CITAT (Betty @ 30-12-2005, 21:26)
Jag tycker inte heller att det är en så stor fråga - det där med semla eller inte före fettisdan. Jag var bara lycklig att jag hade turen att få mig en smaskig semla till eftermiddagskaffet här om dan. Ville bara dela med mig lite av den glädjen... :rolleyes:
Jag har lite svårt att förstå din
vanmakt och förtvivlan över att man numera tar lättare på traditionerna här i Sverige. Det finns värre saker att känna vanmakt och förtvivlan inför - enligt min åsikt.
Vet inte alls vad du menar när du pratar om att det finns ett förakt för traditioner som skrämmer dig.
"Ett folk utan traditioner, utan kultur blir väldigt ointressant, väldigt osäkert."
Har ingen aning om vad du menar mad de raderna heller... Det finns väl inga folk som helt saknar traditioner och kultur? Vilka skulle det i så fall vara?

Jag menade inte att det var fel att du gladde dig åt din semla. Bara att det inte är något att hetsa upp sig över om man vill äta den nu eller inte. Det är intressant att se även här hur olika vi ser på traditioner.
Och jag tror faktiskt att det är viktigt för människors identitet med traditioner. Eftersom jag både har ungdomar och jobbar med ungdomar träffar jag ofta, ofta på ett slags förakt gentemot det som är vårt gemensamma arv. Det låter kanske konstigt, men så är det i en multikulturell stad. Man skäms för det, vill inte tala om att man firar högtider på sitt sätt t.ex.
Det pratas mycket om rötter - att känna sina rötter - att lära sig om sin kultur, men det är faktiskt dåligt bevänt med den kunskapen hos många ungdomar idag. Och jag tror inte att det är bra.
Man kan väl alltid raljera över ett uttryck. Självklart finns det saker som föder större vanmakt och förtvivlan än detta, men rotlösa ungdomar är ett jätteproblem i vår tid, det tror jag inte att någon kan förneka.
Och allt detta för en liten semlas skull!!