Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lätt början för novis, Några tips?
          noora
          Inlägg 07-02-2006, 15:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Pelargoner tål inte frost, medan de flesta "fleråriga" kryddväxter tål frost. Sen finns det självklart alltid undantag... Rosmarin är flerårigt men tål inte många minusgrader, så den ska man ta in och övervintra ljust och svalt, gärna i "vintervila", lite som pelargoner alltså. Mejram är en flerårig växt som i Sverige odlas som ettåring, eftersom den växer så fort att man lika gärna kan så nytt varje år i stället för att försöka övervintra den.

"Ört" betyder egentligen en växt som vissnar ner helt över vintern, till skillnad från t.ex. buskar och träd som får en eller flera stammar kvar. De flesta "kryddörter" är just örtartade till växten, dvs vissnar ner över vintern. De behöver sin vintervila och är inte speciellt spännande att ta in när de väl har vissnat ner. Halvbuskar (t.ex. salvia) och buskar (t.ex. rosmarin) kan man ta in (eller ska ta in, så som är fallet för rosmarin), men även de vill gärna ha vintervila i form av sänkt temperatur och minskad gödsling och vattning.

Jag har för övrigt en del tips om odling av örter på balkongen på min webbsida,
          Nooras Örtagård.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 00:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon