Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planer inför våren, vad är era?
          cic
          Inlägg 07-01-2006, 15:33
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (fruberglund @ 07-01-2006, 10:25)
          CITAT (cic @ 07-01-2006, 00:25)
          Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. Min trädgård ser ut som häjkon bäjkon..  :wacko:  Flyttade hit i juli i somras och det är ingen som har gett den kärlek sen 1900 frös ihjäl.. På gott och ont. Jag behöver inte "förvalta" någons arbete, utan kan börja om från början. Å andra sidan så finns det hur mycket som helst att göra.. Dessutom är jag nybörjare. GISSA om jag behöver er hjälp framåt våren..  :lol:  :rolleyes:

Cic, bodde inte du i lägenhet? Har ni köpt hus och jag missat det? biggrin.gif

Flyttade från lgh på torpa, till tvåfam.hus på Gamla Råslätt i somras! biggrin.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-01-2006, 16:55
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Mina planer är som vanligt att göra fler rabatter och utöka dem som redan finns. Ska dra upp från fröer igen och satsar i år på många växter med vackra bladverk, prydnadsgräs m.m. Skaffa fler rosenbuskar, fler pallkragar. Minska ner gräsytan maximalt på norrsidan och plantera ännu fler woodland-växter istället. Detta är lite av mina planer men det kommer säkert att komma ännu fler framåt vårkanten. rolleyes.gif

Citera
          cic
          Inlägg 07-01-2006, 17:08
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Men hur hinner ni med?! ohmy.gif

Jag får nog ta det lugnt med plarena om det ska bli nåt gjort.. Jag jobbar heltid + vart tredje helg..

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Mattsson
          Inlägg 07-01-2006, 19:13
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 6 501

Ojoj, det är mycket det... Jag ska lägga kantsten (gatsten) längs med rabatterna och de ska få lite stora böljande former som ramar in den lilla gräsmattan på baksidan. Och så ska jag bygga/köpa ett litet skjul att ha redskap i. och så ska jag rama in rabarberna med gatsten och gräva upp gräset bredvid och göra några odlingsrutor där. Och mellan björken och rabarberna ska det bli ett litet kryddland med lavendel i bakgrunden och buxbom som ramar in vid björken. Och så ska jag fylla på rabatterna med perenner (en del ska jag försöka så själv). Och så ska jag göra spaljéer till flera väggar och sätta clematis på flera ställen, tycker det är så fint med klättrande växter och clematis verkar bli en favorit (jag är ju nybörjare....).

Jag håller på att göra en vit perennrabatt som är lite halvskuggig, en hörna mot ett högt plank. Där ska vita clematis få rama in bakom och upp på planket. Sedan gör jag en annan hörna vit/blå/rosa, med murgröna och en smällbärbuske som bakgrund. En rabatt längs huset ska få blå och lila toner....

Har fler planer, men dessa får räcka för våren/sommaren 2006.... wacko.gif biggrin.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 07-01-2006, 23:38
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Att sätta kryddväxter, så getterna lämnar växterna ifred!

Citera
          Magdis
          Inlägg 08-01-2006, 00:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (cic @ 07-01-2006, 17:08)
          Men hur hinner ni med?! ohmy.gif

Jag får nog ta det lugnt med plarena om det ska bli nåt gjort.. Jag jobbar heltid + vart tredje helg..

Ja jag är ju hemmamamma och hemmafru jag, så det är väl på det viset jag hinner! På sommaren är ju dessutom maken ledig några veckor så då blir jag ju lite mer avlastad i hushållsarbetet och kan hinna med trädgården mer.

