 50 sorter som jag ville beställa. Jag får nog begränsa mig till kanske 20 sorter i slutändan  Jag har även funderingar på både växthus och en damm, men jag gissar att de kommer att få vänta till något annat år. Förmodligen är det första som ska göras en ordentlig plan för hur trädgården egentligen ska se ut i framtiden, där både eventuella dammar och växthus är inritade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|