Citera
          Immix
          Inlägg 08-01-2006, 11:16
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem nr: 5 285

Har massor av planer men inser att jag inte ens kommer att hinna hälften i år. Prio ett blir i alla fall att bygga stödmur i natursten. Om tiden räcker till blir nästa projekt att göra om uteplatsen och byta ut betongplattorna mot skiffer samt att rensa vass i ån, som håller på att växa igen. Och sen är ju den ständiga planen att förbättra rabatterna! wub.gif

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 08-01-2006, 11:59
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

99% av tiden kommer jag att stå med blåbyxor och hammare eftersom vi under sommaren skall bygga till torpet så att vi förhoppningsvis kan flytta hit till hösten. Skall bli underbart att byta Stockholm mot skogens sus. Växterna kommer med andra ord att komma rätt långt bak i proriteringen denna sommar, men sen så...
          När vi väl bor här har jag ju desto mer tid att ägna mig åt trädgård och växthus *drömmer* rolleyes.gif

Skall dock försöka dra upp lite utplanteringsväxter innan bygget drar igång. Och gurkor, tomater och parikor måste jag försöka hinna med också nu när jag har fått växthus. Och änglatrumpeterna och lagerbladsträden och Physalisarna och Pellisarna och...
          Hm kommer nog att bli kämpigt det här wacko.gif

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Diana
          Inlägg 08-01-2006, 16:05
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 781

Mina planer att få över växthuset från grannen som dom snällt gav oss förra året, men min man vill inskaffa tegelsten först för att mura upp en grund till det. Sedan så har jag skuggsidan av huset som jag vill få till i år och även en del justeringar på framsidans
          planteringar/design. Vill försöka dela av lite så att man inte ser allt på en gång från fönstret utan att man skall bli lockad att gå ut och titta. Ni förstår nog vad jag menar.

--------------------
          Mvh.
          /Diana i Järbo

-----------------------------------------------------------------------
          Zon 4

Citera
          noora
          Inlägg 09-01-2006, 16:36
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Min lista är nog längre än vad jag kommer att hinna med.

Först blir det i alla fall till att reparera spåren efter omdräneringen - se om de fina spireorna klarade sig efter att ha blivit överkörda av grävmaskinen, kratta jord från gräsmattan, kanske så lite nytt gräs, se om gångplattorna fortfarande går att hitta under all lera osv.

Efter det blir det till att planera och anlägga nya rabatter på behörigt avstånd från husgrunden och bestämma en plats för sandlådorna som köptes i höstas (de ska bli till upphöjda land för grönsaker och känsligare kryddor).

Även den existerande växtligheten behöver sin årliga skötsel i form av klippning, rensning och gallring. Hallonhäcken är inte klippt, den sparade jag till våren då jag skulle "ha mer tid"... Jag skulle gärna ta hand om syrenhäcken lite bättre i år och kanske lägga täckbark under den för att det inte ska bli lika mycket gräs där i år.

Sen vill jag ju förståss så en väldig massa växter. Bara i avdelningen krydd- och medicinalväxter i Impectas katalog hittade jag vid en snabb genomskumning c:a 50 sorter som jag ville beställa. Jag får nog begränsa mig till kanske 20 sorter i slutändan wink.gif

Jag har även funderingar på både växthus och en damm, men jag gissar att de kommer att få vänta till något annat år. Förmodligen är det första som ska göras en ordentlig plan för hur trädgården egentligen ska se ut i framtiden, där både eventuella dammar och växthus är inritade.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          maloppa
          Inlägg 16-03-2006, 20:15
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 5 239

Till påsk ska pappa hjälpa mig att lägga stengolv i mitt nya växthus, sen ska jag äntligen få inreda det.

Ska anlägga en grusgård med upphöjda odlingsbäddar utanför växthuset och inhägna allt med ett staket av liggande pilslanor.

Vill även ta fram lite av berget som förra ägaren gömt under torvblock och kirskål för att skapa en stenparti/sluttningsrabatt med de blommor som jag håller på att driva upp nu.

Detta är vad jag tror att jag realistiskt hinner med men naturligtvis är "vill göra listan" hur lång som helst så sysslolös lär jag inte bli.

Har tagit en extra semestervecka i maj då jag bara ska pilla i trädgården, längtar......

Härligt att läsa om alla andra ambitiösa trädgårdsälskare tongue.gif

--------------------
          Maloppa - med trädgård i Kungälv zon 2 - 3

http://maloppas.tradgardsblogg.se

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 17-03-2006, 13:17
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Först ska jag försöka se till att våren kommer tongue.gif . Om alla tar i och önskar hårt kanske det kan bli ändring
          Men, när den äntligen kommer så har jag inga som helst problem att välja sleep.gif . Stora delar av trädgården måste nämligen göras om efter den grävning en vattenläcka orsakade mad.gif . 30 meter långt dike rakt genom hela framsidan - vilken lervälling det ska bli där när snösmältningen kommer igång sad.gif . Får se det från den ljusa sidan - finns utrymme för att göra om, göra mer, göra roligare biggrin.gif wub.gif laugh.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 17-03-2006, 13:24
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Jag ska börja gräva för min ca 25m långa och ca 1m breda rabatt som ska gå efter staketet mot vägen smile.gif Kommer nog mera om det senare....

Citera
          Gurkan
          Inlägg 17-03-2006, 14:08
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Oj oj ... börjar få lite panik nu. Tre växthus som skall byggas (ett nästan klart), några 100 m2 land som ska grävas, ett traktorlass med gödsel som ska styras upp, staket och vindskydd som ska byggas, snart 3000 grönsaksplantor som ska skolas om (och få plats nånstans !!), hemsida som ska göras, marknadsstånd som ska byggas, reklam som ska delas ut ... och idag har jag beställt 50 sparrisplantor att hämta i början på april.

Å så sitter jag här vid datorn som vanligt ... kan inte nån komma och ta mig i örat !!!

HJÄLP !

Vore "trevligt" om snön försvann snart ... skulle liksom göra livet lite enklare. Fast nu töar det för fullt så det finns hopp.

HJÄLP !

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          stina
          Inlägg 17-03-2006, 14:12
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Så fort snön försvinner ska jag hämta minst 4 släpkärror jättefin hästgödsel. Jag får ta precis hur mycket jag vill men 4 släpkärror är väl kanske vad jag orkar ta hand om.... Längtar!!!!! rolleyes.gif

Citera
          Gurkan
          Inlägg 17-03-2006, 14:20
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (stina @ 17-03-2006, 14:12)
          Så fort snön försvinner ska jag hämta minst 4 släpkärror jättefin hästgödsel. Jag får ta precis hur mycket jag vill men 4 släpkärror är väl kanske vad jag orkar ta hand om.... Längtar!!!!! rolleyes.gif

Hi hi ... folk tror inte man är klok när man sitter och himlar med ögonen och drömmer om att få hem ett stort lass med gödsel !! laugh.gif

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 17-03-2006, 15:36
          Länk hit: #57

Gäster

Kul att läsa om alla era härliga planer för våren! Själv planerar jag inget stort (inom trädgård) utan väntar lugnt på att snön ska smälta så att bl a min lilla damm jag gjorde i ordning i somras ska bli synlig igen. Förhoppningen är att grodor och paddor ska vilja leka i den. Fördelen med en vild naturträdgård är att den till stor del sköter sig själv, men det betyder ju inte att jag kommer att gå sysslolös - det finns alltid småjobb som ogräsrensning, slyröjning och liknande. Och att plantera nya växter här och där förstås. Det gror nu lite varstans i krukorna på fönsterbrädorna och i källaren, och i rabatten på sydsidan har snödropparna små knoppar. Så visst är våren på gång, även om det fortfarande är svinkallt på mornarna och djup snö i skogen.

Olle

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 19-03-2006, 19:56
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

gräva fram fuchsiorna och dahliorna från jordkälllarn som hela dörren isat ige, laga växthuset och sedan flytta två clematisar.
          Driva tomatplant och sedan tänker jag inte göra ngt mer på hela sommarn mer än rensa ogräs.
          wub.gif
          Jo, jag ska dränera en rabattt men det beror på att taket ska lagas där wub.gif

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 11:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon